Intels processorer bättre än Apple M1 – med tre gånger högre strömbudget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Är en dator med Apple M1 3ggr bättre än en dator med Intel 1185G?

Om datorerna är hyfsat jämna i total prestanda och där man samtidigt ser att båda datorer levererar ungefär 10h batteritest med endast 12% skillnad på batteristorlek så blir totalen inte i närheten av 3x som artikelförfattaren antyder.

Jag tror att tanken är att prestandatester och batteritester är inte körda vid samma strömbudget. Intel CPU'n kan boosta sin förbrukning till 28W medan M1 har ett tak på 10W.

Som jag skrev så är det ganska uppenbart att Intel-Macarna som säljs nu är snabbare än M1'orna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Min poäng är att jag tycker deras namngivning med Macbook Air, Macbook och Macbook Pro var mer logisk än deras nuvarande. Nu är allt "Pro" även om Macbook Pro M1 har exakt samma hårdvara som Macbook Air M1 men med aktiv kylning.

Jag har ägt två stycken Macbook Pro 15"(första Intel-MBP 2007 och första Retina-MBP 2012) och i min värld så har en "Macbook Pro" ett dedikerat grafikkort. I och med att APU:er börjar bli kraftfullare kan ju detta ändras, men fram till idag har ju den inbyggda grafikkretsen i processorer varit rätt kassa.

Skillnaden mellan Air och Pro är ju små det håller jag med om, dock är det inte "exakt samma hårdvara" även om det nu nog är närmare än någonsin. Sen har ju alltid 13" Pro varit nån hybrid/snik version mellan insteg och Pro.

I detta fall har Pro:

Ljusstarkare skärm, 500 Nits istället för 400 Nits
Fläkt på CPU
Större batteri, 58,2 Wh istället för 49,4 Wh
61W Strömadapter istället för 31W
Touchbar

15/16/17 är ju de maskiner som varit Pro på riktigt, med riktig GPU etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Intel: Det går inte att lita på benchmarks.
Också Intel: Här har vi några benchmarks som visar att vår produkt är bättre*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är en dator med Apple M1 3ggr bättre än en dator med Intel 1185G?

Om datorerna är hyfsat jämna i total prestanda och där man samtidigt ser att båda datorer levererar ungefär 10h batteritest med endast 12% skillnad på batteristorlek så blir totalen inte i närheten av 3x som artikelförfattaren antyder.

Kör du på batteridrift, så är antagligen M1:an mer än 3x så snabb som Intel Core i7-1185G7. Inte en chans i världen att en Acer laptop klarar 10h i performance mode. Apples MacBook Air levererar däremot exakt samma prestanda vid batteridrift som om den vore nätansluten (i kortare perioder på 10 minuter).

Hade varit mer intressant att se datorerna köra Cinebench tills batteriet dog och utläsa prestandan under det testet. Min gissning är att då hade Acer:n på sin höjd överlevt i 4 timmar.

Permalänk
Medlem

För alla som jobbar med PDF export på heltid är ju valet självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Än finns det väl ingen CPU som slår AMD/Intel i högprestandasegmentet?

Skrivet av giplet:

Helt klart så är ju Intel-varianterna snabbare[...]

https://browser.geekbench.com/processors/intel-core-i9-10900k
https://browser.geekbench.com/processors/amd-ryzen-9-5950x

vs

https://browser.geekbench.com/macs/mac-mini-late-2020
eller
https://browser.geekbench.com/macs/macbook-air-late-2020
https://browser.geekbench.com/macs/macbook-pro-13-inch-late-2...

Kolla singeltråds prestandan... En CPU fokuserad på passivt kylda ultratunna laptops ger stryk till Intel's hög prestanda desktop CPU och ligger jämnt med 5950X. De är även mindre till kiselarea, så finns inte mycket som stoppar dem på den delen (som är hårt knyten till tillverkningskostnad) från att även erbjuda fler kärnor än Intel ifall de skulle vilja. Notera att M1 är en hybrid CPU med 4 prestanda- och 4 energifokuserade CPU kärnor, big.LITTLE, så att de även får så hög multitrådsprestanda är ju helt otroligt. Tänk hur krossade alla X86 hade varit ifall/när de släpper exempelvis en 32 kärnig variant?

X86 är redan dödsdömd för prestandasegmentet, ärligt talat på tiden. Det är en ISA som defineras mer av sitt arv än vad som är bra. Realistiskt sett så tror jag den kommer ersättas av ARM, personligen så hoppas jag på RISC-V. Hoppas verkligen andra tillverkare kan slå Apple av tronen då jag inte är någon annhängare av varken deras företag eller produkter och vill kunna köra Linux eller något annat FOSS OS på mina privata maskiner. Någonting de aktivt motarbetar på deras M1 produkter. (Samt en uppsjö etiska problem jag har med Apple.)

Enda som håller X86 vid liv är dess mjukvaruarv. Men M1 är ofta bättre på att emulera en X86 processor än vad en jämbördig X86 processor är native... Så vi får se hur relevant det blir för saker som kan emuleras.

Läsbarhet.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av walkir:

Kör du på batteridrift, så är antagligen M1:an mer än 3x så snabb som Intel Core i7-1185G7. Inte en chans i världen att en Acer laptop klarar 10h i performance mode. Apples MacBook Air levererar däremot exakt samma prestanda vid batteridrift som om den vore nätansluten (i kortare perioder på 10 minuter).

Intel Tiger Lake har rätt ok batteritid men prestandan dalar kraftigt när batterinivåerna understiger ca 30% på många enheter. Precis som du säger så är det intressant att veta eventuell prestanda vid tester och nästan tomt batteri.

Det är alltid lätt att vinna om man endast spelar med egna regler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dblade:

Är en dator med Apple M1 3ggr bättre än en dator med Intel 1185G?

Om datorerna är hyfsat jämna i total prestanda och där man samtidigt ser att båda datorer levererar ungefär 10h batteritest med endast 12% skillnad på batteristorlek så blir totalen inte i närheten av 3x som artikelförfattaren antyder.

Jag antyder ingenting, utan konstaterar fakta från Intels egen presentation – i sina prestandatester hade Intel en "unconstrained" Core i7-1185G7 på 28 W TDP jämfört mot Apples 10 W. Skillnaden är milsvid och påverkar utan några som helst tvivel prestandan enormt till Intels favör. Dessutom användes en intern referensdesign som i regel är optimerad för att visa en produkt från sin bästa sida.

Vad gäller batteritid valde, som det står i artikeln, Intel att byta ut sin referensdesign mot en faktisk bärbara datorer som går att köpa i butik. Här hade processorn Intel Core i7-1165G7 också ett TDP på 28 W, men i sammanhanget spelar det ingen roll om processorn vore konfigurerad till 12 eller 28 W. När det kommer till batteritid i de scenarion Intel använder (streaming via Netflix och surfning) är det processorernas strömsparfunktioner som spelar in och inte maximal strömförbrukning vid belastning över tid.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

När Intel's marknadsföring säger att något är dåligt är det en säker källa på att det faktiskt är bra.

Intel's marketing - slår under sin viktklass, som vanligt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Mina planer på att bygga en sista värsting-hackintosh känns lite B, vill inte ha x86 längre. En begagnad macbook pro 15/16 bör dock bli billig som synden snart, får väl köpa en sådan tills vidare.

Jag skulle självklart klara mig på annat än M1 (eller liknande), min signatur skvallrar om att jag inte kör värsta datorn, men man vill ju ha. Lite som att det inte går att köra systemdisken på annat än SSD sedan 2010.

Dvs, Intels benchmark övertygade mig mer om motsatsen till vad de önskar visa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nästa generation konsoler kommer helt säkert gå över till ARM, jag är helt övertygad om det. Till och med Switch hade kunnat ha cirka dubbla prestandan om de uppdaterade till senaste Tegra på samma strömbudget har jag för mig. x86 står och stampar och ARM rusar fram, om 6-7 år när det är dags så ser jag inte hur AMD eller Intel ska kunna erbjuda något konkurrenskraftigt för ett skräddarsytt system som en konsol, speldatorer däremot, hur snabbt kommer vi kunna byta ut hemdatorer för olika ändamål till ARM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Första Ihone-modellen kunde inte skicka SMS/MMS heller. Det gick inte att surfa eller ringa på grund av extremt dåliga antenner, inte att skicka MMS eller SMS men folk ville ha en smartphone med läcker skärm (som knappt var användbar).

Det samma gäller fortfarande. Vi kunder köper vad som helst även om det bara hintar om framtiden och knappt går att använda.
Nvidias RX första generationen är ett exempel, faktum är att det fortfarande är för dåligt för att egentligen användas som argument för ett köp...men vi handlar på som bara den. Nvidia har lagt in en funktion för att få det användbart som heter DLSS som drar ned upplösningen såpass mycket att kortet orkar driva RX i spelbar fart, så vi slänger pengar på dem.

Det är väl tur att sådana tokar som oss finns, hur skulle annars utvecklingen gå vidare om det inte var någon vinst i det?

Både AMD och Intel kommer ju svara på Apples M1 såklart..och det kommer komma halvfärdiga lösningar, märkliga tester och benchmarks innan de är helt på banan. Samtidigt köper vi så "plånkan" glöder

Håller med på varenda punkt, inhandla själv ett RTX 2070, och prestandan med Raytracing är ett skämt. Vi var allvarligt betatestare för NVIDIA i detta fallet.

Kortet funkar prima för high/ultra på majoriteten av titlarna i QHD, men ångra att man inte inhandla ett 1080 Ti istället vid köptillfället.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Första Ihone-modellen kunde inte skicka SMS/MMS heller. Det gick inte att surfa eller ringa på grund av extremt dåliga antenner, inte att skicka MMS eller SMS men folk ville ha en smartphone med läcker skärm (som knappt var användbar).

What? Allt det där gick ypperligt med den första iPhonemodellen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

What? Allt det där gick ypperligt med den första iPhonemodellen...

SMS fungerade om jag minns rätt, men inte MMS.

Källa 1: iMore.com.
Källa 2: MacWorld.

Från MacWorld:

Citat:

[Det är] värt att påpeka att Apples implementering [av MMS] bara funkar på iPhone 3G. Så om du sitter med den första generationens iPhone får du snällt jailbreaka din mobil och använda tredjepartsprogram som SwirlyMMS.

Permalänk

Hur vågar vanhedra Apples M1 å herrens heliga namn? Jag kan förstå så många i tråden är upprörda. Skämt åsido, tillverkare brukar alltid göra dåliga tester, Intel är kända för detta, Amd har har detsamma, Apple med deras PowerPc flyttalstester var lite detsamma.

Det är därför man måste vänta in oberoende tester. Problemet med Apple M1 är dock främst att den inte går att köpa på andra datorer än vad som Apple tillverkar, där Apple också har få valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

SMS fungerade om jag minns rätt, men inte MMS.

Källa 1: iMore.com.
Källa 2: MacWorld.

Från MacWorld:

Ja sorry missade att han skrev MMS, men det fungerade som sagt med tredjepartsprogram. Man behövde ändå jailbreaka telefonen för att kunna använda den här eftersom den inte såldes officiellt.

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad när jag inte såg någon benchmark disclaimer som de var tvugna att lägga in efter uppgörelsen ftc. Letade efter deras benchmarks sida, men kunde inte hitta någon sådan...

Efter att ha letat ett tag så sökte jag upp pressmeddelandet som AMD publicerade och där står det tydligen att Intel inte behöver nämna några disclaimers sedan 29 October 2020, så ja, det är tillåtet.

Intel also entered into a Consent Decree with the United States Federal Trade Commission in October of 2010 that continues in effect until October 29, 2020 that imposes further restrictions and requirements intended to foster competition in the x86 semiconductor market.

Detta betyder att de inte längre behöver skriva någon disclaimer eller lägga in:
“For more complete information about performance and benchmark results, visit www.intel.com/benchmarks ,” and that website must contain the disclosure language.

Prövade att trycka på länken. Blir omdirigerad till en annan sida där alla spår av den förra disclaimern är raderade och det första som sägs är:
“Truth and Transparency” is a core Intel value.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja sorry missade att han skrev MMS, men det fungerade som sagt med tredjepartsprogram. Man behövde ändå jailbreaka telefonen för att kunna använda den här eftersom den inte såldes officiellt.

Jo, jag tror också han blandat ihop en del, bl.a. blandat in "antennagate" från iPhone 4-tiden.

Tror iofs att grundpoängen inte handlar om vilken telefon som kunde göra vad när (vilket egentligen inte heller är superrelevant i tråden) utan mer generellt att det finns väldigt många som köper Apple-produkter helt oavsett deras egenskaper. Tänker t.ex. på de som köpte en PowerBook G4 den där sista tiden innan övergången till Intel...

Sedan att Apple råkar göra vettiga telefoner och datorer just nu är ju skitbra. (Själv skulle jag dock inte överväga dem eftersom jag inte gillar att låsa in mig till tillverkarspecifika ekosystem.) Tror inte Apple kommer undan med lika mycket BS idag som man gjorde på Steve Jobs-tiden dock.

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman var redan gång på gång förklarat att x86 inte kan slå ARM som ISA, eftersom det är en annan tid nu. Dataset:en är annorlunda och man får ge Intel eloge för att hållit x86 vid liv så pass länge. Så länge Intel behåller bakåtkompatibilitet med x86 så är man fast.

Att Intel leverar Tigerlake är ju som omvändelse under galgen. Till och med jag kan tänka mig köpa en MacBook Air M1 när min nuvarande laptop dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Spännande att lägga pengar på detta. Det är ju inte så att Apple kommer att byta tillbaka och fasa ut sin egen CPU. Intel har redan förlorat racet.

Precis min tanke, förstår inte riktigt. Är det att dom vill försöka fortsätta få intel-macar sålda för tillfället?

Skulle vara intressant se hur säljsiffrorna ser ut just nu, hört från många som sitter och väntar på Apples cpu i resten av lineupen, mig själv inkluderad.

Permalänk

Lite roligt att jämföra äpplen med päron när man jämför sig mot just Apple!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Intel: fan vilken bra batteritid vi har den har vart igång över 20 timmar.
Tester: Du vet väl om att strömsladden sitter i?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mina planer på att bygga en sista värsting-hackintosh känns lite B, vill inte ha x86 längre. En begagnad macbook pro 15/16 bör dock bli billig som synden snart, får väl köpa en sådan tills vidare.

Jag skulle självklart klara mig på annat än M1 (eller liknande), min signatur skvallrar om att jag inte kör värsta datorn, men man vill ju ha. Lite som att det inte går att köra systemdisken på annat än SSD sedan 2010.

Dvs, Intels benchmark övertygade mig mer om motsatsen till vad de önskar visa.

Lite off-topic, men det är väl inte omotiverat att bygga en hacintosh (om vi pratar stationärt) ? Även om ARM är framtiden så kommer ju M1 och dess storasyskon kosta skjortan från Apple jämfört med intels 10xxx serie idag? Byggde en i5-10600 hac för ett par veckor sedan, känns värt det nu när apple slutar med x86, likvärdig med årets iMacs, så den kommer tjäna oss bra i x antal år.

eller missar jag någon annan poäng som gör att du inte vill hacca längre?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Inaktiv

Bra att det går åt rätt håll hos Apple. Först lyckades de med designen, sen användarvänligheten på bärbara devices och nu äntligen en processor.

På 80/90 talet förstod man inte alla dårar till farsor som köpte Mac. Där satt man med en Amiga med samma processor som spöade skiten ur Macen till en brödsmula av priset. Nu sitter jag som utvecklare på Mac!? Och sliter mitt hår och önskade att MacOs iaf bara kunde suga lika mycket som Windows gjorde förr. Nu för tiden har ju win blivit helt ok. Varför kan inte Linux bara blåsa dem båda av banan, alla förutsättningar finns men Torvalds gillar ju bara att hetsa upp sig över meningslösa detaljer hellre än ta ett helhetsgrepp/stryptag på de andra. Han bryr väl sig inte om desktop så mycket alls tyvärr.

Permalänk
Medlem

Något som jag skulle vara intresserad av är hur mycket av M1s prestanda/w och därmed också batteritid "kommer från" att det är ARM kontra x86 och hur mycket som kommer från andra saker så som nod (TSMC 5nm vs Intel 10nm), att minnet är integrerat i kretsen (mycket av energin går idag åt till att flytta data vad jag förstår) och att man har accelerering för specifika uppgifter i kretsen som saknas hos Intel/Amd (om jag inte förstått det fel)?
Det jag kan hitta är att TSMCs 5nm möjliggör ca 30% mindre energiförbrukning och nästan en halvering av arean som behövs för en specifik krets jämfört med deras 7nm. Om Intels 10nm grovt räknat motsvarar TSMC 7nm innebär detta att man skulle kunna minska sin energiförbrukning ganska rejält bara genom att vara på motsvarande nod som M1 till 8-9W "energispar" och ~20W boost.

Tycker personligen Apples M1 är oerhört intressant, men skulle önska en mer djupgående (men ändå för lekman förståbar) genomgång av ungefär hur mycket prestanda och energieffektivitet kommer från vilka delar av designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Bra att det går åt rätt håll hos Apple. Först lyckades de med designen, sen användarvänligheten på bärbara devices och nu äntligen en processor.

På 80/90 talet förstod man inte alla dårar till farsor som köpte Mac. Där satt man med en Amiga med samma processor som spöade skiten ur Macen till en brödsmula av priset. Nu sitter jag som utvecklare på Mac!? Och sliter mitt hår och önskade att MacOs iaf bara kunde suga lika mycket som Windows gjorde förr. Nu för tiden har ju win blivit helt ok. Varför kan inte Linux bara blåsa dem båda av banan, alla förutsättningar finns men Torvalds gillar ju bara att hetsa upp sig över meningslösa detaljer hellre än ta ett helhetsgrepp/stryptag på de andra. Han bryr väl sig inte om desktop så mycket alls tyvärr.

Chromebooks har ju till stor del tagit över som linux på desktopen eller?

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var mycket underhållande Tyvärr kan ingen ta intel seriöst längre.

Shadow of mordor verkar ju ha rejäla prestandaproblem hos M1 och kan säkert lösas med lite optimering.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Pettor:

För alla som jobbar med PDF export på heltid är ju valet självklart!

Du var ironisk men det är faktisk många som skapar tusentals pdfer som tar timmar att göra exporten. Vi brukar dock inte låta lasterna ligga på en tunnklient.

Och det är lite dit vi börjar gå till idag. Att 5% prestanda ökning på ens klient inte är så betydelsefull och man mer får se datorn som helhet. Det mesta köparna av en ny lite dyrare laptop gör idag förutom gamers, så kommer de aldrig märka av prestandaproblem utan det är andra saker. Andra saker är bra batteritid, tyst, underhållsfri osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

På 80/90 talet förstod man inte alla dårar till farsor som köpte Mac. Där satt man med en Amiga med samma processor som spöade skiten ur Macen till en brödsmula av priset.

Själv emulerade jag MacOS på min Amiga 4000 med PowerPC 604e@180MHz i brist på program motsvarande Adobe Photoshop och Macromedia Director. Rätt imponerande att Amiga på den tiden var en av de bättre Mac-klonerna

Tyvärr var Intel redan på den tiden duktiga på att smutskasta konkurrenterna samt att tysta ned sina egna brister (som att Pentium innehöll beräkningsfel).

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Jag läste på LTH vid den tidpunkten och flera månader av forskarnas arbete var bortkastat. Enligt Intel så "drabbades ingen" av buggen ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Chromebooks har ju till stor del tagit över som linux på desktopen eller?

Så kanske det är. Måste erkänna att hela chromebookvågen har jag totalt missat/duckat för så har noll koll där. Jag har varit irriterad i många år på att jag måste släpa runt på en dator att utveckla på. Vill hellre ha mina miljöer på virituella maskiner och bara använda telefonen som en terminal mot dem.