Permalänk
Medlem

Rengöra dator

Hur viktigt är det att rengöra datorn? Har haft min i lite över 2 år nu så det är nog på tiden antar jag, bara att köpa lite tryckluft på burk och köra på eller? Kan tillägga att mitt chassi är dåligt och har inte mycket airflow (borde definitivt uppgradera det).

Permalänk

Öppna upp datorn och kika in om det är dammigt, troligtvis behövs eventuella dammfilter och kylflänsar, fläktar rengöras.. håll fast fläktarna när du blåser på de! Annars kan de generera el tillbaka och bränna moderkortet.

Allvarligt, håll fast fläktarna när du blåser rent dem.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att en burk med tryckluft är tillräckligt. Dessutom så är de dyra som bara den.

Ta med datorn till någon som har en tryckkompressor. Fast akta så att du inte blåser direkt på fläktarna. Gör du de så spinner de upp snabbare än lagret klarar och du riskerar att axlen bränner fast. Jag brukar hålla fläkten med fingret om jag riktar tryckluften mot de.

I psun så ta en skruvmejsel som du för in mellan fläktskyddet och lås fläkten innan du blåser genom den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Annars kan de generera el tillbaka och bränna moderkortet.

Verkligen inte...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Verkligen inte...

Hände min polare, han brände kontakten. Dock inte med tryckluft i burk utan en sån 1300W luftkompressor..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slyclock:

Jag tror inte att en burk med tryckluft är tillräckligt. Dessutom så är de dyra som bara den.

Ta med datorn till någon som har en tryckkompressor. Fast akta så att du inte blåser direkt på fläktarna. Gör du de så spinner de upp snabbare än lagret klarar och du riskerar att axlen bränner fast. Jag brukar hålla fläkten med fingret om jag riktar tryckluften mot de.

I psun så ta en skruvmejsel som du för in mellan fläktskyddet och lås fläkten innan du blåser genom den.

Köpte en minikompressor för ett tag sen så har inte behövt att använda mig utav burkar, men det gånger jag har gjort det så räcker en bruk till 3-4 rengöringar.

Burk/luft + dammsugare på avstånd är bäst.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hände min polare, han brände kontakten. Dock inte med tryckluft i burk utan en sån 1300W luftkompressor..

Hur tänkte du att det skulle generera el?!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Hur tänkte du att det skulle generera el?!

Ingen aning, jag är ingen elektriker.

''The motor in a fan is meant to convert electricity into spinning. When you blow compressed air into it causing it to spin, the motor becomes a generator, converting spinning into electricity. Too much spinning creates too much electricity, which can have harmful effects. Though IME, it's usually the fan header circuit on the motherboard (or in your case, videocard) that gets damaged rather than the card itself.''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Ingen aning, jag är ingen elektriker.

Märker det (inte för att jag heller är det, men...)

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Märker det (inte för att jag heller är det, men...)

Gjorde en snabb Google.. se mitt edit.

Bättre att ta det säkra före det osäkra =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Gjorde en snabb Google.. se mitt edit.

Bättre att ta det säkra före det osäkra =P

Bara för att nån random säger det på en random forumpost gör det inte mer sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av slyclock:

Jag tror inte att en burk med tryckluft är tillräckligt.

Förklara gärna.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Bara för att nån random säger det på en random forumpost gör det inte mer sant

Du har rätt, denna video överbevisade mig.

https://www.youtube.com/watch?v=k9KA-xLLQXo

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Du har rätt, denna video överbevisade mig.

https://www.youtube.com/watch?v=k9KA-xLLQXo

Däremot kan jag tänka mig att fläkten kan skadas om den går för fort, men det är en annan sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vasbydaniel:

Hur viktigt är det att rengöra datorn? Har haft min i lite över 2 år nu så det är nog på tiden antar jag, bara att köpa lite tryckluft på burk och köra på eller? Kan tillägga att mitt chassi är dåligt och har inte mycket airflow (borde definitivt uppgradera det).

Låter som du redan vet svaret. Det är rätt viktigt, gör det nån gång i halvåret eller så, ja köp tryckluft och få bort allt damm, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att hålla fast fläkten vid rengöring... Jag har dammsugit datorer i 10 år utan att hålla fast fläkten och det har aldrig hänt något fast jag har spunnit upp fläkten över vad den är ratead för. Tror helt ärligt inte det kan hända något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Alltså det här med att hålla fast fläkten vid rengöring... Jag har dammsugit datorer i 10 år utan att hålla fast fläkten och det har aldrig hänt något fast jag har spunnit upp fläkten över vad den är ratead för. Tror helt ärligt inte det kan hända något.

Kommer nog hålla fast den ändå för säkerhets skull, känns som en onödig risk att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Köpte en minikompressor för ett tag sen så har inte behövt att använda mig utav burkar, men det gånger jag har gjort det så räcker en bruk till 3-4 rengöringar.

Burk/luft + dammsugare på avstånd är bäst.

Dammsugare? Kollade runt lite och de ska ju tydligen bilda statisk elektricitet, du skrev på avstånd gör avståndet att det inte bildas särskilt mycket statisk elektricitet då?

Permalänk
Medlem

Jag kör med tryckluft på burk och en liten mjuk borste/trasa. Har bränt ett grafikkort en gång i tiden genom att dammsuga så det aktar jag mig för. Tar istället ut datorn på balkongen så att dammet kan flyga fritt.

En annan anledning till att hålla i fläktarna när man blåser på dom är att de blir renare, sjukt svårt att se dammet när det snurrar.

Fläktfiltren tar jag bort och blåser från baksidan. Brukar "storstäda" en gång om året ungefär.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vasbydaniel:

Hur viktigt är det att rengöra datorn?

Blir den överhettad så behöver kylarna rensas, i övrigt är det inte så nödvändigt utan bara kosmetiskt, jag brukar plocka bort de värsta pälstussarna efter katten när de stör fläktarnas rotation, det räcker så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga chassi och CPU fläktar. En liten borste på övriga komponenter. Luft på burk är svindyrt.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om blåsa med hand/fot cykelpump?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Vad sägs om blåsa med hand/fot cykelpump?

Har inte provat med en fotpump i datorn men det är nog ganska oeffektiv metod med tanke på hur lite luft de brukar ge per trampning och den normalt korta slangen som lär göra det svårt att sikta rätt, men är man 2 så går det nog men då är det en ganska personalintensiv procedur, en bälg är vettigare än en cykelpump.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.