Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Är det värt det? Mining av ethereum

Har ett kilowattpris på 1 spänn med alla avgifter. Har ett RTX3070. Mest intressant som en kul grej, tänkte knappast bli rik, men går man back så är det ju bara att glömma.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har ett kilowattpris på 1 spänn med alla avgifter. Har ett RTX3070. Mest intressant som en kul grej, tänkte knappast bli rik, men går man back så är det ju bara att glömma.

Utgå inte från att du ska tjäna pengar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Utgå inte från att du ska tjäna pengar

https://www.youtube.com/watch?v=aR1NfEb1UF8

OJ!!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Spana in https://whattomine.com/ för att beräkna kostnad/vinst

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har ett kilowattpris på 1 spänn med alla avgifter. Har ett RTX3070. Mest intressant som en kul grej, tänkte knappast bli rik, men går man back så är det ju bara att glömma.

Ja det är värt det, ladda ner Nicehash och överklocka + undervolta 3070't och kör ~75% power limit så får du bäst profitability. Det är profitable (just nu) så länge som elpriset ligger under ~10 kronor per kilowatt. Du bör tjäna cirka 1.7-2.1 kronor/h (efter elkostnader) d.v.s. 46 kronor om dagen eller 1368 kronor i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Ja det är värt det, ladda ner Nicehash och överklocka + undervolta 3070't och kör ~75% power limit så får du bäst profitability. Det är profitable (just nu) så länge som elpriset ligger under ~10 kronor per kilowatt. Du bör tjäna cirka 1.7-2.1 kronor/h (efter elkostnader) d.v.s. 46 kronor om dagen eller 1368 kronor i månaden.

Ska testa!!! Tack för tipsen!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kilowattimmar, inte kilowatt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur mycket datorn i signaturen slukar, i strömförbrukning, om man kör dygnet runt? Nicehash påstår att jag ska få in 6 euro per dygn, när jag kör!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon som har koll på hur mycket datorn i signaturen slukar, i strömförbrukning, om man kör dygnet runt? Nicehash påstår att jag ska få in 6 euro per dygn, när jag kör!?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Klipp en sån

Permalänk
Medlem

Tänkte bara hoppa på tråden för de som inte har erfarenhet av mining i Sverige och upplysa om att skatteverket kräver 30% skatt på all vinst som görs från mining, detta deklarerar man själv.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Tänkte bara hoppa på tråden för de som inte har erfarenhet av mining i Sverige och upplysa om att skatteverket kräver 30% skatt på all vinst som görs från mining, detta deklarerar man själv.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Men är det vinst även om man bara minar eller är det vinsten om och när man säljer?
Aldrig riktigt förstått mig på sån där byråkratisk text. Men tänkte om man bara har sakerna står och går men inte gör nåt med det. Måste man ändå deklarera och ha sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Men är det vinst även om man bara minar eller är det vinsten om och när man säljer?
Aldrig riktigt förstått mig på sån där byråkratisk text. Men tänkte om man bara har sakerna står och går men inte gör nåt med det. Måste man ändå deklarera och ha sig?

Det är skatt på värdet kryptovalutan hade när du fick den till din plånbok, dock så är det också 30% på värdet som valutan ökar med medan du håller på den, så har den gått upp när du säljer skattar du 30 på hela beloppet, har den gått ner kan du skriva av skillnaden sedan du fick in den till din plånbok som en kapitalförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Men är det vinst även om man bara minar eller är det vinsten om och när man säljer?
Aldrig riktigt förstått mig på sån där byråkratisk text. Men tänkte om man bara har sakerna står och går men inte gör nåt med det. Måste man ändå deklarera och ha sig?

Du beskattar vinsten du får när du säljer. Precis som Aktier. Du drar av eventuell förlust.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du beskattar vinsten du får när du säljer. Precis som Aktier. Du drar av eventuell förlust.

Eftersom 'hela' vinsten från just mining ska skattas oavsett, d.v.s alla mynt som minas. Är det inte så att det man 'skriver av' om värdet går ner tas ut av det man skulle ha skattat på det man hade minat från början? Med andra ord, om hela valutan är minad, ska man alltid skatta hela beloppet vid försäljning oavsett om den gått med vinst eller förlust, är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Lånar tråden lite.
Då jag har gratis ström i mitt förråd funderade jag lite på om man skulle försöka göra nåt fast med ett firepro kort. Men kan inte hitta det på nicehash så kan det vara värt det tror ni?

Det kostar ju inget isf utan bara går. Men kan man tjäna nåt på det alls?

Knappast tillåtet att använda strömmen i ditt förråd till det?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv

Skulle behövas någon form av ISK-variant för mining.

Hade varit kul att börja igen, och denna gång lite mer seriöst än att bara testköra för att se vad det hela är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Utgå inte från att du ska tjäna pengar

https://www.youtube.com/watch?v=aR1NfEb1UF8

Jäklar! Nu blev man ju faktiskt sugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Då jag har gratis ström i mitt förråd

Det är inte så det fungerar. Tror du inte att någon betalar för den?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jäklar! Nu blev man ju faktiskt sugen.

En vän blev nog lite sugen också när han såg lönsamheten i dagsläget

"Hmm.. alltså jag har ju 300k att spendera"
Jeebus. sen är bara frågan hur länge, det vet man ju aldrig

Permalänk
Medlem

Absolut, stort tack för tipset!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Knappast tillåtet att använda strömmen i ditt förråd till det?

Skrivet av Lagerlöf:

Det är inte så det fungerar. Tror du inte att någon betalar för den?

Kanske blev fel formulerat. Tog bort inlägget iaf. Men förrådet sitter ihop med lägenheten och orsaken till att det handlade om just förrådet va för att om det är något man ska bara ha stå gå så vill jag hellre ha den där pga brist på plats i lägenheten med tanke på två barn också så lättare ha den i ett hörn där så kan ingen pilla på den eller råka göra nåt ännu värre

Permalänk
Medlem

Tempen på grafikkortet ligger stadigt mellan 75-76 grader. Är det skadligt, dygnet runt?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tempen på grafikkortet ligger stadigt mellan 75-76 grader. Är det skadligt, dygnet runt?

Nä. Efter månader och månader 24/7 kanske.
Det tar väl mest på minnet tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tempen på grafikkortet ligger stadigt mellan 75-76 grader. Är det skadligt, dygnet runt?

Har du undervoltat? Mitt ligger på 55 grader, 140W om jag minns rätt, får ut ungefär 59 kH/s med mitt efter att ha klockat minnet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har du undervoltat? Mitt ligger på 55 grader, 140W om jag minns rätt, får ut ungefär 59 kH/s med mitt efter att ha klockat minnet.

Kolla minmestemp med hwinfo64 den senaste kan läsa av den 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tempen på grafikkortet ligger stadigt mellan 75-76 grader. Är det skadligt, dygnet runt?

Samma här som ovan, 55 grader på 165W, hashar 61.5 MH/s. Vad jag vet kan fläktarna slitas ut och lägga av, men det är billigt att fixa själv. Mina fläktar ligger stabilt på 54%

Edit: Drog ner core clock lite till nu och träffar 145W med en större undervolt, hashar 61 MH/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Tänkte bara hoppa på tråden för de som inte har erfarenhet av mining i Sverige och upplysa om att skatteverket kräver 30% skatt på all vinst som görs från mining, detta deklarerar man själv.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Får man dra av utrustningen som kostnad Minar gärna några dagar om jag kan dra 20000 på skatten för mitt 3090

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Får man dra av utrustningen som kostnad Minar gärna några dagar om jag kan dra 20000 på skatten för mitt 3090

Tror inte det, men undrade samma sak och skickade en fråga till skatteverket igår, kan återkomma med vad de säger

Permalänk
Medlem

Då det klassas som hobbyverksamhet kan ni ej göra avdrag för det, inte heller elen som används för hobbyn så förstod jag det när jag läste om det. Så känns lite som man får behålla en liten del av det man gräver fram.

Som jag förstod så skattar man ej på det man gräver fram, men ha koll på siffrorna/värdet vid utbetalning.
Sedan värdet när man säljer. Allt som är vinst skall där skattas 30%.

Inga? Banker stödjer att man växlar så som jag förstod måste man använda coinbase och sedan typ revolt. Finns säkert smartare lösningar men jag känner att det hela verkar... Kryptiskt. (pun intended)

Skrivet av ChuniaC:

Samma här som ovan, 55 grader på 165W, hashar 61.5 MH/s. Vad jag vet kan fläktarna slitas ut och lägga av, men det är billigt att fixa själv. Mina fläktar ligger stabilt på 54%

Edit: Drog ner core clock lite till nu och träffar 145W med en större undervolt, hashar 61 MH/s

Som sagt, kika om du kan se minmestemp i hwinfo, core temp är rätt orelevant då minnestemp kommer throttla kortet före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har du undervoltat? Mitt ligger på 55 grader, 140W om jag minns rätt, får ut ungefär 59 kH/s med mitt efter att ha klockat minnet.

Nä, håller på å försöker fatta hur man gör!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE