Apple arbetar på Micro OLED-paneler i samarbete med TSMC

Permalänk
Melding Plague

Apple arbetar på Micro OLED-paneler i samarbete med TSMC

Bolagets kommande VR-headset kan komma att få en helt ny paneltyp som utvecklas parallellt med Micro LED.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Apple gör mycket intressant nu. Deras VR, smarta glasögon (AR), eventuella smarta bil etc.
Jag ser smarta glasögon (AR) som en grej som jag så gärna skulle vilja ha, det krävs dock väldigt mycket för att få till dem bra. Panel är en sak, batteri är ett annat stort problem som gör de klumpiga.

Permalänk
Avstängd

Man får heller inte glömma bort Hz som är a och o när det kommer till VR.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Här satt jag och tänkte att micro-led och oled var konkurrerande tekniker... undrar vilka problem minimala oled-pixlar kan ha med livslängd och sånt. Kanske går de kallare eller något?

Spännande som andra sagt att Apple av alla just nu verkar hålla på med intressanta saker inom många områden. Det hade inte jag trott för flera år sedan i alla fall.

Jobs död har ju inte kraschat bolaget som många trodde på den tiden i alla fall!

Permalänk
Medlem

@medbor

Även om jag aldrig köpt apple själv så har jag alltid sett dom som ett företag som sällan släpper halvdana produkter. Jag tror att om dom lanserar detta så kommer det vara något som fungerar bra och inte går sönder direkt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Låter spontant sämre än traditionell oled, för om jag förstår konceptet "micro" rätt så innebär det i praktiken att en oled kommer agera gemensam bakgrundsbelysning till flera pixlar? För vad är annars skillnaden mot traditionell oled - handlar det enbart om materialet (dvs ej glas)?

Skrivet av medbor:

Jobs död har ju inte kraschat bolaget som många trodde på den tiden i alla fall!

Den s.k. "innovationen" är väl däremot rätt död? Apple har väl inte kommit med något "nytt revolutionerande" (jag kräks lite i munnen nu) på länge?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den s.k. "innovationen" är väl däremot rätt död? Apple har väl inte kommit med något "nytt revolutionerande" (jag kräks lite i munnen nu) på länge?

M1 macbooks? Dom är kanske inte lika flashinga som iPhone när den presenterades, men hög presterade ARM datorer som kör "vanligt" OS och emulerar x86 kod är ändå rätt innovativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter spontant sämre än traditionell oled, för om jag förstår konceptet "micro" rätt så innebär det i praktiken att en oled kommer agera gemensam bakgrundsbelysning till flera pixlar? För vad är annars skillnaden mot traditionell oled - handlar det enbart om materialet (dvs ej glas)?

Den s.k. "innovationen" är väl däremot rätt död? Apple har väl inte kommit med något "nytt revolutionerande" (jag kräks lite i munnen nu) på länge?

Nu har jag ingen som helst susning, men kan det inte bara vara så att det är mindre OLED "pixlar"?, säg att de idag är 1x1cm för en oled pixel, så är dessa micro istället 0,1x0,1cm (fortsatt med egen ljuskälla per "pixel") (och ja, måtten är åt helvete fel). Med andra ord (mycket) högre pixeldensitet, vilket ger hög upplösning på en liten display (perfekt lämpat för HMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

M1 macbooks? Dom är kanske inte lika flashinga som iPhone när den presenterades, men hög presterade ARM datorer som kör "vanligt" OS och emulerar x86 kod är ändå rätt innovativt.

M1 är inte "revolutionerande", det är bara ARM. Emulera kod är inte "innovativt", det gjorde de redan för hundra år sedan när PowerPC var en grej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

M1 är inte "revolutionerande", det är bara ARM. Emulera kod är inte "innovativt", det gjorde de redan för hundra år sedan när PowerPC var en grej.

Beror ju givetvis på vad man menar med "revolutionerande". Givetvis är det ingen teknisk mirakulöst framsteg, men rent kulturellt så är det ett enormt skifte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

M1 är inte "revolutionerande", det är ARM. Emulera kod är inte "innovativt", det gjorde de redan för hundra år sedan när PowerPC var en grej.

Det som är revolutionerande är att de gör det bra med Rosetta 2, samt att Apple driver på utvecklare att anpassa sina applikationer så att de kan köra ARM native. Du kan ju spana på hur det går för Microsofts motsvarighet

Dessutom är deras skräddarsydda ARM-kärna som sitter i M1 och A14 milsvid före ARM:s egna X1 och Qualcomms/Samsungs derivat. Samtidigt kör de TSMC 5nm medan Qualcomm och Samsung kör Samsungs 5LPE, som inte ens rår på TSMC N7P. Förvisso inte en innovation från Apple men klart är att de betalar för att ligga i bräschen, trots att deras kärnor redan leder i SoC-världen. Är väl bara Huawei som kört deras Kirin 9000 på samma nod, men där tog det roliga slut snabbt när Washington införde nya sanktioner.

https://www.anandtech.com/show/16463/snapdragon-888-vs-exynos...

Om du vill läsa lite mer jämförelser mellan A14, S888 samt Exynos 2100.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Låter spontant sämre än traditionell oled, för om jag förstår konceptet "micro" rätt så innebär det i praktiken att en oled kommer agera gemensam bakgrundsbelysning till flera pixlar? För vad är annars skillnaden mot traditionell oled - handlar det enbart om materialet (dvs ej glas)?

Tänker du inte på mini-LED nu, som används till HDR-bakgrundsbelysning? Vs kommande micro LED där varje pixel är en individuell pytteliten LED, på samma sätt som OLED funkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Beror ju givetvis på vad man menar med "revolutionerande". Givetvis är det ingen teknisk mirakulöst framsteg, men rent kulturellt så är det ett enormt skifte.

Skrivet av MrAdde:

Det som är revolutionerande är att de gör det bra med Rosetta 2, samt att Apple driver på utvecklare att anpassa sina applikationer så att de kan köra ARM native. Du kan ju spana på hur det går för Microsofts motsvarighet

Det som traditionellt anses "revolutionerande" och "innovativt" med Apple har varit när de kommit med nya produkter, som ipod, iphone (specifikt den heltäckande kapacitiva touchskärmen utan tangentbord) och ipad (omän Tablet PC kan anses ha varit före).

Vad de pysslar med nuförtiden är inkrementella förbättringar. Precis som "alla andra". Inget fel med det alls. De gör bra saker.

Jag klagar inte på Apple, omän det kanske kan verka så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tänker du inte på mini-LED nu, som används till HDR-bakgrundsbelysning? Vs kommande micro LED där varje pixel är en individuell pytteliten LED, på samma sätt som OLED funkar.

Så kan det vara. Men då återkommer min fråga, vad är skillnaden mellan micro-oled och traditionell oled? Om båda är individuella pixlar, var är skillnaden? Enbart materialvalet (att inte använda glas)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nu har jag ingen som helst susning, men kan det inte bara vara så att det är mindre OLED "pixlar"?, säg att de idag är 1x1cm för en oled pixel, så är dessa micro istället 0,1x0,1cm (fortsatt med egen ljuskälla per "pixel") (och ja, måtten är åt helvete fel). Med andra ord (mycket) högre pixeldensitet, vilket ger hög upplösning på en liten display (perfekt lämpat för HMD).

En traditionell oled-pixel är en individuell pixel, de är redan ruskigt små (särskilt på små 4K-skärmar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Så kan det vara. Men då återkommer min fråga, vad är skillnaden mellan micro-oled och traditionell oled? Om båda är individuella pixlar, var är skillnaden? Enbart materialvalet (att inte använda glas)?

Det undrar jag också. Det kan ju helt enkelt vara att de jobbar på en extremt tät display, som skulle passa bra till VR. Tänk tiotals gånger högre täthet än dagens skärmar; det finns såna prototyper ute, men jag minns inte vilka specs det var. Nåt galet i stil med 8K på 1.5" eller nåt sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så kan det vara. Men då återkommer min fråga, vad är skillnaden mellan micro-oled och traditionell oled? Om båda är individuella pixlar, var är skillnaden? Enbart materialvalet (att inte använda glas)?

Skillnaden ligger i tillverkningsprocessen (och därmed även olika material, ja)

MicroOLED=Oled på wafer, Traditonell OLED = Oled på glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det som traditionellt anses "revolutionerande" och "innovativt" med Apple har varit när de kommit med nya produkter, som ipod, iphone (specifikt den heltäckande kapacitiva touchskärmen utan tangentbord) och ipad (omän Tablet PC kan anses ha varit före).

Vad de pysslar med nuförtiden är inkrementella förbättringar. Precis som "alla andra". Inget fel med det alls. De gör bra saker.

Jag klagar inte på Apple, omän det kanske kan verka så.

M1 macarna är ju dock extremt mycket mer attraktiva som produkter och långt över vad Intel/AMD kan erbjuda sett till prestanda, ljudnivå och energieffektivitet.

Absolut inte ’bara ARM’. Finns ingen ARM64 kärna på denna planet som ens är nära Firestorm utom Apples egna tidigare generationer. De är flera år före utvecklingen i en tid när alla andra custom-designs dött (Samsung, Qualcomm, ...), alla andra kör ju standard-ARM nu för att de inte kan konkurrera med standard. Apple är på ca dubbla IPC. Det är en revolution enligt mig, men du behöver inte hålla med.

Permalänk
Medlem

De verkar vilja designa varje del in-house.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det som traditionellt anses "revolutionerande" och "innovativt" med Apple har varit när de kommit med nya produkter, som ipod, iphone (specifikt den heltäckande kapacitiva touchskärmen utan tangentbord) och ipad (omän Tablet PC kan anses ha varit före).

Vad de pysslar med nuförtiden är inkrementella förbättringar. Precis som "alla andra". Inget fel med det alls. De gör bra saker.

Jag klagar inte på Apple, omän det kanske kan verka så.

Apple Watch? AirPods? Båda är nya segment som Apple gett sig in på och lyckats rätt väl. Apple lanserar nya produktkategorier betydligt oftare nu än det gjort rent historiskt (även om de kanske inte har varit i klass med iPhone).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

M1 är inte "revolutionerande", det är bara ARM. Emulera kod är inte "innovativt", det gjorde de redan för hundra år sedan när PowerPC var en grej.

Precis, det är därför alla andra gör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Apple Watch? AirPods? Båda är nya segment som Apple gett sig in på och lyckats rätt väl. Apple lanserar nya produktkategorier betydligt oftare nu än det gjort rent historiskt (även om de kanske inte har varit i klass med iPhone).

Watch var väl ändå efter alla andra, eller är det nåt speciellt med den som jag missat? Dumbwatches är inte min grej dock, så jag har dålig eller ingen koll på den kategorin.

Jag hade ett par Earin mer än ett år innan Airpods kom, så jag vet inte vad det var för nytt Airpods tillförde (annat än att de ser för taskiga ut med sina nedhängande stumpar)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skillnaden ligger i tillverkningsprocessen (och därmed även olika material, ja)

MicroOLED=Oled på wafer, Traditonell OLED = Oled på glas.

Ok, Wafer-oled alltså, WAFOLED.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varför ska alla trådar som har det minsta med Apple att göra alltid urarta i "Men Apple är ju dåliga / folk köper bara för status / Ok, detta var ju bra, men jag hatar ändå Apple / Apple är ju *insert valfritt invektiv*.."?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Varför ska alla trådar som har det minsta med Apple att göra alltid urarta i "Men Apple är ju dåliga / folk köper bara för status / Ok, detta var ju bra, men jag hatar ändå Apple / Apple är ju *insert valfritt invektiv*.."?

För att det alltid är någon som drar upp det från ingenstans, se längre upp i tråden.

Om du syftar på mig så är det ett missförstånd, Apple gör bra produkter som jag sa tidigare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Varför ska alla trådar som har det minsta med Apple att göra alltid urarta i "Men Apple är ju dåliga / folk köper bara för status / Ok, detta var ju bra, men jag hatar ändå Apple / Apple är ju *insert valfritt invektiv*.."?

För att de svarade på att någon påstod att M1 från Apple var innovativt och hade det som ett exempel
Apple är bäst på att använda redan befintlig teknik, slå in det snyggt och sälja dyrt. Det vet alla. Det är de bäst på i världen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard