Permalänk
Medlem

Pins, vart vill ni ha dom?

En del processorer har pins medans andra har pins i moderkorten.

Föredrar ni det ena eller det andra? Motivera svaret.

En extra fråga är om någon av er vet varför pins fortfarande används?
Nog borde en bättre kontakt kunna framställas.

Edit: Ett alternativ till pins som jag ser är att använda konvex till konkav kontakt. Går inte att böja och hur man än gör hamnar processorn rätt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har sluppit missöden med brutna pins både med Intel och AMD. Däremot har jag sett fler trådar och inlägg med brutna pins på AMD-processorer än trasiga Intel-socklar, risken att man tappar själva processorn är nog större än att man råkar tappa något i själva sockeln. Med det sagt får jag väl säga att jag föredrar Intels (nuvarande?) lösning över AMDs.

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Beror helt på situationen skulle jag säga. Processorerna med pins brukar ju vara betydligt mindre känsliga än sockeln på moderna Intel-moderkort. Samtidigt är processorer med pins riktigt jobbiga att förvara om man inte har kvar originalförpackningen. Inte bara att stoppa ner dem i en antistatisk påse. För moderkorten räcker det att tejpa fast en bit kartong över sockeln för att skydda dem.

Själ föredrar jag nog ändå Intels LGA, men det är främst för att jag har en liten samling av äldre Intelprocessorer.

Permalänk
Medlem

Utan att tveka en sekund: pins i moderkortet! Helt oförsvarligt med andra varianter anser jag.

Processorn är liten, svår att hålla och hanteras mest. Pins i moderkortets sockel sitter extremt skyddade och man får nog verkligen anstränga sig för att skada dem. En oerhört mycket bättre lösning med LGA.

Jag hoppas verkligen att AM5 är LGA. AMD kör ju det på Threadripper och serverprocessorer, så de förstår naturligtvis också att det är överlägset. De har bara inte orkat byta tillverkningsupplägget för konsumentprocessorer än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Eftersom Inet ansåg att jag förstörde mitt intel-moderkorts sockel när jag hade varit hur försiktig som helst. Så säger jag. Jag vill ha pinsen på CPU'n. Men! Problemet AMD gör är att det inte finns någon ordentlig bracket som faktiskt håller fast processorn när man lossar kylaren. Vilket gör att processorn kan fara med kylaren.

Pinsen på amd cpuer är ganska hårda, men visst. Tappar du cpu'n lär det ju inte gå bra. Även enklare att skydda pinsen på processorn än moderkortet för transport.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Av de datorer jag pillat med så är intel LGA, intel PGA (laptops) och amd PGA och ur att sätta ner cpun så gillar jag PGA designen mer. Men sen är fastlåsningen som intel har på sina LGA väldigt trevlig att ha när man ska ta loss kylaren för man behöver inte tänka på att cpun dras med upp, även om jag personligen inte upplevt det. Väldigt satisfying att låsa bygeln och plasten ploppar loss.
Svårt att komma ifrån att använda pinns, andra alternativet är väl att löda CPUn på moderkortet och jag kan gissa att det kommer hända inom någon framtid för desktop med tyvärr, ändå en rätt liten andel som någonsin byter cpu av hela massan, är väl anorlunda på swec men vi är ju inte så många i det stora hela.

Men en PGA med bra låsning över cpun hade nog varit mitt val...finns ju laptops med LGA sockel utan låsarm också, de borde vara rätt hemska

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Även enklare att skydda pinsen på processorn än moderkortet för transport.

Nu skrev du väl ändå tvärt om?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av Zeedarn:

Men! Problemet AMD gör är att det inte finns någon ordentlig bracket som faktiskt håller fast processorn när man lossar kylaren. Vilket gör att processorn kan fara med kylaren.

Väldigt enkelt att bara skruva lite på kylaren innan man lyfter rakt upp. Kan inte vara svårt om man tycker det är ett så stort problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till pins som jag ser är att använda konvex till konkav kontakt. Går inte att böja och hur man än gör hamnar processorn rätt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Utan att tveka en sekund: pins i moderkortet! Helt oförsvarligt med andra varianter anser jag.

Processorn är liten, svår att hålla och hanteras mest. Pins i moderkortets sockel sitter extremt skyddade och man får nog verkligen anstränga sig för att skada dem. En oerhört mycket bättre lösning med LGA.

Jag hoppas verkligen att AM5 är LGA. AMD kör ju det på Threadripper och serverprocessorer, så de förstår naturligtvis också att det är överlägset. De har bara inte orkat byta tillverkningsupplägget för konsumentprocessorer än.

Håller med!

Och om man nu skulle första pinsen så är det billigare att köpa nytt moderkort än ny processor

Permalänk
Viking
Skrivet av PlogarN97:

Och om man nu skulle första pinsen så är det billigare att köpa nytt moderkort än ny processor

Men samtidigt så känns det lättare att räta till pinsen på en processor än på moderkortet. Lättare att komma åt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Eller slot 1 som Intel hade förr
Inga pinnar alls

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Donnerstal:

Väldigt enkelt att bara skruva lite på kylaren innan man lyfter rakt upp. Kan inte vara svårt om man tycker det är ett så stort problem.

Svårt och svårt; stort och stort. Jag är nog inte ensam om att ha ryckt upp en AMD-CPU tillsammans med kylaren för att jag inte hade en tanke på att det ens skulle kunna hända. (Var för många år sedan med min första dator som jag hade byggt själv.)

Hur litet eller lätt att kringgå problemet än må vara finns det inte alls på Intels socklar, vilket gör dem strikt bättre på den punkten. Jag håller således med @Zeedarn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Viking
Skrivet av Alling:

Svårt och svårt; stort och stort. Jag är nog inte ensam om att ha ryckt upp en AMD-CPU tillsammans med kylaren för att jag inte hade en tanke på att det ens skulle kunna hända. (Var för många år sedan med min första dator som jag hade byggt själv.)

Hur litet eller lätt att kringgå problemet än må vara finns det inte alls på Intels socklar, vilket gör dem strikt bättre på den punkten. Jag håller således med @Zeedarn.

Jo, det är klart. Menar bara att det inte behöver vara ett problem om man är medveten om det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det finns det någon fördel med pins på processorn, och det är därför AMD gör det. Om det stämmer så föredrar jag den lösning som ger bäst prestanda, men om vi bortser från eventuella prestandaskillnader så föredrar jag definitivt pins på moderkortet. Moderkorten är oftast billigare än processorerna, och dessutom hanterar man processorn mycket mer än moderkortet. Med andra ord är risken mycket lägre att skada pins som sitter i moderkortet än på processorn där de täcker hela ena sidan.

Permalänk
Medlem

PGA, men mest för att det är vad jag hanterat mest... böjer hellre tillbaka en PGA-pin än en LGA-pin om olyckan (som inte alltid en själv orsakat) varit framme.. Har heller aldrig misshandlat någon pin mig veterligen..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Spelar inte någon roll för mig. Sluta vara klantig och ha sönder saker istället.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

LGA alla dagar i veckan.
Processorer är ju i regel dyrare än moderkort.

AMD's system är ju under all kritik.
Helt omöjligt att få bort CPU kylaren utan att CPU'n följer med om pastan är fräsh, oavsett hur många varv man vrider.
Och dom har envisats med samma skräp i snart 20 år!