Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Nä, håller på å försöker fatta hur man gör!

https://www.youtube.com/watch?v=38YfddelGAI

bara att köra ctrl+f i afterburner och dra upp det första sträcket som han gör i videon.

Permalänk
Medlem

Om man handlar direkt med sitt mineade krypto. T.ex tog Komplett BTC tidigare (Kanske fortfarande). Hur beskattas det?

Just nu är det väldigt värt det att minea. Synd man bor i elområde fyra och betalar idag 99 öre kw/h före nätavgifter osv. Landar på runt 2.5:-/kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

https://www.youtube.com/watch?v=38YfddelGAI

bara att köra ctrl+f i afterburner och dra upp det första sträcket som han gör i videon.

Jättetack!!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skulle behövas någon form av ISK-variant för mining.

Hade varit kul att börja igen, och denna gång lite mer seriöst än att bara testköra för att se vad det hela är.

Funderar.
ISK, är det inte då med ett shablon-värde som dras direkt, det vi ser? Så man kan se hur mycket pengar man har nu, och får samma vid försäljning ?:) "Skatten" redan dragen liksom i kontot vi ser?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Kolla minmestemp med hwinfo64 den senaste kan läsa av den 👍

Går tyvärr inte att läsa av på mitt kort. Tydligen bara vissa 3070.
Testade både den nyaste stabila och betaversionen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Ja det är värt det, ladda ner Nicehash och överklocka

Kör inte nicehash!

https://youtu.be/U84YrOKHd04

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Han har några halv-bra argument men jag anser fortfarande att om man vill prova på att mina krypto så är NiceHash det enklaste valet. Visst, NiceHash kanske har lite högre avgifter och har minimum payout och så men det är det enklaste att börja med för att prova på (vilket TS syfte är) utan att behöva krångla mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Han har några halv-bra argument men jag anser fortfarande att om man vill prova på att mina krypto så är NiceHash det enklaste valet. Visst, NiceHash kanske har lite högre avgifter och har minimum payout och så men det är det enklaste att börja med för att prova på (vilket TS syfte är) utan att behöva krångla mycket.

https://youtu.be/xqny5SSFRTo
Verkade inte jättejobbigt att sätta igång å andra sidan 🤔

Permalänk
Medlem

Jag kör nicehash med mitt 3080 och har fått in motsvarande 2000 på tre veckor, känns helt klart värt det. Målsättningen är att kortet skall betala sig själv men det beror ju helt på om marknaden kommer hålla i sig. Nackdelar som jag ser det är att nästa års deklaration kommer ge mycket huvudvärk samt att minnena blir ordentligt varma vilket möjligen kan påverka livslängden på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Får man dra av utrustningen som kostnad Minar gärna några dagar om jag kan dra 20000 på skatten för mitt 3090

Har fått svar från skatteverket nu. De säger:

"Dom får dra av utgifter som är direkt kopplade till verksamheten. Om hårdvaran inte används privat utan endast är kopplat till hobbyverksamheten är detta avdragsgillt."

Permalänk
Medlem

Angående att skatta på vinsten..

Så länge din hobbyverksamhet inte överstiger 20 000kr per år behöver du inte skatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Angående att skatta på vinsten..

Så länge din hobbyverksamhet inte överstiger 20 000kr per år behöver du inte skatta.

Delvis rätt, hobbyverksamhet skattas som tjänst och behöver inte skattas om din totala inkomst av tjänst (hobby och anställning m.m) är mindre än 20800 per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Delvis rätt, hobbyverksamhet skattas som tjänst och behöver inte skattas om din totala inkomst av tjänst (hobby och anställning m.m) är mindre än 20800 per år.

Ah! Tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem

Då har detta tuffat på i snart tre dygn. Har undervoltat kortet samt att jag köpte en energimätare igår. Strömmen kostar mig 8kr/dygnet och hittills rullar det in ca 40-42:- per dag.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Vad skulle ett Amd firepro w7100 kunna klassas som i miningvärlden?
Det har 8gb ddr5 men alla sidor man kollar på har ju bara de "vanliga" konsument korten man kan bläddra bland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Vad skulle ett Amd firepro w7100 kunna klassas som i miningvärlden?
Det har 8gb ddr5 men alla sidor man kollar på har ju bara de "vanliga" konsument korten man kan bläddra bland

12 MH/s så en tredjedel av ett 1080TI som drar hem ca 800kr/mån (uppskattar grovt..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

12 MH/s så en tredjedel av ett 1080TI som drar hem ca 800kr/mån (uppskattar grovt..)

Så om jag fatta det rätt så ca 3200kr om året alltså grovt räknat. Priser osv går ju både upp och ner så

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en studentlägenhet där jag (och i princip alla grannar) måste ha på el-element för att inte frysa hemma. Så jag funderar på att ersätta lite av den värmen med att mina istället.

Är det möjligt att bara starta något program på en Windows-dator och köra över dagen, eller är det enbart specialbyggda Linuxdatorer som gäller? Jag har ett GTX 1080 och elförbrukningen går inte att undvika oavsett tyvärr, men jag undrar också om lönsamheten? Jag förstår inte riktigt hur jag ska fylla i tabellerna på sidan som någon här länkade. Huruvida det är värt att stå ut med fläktljudet.

Så går det att köra lite då och då på en vanlig Windowsdator och vad kan man tjäna på ett GTX 1080?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så ligger tempen nu stadigt på 60°+ efter att jag undervoltade, innan så låg det runt 75-77°+. Stort tack till PeoplesMC som tipsade mig om Afterburner samt energimätare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag sitter i en studentlägenhet där jag (och i princip alla grannar) måste ha på el-element för att inte frysa hemma. Så jag funderar på att ersätta lite av den värmen med att mina istället.

Är det möjligt att bara starta något program på en Windows-dator och köra över dagen, eller är det enbart specialbyggda Linuxdatorer som gäller? Jag har ett GTX 1080 och elförbrukningen går inte att undvika oavsett tyvärr, men jag undrar också om lönsamheten? Jag förstår inte riktigt hur jag ska fylla i tabellerna på sidan som någon här länkade. Huruvida det är värt att stå ut med fläktljudet.

Så går det att köra lite då och då på en vanlig Windowsdator och vad kan man tjäna på ett GTX 1080?

Japp, bara sätta igång. Förmodligen stänga av elementet också, så du går kanske +-0 där (kill gissar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Japp, bara sätta igång. Förmodligen stänga av elementet också, så du går kanske +-0 där (kill gissar)

Hur mycket värme kan man få ut av att köra?
Räknade på en kalkylator och fick fram att ett element jag har skulle kosta 24kr om dagen (2000w) max och en dator med ett grafikkort 6kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Hur mycket värme kan man få ut av att köra?
Räknade på en kalkylator och fick fram att ett element jag har skulle kosta 24kr om dagen (2000w) max och en dator med ett grafikkort 6kr.

Hur många grafikkort vill du sätta in? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Hur många grafikkort vill du sätta in? 😂

Då jag aldrig förut gjort det samt har ett som bara ligger så tänkte jag iaf ett just nu bara. Saken är den att vi måste ha ett element som står och går under hela natten för att hålla 20 grader inomhus just nu och tycker om det ger nåt att 6kr är bättre än 24 per dag. Speciellt om man tjänar nåt på det också

Permalänk
Snusfri

Kör för skojs skull med mitt 2070 Super, dragit in runt $27 på strax under 3 dagar, beräknas dra in runt 1200:- i månaden.
Ligger oftast mellan 36-42MH/s (Utan OC/UV) och 68-70C, men kanske ska testa lite med det och se om det går att förbättra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör för skojs skull med mitt 2070 Super, dragit in runt $27 på strax under 3 dagar, beräknas dra in runt 1200:- i månaden.
Ligger oftast mellan 36-42MH/s (Utan OC/UV) och 68-70C, men kanske ska testa lite med det och se om det går att förbättra.

Vad har du för elpris då?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ragnvlad:

Vad har du för elpris då?

50,70 öre/kWh

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

50,70 öre/kWh

Inkl alla avgifter och moms? Bra pris!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Inkl alla avgifter och moms? Bra pris!!!

Avgifter betalar man väl oavsett? 🤔 Iom att man redan har el

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Avgifter betalar man väl oavsett? 🤔 Iom att man redan har el

Absolut, men man måste ju räkna med det i totalpriset!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mitt RTX 3060 Ti har kört lite Ethereum mining när jag sover och är på jobbet. Hittills har jag dragit in 37 USD på 4 dagar vilket känns rätt najs måste jag säga

Har en hashrate på 62.9 MH/s och en temperatur på 57 c, elen ingår i min hyra så köttar på så mycket man bara kan just nu.