Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

5.1 från PC till förstärkare

Permalänk
Medlem

5.1 från PC till förstärkare

Hallojsan!

Försöker att få 5.1 ljud till min förstärkare från datorn, gärna så lossless som möjligt. Mitt grafikkort har endast 1 HDMI-utgång och den är kopplad till TV:n. Jag har testat med ARC från TV till receiver utan större framgång. Som jag förstått det kan man inte använda HDMI-utgången från moderkortet, och därför undrar jag om man kan använda en Displayport till HDMI-adapter, för att sedan ha en HDMI-kabel till förstärkaren?

Går det alltså att skicka 5.1 ljud från en Displayport-utgång till en HDMI-ingång? Finns det någon bättre lösning?

Toslink ger ej 5.1 som jag förstått det, och ARC fungerar inte som det ska.

Tack!

Relevanta komponenter:
TV - LG 65CX
Förstärkare - Sony STR-DN1070
Grafikkort - RTX 3080
CPU - 5900X
Mobo - B550-F

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Borde väl vara enkelt fixat med:

Pc(hdmi)-receiver(valfri hdmi in), receiver(hdmi out)-tv(hdmi in)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Borde väl vara enkelt fixat med:

Pc(hdmi)-receiver(valfri hdmi in), receiver(hdmi out)-tv(hdmi in)

Ja vore perfekt om receivern stödde 4k, 120 hz och freesync

Permalänk
Medlem

Optisk kabel (Toslink) från TVn till förstärkaren?
TVn har ju optisk utgång och förstärkaren optisk ingång, så det borde ju bara vara att köra kan man tycka.

Annars har du ju även en optisk utgång på moderkortet också, om du hellre vill skicka ljudet direkt från datorn till förstärkaren.
Beror ju hur du använder din TV skulle jag tro.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Saddl3r:

Ja vore perfekt om receivern stödde 4k, 120 hz och freesync

Aha.. då är jag med!

Din stärkare stödjer ju ARC så det borde väl gå att kunna få igång kan tyckas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Optisk kabel (Toslink) från TVn till förstärkaren?
TVn har ju optisk utgång och förstärkaren optisk ingång, så det borde ju bara vara att köra kan man tycka.

Annars har du ju även en optisk utgång på moderkortet också, om du hellre vill skicka ljudet direkt från datorn till förstärkaren.
Beror ju hur du använder din TV skulle jag tro.

Skrivet av Trigger:

Aha.. då är jag med!

Din stärkare stödjer ju ARC så det borde väl gå att kunna få igång kan tyckas

Ni har båda bra idéer men toslink stödjer inte 5.1 som jag förstått det, och jag har hittills haft problem med ARC men det kanske går att lösa.

Permalänk
Medlem

Jag använder DP adapter till min receiver och det fungerar problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag använder DP adapter till min receiver och det fungerar problemfritt.

PRECIS VAD JAG VILLE HÖRA! Tack! Några bra tips att delge eller är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Ni har båda bra idéer men toslink stödjer inte 5.1 som jag förstått det, och jag har hittills haft problem med ARC men det kanske går att lösa.

Så vitt jag vet så stödjer Toslink det mesta, inklusive 5.1?
Dock komprimerat, men det är väl det mesta idag?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem

Den jag använder är nån slags no-name. står ingenting på den. Den är bara svart. Köpt för flera år sedan. 5-10 år sedan skulle jag gissa. Fungerar lika bra som om det hade vart en vanlig hdmi-kabel. I allafall för ljud. Får både Dolby Atmos och DTS-X

Edit: Loggade in på komplett och fick veta att det var 6 år sedan och en sån här. https://www.komplett.se/product/602144
Inte för att det hjälper så mycket kanske. Går ju inte beställa längre

Permalänk
Medlem

Toslink ifrån datorn till receivern borde lösa problemet?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla med toslink från dator till förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du har ett " Pass-through" läge i ljusinställningar på din tv som fixar det. Dvs HDMI 5.1 från dator till tv. Pass-through läge på tv. = hdmi med 5.1 ljud ut till din förstärkare. Jag kör så och det fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du har ett " Pass-through" läge i ljusinställningar på din tv som fixar det. Dvs HDMI 5.1 från dator till tv. Pass-through läge på tv. = hdmi med 5.1 ljud ut till din förstärkare. Jag kör så och det fungerar utan problem.

Tack så mycket, det ska jag testa. Om det funkar så vore det galant! Vet du om din förstärkare har ARC eller eARC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Tack så mycket, det ska jag testa. Om det funkar så vore det galant! Vet du om din förstärkare har ARC eller eARC?

arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Nu sitter jag här med allt inkopplat men lyckas inte få datorn att skicka ut ljud via displayporten. Vet du hur du löste det i Windows?