Kunder lägger massvis av ordrar på Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Kunder lägger massvis av ordrar på Geforce RTX 3000-serien

Bristen på grafikkort får datorentusiaster att ställa sig i massvis av köer samtidigt, något som kan orsaka problem längre fram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att många gör såhär, (jag var en av dom som gjorde det vid release) men den där ketchup effekten lär få vänta länge som det ser ut just nu dock...

Att folk gör såhär är dock delvis återförsäljarnas fel.
Vissa återförsäljare gick ut och sa att dom hade hundratals grafikkort i lager, trotts att dom inte fått in något. (tex Elgiganten)
Eller så har vissa försäljare alldeles för låg uppdatering på sina lager saldo, så produkter kunde stå som i lager timmar efter release, trotts att det säkert var hundra tals som klickat hem just den produkten redan.
(dock är det absolut inte alla återförsäljare)
Vilket får folk att tveka på om dom ens kommer få sina kort, även om en modell skulle stå som i saldo.

Eftersom efterfrågan är så hög, och olika återförsäljare får olika modeller i olika mängd konstant, så kan vissa få vänta månader på vissa modeller, och leveranserna kan skilja avsevärt mellan dom olika återförsäljarna. (det är dock inte återförsäljarnas fel)
Så vad har man o välja på?
Spela roulett och hoppas på att just den modellen du valt av 20, ska få en massiv leverans hos just din återförsäljare.
Eller försöker man på flera modeller som man kan tänka sig på flera återförsäljare?

För mig var valet rätt lätt iaf. (men som sagt, jag hade tur och fick min bara någon dag efter release)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av zOlid:

Det är nog så att många gör såhär, (jag var en av dom som gjorde det vid release) men den där ketchup effekten lär få vänta länge som det ser ut just nu dock...

Jo själva ketchupeffekten är nog inte något att oroa sig för i närtid.
Däremot kan det ju orsaka massa strul med längre kötider för folk.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag hade åtminstone fyra olika ordrar på ett RTX 3080, och ett par på 3090. Det problematiska var Elgiganten där man var tvungen att ringa för att avboka och det lyckades först efter tre försök. Inet vann, dock.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Det är nog dels privatpersoner som vill gardera sig då kösystemen är en soppa. Ena butiken får det märket man beställde hos en annan leverantör osv.

Men sen har vi miningen som fick en boom när 3080 släpptes. Jag blev lite smått intresserad om det faktiskt kunde göra några slantar när man ändå är och jobbar, då såg man var alla grafikkort tagit vägen när folk laddar upp sina bilder med 5-10 kartonger 3080.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är väl inget konstigt. Det kan man väl räkna ut att det ska bli så?

Jag står inte i kö någonstans =(

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo själva ketchupeffekten är nog inte något att oroa sig för i närtid.
Däremot kan det ju orsaka massa strul med längre kötider för folk.

Fast om folk lämnar sina övriga köplatser när de fått något, så blir det väl inte längre kötid? Då är det snarare positivt, att kön blir klar snabbare!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bara det finns gott om kort lagom till september så är jag nöjd. Fast skulle vilja få tag på ett 3060 ti redan nu.

Permalänk

Mmm.. Elgiganten sålde slut sina +100st XFX 6800(XT?) på nån timma.. sinnessjukt tryck på ordnarna.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kelthar:

Fast om folk lämnar sina övriga köplatser när de fått något, så blir det väl inte längre kötid? Då är det snarare positivt, att kön blir klar snabbare!

Jo fast grejen här var att folk inte gjorde/gör det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det skulle vara trevligt om man kunde ställa sig i kö på ett "rtx 3080 - oavsett tillverkare"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade jag personligen varit i behov av RTX3000 serien hade jag också lagt massvis av ordrar på olika sidor och hoppats på första bästa. Visserligen hade jag inte köpt något alls för priset idag utan väntat på MSRP igen...

Blir nog RTX 4000 serien för mig då iom att tillgången på RTX 3000 lär bli lagom fram till nära release av next gen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det skulle vara trevligt om man kunde ställa sig i kö på ett "rtx 3080 - oavsett tillverkare"

Nja. Man kanske inte vill ha ett PNY non OC 2 pin 3080 i standardfrekvens om man siktar på vattenkylning, överklocka etc. Sedan passar kanske inte alla 3080 i det chassi man har etc. Så det blir nog svårt för många/icke attraktiv kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nja. Man kanske inte vill ha ett PNY non OC 2 pin 3080 i standardfrekvens om man siktar på vattenkylning, överklocka etc. Sedan passar kanske inte alla 3080 i det chassi man har etc. Så det blir nog svårt för många/icke attraktiv kö.

Tror han menade att det fanns en separat kö för det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast om folk lämnar sina övriga köplatser när de fått något, så blir det väl inte längre kötid? Då är det snarare positivt, att kön blir klar snabbare!

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att många beställer är en ren FOMO känsla.

Jag skulle tippa på att många inte hade köpt ex 3080 om Nvidia hade gått ut från start att det skulle kostat 10k för ett kort eller att ett 3090 skulle kosta 20k.

Det hjälper också inte att vi är just nu i en mining boom som trissar priserna högre upp.

Prismässigt så är Ampere fortfarande bättre fps/krona än Turing men det känns som att vi snart är på priser som kommer nästan ligga i samma banor. Det kommer bara öppna vägarna till att Nvidia till nästa generation höjer priser då folk uppenbarligen har råd trots rådande situationen.

Kom ihåg folk bara för att det finns ett bättre grafikkort så är ert nuvarande kort inte sämre på något sätt.

Permalänk
Medlem

Moraliskt är scalping kanske fel (för många) men i en marknadsekonomi med utbud och efterfrågan så är det tyvärr så det fungerar.
Om man inte ska tjäna pengar på andra så kan vi nog stänga 99% av alla företag.

Permalänk
Medlem

Är 3060ti också svårt att få tag på nuförtiden? Jag beställde mitt på dagen då det lanserades o fick det några dagar senare. Men kanske inte ser lika bra ut längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Moraliskt är scalping kanske fel (för många) men i en marknadsekonomi med utbud och efterfrågan så är det tyvärr så det fungerar.
Om man inte ska tjäna pengar på andra så kan vi nog stänga 99% av alla företag.

Problemet är ju folk som betalar överpriser för att deras habegär är så extremt.

De flesta av dem är knappast miljonärer som inte bryr sig om pengar utan folk som får ångest av att inte ha det dem vill ha, för att utan RT i 4K och 144 FPS är ett spel ospelbaaaaart osv...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gurrrra:

Är 3060ti också svårt att få tag på nuförtiden? Jag beställde mitt på dagen då det lanserades o fick det några dagar senare. Men kanske inte ser lika bra ut längre?

Vad jag sett så är det väldigt svårt att få tag på även 3060 Ti. 3070 kommer in titt som tätt och 3090 finns relativt ofta i lager pga. priset.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

Ouch. Låter som att personen inte har råd med sitt 3070 och förväntat sig att kunna gå +-noll på försäljningen av de båda 3080.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är lite förvånad att NVIDIA inte bara skjöt upp lanseringen. De måste ju ha sett att det inte fanns ett jätte stort lager av kort och anat att det skulle vara en stor efterfrågan, eller tänker jag i den enkla banan men för NVIDIA var det som att köra bil i en snöstorm?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbeyblade:

för att utan RT i 4K och 144 FPS är ett spel ospelbaaaaart osv...

Hell yea it is! 3080 var värt varenda krona. Hade kunnat betala ett par tusen till också för den delen och ändå känt det var värt det.

Permalänk
Medlem

När man råkar prioritera upp ordarna på jobbet i en löjligt lång ps5 och 3070 kö

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

Är du fortfarande på jakt efter den användaren när snacket blev raderat i 3080/3090 tråden?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl hur enkelt som helst att fixa sånt här, sluta helt med köer för korten blir ändå sålda.
Man kan också tänka sig bindande ordrar med krav på en betydande handpenning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Är du fortfarande på jakt efter den användaren när snacket blev raderat i 3080/3090 tråden?

Ingen jakt. Bara sakliga fakta med ett tydligt exempel.

Permalänk
Medlem

Snart kommer AMDs kort komma mer o mer i lager känner en person som jobbar med dessa och de har börjat få riktigt många kretsar från AMD, så produktionen skall tydligen ökat kraftigt. Nvidia sidan tyvärr än sämre tillgång på.

Permalänk
Medlem

Härligt att folk misshandlar sin kreditvärdighet för ett grafikkort. För jag tror inte en sekund på att folk hostat upp cash att ställa sig i 10-tals olika köer. Ut och bygg sandslott eller nåt och låt de som faktiskt behöver/önskar ett få ett, till de som står i 10 olika köer - ni kommer också få ett tillslut.

Tycker de säljs väldigt många 6xxx, 3xxx på marknad. Finns helt klart de som vill tjäna en tusing på sina beställningar.

Permalänk
Inaktiv

ser inget fel med att finansiera sitt eget kort genom att sälja några vidare, står själv i kö på 3st 3060 TI. Från början var det mer för att gardera mig mot prishöjningen som verkar på att jag la 3 st olika i varukorgen. Men som det verkar nu så är det ju bara att ta alla, när/om man nu får några, behålla ett och sälja de andra 2.

Tillgång efterfrågan.....

Och vad skulle det ha med kreditvärdighet att göra?

Du betalar vid leverans som vanligt.