Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Smör är en naturlig råvara från ren grädde medans margarin är en artificiell råvara på palmolja, konserveringsmedel & hård processad därför du får äta naturligt smör, grädde, ägg m.m i en kost jag glömt namnet på utan bröd & basvaror som potatis, ris, pasta.

Men margarin ska ej ingå i denna kosten.

Om du vill gå ner i vikt spelar det ingen roll om du äter margarin eller smör så länge ditt kalori/energi intag är mindre än vad du spenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, man ska inte behöva "vänja" sig vid en smak, då är det något som är fel, och då kan man hellre dricka vatten eller något annat som smakar gott från första början.

Något som är fel? Jag gillade inte gullök tills jag var 25 år gammal och då började vänja mig vid smaken igenom att aktivt inkludera det i min kost. Vad var det som var fel där?

Vad du tycker är gott är inget annat än vad du är van vid. Pretty simple. Sen kan jag köpa att vissa har lättare för att tycka/ogilla vissa smaker, men att försöka vänja sig vid att tycka om något är inte i sig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Om du vill gå ner i vikt spelar det ingen roll om du äter margarin eller smör så länge ditt kalori/energi intag är mindre än vad du spenderar.

Jag är över 40 år idag och traskat upp & ner i vikt i mitt liv & vet att man inte kan snöa in sig enbart på kalori intaget som jag försökt klargöra i mina inlägg utan det har med hur lätt vi kan bryta ner maten tillsammans med portions storleken & motion.

får man en bra balans på detta så går man ner i vikt.

Cashew nötter är bättre en jordnötter är ett sådant exempel

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har blivit att jag knappt dricker sorterna med sötningsmedel sedan allt snack om hur dåligt det är/var. (Har det blivit bättre?)

Men kan säga att när det kommer till Coca Cola och Pepsi så har jag börjat tycka att de smakar blääää sen kanske två år tillbaka. Antingen så har de ändrat något eller så har mina cola smaklökar gått på strejk. Så har blivit att jag druckit andra läsksorter istället för det mesta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har druckit med sötningsmedel i många år nu. Och kan säga att jag skulle väga väldigt mycket mer om jag druckit sockerläsk i samma mängd.
Nu för tiden tycker jag rent av att sockerläsken är jobbig då man får sockerbeläggning på tänderna. Blir direkt ofräscht om man dricker en del. Jag kan gå och dricka sockerfritt en halv dag och munnen är i princip som direkt efter tandborstning.

Och nej, jag är inte den som hinkar massa läsk dagligen. Men blir nog totalt sett 0,5-1 liter per dygn. Men det är delvis för att man som ADHD-person "självmedicinerar" en energidryck på förmiddagen för att fungera på jobbet. Termen låter illa jag vet, men tänker att det är i sammanhanget harmlöst. Och det har ändå hjälpt mig orka med jobb på ett sätt jag inte orkade innan koffeinbruk. Utan sockerfria drycker hade vardagen varit sämre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag är över 40 år idag och traskat upp & ner i vikt i mitt liv & vet att man inte kan snöa in sig enbart på kalori intaget som jag försökt klargöra i mina inlägg utan det har med hur lätt vi kan bryta ner maten tillsammans med portions storleken & motion.

får man en bra balans på detta så går man ner i vikt.

Cashew nötter är bättre en jordnötter är ett sådant exempel

Så klart ska du försöka hitta det som funkar för dig, men i slutändan är det alltid samma sak som gör att du lyckas gå ner i vikt, och det är kaloriintaget. Finns inget stöd för att något annat skulle påverka din vikt.
Däremot är vi alla olika så hur du lyckas hålla dig under det kaloriintag som krävs för att du ska gå ner i/bibehålla vikt får man ju såklart komma fram till själv (LCHF, intermittent fasting, medelhavskost osv. osv.).

Permalänk
Medlem

Vilken läsk man än väljer så är läsk dåligt för kroppen. Speciellt när man som jag börjar komma upp i åren.

Min värsta period var för 10-15 år sedan när jag drack 2-4 energidrickor om dagen. Det var när man började få nypningar i hjärtat av för mycket koffein samt när man började se säckarna med pantburkar bli fulla som man började undra vad fan man håller på med och inse att det här inte kan vara bra för kroppen.

Nu dricker jag nästan aldrig läsk eftersom för mycket läsk lätt får andra drycker, t.o.m. vatten, att kännas tråkiga att dricka. Man får ett konstant sug efter mer läsk.

Men om det väl händer att jag köper så är det Cola Zero som går före vanlig kola. Smakmässigt föredrar jag nog vanlig Cola fortfarande, men Zero är nästan lika gott nu när man är van. Ska jag ändå få i mig mängder av socker så köper jag nästan hellre juice.

Men ingen ska inbilla sig att Cola Zero på något sätt är ett hälsosamt alternativ. Artificiella sötningsmedel kan medföra andra problem än vad vanligt socker gör. För mig ökar också aptiten oerhört eftersom kroppen blir lurad av det artificiella sötningsmedlet, så att dricka Cola Zero gör mig hungrig, vilket i sin tur ökar kaloriintaget.

Själv dricker jag egentligen bara vatten, kaffe och Oatly numera. Det blir knappt en flaska läsk om året längre.

Har desto svårare för att undvika chips och fikabröd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Vilken läsk man än väljer så är läsk dåligt för kroppen. Speciellt när man som jag börjar komma upp i åren.

Min värsta period var för 10-15 år sedan när jag drack 2-4 energidrickor om dagen. Det var när man började få nypningar i hjärtat av för mycket koffein samt när man började se säckarna med pantburkar bli fulla som man började undra vad fan man håller på med och inse att det här inte kan vara bra för kroppen.

Nu dricker jag nästan aldrig läsk eftersom för mycket läsk lätt får andra drycker, t.o.m. vatten, att kännas tråkiga att dricka. Man får ett konstant sug efter mer läsk.

Men om det väl händer att jag köper så är det Cola Zero som går före vanlig kola. Smakmässigt föredrar jag nog vanlig Cola fortfarande, men Zero är nästan lika gott nu när man är van. Ska jag ändå få i mig mängder av socker så köper jag nästan hellre juice.

Men ingen ska inbilla sig att Cola Zero på något sätt är ett hälsosamt alternativ. Artificiella sötningsmedel kan fortfarande bidra till insulinresistans (diabetes) och kan även medföra andra problem än vad vanligt socker gör. För mig ökar också aptiten oerhört eftersom kroppen blir lurad av det artificiella sötningsmedlet, så att dricka Cola Zero gör mig hungrig, vilket i sin tur ökar kaloriintaget.

Själv dricker jag egentligen bara vatten, kaffe och Oatly numera. Det blir knappt en flaska läsk om året längre.

Har desto svårare för att undvika chips och fikabröd...

Jag hade en period mellan 20-25 där jag inte tränade och konsumerade kopiösa mängder läsk (sockerfritt). När jag väl började gå till gymmet igen så började jag automatiskt uppskatta vatten igen.
Så det är något jag skulle rekommendera, dels för att röra på dig är bra men också för att du kommer säkert att uppskatta vatten på ett annat sätt samt att du kommer då också uppskatta din läsk mer för du itne dricker det lika ofta, så är det i alla fall för mig.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Smör är en naturlig råvara från ren grädde medans margarin är en artificiell råvara på palmolja, konserveringsmedel & hård processad därför du får äta naturligt smör, grädde, ägg m.m i en kost jag glömt namnet på utan bröd & basvaror som potatis, ris, pasta.

Men margarin ska ej ingå i denna kosten.

Ja, nu är det så att natur / onaturlig är ett trubbigt instrument som inte säger ett skit. Det som är intressant är hur det ser ut på molekylnivå.

Dessutom är margarin inte ett ämne, utan en grupp av olika produkter där de behandlat växtolja så den får en hårdare konsistens.

Det kan vara bra att veta vad man pratar om istället för att sitta och killgissa.

Läs denna PDF om du vill lära dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vägrar att dricka någon variant av Coca Cola tills att vi får tillbaka orginalreceptet:

Finns att beställa på nätet.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skulle aldrig få för mig att dricka "vanlig" Cola längre...

Hade varit kul att se ett blindtest med de som påstår att drycker med sötningsmedel smakar så mycket värre. De flesta hade antagligen misslyckats

Hur vill du göra testet? Står du för läsken?
Har flera gånger fått läsk upphällt och smakat och sagt ”detta är light va?” För smaken av aspartam går inte missa. Kan inte äta kvarg med sötningsmedel heller då de smakar fasansfullt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Smör är en naturlig råvara från ren grädde medans margarin är en artificiell råvara på palmolja, konserveringsmedel & hård processad därför du får äta naturligt smör, grädde, ägg m.m i en kost jag glömt namnet på utan bröd & basvaror som potatis, ris, pasta.

Men margarin ska ej ingå i denna kosten.

Fattar inte varför folk ska försöka säga att saker är bra bara för det är naturligt som främsta argument. Finns skitmycket naturligt som är kasst ändå. Herregud vad jag stör mig på "naturligt" det säger ingenting. Opievallmo är också naturligt, så heroin är bra med.

Margarin är för övrigt oftast gjort på rapsolja och solrosolja. Är det inte naturligt?

Om man nu ska vara sån så är det väl mer naturligt att äta saker av växtriket än kalvars mat. Komjölk är inte menat för människan. Är det naturligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja, nu är det så att natur / onaturlig är ett trubbigt instrument som inte säger ett skit. Det som är intressant är hur det ser ut på molekylnivå.

Dessutom är margarin inte ett ämne, utan en grupp av olika produkter där de behandlat växtolja så den får en hårdare konsistens.

Det kan vara bra att veta vad man pratar om istället för att sitta och killgissa.

Läs denna PDF om du vill lära dig något.

Elitismen är stark här och då pratar vi inte bara om nicket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Högre energidensitet -> mer gains

#regularcokegang

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Så klart ska du försöka hitta det som funkar för dig, men i slutändan är det alltid samma sak som gör att du lyckas gå ner i vikt, och det är kaloriintaget. Finns inget stöd för att något annat skulle påverka din vikt.
Däremot är vi alla olika så hur du lyckas hålla dig under det kaloriintag som krävs för att du ska gå ner i/bibehålla vikt får man ju såklart komma fram till själv (LCHF, intermittent fasting, medelhavskost osv. osv.).

Detta expriment har många faktiskt testat som att bara äta på Mcdonalds en tid & jämfört hur detta påverkar kroppen & orken och kan säga att det är skrämmande och inget jag skulle testat på.

Varationen i kosten & vad man äter som grönsaker, frukt, nötter, vilka vitaminer som kroppen får i sig är viktigt som från fisk får du i dig amino3 & därför jag äter detta varje vecka.

Äter du en ensidig kost eller processed mat kommer det påverka kroppen & kommer inte ändra min åsikt på detta & säga att de är enbart kalori intaget som har en roll.

Hoppas du diskutterat dina åsikter men en dietist lovar att dom inte kommer hålla med dig då jag varit dit med barn & dom har inte samma tänk som du delar med dig av.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag kan ärligen säga att jag dricker betydligt fler än 139 burkar Cola per Cola Zero eller någon annan light produkt.

Personligen så dricker jag vatten mycket hellre än något light överhuvudtaget. (Till och med Pepsi)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmy:

Elitismen är stark här och då pratar vi inte bara om nicket.

Han har ju rätt oavsett. Att sitta och säga att saker är bättre för det är "naturligt" är ett otyg.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Elitismen är stark här och då pratar vi inte bara om nicket.

Folk får ha vilka åsikter de vill för min del. Men att sitta och presentera dessa åsikter som fakta? Det är knappast konstruktivt för någon.

Om du sen vill kalla det elitism (grundat i en känsla av otillräcklighet?), så kör hårt.

Permalänk
Medlem

Har druckit Cola i hela mitt liv, dricker dagligen mycket och köper 20-pack varje vecka.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dricker inte läsk längre men om jag skulle göra det så väljer jag socker varianten helt klart. Hellre socker än sötningsmedel, både äckligt och mer ohälsosamt enligt mig. Lite socker tror jag tål för att inte få diabetes eller bli tjock men risken av få cancer osv av sötningsmedel känns högre även om den är mycket låg skulle jag tro.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta expriment har många faktiskt testat som att bara äta på Mcdonalds en tid & jämfört hur detta påverkar kroppen & orken och kan säga att det är skrämmande och inget jag skulle testat på.

Varationen i kosten & vad man äter som grönsaker, frukt, nötter, vilka vitaminer som kroppen får i sig är viktigt som från fisk får du i dig amino3 & därför jag äter detta varje vecka.

Äter du en ensidig kost eller processed mat kommer det påverka kroppen & kommer inte ändra min åsikt på detta & säga att de är enbart kalori intaget som har en roll.

Hoppas du diskutterat dina åsikter men en dietist lovar att dom inte kommer hålla med dig då jag varit dit med barn & dom har inte samma tänk som du delar med dig av.

Om du vill gå ner i vikt är det endast kaloriintaget som spelar roll.
För att förbättra din kropps hälsa utöver vikten så krävs det att du övervakar vilka näringsämnen du får i dig, helst ska du testa dig för att få en uppfattning av vilka ämnen du saknar osv också.
Men jag pratade endast om hur du går ner i vikt.

Påtal om mcdonalds så finns det dokumenterat ett experiment där en person endast åt mcdonalds mat men såg till att få i sig de näringsämnen man behövde samt inte åt mer än 2000 kalorier om dagen. Han gick ner i vikt, och minska sitt kolesterol.
https://www.today.com/health/man-loses-nearly-40-lbs-eating-o...

Permalänk

Pepsi MAX är svaret på frågan om livets mening.

Permalänk
Medlem

Pepsi Max > Coca cola zero.

Monster zero har en hel del okey smaker med.

Vatten är ett måste dock för att smörja hela kroppen, börjar alltid varje morgon med ett stort glas.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Slutade dricka läsk 2018 efter ca 7 års missbruk (1.5L Pepsi Max/dag). Tyckte också att lightläsk var mycket godare, blev till och med äcklad av att dricka sockerläsk. Det är helt enkelt något man vänjer sig vid.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Elitismen är stark här och då pratar vi inte bara om nicket.

Men han har ju dock rätt.

Permalänk
Medlem

Själv klarar jag inte vanlig coca cola längre. Var tvärtom förut. Nu är det zero all the way

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Zero sugar, zero taste. Nämen varför ens dricka sånt skräp. Drick vatten istället.

Varför dricka cola-skräpet med socker i? Socker är ju inte nyttigt nånstans. Drick vatten istället.
För mig smakar coca cola diskvatten, alltså smakar rent förjävligt.
Zero-varianterna har betydligt godare smak och saknar kolhydrater och kalorier.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Men han har ju dock rätt.

Absolut! Man kan dock tillrättavisa folk på olika vis, detta kunde har gjorts snyggare. Det är inne att ha en viss underton av spydighet när det ges möjlighet, speciellt online. Grundmetoden bör dock alltid vara att fördriva detta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Socker alla dagar i veckan, väljer alltid det för allt.

Jag väljer dricka efter smak, samma med mat. "smakar det gott, så är det gott"

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Jag dricker både light och socker. Märker inget skillnad.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||