Grupptalan väcks mot Sony för problem med Playstation 5-kontroller

Permalänk
Melding Plague

Grupptalan väcks mot Sony för problem med Playstation 5-kontroller

Sonys nya spelkontroller Dualsense har problem med drifting och får nu rättsliga konsekvenser i USA, där grupptalan väcks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony i ett nötskal här, varför inte bara ta tjuren vid hornen och skicka ut ersättningskontroller utan att användaren behöver betala frakt som det verkar som att man behöver nu.

Permalänk
Inaktiv

Har personligen aldrig haft problemet på någon kontroll vad jag kan minnas, speciellt ingen från de senaste tio åren. Dock ser jag problem med triggers på PS5-kontrollen, finns redan en hel del rapporter, även från användare i detta lilla forum, om att fjädrarna gått av eller flygit iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sony i ett nötskal här, varför inte bara ta tjuren vid hornen och skicka ut ersättningskontroller utan att användaren behöver betala frakt som det verkar som att man behöver nu.

Bättre att felsöka och åtgärda först, vilket tar lite tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Hur många är det som fått sina enheter?

Känns som en konstig grej som inte borde kunna uppstå 2020+ på en sak de hållit på att designa i 25+ år och inte haft fel på förr... spakarna i sig borde ju vara liknande tidigare generationer... måste kommit nya tillverkare av styrspakar med lägre pris och kvalitet helt enkelt som både Sony och kanske Nintendo använda sig av...

Finns nog inget bättre att göra än att laga och ersätta, men det kan ju ta tid...

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för nintendo? Hamnade inte dom i en "Class action" på grund av samma problem?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag ägde en dual shock 4 sedan launch. Funkade perfekt. Sen när ps4 pro släpptes och man fick dual shock 4 v2 på köpet och min gamla kontroll såldes så har jag bränt genom typ 6-7 v2 kontroller.
Cirka hälften av dem för att driftar och andra hälften för att det inte längre går att klicka ner L3.

Har alltid varit ganska försiktig med mina handkontroller så vet inte riktigt vad det hela handlar om. Dual sensen funkar dock bra än så länge

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@medbor detta felet fanns definitivt med dosorna till ps4.

Permalänk
Medlem

Har ingen drift på min dualsense, har dock på en joycon. Fast joycon tycker jag är rätt värdelös rent överlag, i alla fall för oss som inte har bebishänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@medbor detta felet fanns definitivt med dosorna till ps4.

Okej, det kanske lyftes med angående det legala strulet med Switch alltså. Jag har inte haft en konsol på länge, så inte så insatt. Tack för info

Permalänk
Medlem

Aja tacka vet jag den perfekta Xbox kontrollen, utan massa lull lull.

Permalänk
Medlem

Heh, har haft drifting-problem på 2 av 4 Dualshock 3 också, så detta är ett gammalt problem som kan uppstå.

Om Sony vore smarta så skulle de lägg in i OSet så man kan konfigurera deadzone, hade löst 90%+ av alla joystickproblem.
Men då "erkänner" de ju att de existerar... eller nåt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Bättre att felsöka och åtgärda först, vilket tar lite tid.

Sony verkar ju ha vetat om problemet, så de borde redan ha löst det, sedan varför låta sina kunder ta kostanden för ersättningskontroller även om en lösning är på väg.

Riktigt uselt av Sony.

Permalänk
Medlem

Japansk nationalsport.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RHWarrior:

Heh, har haft drifting-problem på 2 av 4 Dualshock 3 också, så detta är ett gammalt problem som kan uppstå.

Om Sony vore smarta så skulle de lägg in i OSet så man kan konfigurera deadzone, hade löst 90%+ av alla joystickproblem.
Men då "erkänner" de ju att de existerar... eller nåt.

I de spel där man kan ställa in deadzone har jag funnit att den måste ställas in så aggressivt att kontrollen typ inte går att använda annat än på fullt utslag om man vill lösa driftingproblem.

Är förstås inte så för alla men för mig så löste det inget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte Nintendo haft samma problem ?, och Microsoft blivit stämda för liknande issues?

Vad händer med kvalitetskontrollen ?!

Är användare ute i stugorna beta-testare för dessa stora bolag nu? 😐

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Testpilot

Har inte detta varit ett problem sedan N64-eran?

Vet inte hur många kontroller man gick igenom som barn där styrspaken gav upp efter Mariokart eller Smash. Blev sladdriga och kunde börja leva sitt egna liv.

Är inte detta en risk som är ett naturligt problem med den mekaniska tekniken av "spakar" i spelkontroller?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har haft det där problemet på ett par kontroller. Dels en joystick som blev lite glapp efter ett par års hård användning och då kunde hamna i ett "aktivt" viloläge, dels en billig spelkontroll som satt i dubbelmontage på en USB-kabel där också en av styrspakarna slitits ner i leden så att man blev tvungen att aktivt hålla den i neutral-läge.

Borde inte få förekomma så här snabbt på så nya enheter som PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har inte Nintendo haft samma problem ?, och Microsoft blivit stämda för liknande issues?

Vad händer med kvalitetskontrollen ?!

Är användare ute i stugorna beta-testare för dessa stora bolag nu? 😐

Kvalitetskontroll kostar pengar och det vill dom ju inte betala för

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har inte detta varit ett problem sedan N64-eran?

Vet inte hur många kontroller man gick igenom som barn där styrspaken gav upp efter Mariokart eller Smash. Blev sladdriga och kunde börja leva sitt egna liv.

Är inte detta en risk som är ett naturligt problem med den mekaniska tekniken av "spakar" i spelkontroller?

Nu har jag för mig att just N64-kontrollerna använde någon form av optiska encoders istället för potentiometrar, men ja, det är ett ofrånkomligt problem med förslitning. Mig veterligen har det suttit mer eller mindre samma joystickmoduler i alla kontroller sen åtminstone Xbox 360 och de använder relativt primitiva potentiometrar. Tyvärr är det väl slit-och-släng-filosofi och planned obsolescence som så mycket annat.

Att det däremot händer på så väldigt nya kontroller känns ju som något annat. En dålig batch moduler, designfel, problem med mjukvarukalibreringen eller något i den stilen. Så snabbt ska potentiometrarna rimligtvis inte kunna slitas ut.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Aja tacka vet jag den perfekta Xbox kontrollen, utan massa lull lull.

Som istället har problem med att registrera knapptryckningar numera. Har två Series kontroller och haft tre Elite V2 (varav ena var en som MS själva skickade som ersättning) och alla har problem att konsekvent registrera alla knapptryckningar på ABXY knapparna, series kontrollerna är bättre men absolut inte perfekta.

Permalänk
Medlem

Spelade Nioh och en del andra spel på PS5 som en tok när jag fick tag i en men jag fick faktiskt ont i överarmen. Misstänker att det kan vara formen på den nya kontrollen som gör att jag satt musklerna i spänn och fick en typ av muskel irritation som inte går bort (RSI).

Kan ju vara något annat också, är det någon som har haft den här typen av problem med DS5an? Jag hade aldrig något liknande med DS4 controllern.

Permalänk
Medlem

Men alltså... hur svårt ska det vara att konstruera en joystick?

Varför kunde man bygga joysticks på arkadmaskiner på 80-talet som tålde att TIO MILJONER barn slet och slog på dem i åratal utan problem?

En handkontroll idag är ändå rejält dyr så det borde inte vara något problem tycker man.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Som istället har problem med att registrera knapptryckningar numera. Har två Series kontroller och haft tre Elite V2 (varav ena var en som MS själva skickade som ersättning) och alla har problem att konsekvent registrera alla knapptryckningar på ABXY knapparna, series kontrollerna är bättre men absolut inte perfekta.

Finns det någon kontroll som inte har några problem? Haft 2 PS4-kontroller, båda utvecklade på en vecka så mycket drifting att det var ospelbart, gav upp idén på kontroll till datorn.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

Finns det någon kontroll som inte har några problem? Haft 2 PS4-kontroller, båda utvecklade på en vecka så mycket drifting att det var ospelbart, gav upp idén på kontroll till datorn.

Nej förmodligen inte med tanke på hur mycket slitage de utsätts för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men alltså... hur svårt ska det vara att konstruera en joystick?

Varför kunde man bygga joysticks på arkadmaskiner på 80-talet som tålde att TIO MILJONER barn slet och slog på dem i åratal utan problem?

En handkontroll idag är ändå rejält dyr så det borde inte vara något problem tycker man.

/hulle.

Bara själva joystickdelen på en arkadmaskin kostar ett par hundralappar och väger ett par hekton. Och dom är inte förskonade från att gå sönder heller även om det såklart tar mer våld och längre tid än vanliga handkontroller:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I de spel där man kan ställa in deadzone har jag funnit att den måste ställas in så aggressivt att kontrollen typ inte går att använda annat än på fullt utslag om man vill lösa driftingproblem.

Är förstås inte så för alla men för mig så löste det inget.

Jo de e klart, går det över en gräns så är ju kontrollen att betrakta som helkass, och felet borde då falla inom garanti, såvida inte kunder har misskött kontrollen. Tillverkaren skulle som goodwill kunna byta in dom efter garantitiden också givetvis, speciellt om det är ett typfel, sen så finns det ju konsumentköplagen. Får se hur detta utvecklas...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Kan inte vara lätt när en ny produkt ska lancseras, månaders och års med tester ...

... Typiskt hur gick det här till och hur kunde vi missa det här förfarandet med drifting?

Är det någon av er som har stött på det här probolemet med PS5:an?

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Men alltså... hur svårt ska det vara att konstruera en joystick?

Varför kunde man bygga joysticks på arkadmaskiner på 80-talet som tålde att TIO MILJONER barn slet och slog på dem i åratal utan problem?

En handkontroll idag är ändå rejält dyr så det borde inte vara något problem tycker man.

/hulle.

På den tiden så överdimensionerade man saker och ting då man tänkte kvalité och inte ören. Man hade heller inte maskiner som kunde tillverka produkter som man gör idag. Idag görs allt med millimeterprecision för att hålla minst tills garantin gått ut och hela tiden ser man över kostnader. Kan man spara 10 öre per såld kontroll så har företaget en direkt vinst av detta. På en kontroll kan jag tänka mig att alla olika plast och gummiprylar består av en mindre del av kostnaden och sen all elektronik större del. Man räknar på varje litet öre och försöker hela tiden få tillräckligt bra kvalitet till det lägsta priset.

Finns inte en chans att en handkontroll kostar 500 kr att tillverka och sen kan säljas för 799 kr. Då hade hela konsolen kostat minst det dubbla om man skulle ha samma vinst på allt. Här vill man sälja kontroller och vet att under konsolens livstid så kommer man sälja säkerligen minst 2,7 kontroller för varje såld konsol som genererar den stora vinsten till företaget. Tillkommer gör sen även batterier, laddstationer och liknande under konsolens livslängd på ca 7-8 år tills en ny version dyker upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

"This defect significantly interferes with gameplay and thus compromises the DualSense controller's core functionality"

Oftast håller man väl i styrspakarna när man spelar? Spontant känns det inte som att drifting allvarligt påverkar spelupplevelsen. Är det någon här som har drifting och kan berätta om/hur det påverkar spelandet?

EDIT: Kom på att drifting på högerspaken är ett problem iom att man ofta släpper högerspaken för att trycka på knapparna.