Dålig FPS i League of Legends med en GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Dålig FPS i League of Legends med en GTX 1060 6GB

Tjena,

Jag har tänkt att köpa en 144hz skärm och vill ha stabila 144 FPS när jag spelar LoL.
Nu snittar jag bara 90-100~ vilket är väldigt konstigt. En kille med samma GPU och CPU fick dubbla min FPS.
Vet ni vad det kan vara?

För några dagar sen kopplade jag ut min skärm och använde den med en annan dator. Sedan när jag skulle koppla in den igen råkade jag koppla in samma HDMI-kabel i båda GPU HDMI uttagen (istället för att koppla ena änden i skärmen).
Efter det gick mitt FPS snitt ned från 110->90.
När jag precis byggt datorn (2-3 veckor sedan) snittade jag runt 130 FPS.

Vet ni vad min låga FPS kan bero på?

SPECS:

Intel i5 4690K

GTX 1060 6GB

ASUS Z97-p

16GB RAM: Crucial Tech DDR3 x2

1 TB HDD
- Inget SSD

En kille på youtube fick du

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att jag aldrig tidigare fått FPS freezes innan. Men sen jag kopplat in min skärm igen har det hänt några gånger.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in HDMI i moderkortet istället för grafikkortet? Annars skulle jag gissa på att processorn går varm

stavfel
Permalänk
Medlem

Skaffa MSI Afterburner, kolla om du kan se vart flaskhalsen sitter.
Hur många fläktar har du i chassit och vart sitter dem?

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
Jag har kopplat in HDMI in i grafikkortet.

Vad är MSI afterburner? Mitt grafikkort är ASUS och inteMSI.

Jag har 3 fläktar.
En CPU fläkt
Sen 2 fläktar som är inbyggda i chassit.

Datorn blir aldrig varm enligt NZXT. GPU Går aldrig över 55 grader och CPU aldrig över 50 (när jag spelar lol)

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit en bild om det gick att ladda upp här. Men ena fläkten sitter på ovansidan och så har jag en fläkt framme och en fläkt bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Jag hade tagit en bild om det gick att ladda upp här. Men ena fläkten sitter på ovansidan och så har jag en fläkt framme och en fläkt bak

msi afterburner är ett program man laddar ner, där får man med ett program som som heter rivatuner statistics som gör att man kan se exakt alla grafer man kan behöva för att se vad som sker i datorn (temperaturer, ström, hastighet etc).

Ett enklare program att använda är speccy, där ser man de aktuella temperaturerna, man kan inte spara logg och kolla efteråt men man kan tabba ut och se aktuell temperatur .

Temperaturen ör bra att veta för att se var problemet kan sitta.
Så börja med något av ovan program för att kontrollera temperaturen på cpu.
Både när du inte gör något (idle) och medan du spelar (load)

Det du kan göra med själva datorn är, kolla om det bakom cpufläkten sitter en matta av damm.
Det blir så fort om datorn står på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

msi afterburner är ett program man laddar ner, där får man med ett program som som heter rivatuner statistics som gör att man kan se exakt alla grafer man kan behöva för att se vad som sker i datorn (temperaturer, ström, hastighet etc).

Ett enklare program att använda är speccy, där ser man de aktuella temperaturerna, man kan inte spara logg och kolla efteråt men man kan tabba ut och se aktuell temperatur .

Temperaturen ör bra att veta för att se var problemet kan sitta.
Så börja med något av ovan program för att kontrollera temperaturen på cpu.
Både när du inte gör något (idle) och medan du spelar (load)

Det du kan göra med själva datorn är, kolla om det bakom cpufläkten sitter en matta av damm.
Det blir så fort om datorn står på golvet.

Jag använder ett program som körs medan jag spelar LoL. Och enligt den går GPUN aldrig över 55 grader och likadant med CPU. Så det är ju relativt låga temperaturer?

Jag laddar ner MSI AB nu och spelar ett game. Tar en bild efteråt och visar hur det sett ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Jag använder ett program som körs medan jag spelar LoL. Och enligt den går GPUN aldrig över 55 grader och likadant med CPU. Så det är ju relativt låga temperaturer?

Jag laddar ner MSI AB nu och spelar ett game. Tar en bild efteråt och visar hur det sett ut!

Det låter som att det inte är överhettning som orsakar problem.
vilken hastighet körs dina minnen i?
Vilken cpu har du?
(Din vän kan ha en likadan fast med någon överklockning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det låter som att det inte är överhettning som orsakar problem.
vilken hastighet körs dina minnen i?
Vilken cpu har du?
(Din vän kan ha en likadan fast med någon överklockning)

Det var på youtube jag såg att de hade högre FPS.

Laddade ner programmet och spelade ett game. Vet inte vad ajg ska leta efter men antar att det inte behövs längre då den ändå inte blir för varm.

Vad menar du med vilken hastighet mitt minne körs i?

Det kan vara så att min CPU är för gammal/dålig?

När jag spelar så ser jag att 20-45% av min GPU används och detsamma gäller min CPU under ett league game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Det var på youtube jag såg att de hade högre FPS.

Laddade ner programmet och spelade ett game. Vet inte vad ajg ska leta efter men antar att det inte behövs längre då den ändå inte blir för varm.

Vad menar du med vilken hastighet mitt minne körs i?

Det kan vara så att min CPU är för gammal/dålig?

När jag spelar så ser jag att 20-45% av min GPU används och detsamma gäller min CPU under ett league game.

Låter inte som att det borde vara problem att få ut mer fps.
Vad har du för inställningar i spelet på fps, finns väl 60-144- och uncapped?

Permalänk
Medlem

en mekanisk hdd blir slö ju mer den fylls, en mekanisk hdd kan utan tvekan ge dig prestanda drops när du försöker uppnå 144fps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min HDD är typ tom.

Nu ser jag att jag får average FPS 110~ enligt NZXT. Det känns som att det stämmer väldigt bra!

Jag har bästa inställningarna man kan ha + uncapped. Men det borde inte vara några problem som du säger.. konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Min HDD är typ tom.

Nu ser jag att jag får average FPS 110~ enligt NZXT. Det känns som att det stämmer väldigt bra!

Jag har bästa inställningarna man kan ha + uncapped. Men det borde inte vara några problem som du säger.. konstigt

Om du går in i aktivitetshanteraren och väljer fliken prestanda. Sedan minne. Då står hastighet på höger sida.
Går du på cpu så står det vad du har för cpu uppe till höger.

Permalänk
Medlem

Testa att återställa BIOS. Du kan även testa att installera om Windows om du orkar (eller söka igenom efter virus eller annat fuffens samt uppdatera drivrutiner).

Permalänk
Medlem

Tack! Kollar det imorgon bitti. Datorn är helt ny så det bör inte finnas några virus. Vad hjälper det att återställa Bios? I Bios har jag faktiskt sänkt fläkten för den lät så mycket

Permalänk
Medlem

Jag byggde en dator åt brorsan, den har en GTX 660 och i5 3570k.
Den kör 180 FPS stabilt och 210 vid OC i LOL, spelet är CPU bound så det kanske går att använda din on-board grafik (om du har nu pajat in GPU, bör dock inte göra det: https://superuser.com/questions/605490/what-happens-when-you-... ).

Ta en titt på inställningarna i LOL så du inte har några tokiga inställningar så som FPS CAP (begränsar din FPS).
Ta en titt i reddit tråden nedan och tanka ned programmet ifrån github.

https://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/22tjck/ulti...
https://github.com/DjordjeMandic/LeagueFPSBoost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Jag byggde en dator åt brorsan, den har en GTX 660 och i5 3570k.
Den kör 180 FPS stabilt och 210 vid OC i LOL, spelet är CPU bound så det kanske går att använda din on-board grafik (om du har nu pajat in GPU, bör dock inte göra det: https://superuser.com/questions/605490/what-happens-when-you-... ).

Ta en titt på inställningarna i LOL så du inte har några tokiga inställningar så som FPS CAP (begränsar din FPS).
Ta en titt i reddit tråden nedan och tanka ned programmet ifrån github.

https://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/22tjck/ulti...
https://github.com/DjordjeMandic/LeagueFPSBoost

Känns jättekonstigt att jag ska behöva ändra massa inställningar när jag har en gtx 1060 6gb. Behövde ni göra det för att åf 180 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Om du går in i aktivitetshanteraren och väljer fliken prestanda. Sedan minne. Då står hastighet på höger sida.
Går du på cpu så står det vad du har för cpu uppe till höger.

Det står att minnets hastighet är 1600 MHz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Känns jättekonstigt att jag ska behöva ändra massa inställningar när jag har en gtx 1060 6gb. Behövde ni göra det för att åf 180 fps?

Lol använder inte så mycket av din GPU.
Nja inte direkt mycket, bara några inställningar i meny. Lätt värt det

Men om du har testat att installera om drivrutiner så kanske det är nån inställning i LOL som har ställt till de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Lol använder inte så mycket av din GPU.
Nja inte direkt mycket, bara några inställningar i meny. Lätt värt det

Men om du har testat att installera om drivrutiner så kanske det är nån inställning i LOL som har ställt till de

Jag kommer nog installera om windows om det inte blir bättre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Lol använder inte så mycket av din GPU.
Nja inte direkt mycket, bara några inställningar i meny. Lätt värt det

Men om du har testat att installera om drivrutiner så kanske det är nån inställning i LOL som har ställt till de

LoL använder cirka 20-40% av min GPU.

Det går att göra så att den använder 0% av min GPU också men det gör ingen skillnad på FPS

Permalänk
Medlem

Hur är det med din processorn? det kan vara så att folk får ju bra fps genom att ändra inställningar på Geforce Xperience.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in 144hz i windows, lol och i nvidias kontrollpanel, samt kollat om Vsync är av/på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Hur är det med din processorn? det kan vara så att folk får ju bra fps genom att ändra inställningar på Geforce Xperience.

Min processor är nog inte den bästa. 4~ år gammal tror jag.

Skrivet av Mindboggle:

Har du ställt in 144hz i windows, lol och i nvidias kontrollpanel, samt kollat om Vsync är av/på ?

Ska Vsync vara av eller på? Tror det är av.

Kan inte välja 144hz i windows då jag inte har en 144hz skärm än

Permalänk

Bara för att dubbelkolla, du har inte många program i bakgrunden när du kör lol (Streamar, kollar på Twitch, massa andra program igång osv?).
Det låter ju som att det är CPU som begränsar, kan du kolla i aktivitetshanteraren (se till att du inte bara kollar på hela CPU utan på logiska processorer, högerklicka i grafen) hur mycket som processorn är belastad när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Bara för att dubbelkolla, du har inte många program i bakgrunden när du kör lol (Streamar, kollar på Twitch, massa andra program igång osv?).
Det låter ju som att det är CPU som begränsar, kan du kolla i aktivitetshanteraren (se till att du inte bara kollar på hela CPU utan på logiska processorer, högerklicka i grafen) hur mycket som processorn är belastad när du spelar?

Intressant. Enligt NZXT så används typ 30-50% av min CPU när jag spelar LoL men jag kan kolla på logiska processer idag också (osäker vad nzxt kollar på).

Det är typ ingen skillnad på FPS när jag bara använder CPU eller använder CPU/GPU på LoL

Brukar inte ha så många program uppe, men det ska alltså påverka mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Tack för snabba svar!
Jag har kopplat in HDMI in i grafikkortet.

Vad är MSI afterburner? Mitt grafikkort är ASUS och inteMSI.

Jag har 3 fläktar.
En CPU fläkt
Sen 2 fläktar som är inbyggda i chassit.

Datorn blir aldrig varm enligt NZXT. GPU Går aldrig över 55 grader och CPU aldrig över 50 (när jag spelar lol)

Skrivet av Aizen1:

LoL använder cirka 20-40% av min GPU.

Det går att göra så att den använder 0% av min GPU också men det gör ingen skillnad på FPS

Skrivet av Aizen1:

Intressant. Enligt NZXT så används typ 30-50% av min CPU när jag spelar LoL men jag kan kolla på logiska processer idag också (osäker vad nzxt kollar på).

Det är typ ingen skillnad på FPS när jag bara använder CPU eller använder CPU/GPU på LoL

Brukar inte ha så många program uppe, men det ska alltså påverka mycket?

Bra temps men CPU/GPU användning är låg i spelet som ger låga FPS och en ominstallation av grafikkortsdrivrutiner brukar lösa det.
- Avinstallera nuvarande Nvidia drivrutiner.
- Rensa drivrutinerna djupare med DDU (i signaturen), starta om.
- Ladda ner senaste från Nvidias hemsida och installera.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizen1:

Intressant. Enligt NZXT så används typ 30-50% av min CPU när jag spelar LoL men jag kan kolla på logiska processer idag också (osäker vad nzxt kollar på).

Det är typ ingen skillnad på FPS när jag bara använder CPU eller använder CPU/GPU på LoL

Brukar inte ha så många program uppe, men det ska alltså påverka mycket?

Andra program kan påverka, men det är också en koll att du inte streamar, och mine:ar bitcoin samtidigt som du vill ha 200 fps i lol

NZXT räknar antagligen på totalt av processorn, om Lol bara använder en tråd främst kan det vara att den slår i taket (100 % av en kärna blir ju bara 25% av "totala kapaciteten" i en fyrkärnig processor (obs grovt förenklat!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Min processor är nog inte den bästa. 4~ år gammal tror jag.

Ska Vsync vara av eller på? Tror det är av.

Kan inte välja 144hz i windows då jag inte har en 144hz skärm än

Din processor fyller snart 7 år men den duger till LoL.

Spelar WoW med datorn i signaturen och jag har en kraftig CPU flaskhals. spelar ingen roll om jag kör på allt på low eller på ultra får bara max 130fps av 144 fps ändå.

något som fick min FPS att gå upp och ner som en galning var när jag spelade från en HDD, allt laddar så mycket snabbare från en SSD.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.