Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Fråga till alla er som äger en elbil.
Är det någon av er som bor i lägenhet och inte har ett garage där du kan ladda bilen varje natt?
Det känns lite som att elbilar bara är till för folk som har möjlighet att ladda på natten.

Beror ju på vilken typ av el bil man har, hade jag haft en Tesla så hade jag inte behövt ladda hemma alls, kör bara i stan och eftersom räckvidden är så pass bra och att man kan ladda ganska fort så skulle jag ladda då jag handlar eller tar lunch nån gång eller så i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Beror ju på vilken typ av el bil man har, hade jag haft en Tesla så hade jag inte behövt ladda hemma alls, kör bara i stan och eftersom räckvidden är så pass bra och att man kan ladda ganska fort så skulle jag ladda då jag handlar eller tar lunch nån gång eller så i veckan.

Så du säger att du inte har en Tesla och att du inte bor i lägenhet utan möjlighet till nattladdning?
Hade hoppats att få svar från någon som levde utan nattladdningsmöjlighet och hur bra hen klarade sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Så du säger att du inte har en Tesla och att du inte bor i lägenhet utan möjlighet till nattladdning?
Hade hoppats att få svar från någon som levde utan nattladdningsmöjlighet och hur bra hen klarade sig

Har haft el bil i drygt 6 år i mitt förra jobb och jag hade ofta bilen hem över natten men jag brukade oftast ladda den på lunchen och de räckte för de lilla jag körde varje dag, ca 6-7 mil och jag bor i lgh och ville jag så kunde jag ladda i min motorvärmare stolpe eftersom de var direkt ström och som före detta fastighetsskötare så var de många hyres och bostadsrätter där vi byglade om vanlig motorvärmar stolpar så dom som hade el bil kunde ladda under natten, jag hade en speciell ladd dosa för vanligt 220 volt uttag, de tog 5-6 timmar att ladda fullt.

Permalänk
Medlem

Norge och Sydkorea ska tydligen sluta sälja fossilbilar redan 2025.

Källa
https://omni.se/har-ar-landerna-dar-forbud-mot-bensinbilar-ar...

Riktigt spännande utveckling, och bara fyra år bort! elbilar och tekniken runt omkring är vad som fick mig intresserad av bilar, så framtiden blir spännande!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NisseG91:

Nederländerna också har jag hört. Eller så övervägde de starkt att göra det iallafall. Britterna är väl inställda på 2030 numera? Något sånt iallafall. Tycker vi också borde sätta stopp vid 2030, och stopp även för alla typer av hybrider på samma gång. Nu får det vara nog, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nederländerna också har jag hört. Eller så övervägde de starkt att göra det iallafall. Britterna är väl inställda på 2030 numera? Något sånt iallafall. Tycker vi också borde sätta stopp vid 2030, och stopp även för alla typer av hybrider på samma gång. Nu får det vara nog, typ.

Står i texten i länken jag delade :
"Belgien inför ett liknande förbud mot firmabilar från 2026, och Österrike förbjuder nya taxibilar med förbränningsmotorer året därpå.

2030 är ett år då många länder – inte minst Sverige – planerar att införa förbud. Slovenien, Island, Nederländerna, Irland, Danmark, Israel, Indien, Tyskland och Storbritannien har aviserat samma plan. "

Så det är på väg

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Är det någon av er som bor i lägenhet och inte har ett garage där du kan ladda bilen varje natt?
Det känns lite som att elbilar bara är till för folk som har möjlighet att ladda på natten.

Jag kör en Tesla M3 LR, bor i lägenhet och laddar enbart på publika laddstationer.

Jag personligen saknar inte möjligheten att ladda hemma även om det skulle vara lyxigt, skulle jag bli erbjuden så hade det berott på priset, flertalet brf lösningar jag sett verkar alldeles för dyra för mina behov.

Förut så laddade jag mest i Täby Centrum när jag handlade, gjorde ärenden, etc. Nu ställer jag bara bilen på OKQ8 nära mig och fikar på ett kafé i närheten, tar en promenad eller går hem.

Är man superstressad kanske det blir jobbigt, men jag har i alla fall lyckats kombinera mitt liv med billaddning utan att det stör på något sätt.

Skulle man vara superstressad kan man ju alltid köra en prenumeration på Bee och ladda på deras 50kW laddare, de går snabbt. Jag har dock tyckt att det är onödigt.

Ställ gärna mer frågor om du har dem.

Permalänk
Medlem

Är det några andra skillnader på leaf 40kWH och 64 mer än räckvidden?

Längre räckvidd är ju såklart alltid önskvärt men leasing med standard batteriet går på 3000 och med det stora 3500.

Rent krasst så kanske det är 5-10% procent av resorna som gynnas av större batteri, samtidigt som det över två år kostar 12 000 kr extra.

Ska jag köra till stan där mina föräldrar och bröder bo en riktigt ruskig vinterdag så är det på håret att lilla batteriet klarar det om det är fullladdat, vilket innebär att man kanske måste ”säkerhets-ladda” lite på vägen.
Samtidigt är 12k 12k Det hade man kunnat slänga in i barnens sparande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Mitt garage har inte laddning, tidigare laddade frun vid jobbet men eftersom ingen av oss varit på kontoren sedan mars förra året har det inte skett. Brukar antingen ställa den vid någon laddstolpe några timmar ibland då det finns "runt hörnet" eller någonstans vi åkt, eller köra lite DC laddning då och då.

Innan frun kunde ladda hid jobbet och vi bodde på ett annat ställe brukade vi betala en hundring för att stå en natt i ett av Stockholm parkerings garage med laddstolpar när vi behövde ladda.

Finns rätt många möjligheter beroende på var man bor osv även om man inte kan ladda på sin garageplats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

AMS hade en artikel (det står premium men jag kan läsa den utan, vet inte om UBlock blockerar betalväggen) där de intervjuade några sådana personer. En hade lyckats att aldrig betala för laddning genom att använda gratisladdare vid köpcentret närmast hemmet och vid olika Lidl-butiker.

Själv har jag ingen elbil men jag har räknat en del på det. Det finns publika laddare hyfsat nära här där laddningen inte är så dyr, 2,50 per KWh, dock långsam och jag hade också behövt betala några kronor per timme för parkeringen. Men jag hade klarat min vardag med laddning två-tre gånger (nätter) i månaden så totalt hade jag nog hamnat på max fem-sex hundra i månaden för denna parkering och laddning. Långresor ligger dock utanför det förstås. Nu med bensinbil snittar jag kanske 800-900 i månaden för soppa utanför långresor så det är ju ingen jätteskillnad i kostnad egentligen, men ändå typ halva "bränslekostnaden" med elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Källa

Riktigt spännande utveckling, och bara fyra år bort! elbilar och tekniken runt omkring är vad som fick mig intresserad av bilar, så framtiden blir spännande!

Man kanske ska ha klart för sig att en del innehåll, som de du länkar till, på Omni nu "presenteras av" Polestar och då blir förstås innehållet därefter med tanke på vad de vill sälja. Exakt hur dessa förbud kommer att se ut om de genomförs och håller prövning återstår att se. Jag undrar i rätt många fall vad som egentligen avses, eftersom det kan betyda nästan vadsomhelst om man bara säger att man ska förbjuda bilar av typen x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Perfekt. Innebär det att även navigering med exempelvis Google Maps(App) fungerar i bilen via telefonen genom Carplay/Android auto?

Hade ju varit kul med HUD(Heads Up Display) i Enyaq (var väldigt tydlig så länge man inte har Polariserande solglasögon) men var inte sugen att betala 17k för det stora navigationspaketet...

Haha kan inte mer än hålla med, HUD, panoramatak, rattvärme och massagestolar ser jag nästan fram emot mest. Min ID4 1st Edition Max kommer någon gång i vår om inte halvledarbristen sätter käppar i hjulen...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Laddar i garaget, på jobbet och i stugan. På det sæt är en elbil endnu mere enkelt end en fossilbil, da jag aldrig "tanker" på stan.
Den ene gang om året när jag skal till familien i Danmark får jag snabbladda

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Är det några andra skillnader på leaf 40kWH och 64 mer än räckvidden?

Längre räckvidd är ju såklart alltid önskvärt men leasing med standard batteriet går på 3000 och med det stora 3500.

Rent krasst så kanske det är 5-10% procent av resorna som gynnas av större batteri, samtidigt som det över två år kostar 12 000 kr extra.

Ska jag köra till stan där mina föräldrar och bröder bo en riktigt ruskig vinterdag så är det på håret att lilla batteriet klarar det om det är fullladdat, vilket innebär att man kanske måste ”säkerhets-ladda” lite på vägen.
Samtidigt är 12k 12k Det hade man kunnat slänga in i barnens sparande istället.

Nu vet jag inte exakt hur det är på en leaf men rent generellt så får en bättre laddkurva med ett större batteri när du snabbladdar. Det brukar börja gå långsammare vid 80% ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Källa

Kommer väl bli en väldig massa lastbilsregistrerade dieselbilar då skulle man kunna tänka sig.

Permalänk
Inaktiv

Är väl sagt att de ska bli förbjudet i hela EU att sälja fossil bilar efter 2030.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som har hoppat på en Skoda Enyaq iV, osedd och ej testad. Valde mellan denna och VW ID4 1st. edition. Lite mer utrustning på Skodan (bland annat 13" skärm som standard, valde till HUD med AR + annat lull-lull) tycker även att Skodan är snyggare men ID4 blir snyggare för varje dag som går.

Gällande laddare är inte detta ett ganska bra pris eller är det något jag har missat?
https://skoda-webshop.se.elli.eco/products/charger

Om ni har andra bra förslag får ni gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

Installation från 12500!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Installation från 12500!?

Galet eller hur!, tar min vanliga elektriker för installation (går att köpa utan installation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Galet eller hur!, tar min vanliga elektriker för installation (går att köpa utan installation).

Tar du all från samma ställe så betalar du hälften och hälften ska dom ansöka om utbetalning från skatteverket.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gront...

Om du ska installera grön teknik kan du få skattereduktion för kostnaden för arbete och material. Det gäller installationer som påbörjas och betalas från och med 1 januari 2021. Det fungerar på liknande sätt som med rot och rut, men är en egen skattereduktion. Du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen (din utförare). Företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket.

Skattereduktionen ska ersätta det statliga bidrag som privatpersoner kunnat ansöka om i samband med installation av solceller, installation för lagring av egenproducerad elenergi och installation av laddningspunkt till elfordon.

Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kr per person och år. Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

En sak jag störde mig på gällande ID4 och som fick vågskålen att väga över för Enyaq var att det saknas strålkastaresspolare vilket jag tycker är ett jäkla påfund av biltillverkarna att ta bort. Har en BMW idag som saknar spolare och det stör mig jäkligt mycket i svenskt klimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

En sak jag störde mig på gällande ID4 och som fick vågskålen att väga över för Enyaq var att det saknas strålkastaresspolare vilket jag tycker är ett jäkla påfund av biltillverkarna att ta bort. Har en BMW idag som saknar spolare och det stör mig jäkligt mycket i svenskt klimat.

Det var väl ett jäkla påfund redan när strålkastartorkarna försvann och man med väsentligt lägre effektivitet började duscha hela bilen i spolarvätska, även om det var en hel del märken som redan innan bara körde med bildusch. Ett tag hade vi en bil med torkare och en utan. Skulle nog tro att den utan gjorde av med fyra gånger så mycket spolarvätska och ändå hade skitigare strålkastare, givet att tanken var runt dubbel så stor, men tog slut snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Att avaktivera högtrycksspolningen för strålkastarna var bland det första jag gjorde när jag fick bilen.

Vill man slösa på spolarvätska så kan man ju låta det vara aktivt, men annars så klarar man sig bra utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Att avaktivera högtrycksspolningen för strålkastarna var bland det första jag gjorde när jag fick bilen.

Vill man slösa på spolarvätska så kan man ju låta det vara aktivt, men annars så klarar man sig bra utan det.

Har du fått en Enyaq? Personligen slösar jag på spolarvätska än att inte se något. Strålkastarnas effektivitet sjunker ganska rejält ju smutsigare dom är.

Permalänk
Medlem

Känner mig som en idiot när jag står och tvättar strålkastarna på bensinmacken på en 2,5 år gammal BMW...

Permalänk
Medlem

Nogen må ha lobbyet for att få det grön teknik avdrag infört, da de eneste som tjener penge på det er installatørene.
Det kostede 2000:- inkl kabel att få monteret min elbilsladdare + en easee til kring 6500:-
50 % på det via ordningen sidste år blev netto 4250:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag är en av de som har hoppat på en Skoda Enyaq iV, osedd och ej testad. Valde mellan denna och VW ID4 1st. edition. Lite mer utrustning på Skodan (bland annat 13" skärm som standard, valde till HUD med AR + annat lull-lull) tycker även att Skodan är snyggare men ID4 blir snyggare för varje dag som går.

Gällande laddare är inte detta ett ganska bra pris eller är det något jag har missat?
https://skoda-webshop.se.elli.eco/products/charger

Om ni har andra bra förslag får ni gärna hojta till.

Den elektriker som installerade min laddstolpe, avrådde mig från att välja en Tesla-laddare. Ena anledningen var ju förstås att de inte hade någon garanti eller support för den, men den andra anledningen var att kommer nästa elbil stödja den? Vad händer om jag inte vill ha en Tesla nästa gång? Det är väl där jag skulle kolla upp det med den laddaren, då det står Skoda på den och kanske samspelar med bilen på ett annat sätt, än andra laddare. Kommer den fungera längre fram om du byter märke?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den elektriker som installerade min laddstolpe, avrådde mig från att välja en Tesla-laddare. Ena anledningen var ju förstås att de inte hade någon garanti eller support för den, men den andra anledningen var att kommer nästa elbil stödja den? Vad händer om jag inte vill ha en Tesla nästa gång? Det är väl där jag skulle kolla upp det med den laddaren, då det står Skoda på den och kanske samspelar med bilen på ett annat sätt, än andra laddare. Kommer den fungera längre fram om du byter märke?

Tack bra poäng, tänkte inte på det. Tidigare i tråden nämndes Easee samt Tibber, fattar jag rätt att man endast betalar en månadsavgift och sedan betalar man inköpspriset på elen? Ni som använder Tibber funkar det bra?

Permalänk
Medlem

12k för installation är naturligtvis extremt.
Men när dom gör så och sätter ett fastpris så måste dom försöka hitta vad det i snitt kan kosta för dom.

Min elektriker tog inte mkt, men då var inkommande faser rätt nära i garaget där laddaren skulle vara. Så det var kanske lite ett best-case-scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Tack bra poäng, tänkte inte på det. Tidigare i tråden nämndes Easee samt Tibber, fattar jag rätt att man endast betalar en månadsavgift och sedan betalar man inköpspriset på elen? Ni som använder Tibber funkar det bra?

Min lokala elektriker erbjöd mig laddare från Charge Amps. Fick ett paketpris på laddare och installation för 15000kr. Nu behövdes det grävas ut i trädgården och sättas upp en stolpe också, så det blev lite dyrare och hamnade till slut på 28000kr.

Så det jag betalat är paketpriset + extra grävarbete från en extern aktör och sedan kW-priset på elen som jag laddar bilen med.
Fick tillbaka från Naturvårdsverket också och de förutsättningarna har ju blivit bättre sedan dess...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD