Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte köpa en quest 2 till systersönerna. Typ 8 och 11 år.
Meneee... jag har inget facebookkonto. De har inte heller facebokkonton. Jag får inte skaffa ett facebookkonto som jag sedan ger vidare med spel på för facebook.

Hur tusan får jag med spel till dem så att de inte bara får en dyr plastpryl utan innehåll?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Meneee... jag har inget facebookkonto. De har inte heller facebokkonton. Jag får inte skaffa ett facebookkonto som jag sedan ger vidare med spel på för facebook.

Hur tusan får jag med spel till dem så att de inte bara får en dyr plastpryl utan innehåll?

Oculus rekommenderar att man skall vara 13 år eller äldre för VR, vet ej varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goffemannen:

Är de så? Shit...Redan nu klämmer det lite på glasögonen på sidan.

Ja tyvärr, mina glasögon gick preciiiis in i originalet, men nu måste jag liksom pressa in dom först och sen sätta på mig headsetet och försöka pilla till glasögonen efteråt. Hoppas det fungerar bättre för dig!

Nu är det inte ett jätteproblem för mig då det är barnens headset och jag endast tjuvlånar det sporadiskt

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Oculus rekommenderar att man skall vara 13 år eller äldre för VR, vet ej varför.

Jag har läst någonstans att barn under 12 år inte har färdigt utvecklade huvuden (avstånd mellan ögon osv) vilket gör att det inte passar så bra med VR. De nämnde också något om hjärnans utveckling...

Fast här verkar det vara lugnt, såvida inte barnen springer in i möblemanget.

https://www.digitaltrends.com/virtual-reality/is-vr-safe-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Läste igenom hela första sidan och läste inget galet direkt? Var väl lite mixed opinions där några inte gillade det alls, vissa gillade det och de flesta hade inte bestämt sig ännu. Och den "dummaste" kommentaren jag läste var "Nej, vore dumt att köpa in sig i ett dött format." Men kanske blir progressivt värre desto mer man läser?

äsch:
"
Har testat alla VR sen jag stod där som liten parvel på Gröna Lund testade VR stationen... Suttit med 3D glasögon på biografer och sett TV-piraterna på TV...
Nej, inget är bra nog än för att vara det där VR som alla väntat på. Visst, fortsätt investera i occulusar och låtsas som att det är så jävla fett. Det är det inte. Det är fattigt och halvdant och för mycket som inte är top-notch än.
Det är en leksak som kostar för mycket utan att ge tillräckligt tillbaka. VR som det är idag når inte upp till mitt golv. Sorry.
"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ironsavior:

Ja det är för att facebook kräver att man ska vara 13 år för att ha ett facebookkonto.

Men det blir lika fånigt som att sätta 13årsgräns på supernintendo, playstation eller att spela på datorn. Det är inte rimligt att intresset kommer först efter 13.
Men det verkar som att facebooks businessmodell för det här inte är anpassat för att jag ska köpa en quest till systersönerna ser det ut som.
Synd. Annars hade det passat så bra just för att man inte behöver en dyr renderingsmaskin och sladdar samtidigt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Min Grabb är 11 och kör en del, han har inte klagat på ont i ögonen eller ont i huvudet, inte heller verkar han ha gått bakåt i utvecklingen, en sak kan vara passform på själva headsettet, till exempel har ju 6-åringen testat men hennes huvud är för litet, 11-åringen har inga problem. Någon av deras föräldrar kanske har ett FB konto? vi har en Quest 1 och den vet jag inte att jag loggat in med facebook på, kanske? vetefan. Borde finnas beg, och en quest 1 räcker gott.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Min Grabb är 11 och kör en del, han har inte klagat på ont i ögonen eller ont i huvudet, inte heller verkar han ha gått bakåt i utvecklingen, en sak kan vara passform på själva headsettet, till exempel har ju 6-åringen testat men hennes huvud är för litet, 11-åringen har inga problem. Någon av deras föräldrar kanske har ett FB konto? vi har en Quest 1 och den vet jag inte att jag loggat in med facebook på, kanske? vetefan. Borde finnas beg, och en quest 1 räcker gott.

Aha! Kanske inte behövs koppling till facebookkonto fortfarande nä! Ett oculuskonto kanske man kan upprätta! Bra poäng. Jag ska rota lite mer i möjligheterna där. Tackar för input

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är för att facebook kräver att man ska vara 13 år för att ha ett facebookkonto.

Men det blir lika fånigt som att sätta 13årsgräns på supernintendo, playstation eller att spela på datorn. Det är inte rimligt att intresset kommer först efter 13.
Men det verkar som att facebooks businessmodell för det här inte är anpassat för att jag ska köpa en quest till systersönerna ser det ut som.
Synd. Annars hade det passat så bra just för att man inte behöver en dyr renderingsmaskin och sladdar samtidigt.

Har inte med saken att göra. Det har varit 13-årsgräns sedan Rift CV1 som inte krävde något FB-konto. HTC säger att VR inte ska användas av barn alls, Sony anger 12 år för PSVR.

Den officiella förklaringen är att ögonen inte är färdigutvecklade men jag skulle tro att det framförallt är en försiktighetsåtgärd för att slippa bli stämd upp över öronen om någonting skulle hända.

Permalänk
Skrivet av detlef:

Ja tyvärr, mina glasögon gick preciiiis in i originalet, men nu måste jag liksom pressa in dom först och sen sätta på mig headsetet och försöka pilla till glasögonen efteråt. Hoppas det fungerar bättre för dig!

Nu är det inte ett jätteproblem för mig då det är barnens headset och jag endast tjuvlånar det sporadiskt

Får vänta och se helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Kanske inte behövs koppling till facebookkonto fortfarande nä! Ett oculuskonto kanske man kan upprätta! Bra poäng. Jag ska rota lite mer i möjligheterna där. Tackar för input

Man kommer inte ifrån Facebook konto som ny användare.
Dom äldre headsetet fungerar dock fortfarande med gamla Oculus konton.

Barnens föräldrar får registrera ett konto om det ska vara korrekt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Man kommer inte ifrån Facebook konto som ny användare.
Dom äldre headsetet fungerar dock fortfarande med gamla Oculus konton.

Barnens föräldrar får registrera ett konto om det ska vara korrekt.

Jäkla stök att man inte bara kan ge med 2-3 spel också om man ger bort ett VRheadset.
Päronen är tecknikkunniga här, men det blir liksom att lassa över kontohanteringstrassel på dem det första man gör. Plus en slant i näven och uppmaning om att köpa titel x, y och z enligt instruktion.
En ganska oelegant lösning.

Aja. Det är vad det är. Nu ser det ut som det gör. Jag får förålla mig till det. Var iaf värt att fråga hur landet ligger och nu vet jag lite mer. Tackar!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Har inte med saken att göra. Det har varit 13-årsgräns sedan Rift CV1 som inte krävde något FB-konto. HTC säger att VR inte ska användas av barn alls, Sony anger 12 år för PSVR.

Den officiella förklaringen är att ögonen inte är färdigutvecklade men jag skulle tro att det framförallt är en försiktighetsåtgärd för att slippa bli stämd upp över öronen om någonting skulle hända.

Hmm!
Där ser man.
Skönt att vi slapp den typen av upplägg på 80talet - även om hotet om fyrkantiga ögon hängde tungt över oss ;).

Eller ja, på playstation är det väl inte ens ett reellt problem. Går att bara köpa ändå. Mer problem för digitala spelbutiker. Men det gäller kanske inte bara VR utan i allmänhet. Vet inte hur man ger bort spel på android/iphone heller insåg jag precis.
Det här I-landsproblemet får jag grubbla på lite mer tror jag.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jäkla stök att man inte bara kan ge med 2-3 spel också om man ger bort ett VRheadset.
Päronen är tecknikkunnig här, men det blir liksom att lassa över kontohanteringstrassel på dem det första man gör. En ganska oelegant lösning.

Man kan köpa spel som gåva, tror dock att den som köper behöver ett konto då också. Kolla på oculus.com

Trassel med kontohantering vill jag nog inte påstå att det är.
Det är precis som allt annat. Kanske bara att Facebook inte känns så gaming.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Päronen är tecknikkunniga här, men det blir liksom att lassa över kontohanteringstrassel på dem det första man gör. Plus en slant i näven och uppmaning om att köpa titel x, y och z enligt instruktion.
En ganska oelegant lösning.

Det går att ge bort spel i Oculus store genom att välja "buy for a friend" vilket skickar en kod i ett mail till den som du vill ge det till.
Osäker om det kräver att både du och den du vill skänka spelet redan har konto däremot.

https://support.oculus.com/311554310274963/

Permalänk
Medlem

Är Oculus Quest 2 något att ha om man inte direkt tänkte spela med det utan bara använda det för olika upplevelser? Och har ni tips angående den typen

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Är Oculus Quest 2 något att ha om man inte direkt tänkte spela med det utan bara använda det för olika upplevelser? Och har ni tips angående den typen

Beror på vilka typer av upplevelser dur ute efter. Finns allt från videos och gratis biofilmer till interaktiva filmer och att vara med att bestiga Mount Everest.

Eller åka högst upp på en skyskrapa och gå ut över kanten på en planka.

Vilken typ av upplevelse vill du ha?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Beror på vilka typer av upplevelser dur ute efter. Finns allt från videos och gratis biofilmer till interaktiva filmer och att vara med att bestiga Mount Everest.

Eller åka högst upp på en skyskrapa och gå ut över kanten på en planka.

Vilken typ av upplevelse vill du ha?

Lite av varje, är mest orolig att glajjorna kommer bli liggande efter ett par veckor, nu är iofs prisbilden väldigt lockande och jag har varit intresserad av VR en längre tid.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Lite av varje, är mest orolig att glajjorna kommer bli liggande efter ett par veckor, nu är iofs prisbilden väldigt lockande och jag har varit intresserad av VR en längre tid.

Inte alls intresserad av spel?
Finns mycket spel som upptar ens tid.
Bor du i ett ensam hushåll så kan du få oändlig timmar social samvaro i tex VRChat och liknande som är något helt annat i VR än på skärm

Sen finns tex bigscreen där man kan se på film och även vara på en virtuell bio/vardagsrum tillsammans med andra. Så med andra ord både en "film spelare/tjänst" och social app

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Det finns så otroligt olika grejer att uppleva sin redan skrivits. Även spel som lockar folk som normalt inte spelar, t ex pingis som är otroligt verkligt och lätt att komma in i. I princip allt är en upplevelse långt utöver vad en platt skärm kan ge dig. Priset är som du säger skitbra nu. Skulle du ändå inte gilla det så är andrahandsvärdet bra och du kan säkert sälja det med så lite som 500kr i förlust. Se bara till att du har utrymme, 2x2 meter tycker jag är absolut minimum

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Har precis köpt mig en quest 2, skulle vilja ha ett par hörlurar till dem att ha med när man tar med den någonstans, någon som har ett bra tips på ett par inte för dyra hörlurar som inte tar så mycket plats till dem? behöver vara over ear då barn kommer använda det också, och de gillar inte in ear hörlurar.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av alex_farnstrom:

Har precis köpt mig en quest 2, skulle vilja ha ett par hörlurar till dem att ha med när man tar med den någonstans, någon som har ett bra tips på ett par inte för dyra hörlurar som inte tar så mycket plats till dem? behöver vara over ear då barn kommer använda det också, och de gillar inte in ear hörlurar.

Budget? En del kör med Bionik Mantis för att få något som ser ut som ett officiellt tillbehör: https://www.power.se/gaming/konsoltillbehor/bionik-mantis-vr-...

Kräver dock att du har en fast strap.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Budget? En del kör med Bionik Mantis för att få något som ser ut som ett officiellt tillbehör: https://www.power.se/gaming/konsoltillbehor/bionik-mantis-vr-...

Kräver dock att du har en fast strap.

https://www.youtube.com/watch?v=MprXxakwA7M

har just nu ett par logitech pro X som jag skiftar mellan dator och headset, men tänker inte gå så högt, utan ska bara vara när man tar med det någonstans, så mellan 3-400 var tanken, men ska kolla på de du länkade!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

har just nu ett par logitech pro X som jag skiftar mellan dator och headset, men tänker inte gå så högt, utan ska bara vara när man tar med det någonstans, så mellan 3-400 var tanken, men ska kolla på de du länkade!

Hitta ett par lurar med löstabar kabel så kan man byta till en kort 3.5 så blir det smidigt.
gjorde så till ett par Marshall lurar jag har, använder dom till Quest hela tiden, ljudet blir så mycket bättre.

Man kan även köpa "muffar" som man trät på, det gör att ljudet från dom inbyggda högtalarna leds in i öronen bättre så det blir/känns som bättre ljud,.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Hitta ett par lurar med löstabar kabel så kan man byta till en kort 3.5 så blir det smidigt.
gjorde så till ett par Marshall lurar jag har, använder dom till Quest hela tiden, ljudet blir så mycket bättre.

Man kan även köpa "muffar" som man trät på, det gör att ljudet från dom inbyggda högtalarna leds in i öronen bättre så det blir/känns som bättre ljud,.

Jag ska leta upp en kort till mina Logitech lurar, och hittar jag inga bra, kanske jag köper ett par okej och kortar ner sladden lite och löder dit en vinklad kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att Oculus själva inte säljer hörlurar anpassade till Quest 2 men i stil med hörlurarna från Rift. Jag tyckte dom var tillräckligt bra samtidigt som dom i alla fall tog bort lite ljud utifrån, i alla fall mer än inget som Quest 2.

Jag gillar inte in-ear alls, och jag vill inte göra det pyssligare att använda Questen.

Edit: Om någon bor i närheten av Linköping så råkar Elgiganten ha Elite Battery Strap i lager: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215381/ocu...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag ska leta upp en kort till mina Logitech lurar, och hittar jag inga bra, kanske jag köper ett par okej och kortar ner sladden lite och löder dit en vinklad kontakt.

Hade problem att hitta en kabel så köpt en från Fyndiq. Den var röd (tyvärr) ca 20cm. Exakt samma som finns på Wish, ebay osv om man söker på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som införskaffat FitXr och kan säga om det är värt pengarna, verkar ha fått bra betyg iaf

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av nu1mlock:

Det förvånar mig att Oculus själva inte säljer hörlurar anpassade till Quest 2 men i stil med hörlurarna från Rift. Jag tyckte dom var tillräckligt bra samtidigt som dom i alla fall tog bort lite ljud utifrån, i alla fall mer än inget som Quest 2.

Jag gillar inte in-ear alls, och jag vill inte göra det pyssligare att använda Questen.

Edit: Om någon bor i närheten av Linköping så råkar Elgiganten ha Elite Battery Strap i lager: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215381/ocu...

Vet inte om det beror på det, men med Rift CV1 så gick hörlurarna sönder efter en viss tid vilket troligen ledde till en hel del RMA. Det kan vara att dom vill ha en enklare produkt för att minska risken att den går sönder (vilket dom inte riktigt lyckades med vad gäller Elite Strap).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vet inte om det beror på det, men med Rift CV1 så gick hörlurarna sönder efter en viss tid vilket troligen ledde till en hel del RMA. Det kan vara att dom vill ha en enklare produkt för att minska risken att den går sönder (vilket dom inte riktigt lyckades med vad gäller Elite Strap).

Jaha, hade hörlurarna på Rift problem och gick sönder? Jag hade min bara några månader och den blev sällan använd på den tiden. Men det kan ju förklara saken förstås.

Jag tycker dock att dom är i en bra position för att släppa något officiellt. Finns inget snyggt och anpassat, och jag kan tänka mig att det finns ett behov att täcka där folk inte vill gå så långt att krångla med adaptrar och andra saker som DAS.

Det finns ju ett uttag, men jag är inte så sugen på att köpa stora hörlurar, och in-ear passar inte mina öron alls.

Visa signatur

press nu1mlock