Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk

Jag är total noob inom sous vide så ber om ursäkt för att jag drar upp detta igen, men är det någon skillnad på att köpa plastbehållare på Kitchenlab för 500 spänn och Jula för 50? På pappret så är Julas livsmedelsgodkänd och tål temperaturen...för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Jag är total noob inom sous vide så ber om ursäkt för att jag drar upp detta igen, men är det någon skillnad på att köpa plastbehållare på Kitchenlab för 500 spänn och Jula för 50? På pappret så är Julas livsmedelsgodkänd och tål temperaturen...för bra för att vara sant?

I stort sett nej. Petnoga. Absolut.
Men börja med en plastlåda och såga/fixa ett hål för Sous viden och testa.
Kommer nog själv skaffa en isolerad låda för Sous viden senare men jag kör också med en plastlåda för tillfället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I stort sett nej. Petnoga. Absolut.
Men börja med en plastlåda och såga/fixa ett hål för Sous viden och testa.
Kommer nog själv skaffa en isolerad låda för Sous viden senare men jag kör också med en plastlåda för tillfället.

Jag menar alltså plastlåda vs plastlåda inte jämfört med isolerad

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring... (plus ett lock med sågat hål) vs https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-1-med-lock-anova/?gclid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring... (plus ett lock med sågat hål) vs https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-1-med-lock-anova/?gclid...

Jo det förstod jag. Det är bara att köpa Julas och skapa ett eget hål så har du egentligen nästan samma låda.

Visa signatur

Permalänk

Ska ju ha en vakuumförpackare också och är lite sugen på Anova Precision Pro , någon som har den och kan ge en recension?
https://www.kitchenlab.se/p/anova-precision-vacuum-sealer-pro...

Alternativt Foodsaver FFS017X, men dubbla svetsarna känns som ett plus för Anovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Ska ju ha en vakuumförpackare också och är lite sugen på Anova Precision Pro , någon som har den och kan ge en recension?
https://www.kitchenlab.se/p/anova-precision-vacuum-sealer-pro...

Alternativt Foodsaver FFS017X, men dubbla svetsarna känns som ett plus för Anovan?

Det är nog många här i tråden (inklusive mig) som har Anova Precision Pro då vi fick den i ett fel-pris-erbjudande med Anova Pro cirkulatorn.
Jag tycker den är fantastisk och jag ser absolut fördelarna med dubbelförsegling. Jag har haft flera förseglingar som varit otäta pga inte helt rak påse och då räddar den andra upp.
Sen har jag inte heller testat nån av de andra och jag läste någon som absolut tyckte en annan var grym tidigare i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Den skillnad du kommer märka är att kitchenlabs plast-kantin är hårdplast medans Julas plastlåda är "mjuk". Misstänker att den kommer flexa en hel del om du lyfter den fylld, speciellt med varmt vatten. Men annars borde den praktiskt sett fungera liknande i att båda håller en liknande volym vatten och har lock för att hämma avdunstning. Den kommer inte smälta och börja läcka.

Jag skulle dock inte rekommendera en 1/1 kantin, den är enorm. Julas är som referens ännu större.
Köp hellre en 1/2 (en 1/1 kapad i mitten på längden), den är billigare, går snabbare att värma upp (mindre volym vatten) och sväljer fortfarande det mesta du kan slänga på den. Vet du med dig att du regelbundet kommer köra flera hela stekar samtidigt eller något ovanligt avlångt kanske en 1/1 är bättre.
Att den är halva storleken gör också att den är lättare att placera under och efter användning, samt hantera - speciellt fylld med vatten då den kommer väga nästan hälften.
Mina går till och med in i diskmaskinen, vilket underlättar grovrengöring någon gång ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Den skillnad du kommer märka är att kitchenlabs plast-kantin är hårdplast medans Julas plastlåda är "mjuk". Misstänker att den kommer flexa en hel del om du lyfter den fylld, speciellt med varmt vatten. Men annars borde den praktiskt sett fungera liknande i att båda håller en liknande volym vatten och har lock för att hämma avdunstning. Den kommer inte smälta och börja läcka.

Jag skulle dock inte rekommendera en 1/1 kantin, den är enorm. Julas är som referens ännu större.
Köp hellre en 1/2 (en 1/1 kapad i mitten på längden), den är billigare, går snabbare att värma upp (mindre volym vatten) och sväljer fortfarande det mesta du kan slänga på den. Vet du med dig att du regelbundet kommer köra flera hela stekar samtidigt eller något ovanligt avlångt kanske en 1/1 är bättre.
Att den är halva storleken gör också att den är lättare att placera under och efter användning, samt hantera - speciellt fylld med vatten då den kommer väga nästan hälften.
Mina går till och med in i diskmaskinen, vilket underlättar grovrengöring någon gång ibland.

Håller med där. Jag kör på Julas och den funkar bra, men jag vill byta till en behållare i hårdplast. Julas flexar helt enkelt för mycket. Jag vill kunna flytta på den med vatten i utan att den wobblar.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kalvstek

Jag köpte som många andra Anova-kitet och har testat mig fram lite och tänkte be om råd. Jag började med att köra en bit högrev ca 20 timmar i 57 ° och det blev inte jättebra, smaken var bra men jag hade nog fått tag i en dålig köttbit med lite väl mycket senor. Förra helgen körde vi en lammstek, jag mortlade torkad rosmarin och färsk vitlök och gned in på steken (som blev ganska platt efter att de värsta senorna och fettbitarna skurits bort). Den fick också gå ca 20 h men i 58 ° och blev mör och fin men smakade inte så mycket, jag var kanske lite snål med kryddorna.

Jag visste inte att köttet skulle bli så mörkt på ytan efter badet, men det kanske beror på att jag kört lång tid. Jag tycker det är lite svårt att bryna ytan när den är så mörk, det är svårt att se när det är klart. Har ni nåt tips som förenklar eller är det bara erfarenhet som gäller?

Nu till min huvudfråga: Jag har köpt en kalvstek på 1,4 kg som vi tänkte ha till middag imorgon. Jag har sökt runt efter rekommendation på temperatur och tillagningstid men det som finns skrivet är ganska inkonsekvent. Jag vet inte vad styckdetaljen heter på engelska (jag vet inte ens vad den heter på svenska för det står bara "kalvstek" på förpackningen från Garant). Är det någon som kört kalvstek och kan tipsa om tid/temp?

Permalänk

ahaa så dom dyra lådorna är hårda alltså. Börjar med en mindre Jula då så får man se senare om det kan vara värt med en hård för större, för problemet med vobblande mjuka borde ju bli värre ju större dom är.

Någon mer som har något klokt att säga angående Anova Pro vakuumförpackaren? Det stör mig lite att jag inte lyckas hitta någon videorecension, undrar hur högt den brummar och hur lång tid den tar osv jämfört med andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

ahaa så dom dyra lådorna är hårda alltså. Börjar med en mindre Jula då så får man se senare om det kan vara värt med en hård för större, för problemet med vobblande mjuka borde ju bli värre ju större dom är.

Någon mer som har något klokt att säga angående Anova Pro vakuumförpackaren? Det stör mig lite att jag inte lyckas hitta någon videorecension, undrar hur högt den brummar och hur lång tid den tar osv jämfört med andra?

Klart den låter när den suger luft ur påsen, men inget jag reagerat på. Det är bara i "sug"-momentet som det låter, annars fattar man inte ens att den är igång. Helt tyst när den svetsar. Tidsmässigt vet jag inte, för jag har inget att jämföra med, men jag tycker det går fort iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nån som kört kamben och kan dela med sig av resultat?
Skulle vilja få dem så att man kan dra ur benen men inte slita isär köttet.

Rekommenderar dig att läsa denna artikel: https://www.seriouseats.com/2015/09/the-food-lab-complete-gui...
Bra genomgång av hur ribs blir vid olika tidpunkter och temperaturer. För kamben så skulle jag köra lite kortare tid än vad som det skrivs om då de är antagligen är mindre än amerikanska styckdetaljer.
Personligen kör jag kamben ung. 8 timmar på 72 grader. Sen glasera och in i ugnen med grill på tills ytan är som jag vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Det är som du säger ganska dåligt med information om den där ute, Anova listar inte ens vad den har för sugkraft i sin tekniska specifikation vilket gör det lite svårt att jämföra. Det som står ut för mig är att den saknar inställning för förseglingstid vilket kan göra det vanskligare med tjockare påsar (dålig försegling) eller tunnare påsar (bränner igenom). Men det borde gå så länge man använder normalare påsar. Bra med dubbla förseglingar dock.

Skulle bli förvånad om den låter mer eller mindre än andra liknande, alla låter lite. Men det är kanske max 20-30 sekunder om maskinen har som min en någorlunda stark motor och man inte använder dess "lågsugsläge". Starkare motor -> uppnår högre vakuum snabbare -> kortare tid med buller.

Permalänk

Ännu en fråga när jag ändå sitter och klickar hem saker, jag ser att det ingår en slang till Anovon för att skapa vakuum i speciella burkar, löser det uppgiften att förvara en halv avokado eller skuret äpple utan att dom blir bruna? Eller dom blir bruna trots vakuum någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Ännu en fråga när jag ändå sitter och klickar hem saker, jag ser att det ingår en slang till Anovon för att skapa vakuum i speciella burkar, löser det uppgiften att förvara en halv avokado eller skuret äpple utan att dom blir bruna? Eller dom blir bruna trots vakuum någon som testat?

Det skall fungera, har inte testat äpplen och avocado specifikt - men brukar ha salladshuvuden i sådana burkar samt jordgubbar de gånger jag köper dom. De håller sig fräscha betydligt längre än vanligt.

Burkarna kan ofta vakuumsättas med en handpump med, om burken är liten brukar det gå snabbare än att dra fram slangtillbehöret på min (annat märke).

Permalänk

Nu har jag i alla fall klickat hem en Anova Pro sealer, tack för svaren alla!

Och skriv hemskt gärna angående avokado/äpple om någon testat det i burk...för fixar den det så är det ju lika mycket en present till frun som kanske inte inser att vi behöver sous vida allt kött framöver Sallad och jordgubbar är ju inte riktigt lika problematiskt utan vakuum..men en halv avokado är ju brun så fort man stängt kylsdörren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexxander:

Nu har jag i alla fall klickat hem en Anova Pro sealer, tack för svaren alla!

Och skriv hemskt gärna angående avokado/äpple om någon testat det i burk...för fixar den det så är det ju lika mycket en present till frun som kanske inte inser att vi behöver sous vida allt kött framöver Sallad och jordgubbar är ju inte riktigt lika problematiskt utan vakuum..men en halv avokado är ju brun så fort man stängt kylsdörren.

Anledningen att den blir brun är oxidation(syret), ta bort syret= inget brunt!

Permalänk
Inaktiv

Här är f.ö. en bra "bas-guide" för tid/temp: (https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-...) :

Citat:

Typ av råvara/kött Temperatur Minimumtid Bäst enligt KitchenLab Maxtid
FLÄSK

Rare Fläskfilé 60°C 1 h 1 h 2,5 h
Medium Fläskfilé 65°C 1 h 1 h 2 h
Well Done Fläskfilé 70°C 1 h 1 h 1,5 h

Rare Fläskkotlett 60°C 1 h 1 h 2,5 h
Medium Fläskkotlett 65°C 1 h 1 h 2 h
Well Done Fläskkotlett 70°C 1 h 1 h 1,5 h

Rare Fläskstek 60°C 2,5 h 3-3,5 h 5-6 h
Medium Fläskstek 65°C 2,5 h 3 h 4 h
Well Done Fläskstek 70°C 2,5 h 3 h 3,5 h

Rare Fläskbog 60°C 8 h 14-18 h 24 h
Medium Fläskbog 65°C 8 h 10-14 h 24 h
Well Done Fläskbog 85°C 6 h 8 h 16 h

Rare Fläsksida 60°C 8 h 14-18 h 24 h
Medium Fläsksida 65°C 8 h 10-14 h 24 h
Well Done Fläsksida 80-85°C 6 h 8 h 16 h

Fågel

Ankbröst tillhör nog de djurkomponenter som Gud hade i första åtanke när han skapade sous vide-metoden. Det blir, med en väldigt liten ansträngning, så gott, snyggt och Rista ett rutmönster i skinnet, vacuumpacka dem i påsar ett och ett (eller flera tillsammans om du ser till att det bara blir ett “bröst-lager” tjockt), låt dem möras någon timme i badet innan du i panna skapar den karakteristiskt krispiga ytan. Den sky som blir kvar i påsen kan med fördel användas som grund till en god jus.

När det kommer till kyckling så kan man med fördel låta den ligga längre i badet, men inte främst för att få köttet bli mört, utan för att man då kan sänka temperaturen några grader för att få ett saftigare kött samtidigt som det är säkert att äta. Detta beror på att de skadliga bakterierna inte dör vid en speciell temperatur (som man kanske kan tro), utan faller i från gradvis hela tiden från när temperaturen i köttet är över 50 grader. Om du låter kycklingen ligga i vattenbad i 1 till 2 timmar extra på 63 grader så resulterar det i en avsevärt saftigare kyckling utan att du tummar på livsmedelshygienen.
FÅGEL

Medium Ankbröst 58°C 1 h 1-1,5 h 2,5 h
Medium Kycklingfile 63°C 45 min 1-1,5 h 2 h
Well Done Kycklingfile 72°C 1 h 1-1,5 h 3 h

Medium Kycklinglår 65°C 1 h 1,5 h 4-5h
Well Done Kycklinglår 72°C 1 h 1,5 h 3 h

Nöt och vilt

Kanske behöver du inte alls vänta på att köttet skall bli mörare utan kan nöja dig med att värma upp det till önskad kärntemperatur, medan andra styckdetaljer med fördel kan ligga i upp till 24-48 timmar för att få en mycket mörare textur. Oxfilé som redan är väldigt mört behöver till exempel bara komma upp i den kärntemperatur man önskar, medan en bringa, rostbiff eller fransyska, som ju är lite tuffare bitar, vinner på att ligga längre. Betänk även hur du tänker dig serveringen; en flankstek som trancheras tunt tvärs fibrerna behöver ju inte vara speciellt mör för att vara angenäm att äta. En av sous vide-metodens häftigaste “super powers” är ju dess förmåga att förvandla billigt och segt, men smakrikt, kött till en läcker, mör och god matbit.
NÖTKÖTT

Rare Ryggbiff 54°C 45 min 1,5 h 3 h
Medium Ryggbiff 58°C 45 min 1,5 h 3 h
Well Done Ryggbiff 70°C 45 min 1,5 h 3 h

Rare Oxfilé 54°C 45 min 1,5 h 3 h
Medium Oxfilé 58°C 45 min 1,5 h 3 h
Well Done Oxfilé 70°C 45 min 1,5 h 3 h

Rare Entrecote, skivad, utan ben 54°C 1 h 1,5 h 3 h
Medium Entrecote, skivad, utan ben 58°C 1 h 1,5 h 3 h
Medium/well Entrecote, skivad, utan ben 65°C 1 h 1,5 h 3 h
Well Done Entrecote, skivad, utan ben 70°C 1 h 1,5 h 3 h

Rare Entrecote på ben 56°C 5 h 7-8 h 16 h
Medium Entrecote på ben 60°C 5 h 6 h 14 h
Medium/well Entrecote på ben 65°C 5,5 h 5,5 h 12 h
Well Done Entrecote på ben 70°C 5 h 5 h 10 h

Rare Oxbringa 58°C 24 h 24 h 48 h
Medium Oxbringa 65°C 16 h 16 h 24 h
Well Done Oxbringa 85°C 6-8 h 8 h 18 h

Rare Högrev 57°C 24 h 24 h 48 h
Medium Högrev 64°C 16 h 16 h 24 h
Well Done Högrev 82°C 6-8 h 8 h 18 h

Rare Flankstek 58°C 8 h 12 h 48 h
Medium Flankstek 65°C 8 h 12 h 24 h
Well Done Flankstek 82°C 6-8 h 8 h 18 h

FISK

Rare Laxfilé 40°C 30 min 40 min 1 h
Medium Laxfilé 47°C 30 min 40 min 1 h
Well Done Laxfilé 55°C 30 min 40 min 1 h

Rare Tonfisk 41°C 30 min 40 min 1 h
Medium Tonfisk 46°C 30 min 40 min 1 h
Well Done Tonfisk 49C 30 min 40 min 1 h

Rare Torsk 40°C 30 min 40 min 1 h
Medium Torsk 45°C 30 min 40 min 1 h
Well Done Torsk 50°C 30 min 40 min 1 h

Rare Hälleflundra 42°C 30 min 40 min 1 h
Medium Hälleflundra 48°C 20 min 30 min 45 h
Well Done Hälleflundra 52°C 30 min 40 min 1 h

Rare Piggvar 42°C 30 min 40 min 1 h
Medium Piggvar 47°C 20 min 30 min 45 h
Well Done Piggvar 50°C 30 min 40 min 1 h

SKALDJUR

Nästan rå Hummerstjärt, skalad 49°C 20 min 20 min –
Mör Hummerstjärt, skalad 54°C 20 min 20 min –
Fasta Hummerstjärt, skalad 59°C 20 min 20 min –

Nästan råa Pilgrimsmusslor 42°C 20 min 20 min 30 min
Möra Pilgrimsmusslor 51°C 20 min 20 min 30 min
Fasta Pilgrimsmusslor 54°C 20 min 20 min 30 min

Nästan råa Räkor 50°C 15 min 15 min –
Möra Räkor 56°C 15 min 15 min –
Fasta Räkor 60°C 15 min 15 min –

Grönsaker

Det är ett mysterium att oskicket att koka alla grönsaker överlevde så länge. Varför dessa våldsamma 100° C när vi vet att en grön sparris som får ligga i ett 82°C-gradigt vattenbad har kvar all smak utan att kännas rå samtidigt – som den förblir angenämt knaprig i konsistensen. När man kokar dem blir den känsliga toppen blek pure precis innan den träiga stjälken går att bita i. Potatis som kärlelsfullt får bada i vatten runt 90°C smakar helt annorlunda än varenda av de miljontals stackars knölar som fått koka våldsamt tills någon med en primitiv sticka uppgivet konstaterat att “den är i alla fall inte rå”. Silverlök som får gå riktigt länge kan fås att smaka nästan som vispgrädde och en morot som görs på rätt sätt kan bli måltidens clou – om man bara kan kontrollera temperaturen. Låter man rabarber bada i ett dygn i en påse med smör, kardemumma och lite muskovadosocker har man intakta bitar som är angenäma att bita i, långt från barndomens goda, men anskrämliga kompotter.
GRÖNSAKER

Morot och palsternacka 85°C 15 min 15 min 20 min
Sparris 82°C 15 min 22 min 30 min
Potatis 90°C 1 h 1 h 3 h
Rödbetor 86°C 1 h 3 h 5 h
Pumpa 90°C 30 min 30 min 45 min
Fänkål 80°C 2 h

Ägg

När det gäller mat som innehåller ägg i någon form är temperaturen avgörande både för konsistens och smak. Därför har det Sous vide-fanatiker kan älta det perfekta frukostägget i timmar, eller diksutera vad som är den enda acceptabla krämigheten på lördagmorgonens “scrambleds”, men det finns så mycket mer att hämta här: varför inte höja ambitionsnivån rejält och bestämma i förväg exakt vilken konsistens du vill ha på hollandaisen till din Eggs Benedict? Eftersom din cirkulator låter dig diktera temperaturen med en precision på 0,1°C är det inga problem!
ÖVRIGT

Löst Ägg, Large 64°C 1 h
Pocherat Ägg, Large 72°C 13 min
Hårdkokt Ägg, Large 84°C 20 min

Crème Brûlée 80°C 1 h

Yoghurt 37-43°C 5 h 12 h 24 h

Testa och anpassa efter smak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Jag köpte som många andra Anova-kitet och har testat mig fram lite och tänkte be om råd. Jag började med att köra en bit högrev ca 20 timmar i 57 ° och det blev inte jättebra, smaken var bra men jag hade nog fått tag i en dålig köttbit med lite väl mycket senor. Förra helgen körde vi en lammstek, jag mortlade torkad rosmarin och färsk vitlök och gned in på steken (som blev ganska platt efter att de värsta senorna och fettbitarna skurits bort). Den fick också gå ca 20 h men i 58 ° och blev mör och fin men smakade inte så mycket, jag var kanske lite snål med kryddorna.

Jag visste inte att köttet skulle bli så mörkt på ytan efter badet, men det kanske beror på att jag kört lång tid. Jag tycker det är lite svårt att bryna ytan när den är så mörk, det är svårt att se när det är klart. Har ni nåt tips som förenklar eller är det bara erfarenhet som gäller?

Nu till min huvudfråga: Jag har köpt en kalvstek på 1,4 kg som vi tänkte ha till middag imorgon. Jag har sökt runt efter rekommendation på temperatur och tillagningstid men det som finns skrivet är ganska inkonsekvent. Jag vet inte vad styckdetaljen heter på engelska (jag vet inte ens vad den heter på svenska för det står bara "kalvstek" på förpackningen från Garant). Är det någon som kört kalvstek och kan tipsa om tid/temp?

Rump roast skulle jag säga. Ser att det rekommenderas att köra väldigt länge, 24 timmar eller så. Då det är kalv kan du kanske komma undan med kortare tid. 57-59 grader, beroende på hur du vill ha det. Du får börja ikväll

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Rump roast skulle jag säga. Ser att det rekommenderas att köra väldigt länge, 24 timmar eller så. Då det är kalv kan du kanske komma undan med kortare tid. 57-59 grader, beroende på hur du vill ha det. Du får börja ikväll

Kalv är ju veal dock. Men här är en bra lista med namn. Hittar dock inte "Kalvstek". Såg också Kalvstek i butiken innan men kunde inte hitta översättning.
https://www.landleyskok.se/matblogg/sa-heter-kottet-pa-engels...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Rekommenderar dig att läsa denna artikel: https://www.seriouseats.com/2015/09/the-food-lab-complete-gui...
Bra genomgång av hur ribs blir vid olika tidpunkter och temperaturer. För kamben så skulle jag köra lite kortare tid än vad som det skrivs om då de är antagligen är mindre än amerikanska styckdetaljer.
Personligen kör jag kamben ung. 8 timmar på 72 grader. Sen glasera och in i ugnen med grill på tills ytan är som jag vill ha den.

Tack!
Riktigt intressant, har kört mycket ribs på grill/smoker men det är ju som han säger, svårt att få samma resultat varje gång.

I det här fallet är målet att göra en “McRib” burgare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kalv är ju veal dock. Men här är en bra lista med namn. Hittar dock inte "Kalvstek". Såg också Kalvstek i butiken innan men kunde inte hitta översättning.

Jo men bitarna sitter på samma ställe på en ko och en kalv
Kalven är liten, så man behåller steken som en bit, men på kon delar man in det i rostbiff, fransyska, innan- och ytterlår.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tack för input! Jag körde igång den vid 20-tiden på 57 ° med lite salt och svartpeppar (inget smör tyvärr då ena dottern är mjölkallergiker tillsvidare) så får vi se hur det blir. Den kommer ha gått ca 22 h när jag plockar ur den imorgon. Planen är att servera den enkelt med rostad potatis och rödvinssås. Jag får återkomma med resultat!

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera en liknande utskriftsvänlig tabell för tid/kött/temp som liknar denna fast på svenska?

https://cdn.anovaculinary.com/wp-content/uploads/2017/09/anov...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nån som kört kamben och kan dela med sig av resultat?
Skulle vilja få dem så att man kan dra ur benen men inte slita isär köttet.

Körde tjocka revben 48h 72c och köttet ramlade av när jag lyfte i benen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Körde tjocka revben 48h 72c och köttet ramlade av när jag lyfte i benen

Ja, första försöket skjutsade med 8 timmar i 68 grader plus 10 timmar i 64 grader och det räckte inte till att kunna dra ur benen. Så helt klart mer tid och temperatur nästa försök.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då ska jag prova Sous Vide för första gången, blir ett par kycklingvingar som jag låter gå i ca 1h på 74 grader.

Min första intryck är att jag är väldigt nöjd med både plastlådan och sous vide cirkulatorn. Plastlådan har ett inbyggt "ställ" som pressar ner vakuumpåsen i vattnet och cirkulatorn är väldigt lätt att ställa in därför du ställer in tid/temp med ett scrollhjul istället för touchkontroller. Just scrollhjulet är väldigt praktiskt, snurrar du snabbt så ändras värdena i mycket större marginaler, medan om du snurrar sakta så kan du till och med ställa in 0.1-intervaller väldigt lätt.

Köpte från Amazon

Sous vide-cirkulator:

https://www.amazon.de/gp/product/B01M26G9YP/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Plastlåda, med inbyggt ställ:

https://www.amazon.de/gp/product/B07ZND7VRC/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Avstängd

Ni som har Anova-vakuumförpackaren - finns det något smart sätt att förvara slangen som används för att skapa vakuum i "externa" behållare? Just nu ligger den löst i en låda och skräpar. Känns inte optimalt.

Permalänk
Medlem

Såg denna i Dagens Fynd - https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/hushallsapparater/koksma...

Har redan en Anova men köpte en sån här direkt. Bara att se om det är fel pris eller om den faktiskt kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Såg denna i Dagens Fynd - https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/hushallsapparater/koksma...

Har redan en Anova men köpte en sån här direkt. Bara att se om det är fel pris eller om den faktiskt kommer.

Wow, beställde också, perfekt att ha i back-up eller när du ska laga 2 olika maträtter.