Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Slay the spire

Hittade ingen tråd om detta beroendeframkallande spel så startar en tråd.
Har precis börjat spela och tycker det är fruktansvärt roligt!
Lyckas dock bara komma till slutet av Act 2.
Har inte låst upp allting ännu och får väl nöta på lite till.

Någon som har något tips eller trix?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel!
Har dock inte spelat det på länge.

Som med alla deck builders kan det vara en bra sak att göra sig av med kort, sometimes less is more.
Blir lättare att få en kombo om man inte har massa dåliga kort som förstör.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Extremt kul spel. Körde mycket i början, även kört med massvis av mods.
Länge sedan nu dock. Den modden med färger är nästan ett krav.

Att alltid ta kort är inte en bra ide. Plocka kort som är positivt för din strategi. Ibland får man plocka lite strö tills man hittar vad man vill göra (random kort ju). Ju mer du låser upp ju fler olika combos får man ju tillgängligt vilket är både positivt och negativt.
Att förstöra kort i shoppen är nästan alltid bra. (beror lite på).
Försök hitta rutter med ? och bossar. Bossar ger trinkets vilket ger bonusar. High risk high reward. Oftast dem man vinner runs på kombinerat med småtur av kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fantastiskt spel!
Har dock inte spelat det på länge.

Som med alla deck builders kan det vara en bra sak att göra sig av med kort, sometimes less is more.
Blir lättare att få en kombo om man inte har massa dåliga kort som förstör.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Extremt kul spel. Körde mycket i början, även kört med massvis av mods.
Länge sedan nu dock. Den modden med färger är nästan ett krav.

Att alltid ta kort är inte en bra ide. Plocka kort som är positivt för din strategi. Ibland får man plocka lite strö tills man hittar vad man vill göra (random kort ju). Ju mer du låser upp ju fler olika combos får man ju tillgängligt vilket är både positivt och negativt.
Att förstöra kort i shoppen är nästan alltid bra. (beror lite på).
Försök hitta rutter med ? och bossar. Bossar ger trinkets vilket ger bonusar. High risk high reward. Oftast dem man vinner runs på kombinerat med småtur av kort.

Jag har faktiskt försökt göra mig av med en del strike-kort, men det kostar. Har faktiskt inte tänkt tanken på att strunta plocka ett kort. Måste testa igen efter jobbet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har faktiskt försökt göra mig av med en del strike-kort, men det kostar. Har faktiskt inte tänkt tanken på att strunta plocka ett kort. Måste testa igen efter jobbet.

Sen kan man också säga att the best defense is a good offense. Ibland vill man bara minimera damagen man tar. Vet man att man kommer ta 7 dmg kanske man vill skydda 5/6 och inte slösa ett extra kort på det extra. Då kanske 6dmg är bättre i längden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Har tröttnat nu (eller för tillfället?), men jag nötte in 232 timmar i slutet av förra året.

Rekommenderar att du kollar när andra spelar för att lära dig spelet och få idéer. Jag kollade mest på jorbs som antagligen är bäst i världen på spelet; om inte så är han absolut långt upp på topplistan.
Framför allt hans "overexplained"-videos är väldigt bra för att förstå vad han gör och varför.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLesIE_v8rF22k9WCbgifXI...

Jag rekommenderar förstås att bara kolla videos med Ironclad som karaktär till en början; karaktärena delar nästan enbart Strike/Defend som kort och alla andra är karaktär-unika (eller colorless, men de får man inte vanligtvis som rewards).
Denna borde vara bäst som den första isåfall.
https://www.youtube.com/watch?v=-_nB2PTdW6I&list=PLesIE_v8rF2...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har tröttnat nu (eller för tillfället?), men jag nötte in 232 timmar i slutet av förra året.

Rekommenderar att du kollar när andra spelar för att lära dig spelet och få idéer. Jag kollade mest på jorbs som antagligen är bäst i världen på spelet; om inte så är han absolut långt upp på topplistan.
Framför allt hans "overexplained"-videos är väldigt bra för att förstå vad han gör och varför.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLesIE_v8rF22k9WCbgifXI...

Jag rekommenderar förstås att bara kolla videos med Ironclad som karaktär till en början; karaktärena delar nästan enbart Strike/Defend som kort och alla andra är karaktär-unika (eller colorless, men de får man inte vanligtvis som rewards).
Denna borde vara bäst som den första isåfall.
https://www.youtube.com/watch?v=-_nB2PTdW6I&list=PLesIE_v8rF2...

Perfekt ska kika på!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Så, klarade min första runda, men kan någon förklara varför man inte får slåss mot "hjärtat" tryckte bara på på någon knapp sedan stod att jag gjorde en himla massa dmg och det dog!? Stort antiklimax..

Klarade spelet med (the silent) en himla massa shiv + poisen och varje shiv gjorde 16 i skada.
Hade gärna kunnat fortsätta för varje fiende var så pass enkel att klara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så, klarade min första runda, men kan någon förklara varför man inte får slåss mot "hjärtat" tryckte bara på på någon knapp sedan stod att jag gjorde en himla massa dmg och det dog!? Stort antiklimax..

Klarade spelet med (the silent) en himla massa shiv + poisen och varje shiv gjorde 16 i skada.
Hade gärna kunnat fortsätta för varje fiende var så pass enkel att klara

Nu när du har klarat av spelet en gång kan du spela spelet igen men klicka i "ascension". Då får du lite spännande val när du kommer till en viloplats, en kista och en ny spännande, brinnande elit, att möta. Du får se vad du får av dom och vad som gör när du möter hjärtat med alla bitar nästa gång 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Nu när du har klarat av spelet en gång kan du spela spelet igen men klicka i "ascension". Då får du lite spännande val när du kommer till en viloplats, en kista och en ny spännande, brinnande elit, att möta. Du får se vad du får av dom och vad som gör när du möter hjärtat med alla bitar nästa gång 😉

Försöker köra ascension lvl10. för att få achievment. Men har bara lyckats klara act1. The silent måste vara den karaktär som är absolut lättast att komma någon vart med?
Jag har dock inte sett några brinnande elites i asc.10?
Men det kanske är för att jag inte kör med några mods alls. Vill ha det så rent som möjligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Ett hopp till A10 direkt är nog inte att rekommendera, det är väääldigt mycket svårare. Räkna med att behöva klara spelet ett par gånger per ascension innan du kan komma vidare
Därtill så kör du Custom då va? Vet inte om man får achievements då eller inte. Kör man vanliga spel måste man klara A0 för att låsa upp A1, A1 för att låsa upp A2 osv.

För att kunna möta hjärtat måste du vinna med alla karaktärerna först. (Och för att låsa upp karaktärer måste du vinna på de som du har tillgång till.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett hopp till A10 direkt är nog inte att rekommendera, det är väääldigt mycket svårare. Räkna med att behöva klara spelet ett par gånger per ascension innan du kan komma vidare
Därtill så kör du Custom då va? Vet inte om man får achievements då eller inte. Kör man vanliga spel måste man klara A0 för att låsa upp A1, A1 för att låsa upp A2 osv.

För att kunna möta hjärtat måste du vinna med alla karaktärerna först. (Och för att låsa upp karaktärer måste du vinna på de som du har tillgång till.)

Men hur kör du ascension utan att köra custom!?
Är bara där jag hittat bocken.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Men hur kör du ascension utan att köra custom!?
Är bara där jag hittat bocken.

Vet inte vad kraven är där men jag TROR man kan köra det när man klarat ett spel (med en karaktär) som du gjort.
Jag tar Play, väljer karaktär (du måste nog välja Ironclad), sen finns bocken nere på skärmen under karaktärsikonerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte vad kraven är där men jag TROR man kan köra det när man klarat ett spel (med en karaktär) som du gjort.
Jag tar Play, väljer karaktär (du måste nog välja Ironclad), sen finns bocken nere på skärmen under karaktärsikonerna.

grymt, ska kolla när jag kommer hem ifrån jobb.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"