Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas i vart fall att inget "samplas dåligt" för det innebär faktisk bara ännu värre kvalitet på slutresultatet även om det är lossykomprimerat.

Nja, tekniskt sett (exempelvis med avseende på dynamiskt omfång) kanske en "dålig sampling" kan ses som negativt, men vi människor fungerar inte så. Vi upplever musiken på ett emotionellt plan, inte som korrekt inställda mikrofoner. Så att "sampla dåligt" innebär i det här fallet bara att anpassa musiken till hur vi faktiskt lyssnar på den, i.e. med små kassa hörlurar, i bilen eller tunnelbanan, spelandes i bakgrunden när vi står och lagar mat etc. Den andel som aktivt lyssnar på musik med tillräckligt hög utrustning för att höra en betydande skillnad är försvinnande liten.

Permalänk
Medlem

Jag och min svåger brände för ca 10år sedan en CD-audio med blandad musik. Varje spår fanns i 128kbps MP3 och lossless. Vi skrev ner låtlistan och körde blindtest på hans fina anläggning med Thule, Dali Helicon m.m.
Vi tyckte båda två att det var lätt att höra skillnad och prickade i princip alltid rätt. Har därför levt kvar med den uppfattningen om att det är en stor skillnad mellan låg bitrate-mp3 och lossless. Sedan har man ju förstått att det blir allt svårare ju mindre man komprimerar.

Hemma har jag kört både Spotify och Tidal hifi men tycker inte att det är någon direkt skillnad. Ibland stör jag mig på att grötig musik kan låta platt med spotify. Men det kan lika väl vara olika original, konverteringen, källan, osv.

Körde också blindtestet ni länkade till. Då körde jag mina Sennheiser HD-650 från mitt gamla Asus Xonar Essence STX. Jag satte bara 3/6 och tyckte det var extremt svårt. Det spädde definitivt på min osäkerhet om att jag faktiskt inte kan höra någon skillnad.

Trots allt tvivel så tycker jag ändå att det är trevligt med lossless. Tycker det är skönt att eliminera den felkällan och är beredd att betala lite extra för detta - placebo eller ej.

Permalänk
Medlem

Hmmm, angående Tidal.

Jag antar att Spotifys algoritmer för att finna liknande musik etc är avsevärt mer sofistikerade men av någon konstig anledning fungerar Tidal nästan bättre för mig (jag är själv överraskad).

När jag har någon låtlista som tagit slut och Tidal per autmatik fortsätter med en "mix" och fortsätter spela, dessa mix listor blir annorlunda varje gång (beroende på vad man lyssnat på) och är ofta helt suveräna låtlistor där jag brukar hitta en del nytt. Byter helt enkelt namn på dessa mixarna och ger dem egna namn beroende på vilken blandning Tidal byggt upp. Resultat: Plötsligt en jäkla massa bra blandade låtlistor. Spotify har liknande funktionalitet men jag upplever att låtlistorna nu passar min smak bättre. Tror kanske att Tidal är lite mindre spretig och mera konservativ i de låtmixar de bygger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, angående Tidal.

Jag antar att Spotifys algoritmer för att finna liknande musik etc är avsevärt mer sofistikerade men av någon konstig anledning fungerar Tidal nästan bättre för mig (jag är själv överraskad).

När jag har någon låtlista som tagit slut och Tidal per autmatik fortsätter med en "mix" och fortsätter spela, dessa mix listor blir annorlunda varje gång (beroende på vad man lyssnat på) och är ofta helt suveräna låtlistor där jag brukar hitta en del nytt. Byter helt enkelt namn på dessa mixarna och ger dem egna namn beroende på vilken blandning Tidal byggt upp. Resultat: Plötsligt en jäkla massa bra blandade låtlistor. Spotify har liknande funktionalitet men jag upplever att låtlistorna nu passar min smak bättre. Tror kanske att Tidal är lite mindre spretig och mera konservativ i de låtmixar de bygger upp.

Jag tycker dessvärre att Tidal oftast föreslår massa hipp-hopp som jag i övrigt avskyr. Antagit att det beror på att Jay-z äger tjänsen och vill styra konsumtionen efter hans intressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag tycker dessvärre att Tidal oftast föreslår massa hipp-hopp som jag i övrigt avskyr. Antagit att det beror på att Jay-z äger tjänsen och vill styra konsumtionen efter hans intressen

Hmmm, tror inte jag fått någon Hip Hop låt föreslagen ännu men det kanske kommer. Den ger väl förslag utifrån vad man lyssnar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

Sammanfattat: Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik. Det som spelar mer roll är DAC, högtalare och mastering,

Och RUMMET man spelar upp det i. Enorm påverkan. Högtalarna står för den största delen av distorsionen men om de är bra så kan ett dåligt rum förstöra precis all ljud.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Så istället för att få det på ett bekvämt sätt, i samma kanal som jag i övrigt lyssnar på musiken via ska jag använda en annan tjänst?
Trots att jag återigen påpekat att jag är väldigt nöjd, hittar massor med artister och t.om nya genrer.

Men okej, jag nappar - vad har du för förslag som skulle vara bättre?

Kurerade spellistor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kurerade spellistor.

Kurerade spellistor var? Och hur får jag dom rekommenderade till mig baserat på vad jag historiskt har gillat och lyssnat till?

Permalänk
Medlem

Har kört Spotify Premium sen den här stora Skrällen eller vad man kan kalla det skedde och fortfarandel ika nöjd än idag.

Skulle nog påstå och skaffa dig antingen bättre hörlurar eller ljudkort också.

För ljudet är inte dåligt vad jag tycker.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Underbart, nu återvänder jag sannolikt till Spotify.

Vet vi vad det blir för prissättning på deras Hifi tjänst och hur kvalitén är i jämförelse konkurrenterna?

Permalänk

Har så myckwt olud i omgivninen på jobbe där jag använder det att de gör ingen större skillnad.

Missa högst troligt så mycket att free duger åt mig och skulle vara nöjd med 128kbit mp3.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har så myckwt olud i omgivninen på jobbe där jag använder det att de gör ingen större skillnad.

Missa högst troligt så mycket att free duger åt mig och skulle vara nöjd med 128kbit mp3.

Reklamen är nog det jobbigaste med free. Men ja, annars är 320Kbit fine för 98% av användarna. Inkl mig då jag i blindtest HAR märkt av skillnaden men det är mest en gissning/hunch.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Någon som har senaste pc desktop versionen av Spotify? Varför har de tagit bort funktionen som gör att man kan se vilka spellistor man redan har i sparat???

Nu måste man klicka på spellistan och gå in på den innan man ser om man redan har den!!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Någon som vet om det har försvunnit en massa låtar nu igen på Spotify eller har dom strul?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Finns det någon leverantör som kör högre kvalité än vad Spotify gör i den avgiftsfria versionen? Som alltså också har en avgiftsfri version. Spotify kör väl 160 kbps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marp68:

Finns det någon leverantör som kör högre kvalité än vad Spotify gör i den avgiftsfria versionen? Som alltså också har en avgiftsfri version. Spotify kör väl 160 kbps.

Högre kvalité är inte viktigare utan dyndmmiken musik görs i högdynnsmik 24/96khz sen görs förstörande ljud för CD och radio Så det är lite konstigt varför man vill betala för dynamik så 160kbs är inte det som är bra

Permalänk
Medlem

Här finns en video om en som publicerar musik på TIDAL för att testa MQA-formatet.
Kanske vara intressant för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Högre kvalité är inte viktigare utan dyndmmiken musik görs i högdynnsmik 24/96khz sen görs förstörande ljud för CD och radio Så det är lite konstigt varför man vill betala för dynamik så 160kbs är inte det som är bra

Så vilken leverantör har bästa avgiftsfria ljudet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marp68:

Så vilken leverantör har bästa avgiftsfria ljudet?

ingen har bästa ljudkvalitén dynamiken är dålig och går före kvalité. folk är dumma och tror att okomprimerad är bättre men högdynamik är viktigare och med högdynamik så får man an dra upp volymen ratten mycket innan det låter överhuvudtaget men då hör man också svaga och starka ljud samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

ingen har bästa ljudkvalitén dynamiken är dålig och går före kvalité. folk är dumma och tror att okomprimerad är bättre men högdynamik är viktigare och med högdynamik så får man an dra upp volymen ratten mycket innan det låter överhuvudtaget men då hör man också svaga och starka ljud samtidigt.

Förstår att du skiljer på kvalité och dynamik, och att du inte verkar gilla någon av dem. Men min fråga är vilken av dem tycker du har bäst (minst dålig) kvalité? Om man rangordnar dem. Såväl bitrate som dynamik. Av deras avgiftsfria varianter.

Permalänk
Medlem

En sak är säker, att köpa CD skivor och/eller spara massor flac filer på en NAS är inget jag orkar hålla med, streaming är rent fantastiskt bekvämt oavsett om CD och flac nu i vissa audiofil-öron låter liiiiite bättre (en del föredrar även vinyl). Visst har jag testat flac och ja det låter bra men jag tycker ändå att streaming är totalt överlägset, så himla bekvämt.

Oavsett MQA och hur bra eller mindre bra det formatet nu är så är mycket nöjd med hur Tidal Hifi låter i mina öron (både master/mqa och hifi spår) men förhoppningsvis/sannolikt går jag över till Spotify Hifi när den tjänsten startar.

Spotify måste skratta hela vägen till banken efter Tidals enorma MQA fiasko. Jag tror att Tidal ville väl men herregud vad de föll pladask. Hela den samlade audiofil-kåren har gått fullständigt bananas över MQA formatet (skratt), de ser det som djävulens påfund. Vill man ha lite roligt ska man gå in på ett ljudforum och försvara MQA, de blir totalt galna. Sedan att väldigt många audiofiler olagligt sitter och laddar ner flac-filer från obskyra sajter är också lite kul i sammanhanget. Entusiaster med 10 tusentals CD skivor som sitter hemma och rippar är ett utdöende släkte (även om de självklart har supercoola samlingar). MQA är ju på sätt och viss ett kommersiellt format och att de går bananas över detta är inte alls konstigt.

Lite roande när man läser i tråden för videon som @guvvan postade att många Tidal Hifi användare funderar på att gå över till Qobuz, vore ju bra om Spotify lanserar deras Hifi tjänst nu, tajmingen är bra.

Fascinerande också att alla verkar välja att tro på videon rakt av, MQA debatten har pågått jättelänge men nu kom den här videon, alla väljer att tro på den utan någon som helst kritik, lite hmmm skumt det också. Men möjligt att han som gjort videon är någon jättekänd audiofilguru, inte vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Så vilken leverantör har bästa avgiftsfria ljudet?

Det beror nog på vem du frågar. Finns betydligt större ljudforum som är bättre än det här om du vill fördjupa dig.

Finns exceptionellt många olika åsikter om den ljudkvalité som de olika streamingtjänsterna erbjuder samt de olika abonnemangstyper de erbjuder.

Intressant också att du frågar om det "bästa avgiftsfria ljudet", jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det beror nog på vem du frågar. Finns betydligt större ljudforum som är bättre än det här om du vill fördjupa dig.

Finns exceptionellt många olika åsikter om den ljudkvalité som de olika streamingtjänsterna erbjuder samt de olika abonnemangstyper de erbjuder.

Intressant också att du frågar om det "bästa avgiftsfria ljudet", jag vet inte.

Jag kör Spotify Free just nu, men undrar om det är bättre hos andra leverantörer med samma avgiftsfria möjlighet. Och jag syftar på den utsända kvalitén. Hur jag uppfattar ljudet beror ju sedan naturligtvis på överföringen, högtalare etc.

Så man kan ju dela upp det i två delar:
-bitrate
-dynamik
- eller annat innan ljudet sänds ut från leverantören

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Jag kör Spotify Free just nu, men undrar om det är bättre hos andra leverantörer med samma avgiftsfria möjlighet. Och jag syftar på den utsända kvalitén. Hur jag uppfattar ljudet beror ju sedan naturligtvis på överföringen, högtalare etc.

Så man kan ju dela upp det i två delar:
-bitrate
-dynamik
- eller annat innan ljudet sänds ut från leverantören

Ok, som sagt, jag har ingen aning men hoppas du får ett bra svar från någon annan här.

Permalänk
Medlem

Hör skillnad men ärligt talat är kostnaden alldeles för hög, om man jämför en bra mp3 på en bra bluetooth högtalare med kompisens hifi setup för 70k så låter det såklart bättre. Men inte i närheten av 13 gånger bättre.
Lite samma med Spotify, det kanske är en liten skillnad, men inte så stor att man bryr sig...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet