Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Medlem

Kommer detta i teorin ens vara märkbart över bluetooth? Både bilen och mina trådlösa lurar har "bara" aptX så vill ju inte bli ett placebooffer.
Hur är det med Sonos? Man borde väl kunna räkna med att i alla fall deras produkter kan dra nytta av uppgraderingen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rezol:

Kommer detta i teorin ens vara märkbart över bluetooth? Både bilen och mina trådlösa lurar har "bara" aptX så vill ju inte bli ett placebooffer.
Hur är det med Sonos? Man borde väl kunna räkna med att i alla fall deras produkter kan dra nytta av uppgraderingen?

Blåtand är egentligen ingen begränsning om det görs rätt (vilket det sällan gör) men även dagens bästa standardiserade överföringsformat på blåtand (tex apt x) är bättre än det Spotify erbjuder, å andra sidan så är ju Spotifys sämsta kvalitet bättre än det sämsta som blåtand erbjuder typ telefonheadsetläge så "blåtand" säger egentligen inte så mycket på egen hand utan man måste specificera vad man överför via blåtand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjornfallman:

Jag har ett nystartat särintresse för budget "hifi" (eller "headfi") och har de senaste veckorna laborerat lite med ett relativt billigt ljudkort (IQaudio DAC+) till RaspberryPi. Jag har alltså inga riktiga HiFi prylar, utan använder mina brusredcerade blåtanslurar från Sony (MDR 100ABN) som jag även kan ansluta med kabel till ljudkortet. Jag upplever en BETYDANDE förbättring i ljudkvalitet streamat från Spotify med ljudkortet jämfört med blåtand. Jämför jag mp3 med FLAC så är det inte lika lätt att höra skillnad, tveksamt om jag klarar ett blindtest.

Där har vi hemligheten!

Utöver bra grundförutsättningar i form av ordentlig förstärkare och högtalare/hörlurar så verkar den stora skillnaden när det gäller ljudkvaliét från digitala ljudfiler sitta i hur bra jobb DAC:en (Digital Audio Converter) i ens utrustning gör. En bra DAC kan verkligen lyfta ljudåtergivningen på befintlig utrustning till nya höjder. Sen är det kanske svårt att veta om man redan har en bra DAC i sitt system eller inte, men det verkar oftast som att en dedikerad DAC gör ett bättre jobb.

Testa och jämför (hest i blidtest) och se (hör…).

Skrivet av BrottOchStraff:

Använder ibland mina QC 35 II och Ibland Sennheiser HD558 och har då två profiler som jag växlar mellan i EQ. Gör stor skillnad.
https://cdn.head-fi.org/a/11215642.png

Så två EQ-inställningar räcker? 🤔
Känns spontant som jag skulle vilja ha en EQ-inställning per låt egentligen. I alla fall en per album.
Nä, det där med att ratta EQ vid musiklyssning har jag aldrig orkat riktigt. De får skärpa sig i studion och vid mastring om det är kass. Men samtidigt så klart bra om det går att ”lappa ihop” i efterhand.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rezol:

bluetooth 5.0 stöder inte högkvalitets ljud i dag kanske när bluetooth 6.0 kommer men många produkter söder inte ens bluetooth 5.0
utan äldre versioner får vänta enda tills bluetooth 6.0 kommer vilket kommer att dröja läge för förs blir det små uppdateringar innan det går helavägen till bluetooth 6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Där har vi hemligheten!

Utöver bra grundförutsättningar i form av ordentlig förstärkare och högtalare/hörlurar så verkar den stora skillnaden när det gäller ljudkvaliét från digitala ljudfiler sitta i hur bra jobb DAC:en (Digital Audio Converter) i ens utrustning gör. En bra DAC kan verkligen lyfta ljudåtergivningen på befintlig utrustning till nya höjder. Sen är det kanske svårt att veta om man redan har en bra DAC i sitt system eller inte, men det verkar oftast som att en dedikerad DAC gör ett bättre jobb.

Testa och jämför (hest i blidtest) och se (hör…).

Så två EQ-inställningar räcker? 🤔
Känns spontant som jag skulle vilja ha en EQ-inställning per låt egentligen. I alla fall en per album.
Nä, det där med att ratta EQ vid musiklyssning har jag aldrig orkat riktigt. De får skärpa sig i studion och vid mastring om det är kass. Men samtidigt så klart bra om det går att ”lappa ihop” i efterhand.

Tänker att EQ är ju inte till för att laga låtarna. Det är till för att "laga" hörlurarna eller högtalarna. De har ju en viss karaktär, och vill man t.ex. ha mer mellanregister eller mer bas för den typen av musik man vanligtvis lyssnar på så kan man ju justera det med EQ. Visst skulle man kunna pilla till det för en viss specifik låt, men det blir lite som att kalibrera TV:ns bildegenskaper för en viss specifik film. Dels vet man inte hur det är TÄNKT att se ut, och sen är det jäkligt omständigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Alla dessa åsikter om att man inte hör skillnaden på lossless och Mp3 160 el 320kb/s, sätt på Dire Staights cd Brothers in arms på en bra stereo i ett bra lyssningrum el lyssna med ett par kvalitets lurar, alltså inga Beatskloner! Säg sen att du inte hör skillnad och nej det är inte placebo det är tom mätbar skillnad! Googla resultat får ni göra själva, men faktum är att det mesta av dagens producerade musik är redan komprimerad, dock är livesändningar oftast någorlunda korrekta ljudmässigt,jämfört med tex hiphop, rnb, och annan "elektronisk musih
" där det är mycket svårare att urskilja! Mvh

Permalänk
Medlem

trevligt tillägg, dock inget jag kommer betala extra för.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Idag fick jag vara med in en marknadsundersökning från Spotify där man frågade rakt ut om jag hade betalat 49:- i månaden för att lägga till Hifi på mitt Duo-abonnemang. Så det verkar inte som att de kommer låta det ingå som standard i de "vanliga" abonnemangen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänker att EQ är ju inte till för att laga låtarna. Det är till för att "laga" hörlurarna eller högtalarna. De har ju en viss karaktär, och vill man t.ex. ha mer mellanregister eller mer bas för den typen av musik man vanligtvis lyssnar på så kan man ju justera det med EQ. Visst skulle man kunna pilla till det för en viss specifik låt, men det blir lite som att kalibrera TV:ns bildegenskaper för en viss specifik film. Dels vet man inte hur det är TÄNKT att se ut, och sen är det jäkligt omständigt.

Aha – är med på hur du tänker. 🙂
Låter dock som det vore än bätte att hitta lurar/högtalare med "rätt" karaktär från början. Men förstår vad du menar att det går att justera lite med EQ beroende på om något register inte ter sig som önskat.

Ser bara inte att jag skulle känna mig bekväm med det utan att börjar pilla på EQ för varje låt – "just det, jag har ju EQ på, hur låter det om jag stänger av eller ändrar inställningarna för det?"

Men kanske bara jag..

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

trevligt tillägg, dock inget jag kommer betala extra för.

Varför ska man betala extra för lagringsutrymme musiken kan väl inte bli byrare att producera för att man sparar filen i flac i stället för mp3 det krävs ingen.extra kodning det är fortfarande bara stereio ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Varför ska man betala extra för lagringsutrymme musiken kan väl inte bli byrare att producera för att man sparar filen i flac i stället för mp3 det krävs ingen.extra kodning det är fortfarande bara stereio ljud

Det jag menade var att spotify sannolikt kommer att ta extra betalt för förlustfri streaming.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

Det jag menade var att spotify sannolikt kommer att ta extra betalt för förlustfri streaming.

Vadå förlustfritt och vad är problemet när man spelar in ljud så översätts det analoga ljudet till digitalt pcm ljud i musikinspelnings program och man sparar det färdiga ljudet i val fri filformat alltså filendelse ska före tag ta ut extra avgift när företag har egen nas med obegränsad lagring.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Man betalar inte extra för att det skulle vara dyrare att tillhandahålla för Spotify. Man betalar extra för att det ger ett mervärde till konsumenten. Eller sagt på ett annorlunda sätt. Man betalar extra för att folk är villiga att betala extra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Man betalar inte extra för att det skulle vara dyrare att tillhandahålla för Spotify. Man betalar extra för att det ger ett mervärde till konsumenten. Eller sagt på ett annorlunda sätt. Man betalar extra för att folk är villiga att betala extra.

Det jag önskar är att det inte bara var förlustfri-komprimering som erbjöds utan att artister som ville kunde lansera album mastrade med hög dynamic range och att album som var kontrollerade kunde få en hifi-stämpel eller något liknande.

Om ni fattar vad jag är ute efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

640k räcker
Bill Gates

Det är ju rätt så stor skillnad på minne och bitrate. Olika teknologier mognar och når avtagande marginalnytta olika snabbt. CD:n har funnits i nästan 40 år men övergavs ganska snabbt när det kom smidigare sätt att lyssna på musik, och den stora massan märkte ingen större skillnad. Även audiofila personer söker sig tillbaka till vinyl trots att det lagrar mindre information och har fifflat med ljudet på olika sätt för att t.ex få plats med fler låtar. Det kommer inte bli trendigt med 640k igen.

Det är klart jag inte skulle motsätta mig "Spotify Hifi" om det inte innebar att folk skulle behöva punga ut mer pengar för något som i de flesta fall närmar sig placebo.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Återigen så kan det vara olika masters du jämför. Eller så hade du normalisering igång i Spotify men inte Google Music vilket gjorde att den senare lirade på lite högre volym vilket din hjärna tolkar som bättre. Det är ett vanligare fenomen än vad man kan tro o det är det som hela loudness war är ett symptom utav. Nivåmatchning när man jämför två olika saker är MYCKET viktigt.

Nej det var inte olika masters. Det var samma master av samma skiva.
Nej jag hade inte normalisering på i spotify. TBH är jag inte ens säker på att de hade patchat in den skiten ännu innan jag gick från spotify...
Jag vet en hel del om komprimeringsfenomenet du talar om som du kallar för "loudness" och det var definitivt inte det som skedde.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ta mig f** tog ju bara 10 år för dem att komma strömma i högre bitrate/lossless när det hade kunnat ge de en marknads/försäljnings usp från dag 1. med detta kan man ju kanske motivera prisökningen från 99SEK/mån. Är ju inte direkt en större kostnad att strömma ljud. Däremot blir jag förbannad att de hela tiden tar bort låtar album och musik på sånt jag lyssnar på, eller en gång hittat men inte längre hittar i deras bibliotek.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lichad3:

Det är ju rätt så stor skillnad på minne och bitrate. Olika teknologier mognar och når avtagande marginalnytta olika snabbt. CD:n har funnits i nästan 40 år men övergavs ganska snabbt när det kom smidigare sätt att lyssna på musik, och den stora massan märkte ingen större skillnad. Även audiofila personer söker sig tillbaka till vinyl trots att det lagrar mindre information och har fifflat med ljudet på olika sätt för att t.ex få plats med fler låtar. Det kommer inte bli trendigt med 640k igen.

Det är klart jag inte skulle motsätta mig "Spotify Hifi" om det inte innebar att folk skulle behöva punga ut mer pengar för något som i de flesta fall närmar sig placebo.

Finns nog inga audiofiler som använder lp i nån större omfattning för musik som inte enbart finns tillgänglig på lp, endera spelar man digitala skivor, lokala filer eller Tidal.
Lp är nått man håller på med för att det är roligt och inte för att det på nått sätt skulle låta bättre än digitalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vadå förlustfritt och vad är problemet när man spelar in ljud så översätts det analoga ljudet till digitalt pcm ljud i musikinspelnings program och man sparar det färdiga ljudet i val fri filformat alltså filendelse ska före tag ta ut extra avgift när företag har egen nas med obegränsad lagring.

Då det försvunnit några komman och punkter i din text kanske jag misstolkar vissa saker men jag gör ett försök, rätta mig om jag har fel.

Med förlustfri menas att ingenting gått förlorat i en konvertering från ursprungsmaterialet till filen personen lyssnar på. Med ursprungsmaterialet menas i dagligt tal t.ex. en cd. Alltså inte det material som används av musikproducenterna.

Rippar du en cd till exempelvis flac anses det med andra ord vara en förlustfri konvertering. Rippar du till mp3 försvinner en del data vilket påverkar ljudet, med andra ord inte en förlustfri konvertering.

Företag har inte obegränsat med lagring. Varför skulle de ha det? En vanlig skiva med flac är ca tre gånger så stort som en skiva med V0 mp3. Har du lägre kvalitet på mp3:n blir skillnaden förstås ännu större. Med andra ord behövs 3-4 gånger så mycket lagringsutrymme vilket kostar i både hårdvara, fysiskt utrymme och administration. Om de står för lagringen själv i alla fall, annars får de helt enkelt betala en högre avgift till de som tillhandahåller lagringen.

Däremot vet jag inte hur spotify hanterar sin media. Allting kanske redan finns sparat i flac och att de själv konverterar om de till önskat format. Eller om bolagen ger dem rätt format från början. Någon som vet?

En annan uppenbar kostnad är bandbredden. Flac är som nämnts 3-4 gånger så stort som mp3 och kräver därför lika mycket extra bandbredd.

Och viktigast av allt. Spotify är ingen välgörenhetsorganisation. Kan de ta betalt så kommer dom göra det, vilket de kan.

Netflix tar om jag förstått det rätt extra betalt för UHD-material. Tycker du det är lika konstigt det?

Skrivet av mrqaffe:

Finns nog inga audiofiler som använder lp i nån större omfattning för musik som inte enbart finns tillgänglig på lp, endera spelar man digitala skivor, lokala filer eller Tidal.
Lp är nått man håller på med för att det är roligt och inte för att det på nått sätt skulle låta bättre än digitalt.

Finns dom som menar det komplett motsatta. Men det är lika sant som att påstå att flac är ljudmässigt överlägsen V0/320 mp3. En het potatis med andra ord.

Permalänk
Medlem

Det finns skillnader på mp3 i 320kbps och en FLAC, och jag tar en pepsi-challenge vilken dag i veckan som helst. Den skillnaden är väl motsvarigheten 1080p x264 komprimerad video, kontra okomprimerad bluray på 50gb. Algoritmen är effektiv, men det finns en märkbar skillnad och nyans. Skillnaden är tydligare om man är audiofil och/eller sitter på high-end utrustning och låtens spectogram. Om det är värt det eller inte är ju högst subjektivt, eftersom "gainsen" inte är linjära när det handlar om hi-fi ljud.

Ljud är billigare att strömma i HD än video, och lagringsutrymme är riktigt billigt idag. Tycker det är ett enkelt beslut att ta för Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Nej det var inte olika masters. Det var samma master av samma skiva.
Nej jag hade inte normalisering på i spotify. TBH är jag inte ens säker på att de hade patchat in den skiten ännu innan jag gick från spotify...
Jag vet en hel del om komprimeringsfenomenet du talar om som du kallar för "loudness" och det var definitivt inte det som skedde.

Hur vet du att det var olika masters? O även om normalisering inte var på så kan det ändå diffa lite i nivåskillnad, speciellt om det är olika masters För skillnaden i bitrate gör verkligen inte att det kan bli "som två olika låtar". Så stor skillnad är det INTE. Inte ens skillnaden mellan en hyfsat modern 192kbps mp3 o lossless är "som två olika låtar", "natt o dag", "jättestor" o allt vad folk kommer med.
Återigen så tycker jag folk borde göra det här testet o se hur lätt det är att urskilja vilken som är vilken: http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns dom som menar det komplett motsatta. Men det är lika sant som att påstå att flac är ljudmässigt överlägsen V0/320 mp3. En het potatis med andra ord.

Nja, ljud är inte så mystiskt och magiskt som många vill få det att framstå som.

Vinyl har sina begränsningar ljudmässigt och det är inte svårt att mäta eller jämföra.
Och då pratar jag inte ens om uppspelningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Det finns skillnader på mp3 i 320kbps och en FLAC, och jag tar en pepsi-challenge vilken dag i veckan som helst. Den skillnaden är väl motsvarigheten 1080p x264 komprimerad video, kontra okomprimerad bluray på 50gb. Algoritmen är effektiv, men det finns en märkbar skillnad och nyans. Skillnaden är tydligare om man är audiofil och/eller sitter på high-end utrustning. Om det är värt det eller inte är ju högst subjektivt, eftersom "gainsen" inte är linjära när det handlar om hi-fi ljud.

Att det finns skillnader säger ingen emot. Däremot påstår jag att fler än 99,99 % av befolkningen inte hör skillnad när de konsumerar sin musik på deras normala vis.

Visst, sitter du med riktig hifi-utrustning och har en jävligt bra hörsel så kanske jag kan köpa att du konsekvent hör skillnad i ett abx-test. Men att höra skillnad när man aktivt försöker höra skillnader och har möjlighet att utan fördröjning byta mellan musikfilerna? Jadu... Då kan de förstås skatta sig lyckliga att höra till audiofileliten men vad spelar det för roll i verkliga livet? Samma personer skulle inte konsekvent höra skillnaderna om testet var mer förknippat med verklig musikkonsumtion istället för ett abx-test.

Din jämförelse med videotyperna haltar en del, men är samtidigt bra för att belysa min poäng.

Ja, har du en remux på 50 gb och sedan kör igång handbrake och drar i några reglage halft på måfå så du får en 5 gb stor x.264, ja då kommer du se skillnad. Precis som att du kommer höra skillnad på en flac och taskigt gjord 128 kbps mp3.

Men om vi istället går till andra extremen och du låter ett proffs styra reglagen i handbrake samt att du får en fil som är 40 gb stor. Lycka till att se skillnad då. (Om du inte pausar bilden och tar fram förstoringsglaset). Även en reducering till 30 gb gör det mycket svårt att märka skillnader. Detta kan jämföras med flac vs V0 eller 320 som konverterats av konstens alla regler i eac. Du kommer inte höra någon skillnad i normalt användande.

Det viktiga är dock inte vad jag eller teorin säger. Hör du skillnad så bra för dig. Vem bryr sig om det är placebo eller inte?

Så... vad lyssnar jag på för något med tanke på min negativa inställning till flac? Svaret är just det, flac. Knasigt va? Om jag inte är på språng, då blir det antingen V0 om det är lagrat på mobilen eller 192 (tror jag) ogg vorbis om jag kör streamat via mobilt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, ljud är inte så mystiskt och magiskt som många vill få det att framstå som.

Vinyl har sina begränsningar ljudmässigt och det är inte svårt att mäta eller jämföra.
Och då pratar jag inte ens om uppspelningen...

Jadå, jag håller med dig.

För ett decennium sedan svalde jag hypen och skaffade en massa vinyl då det lät bättre i mina öron. Tog ett par år innan jag upptäckte att det var strunt, oops. Nu har morsan alla mina vinyler.

Däremot är känslan av att lyssna på vinyl överlägsen. Du blir tvingad att genomföra en ritual för att få höra din musik vilket gör att man har en större tendens att lyssna mer aktivt misstänker jag.

För att inte tala om skivomslagen. Det är nog det jag saknar mest. Det var som att ta fram ett konstverk varje gång en skiva togs fram. Hade man tur fanns det ett litet häfte man lunde bläddra i också. Det är väl sånt som dagens ungdomar knappt vet existerade; skivor (vinyl eller cd) som kom med ett häfte där man ivrigt läste igenom för att se om det stod något spännande eller hade sjyssta bilder.

När jag lyssnade mycket på oi och annan punk var det alltid lite spännande att se häftena. Vissa var så ”low effort” det kunde bli och andra skrev en större roman om världens orättvisor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jadå, jag håller med dig.

För ett decennium sedan svalde jag hypen och skaffade en massa vinyl då det lät bättre i mina öron. Tog ett par år innan jag upptäckte att det var strunt, oops. Nu har morsan alla mina vinyler.

Däremot är känslan av att lyssna på vinyl överlägsen. Du blir tvingad att genomföra en ritual för att få höra din musik vilket gör att man har en större tendens att lyssna mer aktivt misstänker jag.

För att inte tala om skivomslagen. Det är nog det jag saknar mest. Det var som att ta fram ett konstverk varje gång en skiva togs fram. Hade man tur fanns det ett litet häfte man lunde bläddra i också. Det är väl sånt som dagens ungdomar knappt vet existerade; skivor (vinyl eller cd) som kom med ett häfte där man ivrigt läste igenom för att se om det stod något spännande eller hade sjyssta bilder.

När jag lyssnade mycket på oi och annan punk var det alltid lite spännande att se häftena. Vissa var så ”low effort” det kunde bli och andra skrev en större roman om världens orättvisor.

Absolut!
Musik handlar ju om så mycket mer än bara ren teknisk ljudkvalitet!

Och att sätta sig ner och ta sig tid och verkligen lyssna och ta in musiken gör ju så mycket, och då förstår jag verkligen grejen med vinyl!
Sen har ju vinyl ofta vissa artefakter i ljudet som känns lite trevligt, lite lågt analogt knaster kan förhöja känslan tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Däremot påstår jag att fler än 99,99 % av befolkningen inte hör skillnad när de konsumerar sin musik på deras normala vis.

Det är skillnad på om folk hör skillnad mot att de bryr sig om den skillnaden. Att säga att ingen skulle höra någon skillnad är en ganska elitistisk syn.

Tror betydligt fler kan höra skillnad, men tippar på at de flesta lyssnar på musik för att de gillar musiken och det format spotify m.fl. erbjuder är tillräcklig för att de ska kunna njuta av sin media. Det gäller även film och spel. Som inlägget ovan nämner: "Musik handlar ju om så mycket mer än bara ren teknisk ljudkvalitet!"

För att dra en liknelse ser jag det som att 99,99% av människor skulle vara ok med att se exempelvis The Hateful Eight på Netflix. Däremot finns ju dem som vill se den som filmregissören menat, helst i 70mm på biograf d.v.s. Det borde däremot inte bli någon debatt över hur man väljer att konsumera film, eftersom upplevelsen är subjektiv och vad man värderar. Och så ser jag på de som föredrar LP skivor när de ska lyssna på musik.

Sedan bryr mig inte om min armklocka är ett konstverk med 21 juveler och utan tidsavvikelser, för mig räcker det att den kan visa tiden. Tyckte däremot det var skamligt att folk inte gjorde återköp på cyberpunk utifrån min syn på hur spelet 'borde' vara för att det påverkar min upplevelse (eller utvecklarnas motivation att komma med något bättre i framtiden...)

Det är uppenbarligen att de som konsumerar i den mer "konstnärliga andan" inte är en majoritet, och det är tyvärr bara att gilla läget eftersom inget företag kommer att anpassa sig efter oss som inte är en större vikt för deras bottom line. Att Spotify kommer ut med detta borde ni därför tacka och bocka för tycker jag.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Då det försvunnit några komman och punkter i din text kanske jag misstolkar vissa saker men jag gör ett försök, rätta mig om jag har fel.

Med förlustfri menas att ingenting gått förlorat i en konvertering från ursprungsmaterialet till filen personen lyssnar på. Med ursprungsmaterialet menas i dagligt tal t.ex. en cd. Alltså inte det material som används av musikproducenterna.

Rippar du en cd till exempelvis flac anses det med andra ord vara en förlustfri konvertering. Rippar du till mp3 försvinner en del data vilket påverkar ljudet, med andra ord inte en förlustfri konvertering.

Företag har inte obegränsat med lagring. Varför skulle de ha det? En vanlig skiva med flac är ca tre gånger så stort som en skiva med V0 mp3. Har du lägre kvalitet på mp3:n blir skillnaden förstås ännu större. Med andra ord behövs 3-4 gånger så mycket lagringsutrymme vilket kostar i både hårdvara, fysiskt utrymme och administration. Om de står för lagringen själv i alla fall, annars får de helt enkelt betala en högre avgift till de som tillhandahåller lagringen.

Däremot vet jag inte hur spotify hanterar sin media. Allting kanske redan finns sparat i flac och att de själv konverterar om de till önskat format. Eller om bolagen ger dem rätt format från början. Någon som vet?

En annan uppenbar kostnad är bandbredden. Flac är som nämnts 3-4 gånger så stort som mp3 och kräver därför lika mycket extra bandbredd.

Och viktigast av allt. Spotify är ingen välgörenhetsorganisation. Kan de ta betalt så kommer dom göra det, vilket de kan.

Netflix tar om jag förstått det rätt extra betalt för UHD-material. Tycker du det är lika konstigt det?

Netflix tog inte bara ut extra för 4k. Uhd utan fyra kunde ströma samtidigt på samma abonnemang
Men nu har Disney+ ändrat på det då man kan strömma flera på samma abonnemang för 89 kr. Men förlustfri musik med famljeabonemang kostar 300kr och när Spotify höjer sina priser så kanske förlustfritt med familjeabonemang kostar över 400kr eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var inte så säker på det! Jag har sett både flertalet vinylrelaterade produkter riktade till audiofiler samt riktigt påkostade analoga system. Några exempel: Acoustic Signature har vinylspelare som kostar över miljonen. Burmester tillverkar RIAA-förstärkare som går för över 100 000.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

Det är skillnad på om folk hör skillnad mot att de bryr sig om den skillnaden. Att säga att ingen skulle höra någon skillnad är en ganska elitistisk syn.

Tror betydligt fler kan höra skillnad, men tippar på at de flesta lyssnar på musik för att de gillar musiken och det format spotify m.fl. erbjuder är tillräcklig för att de ska kunna njuta av sin media. Det gäller även film och spel. Som inlägget ovan nämner: "Musik handlar ju om så mycket mer än bara ren teknisk ljudkvalitet!"

För att dra en liknelse ser jag det som att 99,99% av människor skulle vara ok med att se exempelvis The Hateful Eight på Netflix. Däremot finns ju dem som vill se den som filmregissören menat, helst i 70mm på biograf d.v.s. Det borde däremot inte bli någon debatt över hur man väljer att konsumera film, eftersom upplevelsen är subjektiv och vad man värderar. Och så ser jag på de som föredrar LP skivor när de ska lyssna på musik.

Sedan bryr mig inte om min armklocka är ett konstverk med 21 juveler och utan tidsavvikelser, för mig räcker det att den kan visa tiden. Tyckte däremot det var skamligt att folk inte gjorde återköp på cyberpunk utifrån min syn på hur spelet 'borde' vara för att det påverkar min upplevelse (eller utvecklarnas motivation att komma med något bättre i framtiden...)

Det är uppenbarligen att de som konsumerar i den mer "konstnärliga andan" inte är en majoritet, och det är tyvärr bara att gilla läget eftersom inget företag kommer att anpassa sig efter oss som inte är en större vikt för deras bottom line. Att Spotify kommer ut med detta borde ni därför tacka och bocka för tycker jag.

vadå tacka och boka vi kanske ska ha som med film att all musik är upp delat på olika streamingtjänster och vis musik hoppar fram och tillbaka får olika streamingtjänster och att dom olika streamingtjänster byter rättigheter med varandra hela tiden?. musik världen kanske ligger långt efter?