Själv tycker jag remasters är fantastiskt då de görs korrekt.
Det är klart att remasters kan vara bra av olika skäl, såsom jag förklarade i mitt tidigare inlägg. Men jag vet inte om jag håller med dina resonemang helt och hållet.
Om ett spel vars grafik är gjord för en viss upplösning, är det i sak inte en brist att högre upplösningar inte finns som val. Dessutom är ju i princip alla spel före ca 2005 (grov generalisering) gjorda för att visas på CRT-skärmar i någon mån och då spelar jag dem hellre på just en CRT än en modern LCD om det inte finns "moderna upplösningar" som val.
Att spelmekaniken är föråldrad är också rätt tveksamt. Av precis samma skäl som jag inte vill se Det sjunde inseglet omklippt för att tilltala en modern publik så vill jag inte bli av med möjligheten att spela Resident Evil med tankkontroll, just eftersom spelet är designat kring det i grund och botten. Lägger man till alternativa kontrollscheman så får det vara valbart, inte default.
Hur vanligt är det med buggar i originalspel som får remasters? Jag kommer inte på några särskilda bortsett från Heavy Rain, där remastern iofs också hade vissa buggar (om än i mycket mindre utsträckning). Men det är klart att om ett spel är helt FUBAR, typ GTA IV, så är det nog lika bra att börja om från scratch mer eller mindre.
Håller helt med dock gällande konsolexklusiva, mer obskyra spel. Men då tänker jag att det primärt handlar om rena portar hellre än remasters. Shenmue är ett ypperligt exempel på det. Nu lades det till flertalet funktioner i de spelen visserligen men det är fullt möjligt att spela dem såsom de upplevdes på Dreamcast, minus laddtiderna förstås.