Windows Server 2019 delar inte ut IP-adresser till vissa enheter

Permalänk
Avstängd

Windows Server 2019 delar inte ut IP-adresser till vissa enheter

Hej

Har haft detta problemet länge nog nu.. är själv ingen Windows människa så vet inte riktigt var jag ska börja leta hur som mitt problem är att min 2019 DHCP server vill inte dela ut IP-adresser till "smarta" enheter eller vad man ska kolla dem så som min Sony TV, Quest 2, Philips Hue hub ett tag tog min iPhone inte heller emot någon IP ifall jag hade "Privat adress" aktiverat men det verkar ha löst sig av sig självt.. lyckas inte återskapa det längre. Har tidigare haft min DHCP på en Cisco switch och en openbsd server utan bekymmer.

Har gått igenom event viewer men det är väldigt sparsmakat på ledtrådar även fast logging är satt till debug det enda DHCP servern gnäller på är att där saknas ett ipv6 interface.. nästa steg blir nog att kolla om wireshark kan ge en ledtråd men någon här kanske har något mer tips.

Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gjort nåt så enkelt som att starta om? Inget filter? Tillräckligt med lediga adresser?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Gjort nåt så enkelt som att starta om? Inget filter? Tillräckligt med lediga adresser?

Ja, Nej, Ja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Goofa:

Ja, Nej, Ja

Enheterna också? Inte bara DHCP-servern?
Ingen dubbel DHCP i nätverket såsom aktiverat i router om sådan finns?

Wireshark kan nog hjälpa dig där bättre faktiskt.. Ser inte varför vissa enheter får men andra inte.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte har några UniFi accesspunkter i nätverket? Tänkte bara då dessa har en bugg i firmware:en som gör att just Windows-baserade DHCP-servrar ibland får problem med att dela ut IP-adresser till trådlösa enheter. Detta ska dock vara löst i och med firmware version 4.3.24 eller nyare som det sägs, men utifrån trådarna på forumet så ser det ut som att det ändå är folk som upplever problem med DHCP-trafiken.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD