Ny skärm (FHD) ihop med GTX 970 - fråga om Freesync/Gsync

Permalänk
Hedersmedlem

Ny skärm (FHD) ihop med GTX 970 - fråga om Freesync/Gsync

Hej,

Jag kikar på en ny skärm till min dator.
Då jag enbart kör mer competitive FPS-gaming (CS, BF4/BF5 m.m.()på datorn så är hög uppdateringsfrekvens bra.

Mitt grafikkort är ett 970 med en möjlig uppgradering till ett kort ur senare 1XXX-serien eller 2XXXserien framöver, så en FHD-skärm räcker. Kravspecen är nedan:
- 1920x1080
- IPS
- 144 hz

Jag har kikat på denna: https://www.inet.se/produkt/2216880/acer-24-nitro-xv240yp-ips...

Min fråga handlar om adaptiv sync: Skärmen ifråga har Freesync (de flesta verkar ha detta) - men den verkar vara G-sync compatible. Detta gäller dock endast grafikkort ur 1XXX-serien och uppåt. Därmed fungerar inte Gsync ihop med mitt grafikkort.
- Kommer detta vara ett stort problem?
- Bör jag satsa på en annan skärm?
- Finns det något alternativ till denna skärm och prisklass med Gsync-stöd

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Att den är inte G-Sync Compatible är inget större problem, det är bara en certifiering som talar om att skärmen når upp till NVIDIAs ganska högt satta krav. Även skärmar som inte är certifierade kan fungera alldeles utmärkt, men då får man förstås försöka ta reda på det själv.

Och att du inte kan utnyttja den funktionen med ditt nuvarande GTX 970 lär inte heller vara något stort problem, skärmen kommer i övrigt fungera som en helt vanlig skärm.

Men om det finns andra alternativ får nog tyvärr någon annan hjälpa till med, jag har ingen större koll på den typen av skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najk:

Kommer detta vara ett stort problem?

Hela Freesync/G-Sync-förvirringen saknar betydelse för dig. Du behöver inte tänka på att matcha egenskaper. Ditt 970 kommer driva skärmar så som den alltid har drivit skärmar. Det är inget du måste tänka på för att de ska fungera. Adaptiv synk är relevant ifall du söker adaptiv synk, vilket inte alla gör. Då behöver du ett modernare grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Hela Freesync/G-Sync-förvirringen saknar betydelse för dig. Du behöver inte tänka på att matcha egenskaper. Ditt 970 kommer driva skärmar så som den alltid har drivit skärmar. Det är inget du måste tänka på för att de ska fungera. Adaptiv synk är relevant ifall du söker adaptiv synk, vilket inte alla gör. Då behöver du ett modernare grafikkort.

Tack för återkoppling. Men min oro är att det kan blir problem med "stuttering" FPS:en "hoppar" upp och ner - d.v.s. att skärmens uppdatering inte matchar den bildfrekvens som för tillfället matas ut. Eller kommer det att vara en "mjuk" upplevelse ändå?

Vet att mitt kort är gammalt, men då jag bara kör i FullHD så räknar jag ändå med ganska höga frames i t.ex. CS och BF4.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra någon sorts sync i tävlingsinriktad FPS pga input laggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för återkoppling. Men min oro är att det kan blir problem med "stuttering" FPS:en "hoppar" upp och ner - d.v.s. att skärmens uppdatering inte matchar den bildfrekvens som för tillfället matas ut. Eller kommer det att vara en "mjuk" upplevelse ändå?

Vet att mitt kort är gammalt, men då jag bara kör i FullHD så räknar jag ändå med ganska höga frames i t.ex. CS och BF4.

Utan G-sync kommer bildskärmen ta en ny bildruta från grafikkort exakt 144 ggr/sekund, en går varje 6.9 ms om du kör i den uppdateringsfrekvensen. Om grafikkortet inte har "hunnit" rendera på 6.9 ms kommer skärmen ändå ta det som finns i buffern, vilket blir en blandning av den bildruta grafikkortet jobbar på och rester av den föregående bildrutan. Det är detta som ser ut tearing. Om det stör eller inte är högst individuellt och är mest ett problem vid lägre framerates då varje "tear" blir större.

Har du en hög framerate blir problemet mindre märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för återkoppling. Men min oro är att det kan blir problem med "stuttering" FPS:en "hoppar" upp och ner - d.v.s. att skärmens uppdatering inte matchar den bildfrekvens som för tillfället matas ut. Eller kommer det att vara en "mjuk" upplevelse ändå?

Vet att mitt kort är gammalt, men då jag bara kör i FullHD så räknar jag ändå med ganska höga frames i t.ex. CS och BF4.

Datorn har du ju redan, det är bara att ställa till 1080p, låsa upp vsync och benchmarka i CSGO och BF4 och se vad du får för highs och lows? Dessa siffror kommer ju inte ändras pga en annan skärm.

Det adaptiv synk ger är som du säger att skärmen anpassar sig bättre så att du slipper tearing vid bilduppdatering lägre än 144fps..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najk:

Tack för återkoppling. Men min oro är att det kan blir problem med "stuttering" FPS:en "hoppar" upp och ner - d.v.s. att skärmens uppdatering inte matchar den bildfrekvens som för tillfället matas ut. Eller kommer det att vara en "mjuk" upplevelse ändå?

Precis så kommer det att fungera, vilket är exakt som det alltid har gjort så länge som det funnits spel och funnits skärmar. Så inget är nytt för dig här med din kombination av GPU och tilltänkt skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för input allihopa! Det blev en Acer 24" Nitro XV240YP IPS 165 Hz.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X