Har facebook tillgång till mina mail?

Permalänk
Medlem

Har facebook tillgång till mina mail?

Fick ett mail idag om en ny 3D skrivare man kan köpa, blev fundersam över vem som har skickat mailet för det är inte ett företag som jag känner igen så jag hade mailet uppe ett tag för att försöka lista ut vilka dom var.

Sen lite senare ser jag på facebook att jag har fått reklam för just 3D skrivare. Det känns lite skrämmande för jag använder tre olika tillägg som ska stoppa spårning där en av dom speciellt ska stoppa facebooks spårning från andra hemsidor.

Det känns som att facebook har ett nära samarbete för det här är inte ett sammanträffande.

Permalänk
Medlem

använd inte facebook om du bryr dig om din personliga integritet

Permalänk
Medlem

Installera Big Tech Detective så får du dels se lite info samt även blockeringar av MS, Google, FB, Amazon

Sen gäller det nog att är man rädd om sin Integritet så ska man nog hålla sig borta från alla större företag som Google med flera

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

använd inte facebook om du bryr dig om din personliga integritet

Finns inte så mycket integritet i det här landet längre tyvärr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Företag som köper reklamplats från facebook kan ladda upp listor med mail/tel/etc som reklamen ska matchas mot.
Så att ett företag fått tag i din epost och både spammar dig via mail och facebook är ju inte så konstigt, om än obehagligt.

Klickar du på "Why am i seeing this ad?" brukar det stå löst beskrivet vilken personinfo facebook använder för att matcha annonsen mot dig. Om det är en uppladdad lista eller andra kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Finns inte så mycket integritet i det här landet längre tyvärr.

Håller med dig helt och hållet. Vi är mer övervakade nu för tiden jämfört med förr (alltså, digitalt). Vi har dock alltid varit övervakade av Svenska kyrkan i och med att maktkrävande män lyckades konvertera vikingarna till kristendomen, men det är en helt annan sak. Personligen är jag lite glad över att de gjorde så, för eftersom att jag släktforskar, så är kyrkoböckerna perfekta! Men förutom det, nej, usch och fy! ><

Hur som helst. Om man ska jämföra Sveriges lagar med USAs lagar (som Facebook går efter) gällande integritet, så har Sverige mycket hårda lagar. I USA är det "fullt tillåtet" att övervaka folk (såvitt jag vet i och med Facebook, Google, Microsoft, Discord och fler amerikanska företag som lägger in ett och annat för att övervaka deras användare).

  • Microsoft använder sig av en keylogger som registrerar allt som Windows 10-användarna knappar in (inklusive inloggningsuppgifter),

  • Discord lagrar allt i klartext och de går efter lagarna i USA (kort sagt, noll integritet),

  • Facebook spårar dig överallt på nätet (även om du inte har något Facebook-konto) för att ge dig bästa möjliga reklam,

  • Jag kan fortsätta, men antar att ni förstår vad jag menar.

Här i Sverige däremot, om något företag skulle göra en Microsoft (lägga in en keylogger i någon tjänst), så skulle det företaget bli polisanmält och det hela skulle högst troligt leda till en stor rättegång. Att fotografera personer offentligt utan lov är inte heller tillåtet, tack vare lagen "Personlig integritet" (källa 1 (sida 13, punkt 2), källa 2) (rättelse: det är tillåtet att fotografera personer utan lov om de befinner sig på en offentlig plats). I USA är detta fullt tillåtet gällande offentliga platser (källa + en till källa som styrker det som står hos Wikipedia).

Och tack vare att Sverige är inom EU, så måste företag rätta sig efter GDPR. Om de inte lyder, så kan de bli dömda, vilket redan har hänt otaliga gånger för Facebook och Google, men gör Facebook något åt det? Nope! De lägger bara in lite fler integritetsalternativ, men de fortsätter lik förbannat att övervaka allt och alla! Google däremot har oerhört bra integritetsinställningar. De är såpass bra, att man kan välja att Google inte samlar in någon data alls om en. De loggar såklart när man besöker deras tjänster, vad man söker på via deras sökmotor, det som skrivs i till exempel Google Hangouts (som snart försvinner, men ersätts då av Google Chat) + lite mer. Men om man har alla integritetsinställningarna för sitt Google-konto av, så är det sånt som de bara loggar, även om det är mycket nog.

Måste bara inflika med en sak gällande GDPR. Det är olagligt för ett företag att övervaka Sveriges befolknings beteenden. Men att ge Facebook böter efter böter ändrar tydligen inte Mark Zuckerbergs inställning till att ta bort den där vidriga övervakningen som de har på oss, utan helt enkelt behåller den. Perfekt efternamn förresten för hans syn på saker... Zucker > Sucker.

Jag är fullt medveten om att det finns svenska företag som loggar data om en, men då under GDPR (tack och lov). Jag blir hellre övervakad av svenska företag än av amerikanska företag.

Och som svar på inlägget från @jehuty: mjaej... typ. Facebook använder sig av Tracking Pixels, vilket följer dig i stort sett var du än går på internet. De "kollar" vad du söker efter och "ser" vad du skriver för att ge dig bästa möjliga reklam. Jag isolerar Facebook via tillägget Facebook container och har märkt att Steam använder sig av tracking pixels (antar jag), då tilläggets ikon visas högst upp till vänster (där en tracking pixel vanligtvis är stationerad).

Och som svar på trådrubriken: om du använder Outlook eller Gmail så "läser" Microsoft eller Google dina e-postadresser. Hur? Allt lagras i klartext på deras servrar. De använder sig av at-rest- och in-transit-kryptering, men de krypterar aldrig din data. För min del använder jag mig av posteo.de och har aktiverat krypteringen, så att all min data ligger krypterade på deras servrar.

Märk väl att jag kan ha fel gällande vissa saker i mitt inlägg. Om ni kan saken bättre, rätta mig gärna. Det här kan dock klassas som ett känslig ämne av vissa.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det känns lite skrämmande för jag använder tre olika tillägg som ska stoppa spårning där en av dom speciellt ska stoppa facebooks spårning från andra hemsidor.

Vad kör du för några tillägg?

Själv blockar jag hellre trafiken innan det når mina enheter och använder NextDNS i min telefon samt Adguard DNS i min router.

https://nextdns.io/
https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html

NextDNS tar bland annat bort reklam i appar på min iPhone när jag använder mobilnätet.

Just NextDNS kan liknas med PiHole fast ännu kraftfullare sett till konfigurationsmöjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Microsoft använder sig av en keylogger som registrerar allt som Windows 10-användarna knappar in (inklusive inloggningsuppgifter)

Gör de?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Fick ett mail idag om en ny 3D skrivare man kan köpa, blev fundersam över vem som har skickat mailet för det är inte ett företag som jag känner igen så jag hade mailet uppe ett tag för att försöka lista ut vilka dom var.

Sen lite senare ser jag på facebook att jag har fått reklam för just 3D skrivare. Det känns lite skrämmande för jag använder tre olika tillägg som ska stoppa spårning där en av dom speciellt ska stoppa facebooks spårning från andra hemsidor.

Det känns som att facebook har ett nära samarbete för det här är inte ett sammanträffande.

Hur vet du att inte just de tillägen spårar dig? ville jag spåra någon paranoid människa skulle jag erbjuda den ett program som gör det omöjligt för någon att spåra personen...........

Ungefär som de som tror att man kan gömma sig bakom en VPN.............

Personligen anser jag att den här typen av trådar är så urbota korkade och de som nojar över att någon förföljer dom på nätet borde flytta ut i skogen i en koja, utan telefon och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

går att läsa i deras användaravtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Yepp, det gör de och det har varit känt i många år. Den tidigare Microsoft-anställda Barnacules Nerdgasm har tagit upp detta två eller flera gånger, främst i dessa videos: https://youtu.be/u1kGMCfb2xw?t=115 & https://youtu.be/wPFbAqICUJo?t=360.

Microsoft säger även helt öppet i deras integritetspolicy att de lagrar bland annat det man knappar in i systemet (klicka på "Läs mer" under "Personuppgifter vi samlar in" och skrolla ner till "Text, pennanteckningar och inmatningsuppgifter"). Jag hittade för övrigt en (för mig) chockerande sak i samma integritetspolicy (under "Andra uppgifter", samma sektion). Om du har en Xbox-handkontroll och är ansluten till Xbox-nätverket, så lagrar Microsoft varenda knapptryck du gör på din handkontroll! Sen att de även lagrar dina rörelser via Kinect har jag ju känt till sen skiten kom ut i princip, men att de lagrar vilka knappar du trycker på en Xbox-handkontroll......

Huamejen!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad kör du för några tillägg?

Själv blockar jag hellre trafiken innan det når mina enheter och använder NextDNS i min telefon samt Adguard DNS i min router.

https://nextdns.io/
https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html

NextDNS tar bland annat bort reklam i appar på min iPhone när jag använder mobilnätet.

Just NextDNS kan liknas med PiHole fast ännu kraftfullare sett till konfigurationsmöjligheterna.

Facebook container
Privacy badger
Ublock
har även Firefox egna spårstoppare aktiverad som 'strict'

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Facebook container
Privacy badger
Ublock
har även Firefox egna spårstoppare aktiverad som 'strict'

Lägg till Privacy possum mot fingerprints också och decentraleyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Facebook container
Privacy badger
Ublock
har även Firefox egna spårstoppare aktiverad som 'strict'

Jag skulle faktiskt säga uBlock Origin, Facebook containers och Google containers. Man behöver inte så mycket mer än så, då uBlock Origin även blockerar trackers utöver reklamen, vilket står på deras GitHub-sida.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Facebook container
Privacy badger
Ublock
har även Firefox egna spårstoppare aktiverad som 'strict'

Tack för svaret! Ublock Origin samt Privacy Badger brukar jag också använda. Resten blockerar jag mha DNS

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp dom tillägg ni alla har nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Yepp, det gör de och det har varit känt i många år. Den tidigare Microsoft-anställda Barnacules Nerdgasm har tagit upp detta två eller flera gånger, främst i dessa videos: https://youtu.be/u1kGMCfb2xw?t=115 & https://youtu.be/wPFbAqICUJo?t=360.

Microsoft säger även helt öppet i deras integritetspolicy att de lagrar bland annat det man knappar in i systemet (klicka på "Läs mer" under "Personuppgifter vi samlar in" och skrolla ner till "Text, pennanteckningar och inmatningsuppgifter"). Jag hittade för övrigt en (för mig) chockerande sak i samma integritetspolicy (under "Andra uppgifter", samma sektion). Om du har en Xbox-handkontroll och är ansluten till Xbox-nätverket, så lagrar Microsoft varenda knapptryck du gör på din handkontroll! Sen att de även lagrar dina rörelser via Kinect har jag ju känt till sen skiten kom ut i princip, men att de lagrar vilka knappar du trycker på en Xbox-handkontroll......

Huamejen!

Viktigt att avaktivera alla spårningsfunktioner vid Windows-installationen såklart. Synd att det inte är opt-in som standard.

Permalänk
Medlem

Confirmation bias. Hur många mail har du inte fått reklam om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Viktigt att avaktivera alla spårningsfunktioner vid Windows-installationen såklart. Synd att det inte är opt-in som standard.

Det är det verkligen. Tänk bara på att alla tidigare val återställs vid varje stor uppdatering.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Håller med dig helt och hållet. Vi är mer övervakade nu för tiden jämfört med förr (alltså, digitalt). Vi har dock alltid varit övervakade av Svenska kyrkan i och med att maktkrävande män lyckades konvertera vikingarna till kristendomen, men det är en helt annan sak. Personligen är jag lite glad över att de gjorde så, för eftersom att jag släktforskar, så är kyrkoböckerna perfekta! Men förutom det, nej, usch och fy! ><

Hur som helst. Om man ska jämföra Sveriges lagar med USAs lagar (som Facebook går efter) gällande integritet, så har Sverige mycket hårda lagar. I USA är det "fullt tillåtet" att övervaka folk (såvitt jag vet i och med Facebook, Google, Microsoft, Discord och fler amerikanska företag som lägger in ett och annat för att övervaka deras användare).

  • Microsoft använder sig av en keylogger som registrerar allt som Windows 10-användarna knappar in (inklusive inloggningsuppgifter),

  • Discord lagrar allt i klartext och de går efter lagarna i USA (kort sagt, noll integritet),

  • Facebook spårar dig överallt på nätet (även om du inte har något Facebook-konto) för att ge dig bästa möjliga reklam,

  • Jag kan fortsätta, men antar att ni förstår vad jag menar.

Här i Sverige däremot, om något företag skulle göra en Microsoft (lägga in en keylogger i någon tjänst), så skulle det företaget bli polisanmält och det hela skulle högst troligt leda till en stor rättegång. Att fotografera personer offentligt utan lov är inte heller tillåtet, tack vare lagen "Personlig integritet" (källa 1 (sida 13, punkt 2), källa 2). I USA är detta fullt tillåtet gällande offentliga platser (källa + en till källa som styrker det som står hos Wikipedia).

Och tack vare att Sverige är inom EU, så måste företag rätta sig efter GDPR. Om de inte lyder, så kan de bli dömda, vilket redan har hänt otaliga gånger för Facebook och Google, men gör Facebook något åt det? Nope! De lägger bara in lite fler integritetsalternativ, men de fortsätter lik förbannat att övervaka allt och alla! Google däremot har oerhört bra integritetsinställningar. De är såpass bra, att man kan välja att Google inte samlar in någon data alls om en. De loggar såklart när man besöker deras tjänster, vad man söker på via deras sökmotor, det som skrivs i till exempel Google Hangouts (som snart försvinner, men ersätts då av Google Chat) + lite mer. Men om man har alla integritetsinställningarna för sitt Google-konto av, så är det sånt som de bara loggar, även om det är mycket nog.

Måste bara inflika med en sak gällande GDPR. Det är olagligt för ett företag att övervaka Sveriges befolknings beteenden. Men att ge Facebook böter efter böter ändrar tydligen inte Mark Zuckerbergs inställning till att ta bort den där vidriga övervakningen som de har på oss, utan helt enkelt behåller den. Perfekt efternamn förresten för hans syn på saker... Zucker > Sucker.

Jag är fullt medveten om att det finns svenska företag som loggar data om en, men då under GDPR (tack och lov). Jag blir hellre övervakad av svenska företag än av amerikanska företag.

Och som svar på inlägget från @jehuty: mjaej... typ. Facebook använder sig av Tracking Pixels, vilket följer dig i stort sett var du än går på internet. De "kollar" vad du söker efter och "ser" vad du skriver för att ge dig bästa möjliga reklam. Jag isolerar Facebook via tillägget Facebook container och har märkt att Steam använder sig av tracking pixels (antar jag), då tilläggets ikon visas högst upp till vänster (där en tracking pixel vanligtvis är stationerad).

Och som svar på trådrubriken: om du använder Outlook eller Gmail så "läser" Microsoft eller Google dina e-postadresser. Hur? Allt lagras i klartext på deras servrar. De använder sig av at-rest- och in-transit-kryptering, men de krypterar aldrig din data. För min del använder jag mig av posteo.de och har aktiverat krypteringen, så att all min data ligger krypterade på deras servrar.

Märk väl att jag kan ha fel gällande vissa saker i mitt inlägg. Om ni kan saken bättre, rätta mig gärna. Det här kan dock klassas som ett känslig ämne av vissa.

Du får visst fotografera personer utan lov om dom befinner sig på allmänplats.
https://www.lawline.se/answers/far-jag-fotograferafilma-perso...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Du får visst fotografera personer utan lov om dom befinner sig på allmänplats.
https://www.lawline.se/answers/far-jag-fotograferafilma-perso...

Ah, ok Tack för rättelsen. Såg nu även att den lag som jag länkade till, säger klart och tydligt "dit allmännheten inte har insyn".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Du får visst fotografera personer utan lov om dom befinner sig på allmänplats.
https://www.lawline.se/answers/far-jag-fotograferafilma-perso...

Du får även fota och filma dom om dom befinner sig på en privat plats. Ett objektiv som förstorar x antal gånger optiskt kan se väldigt långt och få en bra bild om man kör med stativ, så länge som kameran befinner sig på en allmän plats eller en privat plats där du behörigt befinner dig.

Det är sedan hur man nyttjar materialet som kan göra det straffbart. En god regel är: lägg ej upp på Internet om Du inte har ett utgivningstillstånd eller tillåtelse utav personerna i filmen/på bilderna .

Dock så får man inte fotografera, filma eller avbilda ett skyddsobjekt(vilket inkluderar folket utanför i anslutning till skyddsobjektet såväl som innanför).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.