Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

25000 kr att betala! Dock är det planerat - istället för att låna ut pengar till staten gör jag tvärtom och använder pengarna för att ge hävstång i mina investeringar. Det senaste året har väl de 25000 genererat ca 3000 i vinst. Dessutom blir det dubbel effekt eftersom jag annars hade fått tillbaka kanske 25000 vilket gör skillnaden till 50 000 kr så totalt kanske jag går plus 6000 kr på att jämka. Om man drar ut detta på 20 år blir det med ränta på ränta-effekten i runda slängor en vinst på 100 000 kr (om man räknar med genomsnittlig årsavkastning på 8%). Om man har en sambo/partner som gör samma sak har man 200 000 kr extra. Det förutsätter ju såklart att ens investeringar går bra så det är kanske inte för alla...

Smart men gäller att ha lite buffert så att du kan pröjsa också. Trist att behöva få sälja till förlust för att betala skatteverket men det är du såklart medveten om.

Personligen skulle jag se det som en onödig risk med ganska lite att vinna, bättre att använda Avanzas superlån imo.

Permalänk
Avstängd

Ca 20600kr tillbaka, blir kanon.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

6500 tillbaka och det är ju alltid trevligt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

41500 tillbaka.. Vad hände där 😂

Permalänk
Medlem

Ni som får tillbaka 10k+, det kan väl inte komma som en överraskning?

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Får bara tillbaka 1100kr. Hade det inte vart för att man betalar massa ränta på lägenheten så hade det blivit kvarskatt, underligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Alla ser det inte så. Tror många (jag inklusive) föredrar att hellre ta ut för lite än för mycket. De småpengarna man får tillbaka per år (har varit ca 5-10k de senaste åren för mig) hade inte givit mycket avkastning ändå.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Jajajajaj, sätt sig nu.

Jag brukar ofta få tillbaka mycket på skatten, pga jag jobbar väldigt varierande beroende på hur mycket det stormar i sverige. För mig och troligen många andra så funkar det inte att jämka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Jag har sen mitt första jobb bett arbetsgivaren att dra extra skratt, för man visste då inte bättre. Ska ta tag i att och göra exakt det du säger... snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Fråga till er som har koll!

Sambon har gått på csn nu senaste året och på så sätt haft 0 i inkomst denna deklarationen..
Utan detta så har lån som står i hennes namn betalats som vanligt med ränta osv.

I deklarationen står det att beräknat belopp att få tillbaks är 0, trotts 17000 i avdragsgill ränta.
Får man inte tillbaks något på räntan om man saknar inkomst / går helt på csn?

Som folk redan sagt, avdraget innebär att det dras av på inbetalad skatt (som man då får tillbaka). Inte att man får 17000 tillbaka för att man har betalat ränta på lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jajajajaj, sätt sig nu.

Jag brukar ofta få tillbaka mycket på skatten, pga jag jobbar väldigt varierande beroende på hur mycket det stormar i sverige. För mig och troligen många andra så funkar det inte att jämka.

Man kan jämka upprepade gånger. Gör en grov i januari. Sen kollar du i juni vad du tjänat och betalat in i skatt dittills och gör en ny jämkning baserat på det, sen kan du kanske göra en till i oktober/november så det blir nästan på pricken så långt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Alla ser det inte så. Tror många (jag inklusive) föredrar att hellre ta ut för lite än för mycket. De småpengarna man får tillbaka per år (har varit ca 5-10k de senaste åren för mig) hade inte givit mycket avkastning ändå.

Nä, men det ger mer. Och även om man inte investerar, så ger det mer i plånboken hela året. Ett fast belopp tappar i köpkraft under ett år av inflation. Visst är inflationen låg, men den är inte försumbar...

Jaja, folk gör så klart som de vill, men jag kan verkligen inte förstå mig på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som får tillbaka 10k+, det kan väl inte komma som en överraskning?

Hade nog kommit som en besvikelse för mig, att staten har fått låna pengar av mig räntefritt

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som får tillbaka 10k+, det kan väl inte komma som en överraskning?

Jo de vill jag nog påstå, blir lika glad och förvånad varje gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Smart men gäller att ha lite buffert så att du kan pröjsa också. Trist att behöva få sälja till förlust för att betala skatteverket men det är du såklart medveten om.

Personligen skulle jag se det som en onödig risk med ganska lite att vinna, bättre att använda Avanzas superlån imo.

Såklart man har buffert, minst 50-100k, och sen Avanzas superlån också samtidigt för ännu en hävstång.

Ett alternativ för säkerhet är att lägga semesterkassan på detta och i värsta fall om allt totalt skiter sig så får man väl stanna hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som får tillbaka 10k+, det kan väl inte komma som en överraskning?

Jodå, jag har inte riktig koll på det. Har sagt åt de att dra lite extra så jag slipper betala tillbaka.

Permalänk
Medlem

Najs, ska "bara" betala ytterligare 1600. Var inställd på att det skulle bli typ 5 lax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Då drar det ihop sig för årets upplaga, från den 3 mars börjar Skatteverket skicka ut deklarationen till digitala brevlådorna.

Fick min deklaration i Kivra den 3:e mars, och har en 2:a som sista siffra i personnumret, och fick tillbaka enbart 25 kronor. Som oftast brukar jag få tillbaka mellan 100 - 400 kronor, men det kan variera.

Har för mig att om summan man får tillbaka är längre än 100 kronor (exempelvis vid 2021 års deklaration) så betalas den inte ut förrän till nästkommande års deklaration, förutsatt att man även då får tillbaka på skatten. Antar då att om man däremot måste betala tillbaka vid 2022 års deklaration, så dras det beloppet man skulle ha fått tillbaka året innan av från det belopp man måste betala in. Så om jag fick 25 kronor vid 2021 års deklaration men måste betala in 125 kronor vid 2022 års deklaration, så ska jag betala in 100 kronor eftersom Skatteverket redan har reserverat de 25 kronorna från året innan? Bara en fundering.

Å andra sidan fick jag för några år sedan kvarskatt på ynka tre kronor, vilket Skatteverket prompt ville att jag skulle betala in. Personligen tycker jag att de hade kunnat väntat tills nästföljande års deklaration. Om jag minns rätt fick jag tillbaka över 300 kronor det följande året, och då hade ju Skatteverket kunnat dragit av de tre kronorna.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Sötast

2300:-
Bättre än en räkning ^^

Edit:

Skrivet av cyklonen:

Jaja, folk gör så klart som de vill, men jag kan verkligen inte förstå mig på det.

Alla är helt enkelt olika.

Jag skulle aldrig orka lägga energin på att jämka för kronor hit och kronor dit. Å andra sidan så handlar det om någon tusenlapp hit eller dit för mig varje år.

Det du beskriver ger dig glädje, kanske en känsla av kontroll, rättvishet eller vad som helst.
Jag skulle tro att de andra får känslan av att de får en bonus eller en oväntad vinst eller något på det håller vilket ger dem glädje.

Känslan av en pang i plånboken är säkert värt mer för många än att kunna se pengar växa sakta på grund av eget arbete och kontroll.

Tror att båda lägerna blir precis lika glada, men av helt olika anledningar.

Permalänk
Medlem

Fick mail om deklaration och får tillbaka 14360 kr exkl ränta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som får tillbaka 10k+, det kan väl inte komma som en överraskning?

Nej det är medvetet, i mitt ena jobb som konsult så har jag inget fast utan blir vad som trillar in. (lönen pendlar ca 20 tusen upp o ner)

Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Jag är ett undantag som har en rejäl skillnad mellan mina månader så har inget bra snitt att utgå ifrån, väljer att bara betala mer skatt och ta ut det som blir över året efter. Pengar har man ju gott med redan.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Snusfri

Blev 5383:- tillbaka i år, inte alls dumt faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Här ska du vara strategisk och sänka ditt GAV genom att sälja och köpa tillbaka SAS-aktierna om du nu gör vinst på teckningsrätterna. Dvs, kvitta vinsten i rätterna mot förlusten när du säljer lite SAS-aktier (som såklart köps tillbaka). Dock gäller alla marknadsregler om manipulation och dylikt. Ingen rek etc.

skulle jag gjort med hade ingen aning om de med teckningsrätterna .. får skylla mig själv

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

jag kommer nog aldrig heller förstå att just denna diskussion kommer upp varje år

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

4400kr tillbaka. Inga extra avdrag vad jag vet i år så blir bara skicka in.
Man borde få göra avdrag på allt extra kaffe som går åt nu när man jobbar hemma!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag får 4700 och frugan får 5000, kommer antagligen direkt gå till nått på huset.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå hur folk kan bli glada över att få tillbaks på skatten.
Det är ju pengar ni lånat ut under året, till en nollränta. Se till att jämka i stället och sätt in pengar på nåt konto så pengarna växer lite. Då har ni ju mer efter ett år i stället för mindre!

Att göra och lämna in en jämkningsansökan tar några minuter. Det är jäkligt bra timlön på den ansträngningen, kan jag meddela!

Det handlar ju i de flesta fall om rätt små summor. En skatteåterbäring på 5000 som investeras på börsen till snittavkastning kanske kan ge 200-300kr. Det är dock inte garanterad avkastning utan kan lika gärna gå ner 300kr eller mer.

Sätter man pengarna på ett räntekonto (där avkastningen är garanterad) med 2% ränta ger det inte ens en hundralapp.

Jag tycker inte alls det är svårt att förstå att folk uppskattar en klumpsumma pengar varje år, det är ju inte så att dom gått hela året och saknat pengarna som skatteverket har haft hos sig.

Sen kan man alltid argumentera att det går att tjäna mer pengar genom att jämka men att förstå hur folk kan bli glada av det kräver ju inte direkt en psykologexamen.

Permalänk
Medlem

Suck, trodde jag skulle få 8-9k men vinstdelning (aktier), fastighetsavgift och den jävla tv-licensen käkade upp det så får betala knappt 500 istället...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det handlar ju i de flesta fall om rätt små summor. En skatteåterbäring på 5000 som investeras på börsen till snittavkastning kanske kan ge 200-300kr. Det är dock inte garanterad avkastning utan kan lika gärna gå ner 300kr eller mer.

Sätter man pengarna på ett räntekonto (där avkastningen är garanterad) med 2% ränta ger det inte ens en hundralapp.

Jag tycker inte alls det är svårt att förstå att folk uppskattar en klumpsumma pengar varje år, det är ju inte så att dom gått hela året och saknat pengarna som skatteverket har haft hos sig.

Sen kan man alltid argumentera att det går att tjäna mer pengar genom att jämka men att förstå hur folk kan bli glada av det kräver ju inte direkt en psykologexamen.

Nä precis, för mig är det att det blir min semesterkassa för mig och barnen, dvs drivmedel,glass & godis
Sitter inte och äter nudlar slutet av mån direkt.

Så detta blir bara en bonus inför sommaren.
Och visst kan man klämma ut extra småslantar här å var om man vill.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |