I vilka fall får jag ut 120 Hz på TV:n

Permalänk
Medlem

I vilka fall får jag ut 120 Hz på TV:n

Hade tänkt att köpa en ny TV och känner att 120 Hz är givet, men tänkte undersöka om det är så givet jag tror.

Kommer använda den till att titta på Netflix/HBO/SVTpaly/TV4play/YouTube via Smart-tv funktion. Casta från en chromecast eller koppla en laptop/mac via HDMI till TV:n.

I vilka fall får jag ut 120 Hz, dvs stödjer alla de saker jag nämnde 120 Hz?

Sidfråga, vilka Smart-tv plattformar stödjer SVTplay/TV4play/Youtube?

Permalänk
Medlem

Inget av dina användningsområden drar mig veterligen nytta av 120hz utom möjligen inkoppling av dator, och där beror det på vad du har. Antingen är din mac så gammal att den har HDMI, men då för gammal version så du inte får ut 120hz ändå, eller så har den thunderbolt 3 och jag har inte sett någon adapter som klarar av det.

Får inte ut mer än 60hz vid 4k på min Macbook Pro 2018 via en USB C > HDMI kabel som enligt spec skulle klara 4k@120hz. Varken i Windows eller Mac OS. Har den här:

https://www.kenable.co.uk/en/usb-cables-adapters/usb-type-c/1...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Då känns 120 Hz plötsligt väldigt onödigt, eller finns det fortfarande en poäng med att köpa det? Tänker om det är något jag inte vet om eller inte tänkt på

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa use cases utnyttjar, eller har ett behov av 120hz. Den gången du har behov av det är när TV'n ska agera spelskärm. Har du någonsin tänkt använda den för spel, då blir det plötsligt mer värt, ska den dock "bara" användas att titta på serier/filmer och sporadiska surfningar via laptop, då är det inte aktuellt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag har lite erfarenhet av detta. Har en lg oled 55b och kör 120hz (ej 4k) från min MacBook Air 2017 från Thunderbolt 2 via adapter till hdmi på tvn.
Lg har stöd för SVT play och youtube men inte TV4play vad jag vet. Kollar dock ofta via datorns webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

Hade tänkt att köpa en ny TV och känner att 120 Hz är givet, men tänkte undersöka om det är så givet jag tror.

Kommer använda den till att titta på Netflix/HBO/SVTpaly/TV4play/YouTube via Smart-tv funktion. Casta från en chromecast eller koppla en laptop/mac via HDMI till TV:n.

I vilka fall får jag ut 120 Hz, dvs stödjer alla de saker jag nämnde 120 Hz?

Sidfråga, vilka Smart-tv plattformar stödjer SVTplay/TV4play/Youtube?

Sidosvar: Om jag fattar dig rätt så kunde installera jag SVT Play appen på min LG 4K 55UM7400 någonting (Utgången modell), fanns installerad när jag köpte min 4K Panasonic TX - 58HX810E ( SVT Play körs på WiFi). Youtube redan inlagt osså, TV4Play vet ej då jag inte ser på det. Youtube kör jag genom min Blu ray 4K Sony UBP - X700 (förvalda appar, enda apparna som är nått att ha är Youtube å Netflix) finns även på Panasonicen å LGn. Som sagt, hopps jag fattat dig rätt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Om du inte vet varför du vill ha det är det onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Om du inte vet varför du vill ha det är det onödigt.

Har läst lite om att filmer görs i 24 FPS och att en 120 Hz skärm lämpar sig bättre till att visa de filmerna, men jag vet inte om 24 FPS gäller i Smart-tv appar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

Har läst lite om att filmer görs i 24 FPS och att en 120 Hz skärm lämpar sig bättre till att visa de filmerna, men jag vet inte om 24 FPS gäller i Smart-tv appar eller inte.

Sitter å tittar Queen Bohemian Rhapsdy (ej i 4K utan i SDR) på Blu ray får 4K/60p.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.