Youtube drar skatt på annonsinkomster med start i sommar

Permalänk
Melding Plague

Youtube drar skatt på annonsinkomster med start i sommar

Amerikansk inkomstskatt om 24 procent dras från utbetalningarna om användare inte uppdaterar Adsense-uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Attans vi kommer säkert att förlora typ 6-7 kronor i månaden!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Attans vi kommer säkert att förlora typ 6-7 kronor i månaden!

Jag kan dock tänka mig flera youtubekanaler med majoriteten av tittarna från USA kan förlora en hel del pengar på detta (jämfört med att då inte rapportera alls eller ha företaget i ett skattefritt land).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Det var en dyr skatt, trodde USA skulle ha längre skatt men kan tänka mig att Google lägger på lite extra för att dom vill ha mer pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan dock tänka mig flera youtubekanaler med majoriteten av tittarna från USA kan förlora en hel del pengar på detta (jämfört med att då inte rapportera alls eller ha företaget i ett skattefritt land).

Ja absolut, var inte mening att trivialisera påverkan det kan ha på kanaler i allmänhet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känns väldigt mycket byråkrati för många.

Dom borde ha begränsat det till att ifall en kanal har tjänat i genomsnitt X summa det senaste året så skall man betala skatt.

Det här borde vara mer riktat mot producenter som har Youtube som sitt fulltids arbete och inte producerar några enstaka videos lite då och då.

Permalänk
Medlem

Enligt räkneexemplet så är ju det sista alternativet klart billigast, med tanke på att man har satt fel symbol bakom 30...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det var en dyr skatt, trodde USA skulle ha längre skatt men kan tänka mig att Google lägger på lite extra för att dom vill ha mer pengar.

Beror på från stat till stat. I vissa stater betalar du kanske högre inkomstskatt, men har i gengäld ingen moms. I andra stater är balansen annorlunda. Det är exempelvis vanligt att bo i Massachusetts som har lägre fastighetsskatt, men pendla och jobba i New Hampshire som inte har någon inkomstskatt (förutom den statliga då) eller moms, men däremot dyr fastighetsskatt. I Sverige betalar vi ju inte bara inkomstskatt, utan även moms på allt vi köper, och sen drivmedelsskatt på det osv. Jag antar att den här inkomstskattesatsen för Youtube är baserad på i vilken stat Google är registrerade och där kanske de då inte har moms istället.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Känns lite som om du släpper ett spel genom Steam där har du också 30% skatt innan du fyller i några blanketter om ditt land som sverige har ett handelsavtal med USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det var en dyr skatt, trodde USA skulle ha längre skatt men kan tänka mig att Google lägger på lite extra för att dom vill ha mer pengar.

Amerikanska skatter är inte alltid lägre än Europeiska. En klassiker är ju skatt på förmögenheter och fastigheter där Sverige framstår som ett skatteparadis jämfört med USA. Men det är off-topic.

Rörande detta så är det konstigt att behöva betala skatt till USA för verksamheter utanför USA. Men det finns det säkert mer kunniga som kan bena ut hur det kommer sig. Och om det finns liknande regelverk i andra länder? För att det låter fel att dubbelbeskattas, först i USA och sen Sverige för en svensk kanal tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det var en dyr skatt, trodde USA skulle ha längre skatt men kan tänka mig att Google lägger på lite extra för att dom vill ha mer pengar.

Gäller alltså för konton utanför USA, USA är duktiga på att dra in skatt från andra länder. Amerikanska konton har dock redan fått detta uppdaterat och betalar antagligen enligt denna modell https://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Amerikanska skatter är inte alltid lägre än Europeiska. En klassiker är ju skatt på förmögenheter och fastigheter där Sverige framstår som ett skatteparadis jämfört med USA. Men det är off-topic.

Rörande detta så är det konstigt att behöva betala skatt till USA för verksamheter utanför USA. Men det finns det säkert mer kunniga som kan bena ut hur det kommer sig. Och om det finns liknande regelverk i andra länder? För att det låter fel att dubbelbeskattas, först i USA och sen Sverige för en svensk kanal tex.

USA dubbelbeskattar medborgare, även om de aldrig varit i USA utan bara råkat födas av amerikansk förälder utanför USA. Det är heeeelt sjukt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

USA dubbelbeskattar medborgare, även om de aldrig varit i USA utan bara råkat födas av amerikansk förälder utanför USA. Det är heeeelt sjukt!

Sverige har dock ett avtal med USA som gör att man slipper det.

Men ja, det är riktigt kasst faktiskt.

Permalänk
Medlem

Är det något som Google aldrig bli mätt på så är det personuppgifter, som i det här fallet vilket land du har din skattehemvist i.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av superegg:

Det var en dyr skatt, trodde USA skulle ha längre skatt men kan tänka mig att Google lägger på lite extra för att dom vill ha mer pengar.

Skrivet av Starric:

Beror på från stat till stat. I vissa stater betalar du kanske högre inkomstskatt, men har i gengäld ingen moms. I andra stater är balansen annorlunda. Det är exempelvis vanligt att bo i Massachusetts som har lägre fastighetsskatt, men pendla och jobba i New Hampshire som inte har någon inkomstskatt (förutom den statliga då) eller moms, men däremot dyr fastighetsskatt. I Sverige betalar vi ju inte bara inkomstskatt, utan även moms på allt vi köper, och sen drivmedelsskatt på det osv. Jag antar att den här inkomstskattesatsen för Youtube är baserad på i vilken stat Google är registrerade och där kanske de då inte har moms istället.

Skrivet av Novdid:

Rörande detta så är det konstigt att behöva betala skatt till USA för verksamheter utanför USA. Men det finns det säkert mer kunniga som kan bena ut hur det kommer sig. Och om det finns liknande regelverk i andra länder? För att det låter fel att dubbelbeskattas, först i USA och sen Sverige för en svensk kanal tex.

Det här gäller som sagt bara om du inte uppdaterar din skatteinfo. 24% är en nivå av federal inkomstskatt i USA och gäller endast om du tjänar mer än $86 376 om året. Det har alltså inget att göra med vilken stat Google befinner sig i. Om man tjänar mindre och deklarerar korrekt så betalar man betydligt lägre skatt. Däremot betalar man som amerikan också en skattesats på sin inkomst till sin lokala stat (där man är bosatt).

Det är egentligen inget konstigt alls med upplägget. Om ett svenskt företag bedriver verksamhet som gör vinst i USA så får de betala skatt på den vinsten till amerikanska skatteverket. Likaså om jag som privatperson jobbar och tjänar pengar i USA så får jag betala skatt på det i USA. Det omvända gäller såklart också. Microsoft betalar svensk skatt på pengar de tjänar i Sverige.

USA och Sverige (samt många andra länder) har dubbelbeskattningsavtal sinsemellan. Den svenskt boende som av någon anledning betalar inkomstskatt i USA har rätt att dra av denna skatt i sin svenska deklaration så att den inte betalar skatt på inkomsten två gånger.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Cyniska konspiratören inom mig vill tillfälligt påstå att: då Google/YouTube betalar 0 $ i skatt (likt Amazon, Apple, med flera) tack vare "skatteplanering" så gör de detta för att föra mer pengar till USA så att de kan framstå som goda företag som bidrar med skatt samtidigt de inte har skattat 1 $ på flera år.

Alternativt gör de detta på grund av ny lagstiftning(?). Tredje alternativet är att de nu vill skrapa ihop pengar som de förlorat i EU-domstolar. De "hämnas" på EU genom att suga ur mer pengar då YouTube är #1 inom videoplattformar så de har en stark maktställning här.

Verkar vara ny lagstiftning men att Google betalar skatt är som att påstå att Edward Blom motionerar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Rörande detta så är det konstigt att behöva betala skatt till USA för verksamheter utanför USA. Men det finns det säkert mer kunniga som kan bena ut hur det kommer sig. Och om det finns liknande regelverk i andra länder? För att det låter fel att dubbelbeskattas, först i USA och sen Sverige för en svensk kanal tex.

Som tur är så gäller det endast för den "business" de anser man gjort i USA, alltså visningar från USA. Men ja du är ändå tvungen att betala inhemsk skatt för samma belopp (-USA skatt).
Har man en stor internationell kanal blir det mycket pengar som försvinner, men har man bara eller mestadels användare utanför USA blir det väldigt lite skillnad så länge man väljer rätt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det här gäller som sagt bara om du inte uppdaterar din skatteinfo. 24% är en nivå av federal inkomstskatt i USA och gäller endast om du tjänar mer än $86 376 om året. Det har alltså inget att göra med vilken stat Google befinner sig i. Om man tjänar mindre och deklarerar korrekt så betalar man betydligt lägre skatt. Däremot betalar man som amerikan också en skattesats på sin inkomst till sin lokala stat (där man är bosatt).

Det är egentligen inget konstigt alls med upplägget. Om ett svenskt företag bedriver verksamhet som gör vinst i USA så får de betala skatt på den vinsten till amerikanska skatteverket. Likaså om jag som privatperson jobbar och tjänar pengar i USA så får jag betala skatt på det i USA. Det omvända gäller såklart också. Microsoft betalar svensk skatt på pengar de tjänar i Sverige.

USA och Sverige (samt många andra länder) har dubbelbeskattningsavtal sinsemellan. Den svenskt boende som av någon anledning betalar inkomstskatt i USA har rätt att dra av denna skatt i sin svenska deklaration så att den inte betalar skatt på inkomsten två gånger.

Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan dock tänka mig flera youtubekanaler med majoriteten av tittarna från USA kan förlora en hel del pengar på detta (jämfört med att då inte rapportera alls eller ha företaget i ett skattefritt land).

Tjänar man små summor, kanske några tusenlappar om året eller motsvarande kan jag tänka mig att många inte rapporterar det.
Personligen bryr jag mig inte om småskaligt svartarbete.
Känns bara fånigt om man skulle redovisa till skatteverket om man hjälpt någon med nånting och fått en middag som tack eller uppskatta ett värde när grannar byter tjänster och gentjänster med varandra eller dyl.

Kommer man däremot upp i lite större summor så kan det vara dumt att försöka smita från skatt. Då man riskerar att åka dit på det rejält.
Är det något man tjänar så mycket på att man kan livnära sig på det så imho bör man betala skatt, även om man på något sätt skulle kunna lyckas smita undan.

Men det bör respekteras att olika länder har olika skatteregler och skattesatser.
Enklast borde därför vara att Youtube gör bruttoutbetalningar och sen får de som får utbetalningar redovisa det och betala efter sitt lands skatteregler.
Vilket är väl så det fungerat innan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Som tur är så gäller det endast för den "business" de anser man gjort i USA, alltså visningar från USA. Men ja du är ändå tvungen att betala inhemsk skatt för samma belopp (-USA skatt).
Har man en stor internationell kanal blir det mycket pengar som försvinner, men har man bara eller mestadels användare utanför USA blir det väldigt lite skillnad så länge man väljer rätt alternativ.

Tänk om alla länder skulle göra som USA, vilken jäkla soppa, över 200 formulär att fylla i.
Edit: Dags att döpa om YouTube till WeTube, då man behöver vara ett helt team.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul de kom en tråd om det jag hade glömt av mailet man fick. Men eftersom jag knappt får en utbetalning per år nuförtiden så kanske är det sak samma.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Är ju inte så mycket Google kan göra åt det? Kravet kommer från IRS. Sedan är det väl rimligt att de som tjänar pengar på youtube skattar för det precis som vilken annan inkomst som helst (fribelopp och dyl borde ju fortfarande kicka in om inte Sverige har någon specifik deal med usa). Detta borde väl rimligen vara jämförbart med att vara anställd av ett företag utanför Sverige?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänk om alla länder skulle göra som USA, vilken jäkla soppa, över 200 formulär att fylla i.
Edit: Dags att döpa om YouTube till WeTube, då man behöver vara ett helt team.

Inte värre än nånting annat. Twitch har precis samma sak. Tar 20 minuter, max.

Hela denna grej är otroligt överdriven. Precis som i alla andra länder åker man på en skönstaxering om man inte gör det riktigt.
Om man råkar betala för mycket i skatt får man det tillbaka efter att man har begärt det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänk om alla länder skulle göra som USA, vilken jäkla soppa, över 200 formulär att fylla i.
Edit: Dags att döpa om YouTube till WeTube, då man behöver vara ett helt team.

Jag tror att Frankrike haft förslag om att det ska betalas skatt där så bli inte förvånad om fler länder kommer vilja ha skatteutbetalningar nu när någon tagit första steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Som tur är så gäller det endast för den "business" de anser man gjort i USA, alltså visningar från USA. Men ja du är ändå tvungen att betala inhemsk skatt för samma belopp (-USA skatt).
Har man en stor internationell kanal blir det mycket pengar som försvinner, men har man bara eller mestadels användare utanför USA blir det väldigt lite skillnad så länge man väljer rätt alternativ.

Jag undrar över hur skillnaden blir i praktiken?
Säg för en YouTube kanal av någon boende i Sverige med internationella tittare.
Sverige har ju generellt höga skatter.
Så om du får dra av den skatt du betalat till USA från vad du ska betala i Sverige.
Blir det fortfarande någon större ekonomisk skillnad? Eller är det mest att det blir mer pappersarbete? Vilket iofs kan vara onödigt.

Permalänk
Medlem

Invecklade skatteuträkningar och formulär som inte kan göras automatiskt? Måste vara USA.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Bildexpert

Man vet att ett forum är nischat om YouTube i huvudsak förknippas med Vincent Teoh (syftar på bilden).

Permalänk
Medlem

Detta är lite förvirrande, så om man som Svensk youtuber skapar content så skattar man alltså till usa och inte det svenska skatteverket? Är det samma med twitch?

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det något som Google aldrig bli mätt på så är det personuppgifter, som i det här fallet vilket land du har din skattehemvist i.

Fast du deklarerar det till banken du använder för utbetalningar. Ingen hemlighet riktigt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Detta är lite förvirrande, så om man som Svensk youtuber skapar content så skattar man alltså till usa och inte det svenska skatteverket? Är det samma med twitch?

Du skattas där du tjänar pengarna. Och Google / Amerikanska myndigheter räknar det på där tittarna tittar. Så bassicly de skattar annons försäljningen av annonser som visats i USA.