Får ej tangentbord och mus att fungera vid Win7 installation

Permalänk
Medlem

Får ej tangentbord och mus att fungera vid Win7 installation

Tjenare!

Jag får inte musen eller tangentbordet att fungera vid Win7 installation.
(OS'et är för en som inte vill ha något nyare än Win7 so thats it tyvärr)
Båda fungerar i BIOS men sedan när den bootar upp installationen så stannar fungerar inget av dem när man ska välja språk m.m.

Installationen sker via USB minne som sagt och både T-bord+Mus är via USB också
Det finns endast USB3 på moderkortet som är ett:
https://www.inet.se/produkt/1903062/gigabyte-z390-d
CPUn är en I5-9600K
USB2 finns i fronten på chassit som jag också testat men även där är resultatet negativt

Mus och tangentbord är båda trådlösa men det ska väl inte spela någon roll?

Jag har testat med att sätta Boot från UEFI till Legacy men utan att det fungerar.
Legacy USB är aktiverad
USB Mass storage är aktiverad
CSM testade jag att avaktivera men då startade inte datorn (datorn startade men skärmen förblev avstängd)
SecureBoot verkar många hävda ska vara avstängd, men denna kan jag endast välja "Standard/Custom"...
För att den ska vara avstängd så måste CSM Support vara avstängt och då startade som sagt inte datorn korrekt.

Jag har XHCI och EHCI som "Disabled" men dessa 2 är helt nya för mig så jag vet inte vad de gör

Någon vänlig själ som kan hjälpa till?
Jag kanske har ett PS2 tangentbord någonstans hemma hos päronen, men undviker gärna att behöva hämta det.

(uppdaterar kontinueligt med att jag testar saker)

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Installationen sker via USB minne som sagt och både T-bord+Mus är via USB också
Det finns endast USB3 på moderkortet

Där har du med största sannolikhet problemet då Win 7 inte stödjer USB 3 utan att drivrutiner installeras.
Vissa moderkorts tillverkare har iaf. tidigare haft att man kan ladda ner en speciell fil med dem som man "bakar in" in i installationmediet så att USB 3 portarna stödjs redan från början.

Så kontrollera på Gigabyte's hemsida om det finns någon sådan till moderkortet, om inte så det blir nog tyvärr att du får leta upp det där PS/2 t-bordet, alternativt övertala personen att ha ett nyare OS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju visst USB 2.0 på det där moderkortet på en intern header. Har du inga USB2-kontakter på ditt chassi? Alternativt något gammalt chassi du kan låna frontpanelen från en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ju visst USB 2.0 på det där moderkortet på en intern header. Har du inga USB2-kontakter på ditt chassi? Alternativt något gammalt chassi du kan låna frontpanelen från en stund.

Jag har kört via de 2 USB 2.0 som finns (kopplade till fronten på chassit) men det funkar inte ändå.

Testar just nu det som var länkat tidigare

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Folk som ville ha Win 7 har fått liknande fel när dom köpt ny dator för att Microsoft har försökt få tillverkarna att inte ha Win 7 stöd. Det slutade med att dom gick över till Win 10.

Edit:
Har det funkat förut på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Där har du med största sannolikhet problemet då Win 7 inte stödjer USB 3 utan att drivrutiner installeras.
Vissa moderkorts tillverkare har iaf. tidigare haft att man kan ladda ner en speciell fil med dem som man "bakar in" in i installationmediet så att USB 3 portarna stödjs redan från början.

Så kontrollera på Gigabyte's hemsida om det finns någon sådan till moderkortet, om inte så det blir nog tyvärr att du får leta upp det där PS/2 t-bordet, alternativt övertala personen att ha ett nyare OS.

Jag kan stånka fram det gamla PS/2 bordet från päronen... men det verkar som att personen lutar åt Win10 för att få skiten överstökad istället. Personligen har jag dock svårt för Win10, men då får de felsöka själva istället!

Tack så jättemycket! Försökte använda det på min USB jag hade men lyckas inte få det att fungera korrekt ändå.
Kanske är någon inställning i BIOS som inte vill klaffa med det andra, vet ju inte exakt hur jag ska sätta för att det ska fungera korrekt.

Skrivet av panpo98:

Folk som ville ha Win 7 har fått liknande fel när dom köpt ny dator för att Microsoft har försökt få tillverkarna att inte ha Win 7 stöd. Det slutade med att dom gick över till Win 10.

Edit:
Har det funkat förut på datorn?

Datorn är ny, så det har inte fungerat förut. Jag har däremot fått det att fungera på min egna dator (som nu förvisso är X antal år gammal)

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Har för mig att Intel 6-serien (i5-6600, i7-6700 etc.) var den sista som stödde Win7 officiellt. Från 7-serien blir det by-design sådana här problem med USB när man väl laddat in Windows 7, de få gånger vi har varit tvungna att köra Windows 7 (p.g.a. speciell gammal mjukvara som inte finns i nyare version) så har det slutat med att vi jagat fram gammal hårdvara eller kört virtuellt i en Windows 10 maskin.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen detta problemet. Vill minnas att jag var tvungen att köra med trådade enheter vid installationen. När allt var klart kopplades de trådlösa enheterna i och fungerade. Stäng av och ryck de trådade enheterna och starta om så skall det funka trådlöst i fortsättningen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Hedersmedlem

Win7 känns som ett rätt dåligt alternativ för en allmändator idag. Det är något man kör om man måste för man har något program eller hårdvara som inte funkar med Win10. Du får inga säkerhetsuppdateringar, och mer och mer moderna program och hårdvara slutar funka i Win7 i och med att nya versioner kommer ut. Att installera Win7 till någon som inte tar hand om sin egen dator är en björntjänst.

Om du inte står ut med Win10 så är Linux ett bättre alternativ än Win7.

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ (små luras) är att installera Open Shell som tar över utseendet i Win 10. Man kör 10,an men det ser ut i stort som 7,an. Har vid ett flertal tillfällen gjort detta på äldre personers datorer. De får då ett modernt och säkert Op men känner igen sig från 7,an.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.