Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung SSD-enheter blir bristvara fram till hösten 2021

Permalänk

SSD inköp!?

Ni som har koll på prestanda förhållande till pris vilken SSD 1TB är bäst/populär om man vill köpa (hamstra) nu innan världens undergång kommer med hårddiskar också, som med grafikkorten? Har gått o funderat på att inhandla en och nu känns det mer aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du har svalt fossillobbyns lögner, tyvärr.

Problemet i Texas var att kolkraftverkens kollager, som är fuktiga, brukar förvaras utomhus i normalt varma Texas. Men dessa lagrade högar av kol frös till solida isberg och var omöjliga att gräva i.

Naturgas utvinns i vissa områden genom rn process som på engelskan kallas fracking, i vilket man spränger sönder berggrunden genom att trycka ned vatten. Detta vatten blir sedan kvar i naturgasen som pumpas upp. I kallare områden tar man bort vattnet igen genom en process, men denna process kostar energi och pengar så man slipper den helst om det går. Vilket det gör, om området är varmt, som Texas normalt är. Men det blev plötsligt väldigt kallt, och gasen med vatten i sig "frös" och blev obrukbar att pumpa genom gasturbiner.

I Texas kylknäpp var det cirka 3% av kapaciten som föll bort vindkraft, resterande 97% av systemkollapsen stod fossila bränslen för.

Värt att ha i åtanke är även att vindkraften vanligen procuderar som mest el i Norden under vinterhalvåret som ofta är lika kallt eller kallare än den köldknäpp som Texas hade.

Det stör mig inte alls att du gillar kärnkraft, den hade med all sannolikhet varit väldigt mycket mera pålitlig än fossila bränslen. Men med det sagt så ska du inte fara med osanningar som sprids av högst vinklade källor.

Jag trodde vindkraften under köldknäppen levererade 3% av sin förväntade kapacitet, inte att den utgjorde 3% av det som föll bort? Sen var det ju stort produktiosfall på alla leveranstyper, även kärnkraft. Deras problem var ju egentligen inte att de hade vindkraft utan att de totalt skitit i att vintersäkra sin kraftleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkt om dom hade fjärrvärme, så skulle inte många behöva värma upp sitt hushåll med EL.

Problemet är snarare att i många länder envisas man med att dra gas in i hemmen och elda det som om man var grottmänniskor. Både gasvärme och fjärrvärme kräver ju el av någon form ändå. Även en pelletskamin behöver ju el för aty fungera.

Det "roliga", om man får använda det ordet i sammanhanget, är att dom som klarade sig absolut best var dom som hade elbilar som man kunde hoppa in i, inne i sina garage, och ha värmen (som går på el) igång i flera dygn utan extern ström. Och utan att gasa ihjäl sig själva som med avgasbilar.

Skrivet av Chrisj:

Jag trodde vindkraften under köldknäppen levererade 3% av sin förväntade kapacitet, inte att den utgjorde 3% av det som föll bort? Sen var det ju stort produktiosfall på alla leveranstyper, även kärnkraft. Deras problem var ju egentligen inte att de hade vindkraft utan att de totalt skitit i att vintersäkra sin kraftleverans.

Det är sant, att vindkraften frös över huvud taget är ett bevis på det. Den fungerar ju uppenbarligen i Norden trots sibirisk kyla och fuktig atlantisk luft.

Ett annat fel, vilket jag lärde mig kyligen, är att Texas är tydligen en elnätsö. Texas elnät är inte kopplat emot resten av USAs elnät, vilket låter helt uppåt väggarna tokigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkt om dom hade fjärrvärme, så skulle inte många behöva värma upp sitt hushåll med EL.

eller hus med isolerade väggar istället för bara 1cm träskiva....

skulle dessutom sänka KYL-förbrukningen oxo, om husen var isolerade

// LZ

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Oväntat att man inte är beredd på produktionsstopp, spelar ingen roll om det är 5 minuters eller 5 dagars avbrott, kommer alltid som en total överraskning och påverkar kommande 2 årens produktion.

Också smart att man återigen bara har en större fabrik för kritiska komponenter.

Jag har aldrig sett krav från vanliga konsumenter där man kräver att få betala 20-50% mer för en vara så att det kan garanteras att det finns dubblerad produktionslinjer och extra backup för långvarig brist av tillverkningsresurser. Det enda folk är intresserade av är så lågt pris som möjligt och det innebär i elektronikvärlden att man använder storskalig produktion. Till slut blir det så här.

Dessutom misstänker jag att 20-50% prispremium är i underkant för det du önskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Problemet är snarare att i många länder envisas man med att dra gas in i hemmen och elda det som om man var grottmänniskor. Både gasvärme och fjärrvärme kräver ju el av någon form ändå. Även en pelletskamin behöver ju el för aty fungera.

Det "roliga", om man får använda det ordet i sammanhanget, är att dom som klarade sig absolut best var dom som hade elbilar som man kunde hoppa in i, inne i sina garage, och ha värmen (som går på el) igång i flera dygn utan extern ström. Och utan att gasa ihjäl sig själva som med avgasbilar.

Att ha en eller några pelletskamin igång dra mindre än per tusen hushåll, att ha igång ett elelement i vare rum och alla gör så är pelletskamin bättre då den dra mycket mindre el.

Sen så tömmer du bilen på sitt batteri, och om du då inte laddat upp den på en gång så kommer batteri ta skada.

Skrivet av Tea42BBS:

eller hus med isolerade väggar istället för bara 1cm träskiva....

skulle dessutom sänka KYL-förbrukningen oxo, om husen var isolerade

// LZ

Men då kan inte FBI sparka in vägen.

Men då får du ett annat problem, när värmen kommer då blir det så högvärme att alla dra igång sina AC istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

eller hus med isolerade väggar istället för bara 1cm träskiva....

skulle dessutom sänka KYL-förbrukningen oxo, om husen var isolerade

// LZ

Jag blev snudd på mörkrädd när jag var i USA och hälsade på min syster och kunde kolla på ett hus på riktigt, i princip ingen isolering och enkelglasfönster och det var bastu inomhus om acn inte kördes och den var också värmekälla på vintern, inget ont om värmepumpsfunktionen i sig för där är de ju snarare före oss men att huset var i princip oisolerat var intressant, det var inte i Texas utan i Maryland och där det inte är ovanligt med > +30 på somrarna och -5 -10 på vintern, husen hade definitivt förtjänat rejält med isolering för att spara energi året om när de har somrar som svensk värmebölja och vintrar som södra halvan av Sverige, husen var däremot byggda som Hollywoodkulisser

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett annat fel, vilket jag lärde mig kyligen, är att Texas är tydligen en elnätsö. Texas elnät är inte kopplat emot resten av USAs elnät, vilket låter helt uppåt väggarna tokigt.

Det är för att det kostar pengar att koppla in sig på det federala kraftnätet så man har valt bort det. Det ger även fördelen att man slipper trista krav på federal nivå om att bland annat vintersäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men då får du ett annat problem, när värmen kommer då blir det så högvärme att alla dra igång sina AC istället.

Det gör de i alla fall när värmen kommer. Hans poäng är att ett välisolerat hus även är lättare att kyla när det är skitvarmt ute, vilket är sant. Också anledningen till att han skrev att det sänker KYL-förbrukningen. USA har generellt så pass billig el att man ofta skiter i en del besparande åtgärder som anses rimliga i många andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

resterande 97% av systemkollapsen stod fossila bränslen för.

Även ett kärnkraftverk, en av de mest tillförlitliga elkällor vi har. En bit oisolerat rör för kylvatten som frös om jag minns rätt. Helt omöjligt att förebygga skulle jag säga ;p

Permalänk
Medlem

Lagt en beställning på
Samsung 870 EVO 1TB 2.5" SATA6 - Black
Samsung 870 EVO 500GB 2.5" SATA6 - Black

För min bärbara & stationära dator.
Precis i grevens tid! Under 2000 kr på CDON.se
Tack och lov!

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisj:

Det gör de i alla fall när värmen kommer. Hans poäng är att ett välisolerat hus även är lättare att kyla när det är skitvarmt ute, vilket är sant. Också anledningen till att han skrev att det sänker KYL-förbrukningen. USA har generellt så pass billig el att man ofta skiter i en del besparande åtgärder som anses rimliga i många andra länder.

Det var dock andra priser under snöstormen i Texas och det har en del verkligen märkt när elräkningarna har kommit med $9/kWh Men normala 12 cent är inte så stor skillnad mot Sverige.
The average price for electricity in Texas in the winter is about 12 cents per kilowatt-hour, according to the U.S. Energy Information Administration. Texas utility regulators allowed that price to rise to $9 per kilowatt-hour.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Brist på allt, blir ingen uppgradering i år.

Brist på nyheter om komponentbrist blir det då inte!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

2020-2021 = bristens år!

äh.... öl finns

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Musikälskare

Vilken dyster tid vi lever i, det måste vända snart tycker man

Skrivet av westrandy:

äh.... öl finns

Helt rätt broder!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

äh.... öl finns

Snart blir det öl brist ska du se. chippen som öl robotarna behöver är slut dom med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Surprise surprise, vad är det som inte är en brist vara idag?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag trodde vindkraften under köldknäppen levererade 3% av sin förväntade kapacitet, inte att den utgjorde 3% av det som föll bort? Sen var det ju stort produktiosfall på alla leveranstyper, även kärnkraft. Deras problem var ju egentligen inte att de hade vindkraft utan att de totalt skitit i att vintersäkra sin kraftleverans.

Om jag uppfattat det rätt så var produktionen i runda slängar 75% av behovet när det var som värst. Bortfallet stod gaskraften till stor del för, men att även vindkraften frånvarade med flera procent är inte helt obetydligt som vissa vill försöka få det att låta som. "Några få procent" i detta avseende är ganska mycket, det hade kunnat mildra omfattningen rejält.

Men något som slår mig är att det inte bara är kraftverken som är undermåligt byggda, även amerikanska hem är i många fall rena fuskbygget.

https://finance.yahoo.com/news/texas-electricity-firm-files-b...

Bara av att titta på filmen så ser jag flera saker på ren idioti.
* Snön på vissa hustak har smält, vilket tyder på extremt dålig takisolering
* Folk eldar ljus inomhus. Nu är det ingen fara med en så liten låga i vanliga fall men när ventilationen är utslagen i en modern lägenhet så kan det bli en livsfara, speciellt för de som eldar igång många ljus/större eldar.
* Smältvatten rinner in genom ventiler i taket... Wut?!?

Permalänk
Medlem

Muhhahahaha!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkt om dom hade fjärrvärme, så skulle inte många behöva värma upp sitt hushåll med EL.

Kommer aldrig att hända i ett ställe som Texas.

Först och främst så är det "kommunistvärme", sen så skulle det bli superdyrt att lösa extremfall på det sättet. Fjärrvärme ekonomiskt bygger på att du har många värmekonsumenter som behöver köpa mycket värme och under en stor del av året. Det kostar väldigt mycket pengar att gräva ner och underhålla ett rörsystem. Texas är dels väldigt utspritt (urban sprawl) och behöver inte värma husen speciellt ofta så det blir få kWh att ta den kostnaden på. Att använda elen som ändå är inkopplad blir sunt förnuft för enskilda konsumenter, och det är nog ärligt talat billigare att se till att elnätet klarar fler extremfall på en samhällsnivå med.

Elnätskollapsen i Texas är helt enkelt ett bra exempel på vad som händer om en händelse pressar ett system utanför vad det designades för. Det kommer fallera. Jag skulle inte bli förvånad om delar av Europa börjar se problem vid extremhetta istället om vi inte börjar rusta för det nu. Fler skaffar AC, kraftnätet kan bära mindre ström vid hög utetemperatur (kablarna har en maxtemperatur innan de hänger för lågt) och termiska kraftverk börjar få problem när flodtemperaturerna stiger. Kabelproblemet ses redan i Kalifornien, och Franska kärnkraftverk har fått dra ner effekten pga flodtemperaturen minst en gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Det gör de i alla fall när värmen kommer. Hans poäng är att ett välisolerat hus även är lättare att kyla när det är skitvarmt ute, vilket är sant. Också anledningen till att han skrev att det sänker KYL-förbrukningen. USA har generellt så pass billig el att man ofta skiter i en del besparande åtgärder som anses rimliga i många andra länder.

Förstår, synd att man inte bor i USA är trött på att betala överpris i el här.

Skrivet av cheben:

Kommer aldrig att hända i ett ställe som Texas.

Först och främst så är det "kommunistvärme", sen så skulle det bli superdyrt att lösa extremfall på det sättet. Fjärrvärme ekonomiskt bygger på att du har många värmekonsumenter som behöver köpa mycket värme och under en stor del av året. Det kostar väldigt mycket pengar att gräva ner och underhålla ett rörsystem. Texas är dels väldigt utspritt (urban sprawl) och behöver inte värma husen speciellt ofta så det blir få kWh att ta den kostnaden på. Att använda elen som ändå är inkopplad blir sunt förnuft för enskilda konsumenter, och det är nog ärligt talat billigare att se till att elnätet klarar fler extremfall på en samhällsnivå med.

Elnätskollapsen i Texas är helt enkelt ett bra exempel på vad som händer om en händelse pressar ett system utanför vad det designades för. Det kommer fallera. Jag skulle inte bli förvånad om delar av Europa börjar se problem vid extremhetta istället om vi inte börjar rusta för det nu. Fler skaffar AC, kraftnätet kan bära mindre ström vid hög utetemperatur (kablarna har en maxtemperatur innan de hänger för lågt) och termiska kraftverk börjar få problem när flodtemperaturerna stiger. Kabelproblemet ses redan i Kalifornien, och Franska kärnkraftverk har fått dra ner effekten pga flodtemperaturen minst en gång

Man får hoppas att dom tar till sig, och förbättra sitt elnät.

Om man gräver ner en större del av kabel, så löser man det med värmen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag trodde vindkraften under köldknäppen levererade 3% av sin förväntade kapacitet, inte att den utgjorde 3% av det som föll bort? Sen var det ju stort produktiosfall på alla leveranstyper, även kärnkraft. Deras problem var ju egentligen inte att de hade vindkraft utan att de totalt skitit i att vintersäkra sin kraftleverans.

Problemen berodde i första hand på att naturgasen gick till att värma upp husen och inte till elkraftverken.
Detta p.g.a. av hur gas leverantörernas kontrakt ser ut.
Vindkraften levererade mer än förväntat, nästan 100 % mer, 4 GW mot 2 GW.
Runt 2 GW vindkraft slogs ut p.g.a. vädret men det hade inte hjälpt eftersom det saknades 30 GW.

Hela storyn kommer från FOX News där guvernören sa att vindkraften var problemet, detta precis efter en press konferens där han sa att vindkraften inte var problemet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det var en kombination av flera energikällor som vind, kol och gas tillsammans med osammanhängande distributionsnät som resulterade i roterande strömavbrott i Texas. Hade man investerat i de nyare moderna och säkrare atomverk för elektrisk basdistribution och utnyttjande befintligt använt kärnbränsle samt förbättringar i kraftnäten så kunde situationen kanske undvikits.

https://www.scientificamerican.com/article/why-the-deep-freez...

Edit:
Själv ingen motståndare till alternativa energikällor men flera skapar kraftsvängningar i distributionen då själva energikällan är väder och dygnsberoende, personligen tror jag en kombination där exempelvis företag kan utnyttja solenergi på dagen då mesta arbetet utförs. Texas är också ett tillväxtområde där många teknologiföretag flyttar sin verksamhet till, Austin tycks vara populärt så dom behöver verkligen säkra upp kraftnäten framöver om det ska hålla i sej.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro