Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det gäller väl bara om du inte har inkomst från annat håll? Har du jobb, a-kassa eller existensminimum så går man direkt över 20 000kr inkomst per år.

Har man barn som går i skola är det med andra ord dom som minar.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Enormt konstig ton? Det handlar om att jag vill göra rätt för mig. Anser du det vara enormt konstigt så får det stå för dig.

Nej, jag anser det inte vara enormt konstigt. Men folk har förklarat hur man går tillväga, det står på Skatteverkets hemsida och man kan även kontakta Skatteverket själv om man är så mån om att göra rätt från början om ovan sätt inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det gäller väl bara om du inte har inkomst från annat håll? Har du jobb, a-kassa eller existensminimum så går man direkt över 20 000kr inkomst per år.

Osäker på exakt hur dom menar. Men som jag väljer att tolka det så menar dom 20k från just hobby verksamheten ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Har man barn som går i skola är det med andra ord dom som minar.

Problemet där är ungdoms konton inte verkar stödja utlands insättningar. Eller insättningar på deras VISA kort. Men Swish och vanliga bank överföringar inom Sverige funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Osäker på exakt hur dom menar. Men som jag väljer att tolka det så menar dom 20k från just hobby verksamheten ^^.

Tyvärr gäller inte fri tolkning, så det är bara att anta att det är totalt 20 008kr (inte endast från hobbyverksamheten) som gäller. Är man osäker kan man ringa Skatteverket och fråga. Är man än mer osäker kan man ringa anonymt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Önskar att jag kunde välja tolka inkomstskatt 👌 men som han sa är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tyvärr gäller inte fri tolkning, så det är bara att anta att det är totalt 20 008kr (inte endast från hobbyverksamheten) som gäller. Är man osäker kan man ringa Skatteverket och fråga. Är man än mer osäker kan man ringa anonymt.

Ja det blir till att kolla upp på måndag. Antagligen finns det vissa gränser också på när bankerna rapporterar insättningar från utlandet till skatteverket, och när dom inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Problemet där är ungdoms konton inte verkar stödja utlands insättningar. Eller insättningar på deras VISA kort. Men Swish och vanliga bank överföringar inom Sverige funkar.

PayPal funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Det står ju "sammanräknad inkomst". Det går inte tolka på ditt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Det står ju "sammanräknad inkomst". Det går inte tolka på ditt sätt.

Kan vara sammanräknad inkomst, från hobbyn. Annars skulle alla få betala skatt för sina hobbys som jakt osv. Kolla sista biten ur detta : "Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. När din hobbyverksamhet når 30 000 kr är det vanligtvis dags att registrera verksamheten för moms och förslagsvis också för F-skatt. Det senare är något som företagskunder kräver.

Hobbyverksamhet beskattas i inkomstslaget tjänst som annan inkomstgivande verksamhet av varaktig eller tillfällig natur. Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Kan vara sammanräknad inkomst, från hobbyn. Annars skulle alla få betala skatt för sina hobbys som jakt osv. Kolla sista biten ur detta : "Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. När din hobbyverksamhet når 30 000 kr är det vanligtvis dags att registrera verksamheten för moms och förslagsvis också för F-skatt. Det senare är något som företagskunder kräver.

Hobbyverksamhet beskattas i inkomstslaget tjänst som annan inkomstgivande verksamhet av varaktig eller tillfällig natur. Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet."

Sammanräknad inkomst när jag frågade dem för en månad sedan.
Jakt, skall skattas om du säljer. Görs det? Well... Förmodligen inte

Så, över 30k från sin hobbyinkomst skall man enligt dem registrera för f-skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Sammanräknad inkomst när jag frågade dem för en månad sedan.
Jakt, skall skattas om du säljer. Görs det? Well... Förmodligen inte

Så, över 30k från sin hobbyinkomst skall man enligt dem registrera för f-skatt.

Då är nog det smartaste man kan göra att bara ta ut till sina bankkonton så mycket som man lagt på mining utrustningen. Så att inkomsten - utgiften blir 0kr. Och spara alla kvitton på grafikkort, nätagg osv till deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Men om du tittar på kurvorna så är det ett skolboksexempel på en bubbla som spricker. Här är ETH:

https://i.ibb.co/ZY0f4cn/Eth-02032021.jpg

Och här är ett exempel på en Minsky-cykel:

https://www.economicshelp.org/wp-content/uploads/2013/02/minsky-moment.png

Under uppgången har du en snabbare och snabbare ökning i pris, till följd av större risktagande och en allmän känsla av att det inte går att förlora pengar (FOMO, kort och gott). Det typiska är att spekulanter tar kredit för spekulation. Vid toppen uppstår vad som kallas för en Minsky Moment, då de som håller tillgången, här krypto, säljer en masse för att täcka sin investering eller sina krediter, eller helt enkelt för att de märker att deras "säkra" investering inte alls var så säker.

Sen följer ofta en serie med nedåtgående trappsteg, på grund av att priserna är "sticky" och en viss grupp investerare associerar tillgången med en viss prisnivå.

Lyckades du förutse marknaden eller hade du fel?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Då är nog det smartaste man kan göra att bara ta ut till sina bankkonton så mycket som man lagt på mining utrustningen. Så att inkomsten - utgiften blir 0kr. Och spara alla kvitton på grafikkort, nätagg osv till deklarationen.

Som han jag pratade med så är det bevisningen som blir svårast sen. Att man endast använt det som mining, ej sålt vidare osv... Avdragen alla pratar om att man kan göra, tycktes inte vara avdragsgiltliga.men då folk motsäger det, får jag anta att dom har annan info 🤷‍♂️

Ett exempel från förut när jag streamade, så köpte jag snabbare internet. (300 istället för 100) mellanskillnaden försökte jag göra avdrag på, blev ifrågasatt och fick sedan avslag. Riktigt Jäkla bökigt med avdrag på hobby verkar det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Står såhär på skatteverkets hemsida:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016....
"Skapandet av bitcoin och liknande virtuella valutor (mining) med hjälp av maskinell utrustning beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person. "

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hob...
"Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr."

Så cashar man ut under 20k om året är det skattefritt.

Det är ju just det, sammanräknade inkomst; då menar de allting inom inkomstslaget tjänst. Du måste alltså lägga till allt du tjänar från din huvudarbetsgivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Som han jag pratade med så är det bevisningen som blir svårast sen. Att man endast använt det som mining, ej sålt vidare osv... Avdragen alla pratar om att man kan göra, tycktes inte vara avdragsgiltliga.men då folk motsäger det, får jag anta att dom har annan info 🤷‍♂️

Ett exempel från förut när jag streamade, så köpte jag snabbare internet. (300 istället för 100) mellanskillnaden försökte jag göra avdrag på, blev ifrågasatt och fick sedan avslag. Riktigt Jäkla bökigt med avdrag på hobby verkar det som...

en

Inte ens om du skaffar snabbare internet för att jobba får du göra avdrag för det
Om du minar och använder kortet till bara det och inget annat så kan du göra av drag för det, men den dagen du säljer kortet måste du skatta dom pengarna med.

Använder du kortet till annat än mining så får du inte dra av kort kostnaden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

en

Inte ens om du skaffar snabbare internet för att jobba får du göra avdrag för det
Om du minar och använder kortet till bara det och inget annat så kan du göra av drag för det, men den dagen du säljer kortet måste du skatta dom pengarna med.

Och där lär väl många köra fast. Bevisningen till att de endast används till mining. Men den som inte ens försöker göra avdrag, kan heller inget vinna på det. De som försöker, har bara att vinna. De värsta man kan få är ett "Nej tyvärr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

en

Precis så, om du köper utrustning för att bygga en ändamålsenlig mining rigg så får du dra av det. Men sen är det precis så att om du säljer delar av den så måste du redovisa reavinst på dem delarna. Eftersom att du, när du drar av hela kostnaden, i princip skriver ned deras värde till 0 kr. Så om du får mer än det för att sälja så är det också vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Lyckades du förutse marknaden eller hade du fel?

Allt för tidigt att säga. Vi vet ju inte ännu om trappsteget är upp eller ner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som har en teori varför jag får så många rejected shares på binance?
Har startat upp minern och låtit den generera DAG innan överklockning.
Rejected shares ligger mellan 0,5-6,5%, snittet är 3,16% sista dygnet.
Testat med två olika portar till poolen utan resultat.

På sparkpool hade jag mindre än 1% stale i snitt och inga rejected.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som har en teori varför jag får så många rejected shares på binance?
Har startat upp minern och låtit den generera DAG innan överklockning.
Rejected shares ligger mellan 0,5-6,5%, snittet är 3,16% sista dygnet.
Testat med två olika portar till poolen utan resultat.

På sparkpool hade jag mindre än 1% stale i snitt och inga rejected.

Har skitdålig latency sedan lunch igår.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Har skitdålig latency sedan lunch igår.

Ja nu ser jag att jag har 20000 ms!
Säkert där förklaringen ligger.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Visst är bevisningen det som avgör om du kan dra av det eller inte. Men har tillräckligt med bevis, exempelvis att du redan har en speldator med ett grafikkort som du inte minar med och sedan en miningrigg som inte går att göra annat än mina med så ska det vara tillräckligt för att styrka det. Skaffa sedan en särskild elmätare som du kopplar till den så kan du visa exakt elförbrukning.

Att dra av internet är omöjligt av den anledningen att du inte på något sätt kan styrka hur stor del av din uppkoppling som används till verksamheten, enda sättet är att ha en uppkoppling till ett kontor där din verksamhets bedrivs. Samma anledning som du måste ha ett särskilt mobilabonnemang till företaget och om du ska dra av exempelvis resor till möten och arbete så kan du inte ha ett månadskort utan du måste betala varje resa för sig samt föra en logg med exakta syften för varje enskild resa.

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om bevisning hur fungerar det egentligen med hobbyverksamhet/näringsidkande?
Del av definitionen på hobbyverksamhet är väl att vinstsyfte saknas och det låter lite knepigt att få ihop i mina öron.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Om ni vill ha det rätta svaret så ringer nu skatteverket på Måndag, de ska kunna svara på alla era frågor. så slipper ni sitta här och gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

På tal om bevisning hur fungerar det egentligen med hobbyverksamhet/näringsidkande?
Del av definitionen på hobbyverksamhet är väl att vinstsyfte saknas och det låter lite knepigt att få ihop i mina öron.

Du får läsa på skatteverket där dom förklarar det väldigt bra

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som du säger så kan gränsdragningen vara lite svår att göra. Om man har utrustning för att generera en kalkylerad vinst om över 30-50kkr/år så skulle jag rekommendera att göra det som en enskild näringsverksamhet.

Om du exempelvis investerar 50 000 kr i utrustning som kan mina ihop 90 000 kr i värde första året så hamnar du på ett nettoresultat om 40 000 kr, sedan ska du dra av 25% i egenavgifter och ditt överskott landar då på 30 000 kr. I det här fallet är du precis på gränsen på ditt första år och du kan välja att deklarera som hobbyverksamhet för att sedan göra en näringsverksamhet av det nästa år om du bedömer att lönsamheten ska fortsätta.

Då värdet på krypto är det som avgör om det är lönsamt eller ej och historiskt sett har det varit extremt volatilt (samt att PoS för eth kan påverka det otroligt mycket) så kan det vara svårt att mena på att det är nog lönsamt över tid för att hålla samma nivå. Därav skulle jag gå på att börja med hobbyverksamhet och övergå till näringsverksamhet om det håller sig över mer än ett år.

Med det sagt så finns det inget som hindrar dig från att bara köra det som näringsverksamhet direkt om du tror på att det håller i sig på sikt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gått över till NiceHash QuickMiner. Det verkar vara bättre betalt. Eller hur är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har nu gått över till NiceHash QuickMiner. Det verkar vara bättre betalt. Eller hur är det?

Bättre betalt jämfört med vad? Den använder samma miner (Excavator) som "vanliga" Nicehash och det är samma avgifter.

Jämfört med att mina ETH på annan pool så betalar Nicehash "alltid" sämre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om man betalar med Coins, alltså inte tar ut dem i cash.
Måste man betala skatt då också?

Skrivet av Tobitheo:

Men är det vinst även om man bara minar eller är det vinsten om och när man säljer?
Aldrig riktigt förstått mig på sån där byråkratisk text. Men tänkte om man bara har sakerna står och går men inte gör nåt med det. Måste man ändå deklarera och ha sig?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."