Kodi hittar inte filerna på min Synology nas

Permalänk

Kodi hittar inte filerna på min Synology nas

Alltid funkat bra, men sedan min lg tv uppdaterade sig blev allt skumt, När jag startade kodi appen på min Nvidia shield, så stod det starting for the first time, och hittade inga filera. Normalt räcker det med att gå in på movies så låg all där.

Jag har mountat om Nasen på min nvidia shield, normalt brukar det räcka, men icke denna gång.

Någon som har en ide om vad som är fel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kan du logga in på din nas och kontrollera att den fungerar?
Delar du med samba eller NFS?

Permalänk
Skrivet av Sions:

Kan du logga in på din nas och kontrollera att den fungerar?
Delar du med samba eller NFS?

Ja min Nas Fungerar prima, går utmärkt att logga in och flytta filer.
Jag är inte helt insatt det har alltid funka prima utan att ställa in något, men kanske jag måste ställa in NFS på nasen? Det är skumt för det har alltid funkat utan att pilla någonstans...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Alltid funkat bra, men sedan min lg tv uppdaterade sig blev allt skumt, När jag startade kodi appen på min Nvidia shield, så stod det starting for the first time, och hittade inga filera. Normalt räcker det med att gå in på movies så låg all där.

Jag har mountat om Nasen på min nvidia shield, normalt brukar det räcka, men icke denna gång.

Någon som har en ide om vad som är fel?

Förmodligen har du fått uppdaterat till Kodi 19 och där är många som fått samma problem med att SMB i Kodi slutat fungerar.
Själv fick jag nergradera till 18.9

Har iofs inte kollat om där finns en fix för detta ännu

Permalänk
Skrivet av Vealgarden:

Förmodligen har du fått uppdaterat till Kodi 19 och där är många som fått samma problem med att SMB i Kodi slutat fungerar.
Själv fick jag nergradera till 18.9

Har iofs inte kollat om där finns en fix för detta ännu

Ja måste vara så...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vealgarden:

Förmodligen har du fått uppdaterat till Kodi 19 och där är många som fått samma problem med att SMB i Kodi slutat fungerar.
Själv fick jag nergradera till 18.9

Har iofs inte kollat om där finns en fix för detta ännu

SMB har inte slutat fungera, det fungerar bara annorlunda nu...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Vila i frid

Du kan pilla på Synology -> Control Panel -> SMB -> Advanced Settings > SMB Min och Max version och se till att Kodi nyttjar samma saker.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan pilla på Synology -> Control Panel -> SMB -> Advanced Settings > SMB Min och Max version och se till att Kodi nyttjar samma saker.

Tack!, men varför ändrade dom i kodi, var det någonting som blev bättre?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Vila i frid

Protokollet SMB1 är "totally owned" och kan sprida ransomware heltvilt. Kör med minst SMB2, helst SMB3, trots att de kan ägas om man kör mot en fulig SMB2/3-server.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Protokollet SMB1 är "totally owned" och kan sprida ransomware heltvilt. Kör med minst SMB2, helst SMB3, trots att de kan ägas om man kör mot en fulig SMB2/3-server.

För mig som inte är så insatt är det något jag behöver vara orolig för? Är det bättre nu då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det bättre nu då?

Ja, säkerhetsmässigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja, så länge ingen dator på ditt nätverk har virus/ransomware kan du fortsätta använda SMB v1.
Men har du möjligheten att använda v2 eller v3 så är det högst rekommenerat.
Framförallt för att kommer nått in i nätverket så är det enkelt för det att spridas.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan pilla på Synology -> Control Panel -> SMB -> Advanced Settings > SMB Min och Max version och se till att Kodi nyttjar samma saker.

Okey inte haft tid förens nu, satte min smb2 och max smb3 i både kodi och på nasen, men kodi hittar fortfarande inga filer, är det något annat jag måste göra också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Vila i frid

Har du någon Master Browser i ditt nätverk? Apple datorer har en viss förmåga att ställa till det. Använder kodi och nas samma arbetsgruppsnamn t.ex. "fsckriaa" eller "workgroup"?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Har du någon Master Browser i ditt nätverk? Apple datorer har en viss förmåga att ställa till det. Använder kodi och nas samma arbetsgruppsnamn t.ex. "fsckriaa" eller "workgroup"?

Hur ser man det? Om det är samma arbetsgruppnamn?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Har du någon Master Browser i ditt nätverk? Apple datorer har en viss förmåga att ställa till det. Använder kodi och nas samma arbetsgruppsnamn t.ex. "fsckriaa" eller "workgroup"?

Japp Kodi och nas använder samma "workgroup", fattar inte rikigt detta med master broswer.
Men installerade Plex och satte upp en media server, den hittar inte heller några filer på nasen, fast nasen funkar perfekt när jag loggar in via min win10 dator, vet inte vad jag ska ta mig till..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Om du installerar Kodi på din Windows dator, fungerar det då?

Permalänk

Testat allt i evigheter känns det som, så kom Nya Kodi och allt funkar som vanligt igen....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none