MrPC vägrar återbetala och svarar inte längre

Permalänk
Medlem

MrPC vägrar återbetala och svarar inte längre

För snart ett år sedan beställde jag två 512 GB SSDs på MrPC. Enligt lagerstatusen fanns det många fler i lager än de två som jag beställde (8 st. om jag inte minns fel). Någon vecka senare får jag ett mejl från MrPC att de tydligen inte alls fanns i lager. Jag utrycker då att jag är intresserad av en likvärdig utbytesprodukt. De försöker sedan vid två tillfällen få mig att byta till en mindre SSD och när jag inte går med på det svara de att de ska kreditera köpesumman till mitt konto.

Jag har ännu (mer än ett halvår senare) inte fått in några pengar på mitt konto eller fått några diskar levererade. För några veckor sedan skrev jag till dem igen och bad om att återbetala mina pengar. Jag har ännu inte fått något svar.

Vad ska jag göra i en situation som denna? Är det konsumentombudsmannen som jag ska höra av mig till? Olyckligtvis nog betalade jag inte med kort (någon här på forumet skrev att Alley som driver MrPC var pålitlig så jag tänkte att jag skulle bespara dem kortavgifterna), annars skulle jag ha gått till banken med ärendet.

Permalänk
Medlem

ARN kanske kan va något

Permalänk
Medlem

Möjligtvis värt att skicka ett till meddelande där du tar upp eventuella åtgärder och hjälpande parter (Allmänna Reklamationsnämnden, Konsumentombudsmannen) ifall de inte hjälper dig lösa frågan?

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Om de nu håller på TS pengar utan att ge honom en produkt, borde det inte finnas skarpare juridiska åtgärder att välja på än ARN eller konsumentombudsmannen ?

Förutsatt att TS kan påvisa att han betalat, kvitto ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

ARN kanske kan va något

Är inte så insatt i de olika myndigheterna. Är det mer lämpligt att höra av mig till dem än konsumentombudsmannen? Har fått uppfattningen från andra trådar här på forumet att ARN mest har med reklamationsärenden att göra men det kanske inte är fallet.

Skrivet av Joqqe:

Möjligtvis värt att skicka ett till meddelande där du tar upp eventuella åtgärder och hjälpande parter (Allmänna Reklamationsnämnden, Konsumentombudsmannen) ifall de inte hjälper dig lösa frågan?

Får se hur jag gör. Tänkte att jag skulle skriva till dem igen när jag har fått lite klarhet i vem jag ska gå vidare till. Samtidigt tycker jag att de har haft gott om möjligheter att åtgärda detta redan. Helt oacceptabelt att de vid två tillfällen försöker sälja på mig en sämre produkt, sedan skriver att de ska återbetala pengarna utan att göra det och därefter inte svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om de nu håller på TS pengar utan att ge honom en produkt, borde det inte finnas skarpare juridiska åtgärder att välja på än ARN eller konsumentombudsmannen ?

Förutsatt att TS kan påvisa att han betalat, kvitto ?

Har orderbekräftelsen på mejl och betalningen står med i min kontohistorik. Minns inte om jag faktiskt fick något kvitto då de aldrig skickade varan.

Permalänk
Medlem

Dom är nog på obestånd "F-Skatt
Avregistrerad
Anledning till avregistrering
Bristande redovisning/betalning
Slutdatum för F-Skatt
2020-09-18 "

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

För snart ett år sedan beställde jag två 512 GB SSDs på MrPC. Enligt lagerstatusen fanns det många fler i lager än de två som jag beställde (8 st. om jag inte minns fel). Någon vecka senare får jag ett mejl från MrPC att de tydligen inte alls fanns i lager. Jag utrycker då att jag är intresserad av en likvärdig utbytesprodukt. De försöker sedan vid två tillfällen få mig att byta till en mindre SSD och när jag inte går med på det svara de att de ska kreditera köpesumman till mitt konto.

Jag har ännu (mer än ett halvår senare) inte fått in några pengar på mitt konto eller fått några diskar levererade. För några veckor sedan skrev jag till dem igen och bad om att återbetala mina pengar. Jag har ännu inte fått något svar.

Vad ska jag göra i en situation som denna? Är det konsumentombudsmannen som jag ska höra av mig till? Olyckligtvis nog betalade jag inte med kort (någon här på forumet skrev att Alley som driver MrPC var pålitlig så jag tänkte att jag skulle bespara dem kortavgifterna), annars skulle jag ha gått till banken med ärendet.

Polisanmäl och gå vidare i livet du har tyvärr åkt på en blåsning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Spännande verksamhetsbeskrivning:

Verksamhet & ändamål
Exportverksamhet inom sjukvårdsmaterial såsom sterilkorgar, tvålautomater samt därmed förenlig verksamhet, samt export av livsmedel. Försäljning av livsmedel, tobak och godis. Försäljning av datorer och datatillbehör samt hemelektronik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande, det kostar dok 300kr. Och är de på obestånd lär du ju inte få några pengar i första hand iaf. Men möjligheten finns-

https://kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande, det kostar dok 300kr. Och är de på obestånd lär du ju inte få några pengar i första hand iaf. Men möjligheten finns-

https://kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Ja, det hade jag gjort. Det är ju dessutom en enskild firma så Kronofogden kan då göra en utmätning direkt mot personen bakom bolaget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det hade jag gjort. Det är ju dessutom en enskild firma så Kronofogden kan då göra en utmätning direkt mot personen bakom bolaget.

Ofta i dessa fall så är allt av värde skrivet på frun eller någon släkting

Permalänk
Medlem

Rätt så varierande svar här. Undviker helst att ta det via Kronofogden men det kanske är det enda alternativet. Frågan blir väl om jag ens kommer att få någonting den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ofta i dessa fall så är allt av värde skrivet på frun eller någon släkting

Är det skrivet på frun så tar Kronofogden det som anses gemensamt iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jäkla synd om man har kört ett bolag från 1998 in i grunden

Permalänk
Medlem

Saknar folkbokföringsadress, ser ut som personen lämnade landet augusti 2020.

Permalänk
Medlem

Om ni behöver kolla upp om personen har några tillgångar, så kolla i fastighetsregistret på huset personen tidigare var skriven på o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

För snart ett år sedan beställde jag två 512 GB SSDs på MrPC. Enligt lagerstatusen fanns det många fler i lager än de två som jag beställde (8 st. om jag inte minns fel). Någon vecka senare får jag ett mejl från MrPC att de tydligen inte alls fanns i lager. Jag utrycker då att jag är intresserad av en likvärdig utbytesprodukt. De försöker sedan vid två tillfällen få mig att byta till en mindre SSD och när jag inte går med på det svara de att de ska kreditera köpesumman till mitt konto.

Jag har ännu (mer än ett halvår senare) inte fått in några pengar på mitt konto eller fått några diskar levererade. För några veckor sedan skrev jag till dem igen och bad om att återbetala mina pengar. Jag har ännu inte fått något svar.

Vad ska jag göra i en situation som denna? Är det konsumentombudsmannen som jag ska höra av mig till? Olyckligtvis nog betalade jag inte med kort (någon här på forumet skrev att Alley som driver MrPC var pålitlig så jag tänkte att jag skulle bespara dem kortavgifterna), annars skulle jag ha gått till banken med ärendet.

Tänkte först att uteblivet svar vid din senaste kontakt delvis kan bero på pandemin, men självklart ingen ursäkt för MrPC att göra så här. Men även om personen bakom företaget har lämnat landet och deras hemsida fortfarande finns kvar, borde anställda, till exempel på deras kundtjänst, åtminstone återkoppla till dig.
Jag har tyvärr inga egna förslag, men tror att de förslag som redan nämnts i tråden kan vara till hjälp.

Hade jag ägt ett företag skulle jag göra allt för att tillfredsställa mina kunder, och att bete sig som MrPC har gjort, är inte att tillfredsställa kunderna.

stavade fel (skrev fel ord på ett ställe)
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tänkte först att uteblivet svar vid din senaste kontakt delvis kan bero på pandemin, men självklart ingen ursäkt för MrPC att göra så här. Men även om personen bakom företaget har lämnat landet och deras hemsida fortfarande finns kvar, borde anställda, till exempel på deras kundtjänst, åtminstone återkoppla till dig.
Jag har tyvärr inga egna förslag, men tror att de förslag som redan nämnts i tråden kan vara till hjälp.

Hade jag ägt ett företag skulle jag göra allt för att tillfredsställa mina kunder, och att bete sig som MrPC har jag, är inte att tillfredsställa kunderna.

Verkar ju som att någon fortfarande driver det då de har recensioner på Prisjakt från några dagar sedan där folk verkar ha fått sina varor.

Jag tänker att jag hör av mig till HallåKonsument imorgon och inväntar deras svar. Får se vad de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tänkte först att uteblivet svar vid din senaste kontakt delvis kan bero på pandemin, men självklart ingen ursäkt för MrPC att göra så här. Men även om personen bakom företaget har lämnat landet och deras hemsida fortfarande finns kvar, borde anställda, till exempel på deras kundtjänst, åtminstone återkoppla till dig.
Jag har tyvärr inga egna förslag, men tror att de förslag som redan nämnts i tråden kan vara till hjälp.

Hade jag ägt ett företag skulle jag göra allt för att tillfredsställa mina kunder, och att bete sig som MrPC har jag, är inte att tillfredsställa kunderna.

Finns ingen anställd i en enskild firma med omsättning på ett par miljoner. Personen har lämnat landet utan att avveckla verksamheten, därför att F-skattsedeln dragits tillbaka. De har personligt betalningsansvar, så det han kan göra är som sagt att kolla om personen äger huset där de tidigare var skrivna. Det är kostnadsfritt att hämta ägaruppgifter hos fastighetsregistret. Finns inga tillgångar finns inget att utmäta.

Skrivet av TMG:

Verkar ju som att någon fortfarande driver det då de har recensioner på Prisjakt från några dagar sedan där folk verkar ha fått sina varor.

Jag tänker att jag hör av mig till HallåKonsument imorgon och inväntar deras svar. Får se vad de rekommenderar.

De har säkert så ordrarna automatiskt går vidare till den som faktiskt lagerhåller grejerna, det betyder inte att skeppet har någon besättning.

Verksamhet får inte bedrivas utan F-skattsedel så det du kan göra där är att kontakta Swish, Paypal och Klarna så kommer de stänga ner sidans möjlighet att rulla på och ta betalt för varor.

Betalade du via Klarna så ska du täckas av deras köpskydd även om du gjorde en banköverföring. Har du inte gjort en banköverföring till Klarna, vem har du i så fall gjort det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Verksamhet får inte bedrivas utan F-skattsedel så det du kan göra där är att kontakta Swish, Paypal och Klarna så kommer de stänga ner sidans möjlighet att rulla på och ta betalt för varor.

F-skattsedel är inte ett krav för att bedriva verksamhet. Det gör faktiskt ingen skillnad om man bedriver försäljning av varor. Där det gör skillnad är om man utför tjänster mot betalning då en sådan är ett bevis på att den man utför tjänsten åt inte behöver betala arbetsgivaravgifterna.
Däremot har du säkert rätt i att de flesta kräver en f-skattsedel för att du ska få ta del av deras tjänster. Så var det när jag tecknade avtal med payson för deras betallösning.

Mannen bakom MrPC, Alley, är registrerad som utvandrad. Tyvärr är nog chanserna att få tillbaka pengarna ganska små...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

F-skattsedel är inte ett krav för att bedriva verksamhet. Det gör faktiskt ingen skillnad om man bedriver försäljning av varor. Där det gör skillnad är om man utför tjänster mot betalning då en sådan är ett bevis på att den man utför tjänsten åt inte behöver betala arbetsgivaravgifterna.
Däremot har du säkert rätt i att de flesta kräver en f-skattsedel för att du ska få ta del av deras tjänster. Så var det när jag tecknade avtal med payson för deras betallösning.

Mannen bakom MrPC, Alley, är registrerad som utvandrad. Tyvärr är nog chanserna att få tillbaka pengarna ganska små...

Han som driver MrPC är son till Alley om jag minns rätt.
Från början drev Alley en tobaks/godis butik där sonen senare även började sälja datordelar.
Dock tror jag att tobaks och godis delen inte finns längre, jag bor inte kvar i Sunne längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

F-skattsedel är inte ett krav för att bedriva verksamhet. Det gör faktiskt ingen skillnad om man bedriver försäljning av varor. Där det gör skillnad är om man utför tjänster mot betalning då en sådan är ett bevis på att den man utför tjänsten åt inte behöver betala arbetsgivaravgifterna.
Däremot har du säkert rätt i att de flesta kräver en f-skattsedel för att du ska få ta del av deras tjänster. Så var det när jag tecknade avtal med payson för deras betallösning.

Mannen bakom MrPC, Alley, är registrerad som utvandrad. Tyvärr är nog chanserna att få tillbaka pengarna ganska små...

Att F-skatt dragits tillbaka är ju för att skatt inte betalats in, så momsskulderna kommer göra att momsregistreringen dras tillbaka också. Går inte att göra affärer med betallösningar utan dessa, men Klarna ser redan ut att vara borttagen.