Det krävs 640 000 krabbor för att lagra ett Twitter-inlägg

Permalänk
Melding Plague

Det krävs 640 000 krabbor för att lagra ett Twitter-inlägg

En amerikansk professor besvarar livets stora fråga – hur många krabbor som krävs för att lagra en viss mängd data.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Enskilt bästa jag har läst på länge!

Tack Swec

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Borde inte det ändras för varje byte krabborna äter?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

"640K craBs ought to be enough for anybody."

Permalänk

$11 🦀🦀🦀

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad blir det konverterat till mjukost?

Permalänk
Medlem

Så kan man säga att en Tweet är fullMATade med information?

Permalänk
Medlem

Det här kan vara det bästa jag läst det här decenniet.

Permalänk
Medlem

Det här ger ju kommandoskal ett helt ny betydelse.

Permalänk

80 krabbor för en gate. Vad blir det i nanometer måntro?

Permalänk

Hur stabil är en flip-flop gate av krabbor?

Jag ser visserligen artikeln om krabbor som implementerar enskilda gates som både intressant och värdefull men jag är samtidigt fundersam hur stabil en flip-flop gate, för att kunna använda dem som minne, är och något som orginalartikeln inte går in på.
Det är mycket möjligt att man får/kan använda annan design av flip-flops när det kommer till medvetna varelser som signaler, men jag ser fram emot vidare forskning på området.

Permalänk
Medlem

Undrar om han får betalt per timme

Permalänk
Medlem

Så vad ni försöker säga är att den nya amerikanska enheten för att mäta lagring i datorer är då MegaCrabs, GigaCrabs o.s.v? Verkar ju logiskt med amerikanska mått mätt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Galadhnen:

80 krabbor för en gate. Vad blir det i nanometer måntro?

Det blir åtta meter, eller cirka sex får om vi ställer krabborna på rad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Någonting är konstigt med matematiken här. Ett twitterinlägg har som mest 560 bytes (4 * 140). Men professorn verkar ha räknat med exakt 1000 bytes per inlägg.

Kan även tillägga att hans titel på engelska är "Associate Professor", vilket inte är samma sak som professor på svenska. Tror man brukar översätta det med lektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Jag ser visserligen artikeln om krabbor som implementerar enskilda gates som både intressant och värdefull men jag är samtidigt fundersam hur stabil en flip-flop gate, för att kunna använda dem som minne, är och något som orginalartikeln inte går in på.
Det är mycket möjligt att man får/kan använda annan design av flip-flops när det kommer till medvetna varelser som signaler, men jag ser fram emot vidare forskning på området.

En flip-flop är inte en grind, däremot kan man bygga flip-flops av olika grindar. Här kan man tänka sig en set-reset med en AND- och en OR-grind, eftersom dessa grindar användes i studien. Vi skulle alltså behöva 160 krabbor för en flip-flop. Här kan jag hålla med om att vi behöver testa hur stabilt det är.

Man kan möjligtvis tänka sig att krabbor inte är det mest optimala att bygga lagringsmedia av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burain:

Någonting är konstigt med matematiken här. Ett twitterinlägg har som mest 560 bytes (4 * 140). Men professorn verkar ha räknat med exakt 1000 bytes per inlägg.

Kan även tillägga att hans titel på engelska är "Associate Professor", vilket inte är samma sak som professor på svenska. Tror man brukar översätta det med lektor.

Var har du fått 4*140 från?

Ett twitterinlägg kan innehålla 280 tecken, och ett tecken kan vara mer än en byte eftersom man numera även kan tweeta med emojis eller andra tecken (t.ex. utländska sådana) som inte är inom någon godtycklig 8-bitars teckenuppsättning.

1000 bytes är därför inte helt uppåt väggarna, särkskilt inte om man betänker att det även finns en del metadata i en tweet, som t.ex. avsändare, mottagare, datum och tid, vilken slags enhet som tweetat, etc.

Men om man tittar bara på själva datat, tweeten alltså, så blir 1000/280 = c:a 3,57 bytes per tecken. Representerar man tweeten i UTF-8 (där ett tecken kan bli upp till 4 byte långt) så kan det gott och gärna bli att tweeten blir längre än 1000 byte men det är att se som ett extremfall (t.ex. en tweet som består endast av 280 emojisar.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Woop woop!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Någonting är konstigt med matematiken här. Ett twitterinlägg har som mest 560 bytes (4 * 140). Men professorn verkar ha räknat med exakt 1000 bytes per inlägg.

Kan även tillägga att hans titel på engelska är "Associate Professor", vilket inte är samma sak som professor på svenska. Tror man brukar översätta det med lektor.

Skulle nog översätta det till Docent istället för Lector. En Lektor är en titel till en lärare och Docent är en akademisk titel. Professor är sällan rätt om personen i frågan inte jobbat på universitet. Professor, likt Lektor, är en arbetstitel mer än en akademisk sådan.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på tesen att evolutionen gör alla varelser till krabbor i slutändan betyder det här kanske att mänskligheten så småningom kan uppnå någon form av kollektiv intelligens.

Permalänk
Medlem

Så Trump var några krabbor kort alltså.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon218488:

Med tanke på tesen att evolutionen gör alla varelser till krabbor i slutändan betyder det här kanske att mänskligheten så småningom kan uppnå någon form av kollektiv intelligens.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Miners kommer komma på ett sätt att nyttja detta och utrota krabborna

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av DasIch:

En flip-flop är inte en grind, däremot kan man bygga flip-flops av olika grindar. Här kan man tänka sig en set-reset med en AND- och en OR-grind, eftersom dessa grindar användes i studien. Vi skulle alltså behöva 160 krabbor för en flip-flop. Här kan jag hålla med om att vi behöver testa hur stabilt det är.

Man kan möjligtvis tänka sig att krabbor inte är det mest optimala att bygga lagringsmedia av.

Tack för förtydligandet!
Vilket osökt får mig att tänka att twittraren @emollick verkar ha fått fel på matematiken när han säger att det behövs 8 grindar för att lagra en byte. En grind används väl ändå inte till datalagring så, precis som du säger, behövs 2 grindar för en flipp-flopp som lagrar en bit, vilket ger 160 krabbor per bit och alltså (8*160) 1280 krabbor per byte.
Detta borde innebära att ett tweet på 1024 bytes borde kräva (1280*1024) 1310720 krabbor totalt.
Om vi antar vi använder honorna av minsta storlek (6mm)[1] så blir de utlagda på rad (1310720×0.006) ca 8 km lång krabbkö.
Medellivstiden verkar vara 3.7 år [2] så det krävs en viss påfyllning kan man tänka och vissa andra logistiska bekymmer men jag ser som sagt fram till vidare forskning på området.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Mictyris_guinotae
[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S235248...

Permalänk
Medlem

Hur många krabbor krävs det för att skriva ett twitter inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur många krabbor krävs det för att skriva ett twitter inlägg?

Nu är jag mera nyfiken på hur många krabbor det krävs för att posta ett inlägg på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nu är jag mera nyfiken på hur många krabbor det krävs för att posta ett inlägg på sweclockers.

Det är konfidentiellt.

Permalänk
Medlem

Kan man göra motsvarande fast med hur många guldfiskar det krävs eller myror!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kan man bryta Ethereum med alla krabbor i världen?