SSD-priser trissas upp av fabriksstopp och dyrare minneskretsar

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser trissas upp av fabriksstopp och dyrare minneskretsar

Oväntad hög efterfrågan och komponentbrist är årets recept för SSD-enheter, som väntas gå upp i pris under 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köp när det är billigt även om man inte behöver för stunden?

Kanske får bli mitt nya motto.

Satans stavningskontroller
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

PC-branschen har nått det stadiet att allt kommer bli dyrare framöver.
Sen kommer man alltid hitta nya saker att skylla/pinpointa prisökningarna på..

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fördelen med alla dessa upptrissade priser är att om två, tre år kan vi glädjas åt hur mycket billigare allting har blivit när det landat på samma nivåer som 2020 igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så glad man byggt ny dator förra året innan helvetet braka loss. Nu är man lugn i något år

Otroligt jobbigt för dom som letar delar nu. Jag skulle gett upp och bara väntat på nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fördelen med alla dessa upptrissade priser är att om två, tre år kan vi glädjas åt hur mycket billigare allting har blivit när det landat på samma nivåer som 2020 igen.

Samma pris/prestanda som 2020 då eller ?

Permalänk

Jag passade på att beställa. Lika bra så har man extra ifall det skulle hända något.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Ett par månader till så kan jag nog sälja datorn i delar och gå lite plus till och med. Fantastisk utveckling.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ett par månader till så kan jag nog sälja datorn i delar och gå lite plus till och med. Fantastisk utveckling.

Otroligt att Vega 64 kortet jag köpte för ~2 år sedan är värt mer idag än det var då. 😅

Skrivet av Dinoman:

Fördelen med alla dessa upptrissade priser är att om två, tre år kan vi glädjas åt hur mycket billigare allting har blivit när det landat på samma nivåer som 2020 igen.

Pfft, priser är som skattesatser: de går bara åt ett håll.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Jag släpper mina 64GB RAM när de har gått upp till det dubbla. Köpte för 2400kr i höstas.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är reell prisökning och hur mycket är beroende på dollarraset?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasseb64:

Hur mycket är reell prisökning och hur mycket är beroende på dollarraset?

Fast dollarras borde ge oss billigare SSDer, inte tvärtom. Gissar att Sweclockers prissätter i SEK och inte USD.

Permalänk
Medlem

Argh. Köpa nu eller vänta på sannolik prisnedgång igen om något år, det är frågan. Har inget brinnande behov just nu, men 8TB-enheter är redan tillräckligt dyra som de är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Man hade tur som fynda en 1Tb m. 2 sticka då för 800 kr den ska snart in i butiken 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Har tänkt köpa en ny 1-2TB PCIe 4.0 NVMe enhet lagom till DirectStorage blir aktuellt, kanske borde skynda på. Mitt RAM jag beställde för någon vecka sedan (G.Skill Trident Z med Samsung B-die) har dragit iväg i pris även det.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli löjligt nu. Precis ALLT inom datorkomponenter blir dyrare.
Känns mer som alla företag hoppar på tåget med "brist pga av corona" för att trissa upp priserna, när dom ser vad folk är villiga att betala för grafikkort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Samma pris/prestanda som 2020 då eller ?

Tyvärr är det nog på det viset?

Skrivet av Gorian:

Otroligt att Vega 64 kortet jag köpte för ~2 år sedan är värt mer idag än det var då. 😅

Pfft, priser är som skattesatser: de går bara åt ett håll.

Haha, så är det nog.

Skrivet av henkezan:

Det börjar bli löjligt nu. Precis ALLT inom datorkomponenter blir dyrare.
Känns mer som alla företag hoppar på tåget med "brist pga av corona" för att trissa upp priserna, när dom ser vad folk är villiga att betala för grafikkort.

Det svåra är väl att det finns en Corono-effekt såklart. Datorkomponenter är inte unikt mer än att kostnaden har stigit helt extrem på detta området.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fördelen med alla dessa upptrissade priser är att om två, tre år kan vi glädjas åt hur mycket billigare allting har blivit när det landat på samma nivåer som 2020 igen.

Nja, vet inte det. Minns när mekaniska HDDs gick upp i pris efter flodvågen. Tog nästan fem år innan det var tillbaka till samma nivå och än idag känner jag mig inte så imponerad över pris/lagring och sliter hellre lite till på de gamla jag har. Jag skulle se att pris/TB åtminstone halverades innan jag börjar känna köpintresset komma tillbaka. Detta framför allt för att förväntar mig att få en hel del mer för pengarna idag än för tio år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Nja, vet inte det. Minns när mekaniska HDDs gick upp i pris efter flodvågen. Tog nästan fem år innan det var tillbaka till samma nivå och än idag känner jag mig inte så imponerad över pris/lagring och sliter hellre lite till på de gamla jag har. Jag skulle se att pris/TB åtminstone halverades innan jag börjar känna köpintresset komma tillbaka. Detta framför allt för att förväntar mig att få en hel del mer för pengarna idag än för tio år sedan.

Min NAS behöver nya diskar. De som sitter i idag fungerar fortfarande bra (4st WD Red 4TB) men då dessa körts sedan typ 2014 så börjar det bli läge att byta. Men prissättningen som du är inne på är inte rolig, enda vettiga alternativet är externa diskar från Amazon att plocka diskar ur.

Sedan hjälper det inte att WD ändrar specifikationer som kraftigt försämrar produktens funktion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Min NAS behöver nya diskar. De som sitter i idag fungerar fortfarande bra (4st WD Red 4TB) men då dessa körts sedan typ 2014 så börjar det bli läge att byta. Men prissättningen som du är inne på är inte rolig, enda vettiga alternativet är externa diskar från Amazon att plocka diskar ur.

Sedan hjälper det inte att WD ändrar specifikationer som kraftigt försämrar produktens funktion.

Jag körde 4 stycken Seagate Exos x16 16TB för 3200kr/styck. Tänk på att de shuckade diskarna har inte garanti. Mina har 5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Jag körde 4 stycken Seagate Exos x16 16TB för 3200kr/styck. Tänk på att de shuckade diskarna har inte garanti. Mina har 5 år.

Nice! Kan nog bli det alternativet istället faktiskt, har mest sneglat på 12TB WD och då är det ändå runt 2000kr dessa går på beroende på prissänkning vid tillfället. Och problemet med garanti. WD Duo har garantin kvar men lite tveksam till att köra WD denna gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nice! Kan nog bli det alternativet istället faktiskt, har mest sneglat på 12TB WD och då är det ändå runt 2000kr dessa går på beroende på prissänkning vid tillfället. Och problemet med garanti. WD Duo har garantin kvar men lite tveksam till att köra WD denna gång.

Du måste köpa WD Red PRO / Gold till NASen då dessa är CMR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Du måste köpa WD Red PRO / Gold till NASen då dessa är CMR.

Har de börjat köra SMR även i 12GB+ nu? Byter jag diskar blir det att öka kapaciteten rejält iallafall.

Permalänk
Medlem

Finns det någon minneskretstillverkning i EU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Har de börjat köra SMR även i 12GB+ nu? Byter jag diskar blir det att öka kapaciteten rejält iallafall.

Det har med serien att göra Red PRO och Gold är CMR. Red är SMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har de börjat köra SMR även i 12GB+ nu? Byter jag diskar blir det att öka kapaciteten rejält iallafall.

Skrivet av anon2110:

Det har med serien att göra Red PRO och Gold är CMR. Red är SMR.

Det finns tre serier: Red, Red Plus och Red Pro.

Red finns i storlekarna 2-6 TB, är SMR och snurrar i 5400 rpm. Plus finns i storlekarna 1-14 TB 5400 rpm och är CMR i alla storlekar. Pro finns i 2-18 TB 7200 rpm och är CMR i alla storlekar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hur mycket är reell prisökning och hur mycket är beroende på dollarraset?

Dollarraset?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Det finns tre serier: Red, Red Plus och Red Pro.

Red finns i storlekarna 2-6 TB, är SMR och snurrar i 5400 rpm. Plus finns i storlekarna 1-14 TB 5400 rpm och är CMR i alla storlekar. Pro finns i 2-18 TB 7200 rpm och är CMR i alla storlekar.

Just det. Glömde plus-varianten. Den är också CMR som du skrev.

Permalänk
Inaktiv

Vill man ha en NAS-disk med mycket utrymme 16TB , så är det Exos diskar som gäller. Låter som f*n, men billiga då dessa är enterprisediskar . Ironwolf och Ironwolf PRO är dyrare än Exos.

Permalänk
Medlem

Här om dagarna skapade jag en så kallad Siimuliize tävling där man kunde vinna lite fläktar, moderkort och ett Samsung 970 pro 512gb då det blev lite delar över från sonens och frugans bygge. Brukar sälja av delar i vanlig ordning men tänkte lite goodwill och gör en tävling istället. Men det var ju ajabaja tydligen och min tävling raderades utan någon förvarning. Vilket fick mig att framstå som en skojare och de som deltagit i tävlingen kan jag ej kolla upp. Blev meddelad i efterhand i ett PM.

Jag kommer därför lägga upp allt som ett paket i köp/sälj delen till ett komiskt pris. Så ni som är ute efter mer utrymme ha utkik där under dagen.

Förvarning SweClockers nästa gång ni raderar något skulle uppskattas!