Måste man betala tullavgift?

Permalänk
Medlem

Måste man betala tullavgift?

Köpte några PCI slot covers via ebay.de av säljare från UK. Tänkte inte på att man efter brexit måste betala tull, hade för mig att frihandel fortfarande gällde. Fick dock brev från Postnord igår om att de håller mitt paket tills jag betalat avgifterna. Saken är den att varan inkl frakt kostade 30 kr, så att betala ytterligare totalt 82 kr i moms och tullavgift känns rätt ovärt. Måste jag betala? Jag känner inte att jag behöver sakerna till det priset.

Permalänk
Medlem

Låter du det vara så går varorna tillbaka till sändaren, och du borde slippa betala.

Permalänk
Medlem

De har väl tagit ut 75 kr för hantering och 7,5 kr för 25 % moms, får man anta. Att man ska betala moms är liksom inget nytt, ens inrikes. Tull är något som kan förekomma utöver momsen, men detta beror ju helt på vilket land varan kommer ifrån och vilken typ av vara det är, samt värdet. Inom EU ska istället svensk moms tas ut om säljaren säljer över ett ganska lågt gränsbelopp per år till Sverige, annars betalar man ursprungslandets moms.

PostNord (eller andra speditörer) kan ju inte sköta hanteringen gratis och då blir det så här med att avgiften blir hög i förhållande till billiga varors värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Köpte några PCI slot covers via ebay.de av säljare från UK. Tänkte inte på att man efter brexit måste betala tull, hade för mig att frihandel fortfarande gällde. Fick dock brev från Postnord igår om att de håller mitt paket tills jag betalat avgifterna. Saken är den att varan inkl frakt kostade 30 kr, så att betala ytterligare totalt 82 kr i moms och tullavgift känns rätt ovärt. Måste jag betala? Jag känner inte att jag behöver sakerna till det priset.

Jag hade samma sak med ett paket och jag struntade i att hämta ut det.

Permalänk
Medlem

Beställde också nyligen från UK och glömde bort Brexit. Betalade tullen... någon hundralapp hit o dit

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Låter du det vara så går varorna tillbaka till sändaren, och du borde slippa betala.

Ja, så är det, se:
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land/...

"Vad händer om jag får ett krav på att betala moms och en avgift, men inte betalar? Kommer jag få inkassokrav?

I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften ej betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren. Samtidigt kommer begäran om inbetalning av moms och momsdeklarationsavgiften att annulleras. Man riskerar således inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om man väljer att inte betala."

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Låter du det vara så går varorna tillbaka till sändaren, och du borde slippa betala.

Det stämmer men beroende på säljaren så kan den välja att inte betala tillbaka hela summan, tänker främst på fraktkostnader men även administrativt arbete. Seriösa butiker struntar väl i den administrativa kostnaden frakten vill de förstås inte bjuda på (om de inte redan gjort det d.v.s.).

Skrivet av Gustenrocks:

Jag hade samma sak med ett paket och jag struntade i att hämta ut det.

Det här kanske är en opopulär åsikt på ett forum som sweclockers men om man måste betala ~100 kronor extra för en vara p.g.a. sitt eget misstag så gör man det. Är man inte beredd att stå sitt kast för varan så kanske den inte var tillräckligt viktig att ens beställa från första början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Köpte några PCI slot covers via ebay.de av säljare från UK. Tänkte inte på att man efter brexit måste betala tull, hade för mig att frihandel fortfarande gällde. Fick dock brev från Postnord igår om att de håller mitt paket tills jag betalat avgifterna. Saken är den att varan inkl frakt kostade 30 kr, så att betala ytterligare totalt 82 kr i moms och tullavgift känns rätt ovärt. Måste jag betala? Jag känner inte att jag behöver sakerna till det priset.

Du skall inte behöva betala tull alls! Sverige är det enda landet som uppför sig just nu som rena kommunister mot just England! Enligt EU finns ett handelsavtal mellan alla länder i EU och just England att ingen skall behöva betala TULL!! Likaså om England köper saker från EU land! Sverige bryter mot detta just nu! Sitter du i Tyskland Holland och köper varor från just England så slipper du också betala tull. Finns ett handelsavtal mellan EU(Där kommunist Sverige ingår) som hänvisar till att tull inte får tas!

Kräver dock att man måste bevisa ursprunget av produkten.

Källa:
https://www.kommerskollegium.se/importera--exportera/eus-hand...

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte behöva betala några extra avgifter från UK finns ett frihandelsavtal inom EU?
Har själv beställt lite prylar från UK utan avgifter så något måste blivit fel från avsändaren!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Du skall inte behöva betala tull alls! Sverige är det enda landet som uppför sig just nu som rena kommunister mot just England! Enligt EU finns ett handelsavtal mellan alla länder i EU och just England att ingen skall behöva betala TULL!! Likaså om England köper saker från EU land! Sverige bryter mot detta just nu! Sitter du i Tyskland Holland och köper varor från just England så slipper du också betala tull. Finns ett handelsavtal mellan EU(Där kommunist Sverige ingår) som hänvisar till att tull inte får tas!

Kräver dock att man måste bevisa ursprunget av produkten.

Källa:
https://www.kommerskollegium.se/importera--exportera/eus-hand...

I detta fall handlar det dock om moms.
Vid import från tredje land skall importmoms tas ut.

"Brittiskt företags försäljning av varor till privatpersoner i Sverige

En vara som ska transporteras från EU till Sverige kan beskattas i Sverige exempelvis vid distansförsäljning. Det innebär att säljaren normalt ska vara registrerad här och ta ut svensk moms på försäljningen. Om en vara transporteras från Storbritannien, förutom Nordirland, till en privatperson i Sverige efter övergångsperiodens slut ska importmoms tas ut. Om privatpersonen är importör ska det brittiska företaget inte ta ut svensk moms. Vid försäljning av varor till privatpersoner, där varorna transporteras från Nordirland till Sverige, gäller fortsatt reglerna om distanshandel inom EU."

min fetning...

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Man ska väl inte behöva betala några extra avgifter från UK finns ett frihandelsavtal inom EU?
Har själv beställt lite prylar från UK utan avgifter så något måste blivit fel från avsändaren!

Återigen, man ska betala svensk moms/mervärdesskatt. Det är inte samma sak som tull, vilket många verkar ha svårt att förstå.

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Som synes kan man även åka på tull på dyrare varor, eftersom reglerna kräver att varorna enligt reglerna anses ha ursprung i Storbritannien. Det ska med andra ord inte vara fritt att använda Storbritannien som ett hål i EU:s tullar mot länder utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Du skall inte behöva betala tull alls! Sverige är det enda landet som uppför sig just nu som rena kommunister mot just England! Enligt EU finns ett handelsavtal mellan alla länder i EU och just England att ingen skall behöva betala TULL!! Likaså om England köper saker från EU land! Sverige bryter mot detta just nu! Sitter du i Tyskland Holland och köper varor från just England så slipper du också betala tull. Finns ett handelsavtal mellan EU(Där kommunist Sverige ingår) som hänvisar till att tull inte får tas!

Kräver dock att man måste bevisa ursprunget av produkten.

Källa:
https://www.kommerskollegium.se/importera--exportera/eus-hand...

Um, enligt Tullverket så måste du fortfarande betala moms på all införsel samt även tull på vissa saker. Det där brexitavtalet var en fis i rymden tyvärr...

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk blir lite lurade av ord som "tullhanteringsavgift" eller liknande. Dessa syftar bara på avgiften för tullhanteringen, inte att varan belagts med tull.

Om inte moms redan tagits ut av säljaren och korrekt deklarerats behöver en sådan deklaration göras, med en pålagd avgift som följd. Det är precis likadant som när man handlar andra varor från länder utanför EU, där det även där är vanligt att många kategorier av varor är tullfria på grund av olika handelsavtal mellan Sverige och det aktuella landet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Du skall inte behöva betala tull alls! Sverige är det enda landet som uppför sig just nu som rena kommunister mot just England! Enligt EU finns ett handelsavtal mellan alla länder i EU och just England att ingen skall behöva betala TULL!! Likaså om England köper saker från EU land! Sverige bryter mot detta just nu! Sitter du i Tyskland Holland och köper varor från just England så slipper du också betala tull. Finns ett handelsavtal mellan EU(Där kommunist Sverige ingår) som hänvisar till att tull inte får tas!

Kräver dock att man måste bevisa ursprunget av produkten.

Källa:
https://www.kommerskollegium.se/importera--exportera/eus-hand...

Här är en bättre källa som är lite mer relevant, ifall du inte tror de tidigare skribenterna.

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Och du, en liten uppmaning med all vänlighet: Om du ska slänga iväg skällsord(?) som kommunism samt använda versaler, utropstecken och allmänt överlägset språk så får du allt se till att du är säker på din sak. Annars blir det lite underhållande för oss övriga

Men visst, du har rätt i sak, man ska inte behöva betala tull från varor med ursprung från Storbritannien.

Edit: shit, missade att exakt samma länk redan länkats. Var visst lite för ivrig

Permalänk
Skrivet av dl380g7:

Sverige är det enda landet som uppför sig just nu som rena kommunister mot just England!

Kommunism betyder att staten sköter allt. Menar du att det endast är staten som har rätt att importera varor från Storbritannien och att privatpersoners import konfiskeras vid gränsen?

Skrivet av dl380g7:

Likaså om England köper saker från EU land! Sverige bryter mot detta just nu!

Nu är det inte främst länderna som köper saker av varandra utan företag och privatpersoner som handlar. Sedan spelar det ingen roll varifrån man köper varorna utan det som spelar roll är var de är tillverkade. Köper någon i England något från EU ska personen betala brittisk moms. En skillnad är att Storbritannien ligger ett halvår före EU med att införa ett system där säljaren kan välja att registrera sig för moms i Storbritannien så att momsen tas ut direkt vid försäljningen. Om säljaren inte använder sig av detta system tas moms, precis som i Sverige, ut av mottagaren vid leverans med en extra hanteringsavgift som följd. Butiker som skickar varor från länder utanför EU till EU kan börja registrera sig för moms inom EU från och med den 1 juli i år och om du köper från en sådan butik behöver du inte längre betala moms vid leverans utan det sker direkt till butiken. Tullverket varnar dock för att Postnord fortfarande kan komma att ta ut en avgift:

Citat:

Att en e-handelsplattform snart kan registrera sig för att redovisa moms direkt till Skatteverket innebär att du som privatperson ska betala den svenska momsen direkt vid köpet när du köper en vara via en sådan registrerad e-handelsplattform. E-handelsplattformen redovisar sedan momsen till Skatteverket, men ett ombud ska ändå göra en importdeklaration för din vara.

Är din vara värd högst 1 600 kronor ska du inte betala någon avgift till Tullverket vid importtillfället. Däremot kan det hända att ombudet tar ut en administrativ avgift av dig för att göra en importdeklaration.

Skrivet av dl380g7:

Sitter du i Tyskland Holland och köper varor från just England så slipper du också betala tull.

Precis som i Sverige. Förutsatt att varan tillverkats i England förstås. Har den tillverkats i något annat land kan det bli tull, men det är ingen skillnad mellan Sverige, Tyskland eller Holland. Moms ska förstås även betalas. Här finns det en specialregel som säger att köpare i Tyskland och Holland slipper moms om värdet understiger 22 euro. Den regeln tas bort den 1 juli i år och då får köpare i Tyskland och Holland betala moms från första kronan precis som det är här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Återigen, man ska betala svensk moms/mervärdesskatt. Det är inte samma sak som tull, vilket många verkar ha svårt att förstå.

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Som synes kan man även åka på tull på dyrare varor, eftersom reglerna kräver att varorna enligt reglerna anses ha ursprung i Storbritannien. Det ska med andra ord inte vara fritt att använda Storbritannien som ett hål i EU:s tullar mot länder utanför EU.

Där ser man borde va lätt för Ebay säljare att kringgå dock!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Rent generellt tror jag folk i allmänhet kallar alla avgifter och skatter man måste betala vid import för "tull". Även om det oftast är momsen de menar.