Plötsliga gigantiska fpsdrops i windows (ej inne i spel)

Permalänk
Medlem

Plötsliga gigantiska fpsdrops i windows (ej inne i spel)

Har sen ett par veckor tillbaks haft ett rätt drygt bekymmer.
Ibland får jag otroligt kraftiga fpsdrops som varar antingen ett tag, eller tills jag startar något resurskrävande som belastar processorn mer.

Det blir så lågt att muspekaren hackar fram och textinmatning i ett dokument fördröjs tills det syns osv.

Se denna film som exempel och kolla på muspekaren så ser ni vad jag menar.

https://imgur.com/2iWJj6n

Vid denna inspelning visade fraps mellan 2-5 fps (inspelat på 165fps) Titta också på Ryzenmaster så ser man att kärnorna knappt arbetar.
Jag upplever det som att datorn kräver resurser som inte processorn ger när den har låg belastning, vilket gör att det blir otillräckligt.

Jag har senaste B550 chipsetdrivers och BIOS. MBAM hittar inget vid körning.
Från början hade detta system ett 750w PSU från Corsair men jag lyckades tyvärr förstöra den och har därför temporärt bytt ut den mot ett 650w som enligt pappret är för litet för systemet men som jag personligen har svårt att tro inte räcker till, iallaf inte för att titta på windows skrivbord. Jag har aldrig fått BSOD i tunga titlar med samma PSU.

System:
Gigabte B550 Auros Elite,
Ryzen 5900x
PNY RTX 3080
G-Skill Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb
970 EVO 1tb M.2
650w PSU

Energiinställningar Balanserat (Rekommenderas för Ryzen, har även testat Optimal prestanda, gör ingen skillnad)

Vad finns det egentligen jag kan felsöka och har någon en idé om vad felet kan bero på?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Har du kollat DPC / ISR med t.ex. LatencyMon? Kan annars ev. ge någon ledtråd. Började problemen när du bytte PSU eller fanns de där innan också? Har dock också som dig svårt att tro att det skulle bero på det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du kollat DPC / ISR med t.ex. LatencyMon? Kan annars ev. ge någon ledtråd. Började problemen när du bytte PSU eller fanns de där innan också? Har dock också som dig svårt att tro att det skulle bero på det.

Tack för svar. I början visade den noll problem men efter att ha kört ett tag ser det ut så här.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Tack för svar. I början visade den noll problem men efter att ha kört ett tag ser det ut så här.
https://i.imgur.com/WIG94rK.png

Nvidia-drivrutinerna är notoriska för att orsaka höga DPC-siffror, men oftast orsakar det inga märkbara problem såsom du har. Varningarna i LatencyMon är lite missvisande. Tror inte det där är exceptionellt högra siffror (4369 µs är ju bara strax över 4 ms), hade du något muslagg under mätperioden? Kör till du får det annars och kolla rapporten i LatencyMon efter.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nvidia-drivrutinerna är notoriska för att orsaka höga DPC-siffror, men oftast orsakar det inga märkbara problem såsom du har. Varningarna i LatencyMon är lite missvisande. Tror inte det där är exceptionellt högra siffror (4369 µs är ju bara strax över 4 ms), hade du något muslagg under mätperioden? Kör till du får det annars och kolla rapporten i LatencyMon efter.

Nej men jag satt ej vid datorn under tiden jag körde den.
Jag har testat att stänga av AMD Cool&Quiet i BIOS nu för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara återkoppla om detta.
Jag bytte häromveckan ut PSUt mot ett nytt RM750 och efter dess har jag faktiskt inte haft detta en enda gång så det måste på något sätt varit PSUrelaterat.
Skumt för det hade jag inte trott men visst, det tillfälliga PSUt hade legat ett tag i garaget osv så det kanske inte var helt friskt.

Visa signatur