Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pellepelikan:

Det lyfter ju i och för sig fram hur Amazon funkar, något som många svenskar ar inte känner till då det är så nytt för oss här.

Det var väl det jag tyckte var värt att lyfta.

Om någon här tolkat det som att gotta sig i eller att sko sig på andras misstag är det beklagligt. Det var knappast vad jag ville uppnå med artikeln.

Bara att lyfta att det kan fungera väldigt annorlunda med market places än ”vanliga” butiker vilket inte är självklart för alla.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bamsebjörn:

Aha, var det bara förpackningen det gällde som var kopierad? Tyckte jag hade ett tydligt minne att det var receptet, jaja

Edit: Hade rätt, var hela paketet och brödet med:
https://www.flashback.org/t3284029

Ewa säger det ja.
Men verkligheten säger att hon drar en lögn.

Kolla jämförelsebild så är det enda som är likt förpackningen (vilket är standard förpackning), knäcket är inte på långa vägar likt i utseende, och innehållet skiljer sig i näringsvärden, vilket är tydligt bevis stt receptet inte är exakt samma.

Dock så är det nästan alla ingredienser som är lika, men receptet är inte lika.

Skulle receptet varit exakt samma så hade värdena varit samma.

Se bilden i artikeln:
https://www.dn.se/ekonomi/sa-tog-ica-over-ewalies-produkt-sam...

Bara förpackningen som är samma, men det är ju en ”standard” typ av förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Ewa säger det ja.
Men verkligheten säger att hon drar en lögn.

Kolla jämförelsebild så är det enda som är likt förpackningen (vilket är standard förpackning), knäcket är inte på långa vägar likt i utseende, och innehållet skiljer sig i näringsvärden, vilket är tydligt bevis stt receotet inte är exakt samma.

Dock så är det nästan alla ingredienser som är lika, men receptet är inte lika.

Skulle receptet varit exakt samma så hade värdena varit samma.

Se bilden i artikeln:
https://www.dn.se/ekonomi/sa-tog-ica-over-ewalies-produkt-sam...

Bara förpackningen som är samma, men det är ju en ”standard” typ av förpackning.

Sant! Kollade upp innehållsförteckningarna också på respektive hemsida, och som du säger så skiljer de sig aningens åt. Och det är ju då märkligt, känns som att medierna borde haft möjlighet att kolla upp detta väldigt lätt innan de publicerar artiklar med sådana raka påståenden.

Jag skulle ju dock såklart säga att det är en knockoff av samma produkt, eftersom det är en väldigt snarlik förpackning, samt samma bageri och ett liknande recept som används. Enkelt för ica att tjäna några tior till per förpackning bröd sålt och slippa en leverantör i lagerhyllorna.

Permalänk
Medlem

https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-in...

Citat:

Du måste ha nivå

Ibland så fattar man ingenting

Skrivet av UndaC:

vilket inte är självklart för alla.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bamsebjörn:

Sant! Kollade upp innehållsförteckningarna också på respektive hemsida, och som du säger så skiljer de sig aningens åt. Och det är ju då märkligt, känns som att medierna borde haft möjlighet att kolla upp detta väldigt lätt innan de publicerar artiklar med sådana raka påståenden.

Jag skulle ju dock såklart säga att det är en knockoff av samma produkt, eftersom det är en väldigt snarlik förpackning, samt samma bageri och ett liknande recept som används. Enkelt för ica att tjäna några tior till per förpackning bröd sålt och slippa en leverantör i lagerhyllorna.

De hade möjligheten, men valde att inte kolla upp det, då tidningarna tjänar pengar på artiklarna (prenumeranter, tidningsköp, anonser mm), då är det bättre att skriva o tjäna pengar och inte berätta hela sanningen, än att inte skriva o missa inkomsten.

Ja, självklart är det en ”ripoff”, då ICA till o med valde samma förpackningstyp.
Ju mer led som kapas bort ju lägre pris mot uumd, eller bättre marginal kan man ha.

Ex:
Wish/alibaba mfl sidor säljer o skeppar direkt från China, de kapar hela mellanleden i/till Sverige, o kan få ha lägre pris.

En kabel som köps in för nångon/några tia/tior kostar hundralappar i svenska butiker, just för alla mellanled, personal, frakter mellan alla led, butikshyror, lagerhyra mm.

Tyvärr visar sog det även på ex tillverkning, vilket mycket har flyttats från Sverige sista 10-20 åren till lägre avlönade länder. Ett kommande exempel till nästa år (2022) är flytten av Göteborgskex från Göteborg (Kungälv) till Riga (I Lettland).

Där ”skyller” Orkla på att nuvarande fabriken ligger instängt, o inte kan byggas ut som de vill (vilket är ett svepskäl, då de har stort område som de kan bebygga, både på mark men även höjdledes om de skulle vilja, kommunen skulle knappst stopa att ge bygglov till utbyggnad om de skulle sökt), utan det hela handlar om lägre lönekostnad.

Liknande exempel på flytt senaste åren är Findus, som flyttade produktionen från Bjuv till Tyskland.

Man kan ju undra hur Sverige kommer vara om 10 år om denna företagsflykt utomlands till låglöneländer/lägre betalda länder fortsätter.
Hur ska landet gå runt när det inte finns jobb till alla? (Dvs inga skatteintäkter, fler går på bidrag, redan idag så är Sveriges ekonomi körd i botten i det offentliga (stat/kommun/regioner)).

Permalänk
Medlem

Jag tycker de bra att Amazon höjer standarden p hur man behandlar konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Självklart. Detta är inte ett fynd det är ett fel. Som köpare vet man vad varan bör kosta, allt annat är skitsnack, sen om man ändå väljer att gå vidare med sin lilla ”kupp” trots vädjan från säljaren är upp till var och en. Ungefär som när folk här stackade koder på wish för gratis prylar bara för att det gick.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag är inte jurist så min fråga är om svek och sakocker i avtalslagen är aktuellt när man handlar från butiker?

Citat:

Den lag som blir tillämplig i din fråga är avtalslagen(AvtL).

Ditt bud på plats är ett anbud. När säljaren svarade via sms att han accepterade ditt anbud, slöt ni ett avtal som är bindande för er båda två enligt 1 § AvtL. Det betyder att du är bunden att betala det pris du erbjöd för tavlorna, och säljaren är bunden att fullfölja sin del.

Men däremot kan avtalet bli ogiltigt på grund av något som kallas för svek, enligt 30 § AvtL. Du var medveten om att tavlorna var kraftigt underprisade, men teg om det till säljaren. Eftersom att du visste om prisets stora skillnad men aktivt valde att inte påpeka det skulle 30 § AvtL kunna bli aktuell. Det kan alltså leda till att avtalet är ogiltigt.

En annan grund som avtalet kan bli ogiltigt på är sakocker. För att det ska vara sakocker krävs dock att det du betalat gentemot marknadsvärdet är en struntsumma, och att du genom det har tjänat in mycket pengar. Det krävs också att säljaren genom exempelvis oerfarenhet gått med på priset och du har förmått alternativt påverkat honom att acceptera priset. Det återfinns i 31 § AvtL. Om sakocker föreligger blir avtalet ogiltigt.

För att sammanfatta det hela så är ert avtal giltigt och det bestämda priset gäller. Däremot kan det ogiltigförklaras om något av de två ovannämnda styckena föreligger. Det innebär för er att säljaren behåller tavlorna, du behöver inte betala och inget köp genomförs.

https://lawline.se/answers/avtal-upplysningsskyldighet-om-mar...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollade just på Swedroid och det verkar röra sig om många där som beställt flera plattor för att sälja vidare. Någon där påstod att 2500 plattor hade beställts till det felaktiga priset. Huruvida det stämmer vet jag inte men det rör sig tveklöst om många plattor.
Beställningarna ska sen ha gått till Amazon för att packas och skickas. Här verkar säljaren fått panik och försöker sig på damage control. En del beställningar verkar ha blivit skickade medan andra blev avbrutna av säljaren eller köparna.

Det kan inte vara roligt att vara den som knappat in fel pris på varan...

Tänk vad lätt det är att missa en siffra eller kanske en decimal som hamnar fel och vilka konsekvenser det drar med sig.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna se Amazon som ett Ebay fast med mer enhetlig image, där säljarna väljer att uppgå i varumärket Amazon samt får inte bara hjälp med betalvägar och frakt (som i fallet Ebay), utan även lagerhantering mm. Sänker såklart trösklarna för dessa att kunna ha en webshop som når hela världen, och möjliggör affärer som inte hade blivit av annars. Mot att man ställer upp på Amazons regler.

Men precis samma verklighet kan lika gärna beskrivas så här. Säljarna är subkontraktorer åt Amazon, och hyrs in för att inte behöva anställas (precis som Amazon gör med en stor del av sin personal). De får dessutom själva stå för den ekonomiska risken, om det som säljs inte bär sig (t.ex. i konkurrens med andra säljare på Amazon) så är det inte Amazons problem. Man kan se det som att Amazon outsourcat risken, inte bara för arbetskraften (som för deras lagerarbetare, MTurk-arbetare mfl.) utan i detta fall även för affärsverksamheten. Men Amazon får fortfarande credd för de lyckade affärerna, de varor som säljer. För de fortsätter såklart marknadsföra produkterna som något som "Amazon" säljer. Det finns i den ekvationen inte mycket som Amazon självt kan förlora på.

Ekonomisk risk är ju annars något som har uppenbara stordriftsfördelar. Hade Amazon varit ett vanligt företag så hade de utan problem hanterat misstag av den typ som beskrivs här - en av poängerna med att vara stor (som företag) är att man har råd att ta risker, vilket översätts i mindre marginaler och därmed konkurrenskraft. Men då Amazons affärsidé är att göra sig av med riskerna, så hamnar de på småföretagare och deras anställda istället. Då får vi episoder som denna, som Amazon kan svära sig fria från med kunden som alibi.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Tyvärr visar sog det även på ex tillverkning, vilket mycket har flyttats från Sverige sista 10-20 åren till lägre avlönade länder. Ett kommande exempel till nästa år (2022) är flytten av Göteborgskex från Göteborg (Kungälv) till Riga (I Lettland).

Där ”skyller” Orkla på att nuvarande fabriken ligger instängt, o inte kan byggas ut som de vill (vilket är ett svepskäl, då de har stort område som de kan bebygga, både på mark men även höjdledes om de skulle vilja, kommunen skulle knappst stopa att ge bygglov till utbyggnad om de skulle sökt), utan det hela handlar om lägre lönekostnad.

Liknande exempel på flytt senaste åren är Findus, som flyttade produktionen från Bjuv till Tyskland.

Man kan ju undra hur Sverige kommer vara om 10 år om denna företagsflykt utomlands till låglöneländer/lägre betalda länder fortsätter.
Hur ska landet gå runt när det inte finns jobb till alla? (Dvs inga skatteintäkter, fler går på bidrag, redan idag så är Sveriges ekonomi körd i botten i det offentliga (stat/kommun/regioner)).

Det handlar inte bara om lägre löner utan om lägre kostnader för att driva verksamheten på grund av bland annat lägre skattetryck. I fallet med industrier som flyttar utomlands så handlar det ofta om att man står inför att expandera och bygga en ny fabrik, och då kan man lika gärna göra det i ett land där det både är billigare att bygga och driva den fabriken. Tyvärr finns det centrala delar av styrningen i Sverige som har svårt att dra samma slutsatser som du gör här, att det som kostar samhället mest är uteblivna skatteintäkter och att lösningen inte är att fortsätta på samma väg som fört oss dit vi är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det handlar inte bara om lägre löner utan om lägre kostnader för att driva verksamheten på grund av bland annat lägre skattetryck. I fallet med industrier som flyttar utomlands så handlar det ofta om att man står inför att expandera och bygga en ny fabrik, och då kan man lika gärna göra det i ett land där det både är billigare att bygga och driva den fabriken. Tyvärr finns det centrala delar av styrningen i Sverige som har svårt att dra samma slutsatser som du gör här, att det som kostar samhället mest är uteblivna skatteintäkter och att lösningen inte är att fortsätta på samma väg som fört oss dit vi är idag.

Alltså nej.

Sverige som land kan aldrig tävla i tillverkningskostnader med låglöneländer på enkla produkter. Det går inte, oavsett hur mycket skattelättnader som skulle ges företagen. Produkten skulle bli för dyr i slutändan ändå, om vi inte skulle tillåta företagen att betala sina anställda så lite att de ändå måste gå till socialen likt Walmart i USA.

Det Sverige kan göra är saker högre upp i kedjan, bygga programvara, tillhandahålla tjänster, skapa nya saker och även tillverka men då klart mer komplexa grejer än kex och mat.

Varför då? Jo för slutkund (vi) vägrar betala premium för svenskt. Jag blir galen på att gå på matvaruaffärerna och se den klara majoriteten av mina medmänniskor kasta den billigaste varan i korgen istället för den svenska. Vi kan inte ha jordbruk i Sverige om ingen vill betala för att det kostar mer att föda upp och slakta en gris i Sverige än i Danmark. Eller en gurka här kontra i Spanien. etc. Och värre blir det givetvis med varor som går på export, där vi inte ens har "värna om fosterlandet" som argument. Varför skulle Hans i Tyskland vilja betala mer för sina smörgåsrån från Göteborgs Kex bara för att dom ska vara gjorda i Sverige istället för Lettland? Svaret är att det bryr han sig inte om, han köper dom billigare rånen så länge dom smakar likvärdigt.

Men jobben då?! Skriker folk. Det finns jobb, ganska mycket jobb till och med, det är brist på kompetens i Sverige i många sektorer idag. Det vi inte har är industri-jobb, och jobb utan krav på utbildning (ja, utöver t.ex. städare och några andra yrken). Men vi kommer inte få nya sådana jobb i någon större utsträckning.

Som ett exempel bara så på min relativt lilla arbetsplats har vi haft 4 personer som jobbat inom industri tidigare, två som svetsare och dom andra två på golvet. Hälften gick frivilligt och dom andra två var varslade, alla fyra gick en YH utbildning för att skola om sig till programmerare och hade jobb innan dom ens var klara. Jag fattar att inte alla kan skola om sig till vad som helst, och det är trist med arbetslöshet, men vi kan inte ha det så bra som vi har det, med bra löner, schyssta villkor, bra skyddsnät och samtidigt vara ett land där vi kan producera saker så billigt att vi kan konkurrera med t.ex. Lettland. Det är en omöjlig ekvation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Alltså nej.

Sverige som land kan aldrig tävla i tillverkningskostnader med låglöneländer på enkla produkter. Det går inte, oavsett hur mycket skattelättnader som skulle ges företagen. Produkten skulle bli för dyr i slutändan ändå, om vi inte skulle tillåta företagen att betala sina anställda så lite att de ändå måste gå till socialen likt Walmart i USA.

Det Sverige kan göra är saker högre upp i kedjan, bygga programvara, tillhandahålla tjänster, skapa nya saker och även tillverka men då klart mer komplexa grejer än kex och mat.

Varför då? Jo för slutkund (vi) vägrar betala premium för svenskt. Jag blir galen på att gå på matvaruaffärerna och se den klara majoriteten av mina medmänniskor kasta den billigaste varan i korgen istället för den svenska. Vi kan inte ha jordbruk i Sverige om ingen vill betala för att det kostar mer att föda upp och slakta en gris i Sverige än i Danmark. Eller en gurka här kontra i Spanien. etc. Och värre blir det givetvis med varor som går på export, där vi inte ens har "värna om fosterlandet" som argument. Varför skulle Hans i Tyskland vilja betala mer för sina smörgåsrån från Göteborgs Kex bara för att dom ska vara gjorda i Sverige istället för Lettland? Svaret är att det bryr han sig inte om, han köper dom billigare rånen så länge dom smakar likvärdigt.

Men jobben då?! Skriker folk. Det finns jobb, ganska mycket jobb till och med, det är brist på kompetens i Sverige i många sektorer idag. Det vi inte har är industri-jobb, och jobb utan krav på utbildning (ja, utöver t.ex. städare och några andra yrken). Men vi kommer inte få nya sådana jobb i någon större utsträckning.

Som ett exempel bara så på min relativt lilla arbetsplats har vi haft 4 personer som jobbat inom industri tidigare, två som svetsare och dom andra två på golvet. Hälften gick frivilligt och dom andra två var varslade, alla fyra gick en YH utbildning för att skola om sig till programmerare och hade jobb innan dom ens var klara. Jag fattar att inte alla kan skola om sig till vad som helst, och det är trist med arbetslöshet, men vi kan inte ha det så bra som vi har det, med bra löner, schyssta villkor, bra skyddsnät och samtidigt vara ett land där vi kan producera saker så billigt att vi kan konkurrera med t.ex. Lettland. Det är en omöjlig ekvation.

Jag nöjer mig inte med att klicka på gilla. Grymt bra svar på den sönderslagna hästen skattetrycket och att enda lösningen är att låta företagen bestämma. Vi måste utvecklas framåt, inte stagnera eller än värre kämpa för svunna tiders arbetsmarknad i sverige. Tyvärr en allt för stor industriomtanke i Sverige, allt från sossarna och LO till SD gösslar storföretagen med skattelättnader, miljöundantag etc. Kolla bara på lågprisflygen och vad de lyckats lura svenska kommuner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det här är en ny lägstanivå på journalistiken här på Sweclockers i min mening. Så här läste jag artikeln:

"Kalle trodde han gjort värsta kapet när en stolle på Amazon satte fel pris av misstag och nu blir han trakasserad över telefon. Sjukt va?!"

Skrivet av Calle2003:

Skriven av Chefredaktören dessutom.

Skrivet av Fryngel:

Eller hur? Det är OK med "var vänlig stäng av annonsblockeraren"-meddelanden, men inte med uppenbart desperata meddelanden till "SweClockers nära medarbetare" när hans klipp hotas.
Sweclockers kan hävda att deras levebröd hänger på annonsintäkter, men samtidigt ondgöra sig över att en stackars kines (en gissning) har bossen efter sig. Hans levebröd var visst inte viktig, bara den "nära medarbetarens" klipp.

Skrivet av Ernesto:

Jag älskar Sweclockerns, men det var faan knappt verkshöjd på den här artikeln.

Läs den inte då och kommentera verkligen inte? Har ju blivit en diskussion som kan vara mer värd än artikeln i sig?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag anser att alla med någon nypa moralisk kompass bör avstå köp ifrån Amazon.

Jag gör i all fall det och stöttar de mindre, oftast inhemska, bolagen även om det betyder att man betalar lite mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Min första spontana tanke - är detta på riktigt?
Straffar alltså Amazon småföretagen på detta sätt? Ytterligare en anledning till att bojkotta skiten

Det är sinnessjukt. Jeff B-sås tjänar pengar även på avbokade ordrar. Snacka om gyllene drömmen för alla företag: även tjäna pengar när kunder INTE köper från dig!

Skrivet av Nihilas:

Min spontana tanke blev - varför avbokar man inte när säljaren gjorde ett fel och bad snällt?

Exakt min tanke och extra intresserad är jag att höra vad denna så kallade "en av Sweclockers nära medarbetare från forumet" har valt att göra? I mina ögon representerar denna persons handlingar även Sweclockers företagsmässiga anseende.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Kollade just på Swedroid och det verkar röra sig om många där som beställt flera plattor för att sälja vidare. Någon där påstod att 2500 plattor hade beställts till det felaktiga priset. Huruvida det stämmer vet jag inte men det rör sig tveklöst om många plattor.
Beställningarna ska sen ha gått till Amazon för att packas och skickas. Här verkar säljaren fått panik och försöker sig på damage control. En del beställningar verkar ha blivit skickade medan andra blev avbrutna av säljaren eller köparna.

Det kan inte vara roligt att vara den som knappat in fel pris på varan...

Alltså va? Jag beställde en grej från en annan svensk sajt för typ 15% av priset. De makulerade ordern och sa typ "Sorry, fel pris, här får du tillbaka dina slantar". Hade dock inte fått orderbekräftelsen. Hur fan lyckas killen bekräfta och skicka en vara till 10% av marknadspriset om han själv äger företaget?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Bara att säga GRATTIS!
Du fick en gratis ritplatta och du och alla andra som klickade bort säljarens samtal och ignorerade hans vädjan ruinerade honom och gjorde honom arbetslös. Han kanske hade en familj att försörja, men vad gör det dig nu kan du rita på en platta och vara glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är ju något här som inte stämmer, kan jag känna. Det handlar alltså i slutändan om ett "straff" på ca 17:-, eftersom det är 8,5% av ca 200:-, och jag har väldigt svårt att tro att någon alls skulle få sparken för en sådan summa, eller att det vore något större problem för en anställd att täcka den kostnaden på andra sätt. Nej, det hela låter väldigt skumt tycker jag.

Fast tänk ett varv till, tror du han hade ett inköpspris på under 200 kr på varan om han sålde den för 210 men den skulle säljas för 2099? Säkerligen torskar han en bit över tusenlappen minst på det här och det kan mycket väl vara en veckas lön eller mer för honom.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Alltså va? Jag beställde en grej från en annan svensk sajt för typ 15% av priset. De makulerade ordern och sa typ "Sorry, fel pris, här får du tillbaka dina slantar". Hade dock inte fått orderbekräftelsen. Hur fan lyckas killen bekräfta och skicka en vara till 10% av marknadspriset om han själv äger företaget?

Han äger nog inte företaget, han är nog bara säljansvarig mot den svenska marknaden på Amazon.
Sköter Google translate och sätter priser mao.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Deras straff/belöningsstruktur påminner om något radikalt kommunistiskt land. Helt sjukt.

Företag under ett kapitalistiskt system utnyttjar den makt dess kapital ger dem.

”LÅTER SOM KOMMUNISM”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Min erfarenhet av Amazon är att organisationsstrukturen verkar brutal. Är kund på AWS och lämnade ett dåligt betyg till en supportmedarbetare (fick copy-paste-svar) & blev i efterhand uppringd. Personen ifråga menar att hon kan få sparken om jag inte förbättrar betyget... vad gör man då liksom? Deras straff/belöningsstruktur påminner om något radikalt kommunistiskt land. Helt sjukt.

Kommunistikt land? Du vet att kommunism och kaptialism inte är något man para ihop. Tror du menar brunskjortor eller fascister

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

De hade möjligheten, men valde att inte kolla upp det, då tidningarna tjänar pengar på artiklarna (prenumeranter, tidningsköp, anonser mm), då är det bättre att skriva o tjäna pengar och inte berätta hela sanningen, än att inte skriva o missa inkomsten.

Ja, självklart är det en ”ripoff”, då ICA till o med valde samma förpackningstyp.
Ju mer led som kapas bort ju lägre pris mot uumd, eller bättre marginal kan man ha.

Ex:
Wish/alibaba mfl sidor säljer o skeppar direkt från China, de kapar hela mellanleden i/till Sverige, o kan få ha lägre pris.

Wish/alibaba mfl kinesiska sidor kan vara billliga för att de har slavar och andra former av obetald arbetkraft, och inte behöver ta hänsyn till miljö, mänskliga rättigheter, fackliga rättigheter, arbetsmiljö med mera.

Så det har inget med Svenska mellanhänder i det fallet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Läs den inte då och kommentera verkligen inte? Har ju blivit en diskussion som kan vara mer värd än artikeln i sig?

Alla måste ju få möjlighet att visa vad vi uppskattar eller inte uppskattar innehållsmässigt på en webbplats som vi besöker regelbundet. I detta fall var det riktat till redaktionen och jag skulle ju kunna använda samma retorik som dig och be dig att inte kommentera inlägg där du inte håller med. Men då går vi lite emot själva syftet med att ha ett diskussionsforum över huvud taget.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Fast tänk ett varv till, tror du han hade ett inköpspris på under 200 kr på varan om han sålde den för 210 men den skulle säljas för 2099? Säkerligen torskar han en bit över tusenlappen minst på det här och det kan mycket väl vara en veckas lön eller mer för honom.

Det faller ju dock precis in inom det jag skrev. I artikeln lyftes straffet på 8,5% fram som den troliga orsaken till paniken: "Anledningen till säljarens desperata ton är troligen de straff Amazon utfärdar mot säljare som avbokar kunders ordrar."

Något annat ligger uppenbarligen bakom, vilket mycket väl kan vara det du påpekar.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Alltså va? Jag beställde en grej från en annan svensk sajt för typ 15% av priset. De makulerade ordern och sa typ "Sorry, fel pris, här får du tillbaka dina slantar". Hade dock inte fått orderbekräftelsen. Hur fan lyckas killen bekräfta och skicka en vara till 10% av marknadspriset om han själv äger företaget?

Nej, det är alltså någon som ansvarat för annonseringen på Amazon för XP-Pens räkning som klantat till det. XP-Pen är inget fåmansbolag.
Samtidigt har folk på Swedroid (och kanske även på andra forum) letat fynd på Amazon. En tiondel av marknadspriset är uppenbarligen lockande så det är många som beställer ritplattor och hoppas köpet går igenom. Vissa beställer en hel hög med plattor i hopp om att kunna sälja vidare.
Eftersom ordrarna bekräftas direkt och går via Amazons varulager blir det jävligt jobbigt för den stackars anställde som klantat till det. Funkar liksom inte att bara dra i nödbromsen. Därav dessa desperata meddelanden och samtal. Det är inte bara förfrågningar om att avbryta ordrarna utan även skicka tillbaka varorna mot 25 euro i ersättning.

Problemet är alltså inte heller att Amazon tar ut en liten avgift om säljaren avbryter ordern. Det är kaffepengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Min erfarenhet av Amazon är att organisationsstrukturen verkar brutal. Är kund på AWS och lämnade ett dåligt betyg till en supportmedarbetare (fick copy-paste-svar) & blev i efterhand uppringd. Personen ifråga menar att hon kan få sparken om jag inte förbättrar betyget... vad gör man då liksom? Deras straff/belöningsstruktur påminner om något radikalt kommunistiskt land. Helt sjukt.

Du menar snarare ett radikalt kapitalistland med tanke på att det är Amazon vi pratar om?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Att eran medarbetare inte avbeställde efter första meddelandet är ju konstigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det handlar inte bara om lägre löner utan om lägre kostnader för att driva verksamheten på grund av bland annat lägre skattetryck. I fallet med industrier som flyttar utomlands så handlar det ofta om att man står inför att expandera och bygga en ny fabrik, och då kan man lika gärna göra det i ett land där det både är billigare att bygga och driva den fabriken. Tyvärr finns det centrala delar av styrningen i Sverige som har svårt att dra samma slutsatser som du gör här, att det som kostar samhället mest är uteblivna skatteintäkter och att lösningen inte är att fortsätta på samma väg som fört oss dit vi är idag.

Och det grundar sig då i höga löner. Höga löner = högre bygg och driftkostnad.

Skrivet av takeoninja:

Men jobben då?! Skriker folk. Det finns jobb, ganska mycket jobb till och med, det är brist på kompetens i Sverige i många sektorer idag. Det vi inte har är industri-jobb, och jobb utan krav på utbildning (ja, utöver t.ex. städare och några andra yrken). Men vi kommer inte få nya sådana jobb i någon större utsträckning.

På Arbetsförmedlingen finns det just nu 133 386 jobb utannonserade, men det är ca 451 000 arbetslösa, så det saknas jobb ändå. Men staten arbetar efter att en viss del _måste_ vara arbetslösa för att inte lönerna ska dra iväg.

Skrivet av Gandir:

Wish/alibaba mfl kinesiska sidor kan vara billliga för att de har slavar och andra former av obetald arbetkraft, och inte behöver ta hänsyn till miljö, mänskliga rättigheter, fackliga rättigheter, arbetsmiljö med mera.

Så det har inget med Svenska mellanhänder i det fallet att göra.

Dvs lägre löner och färre mellanhänder vilket tidigare sagts.

Det var stor del med mellanhänder att göra, varje part vill ha sin beskärda del i kedjan. Kapa bort 1-2 mellanhänder så kan priset kapas med 20-50% om inte mer i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Sant! Kollade upp innehållsförteckningarna också på respektive hemsida, och som du säger så skiljer de sig aningens åt. Och det är ju då märkligt, känns som att medierna borde haft möjlighet att kolla upp detta väldigt lätt innan de publicerar artiklar med sådana raka påståenden.

Jag skulle ju dock såklart säga att det är en knockoff av samma produkt, eftersom det är en väldigt snarlik förpackning, samt samma bageri och ett liknande recept som används. Enkelt för ica att tjäna några tior till per förpackning bröd sålt och slippa en leverantör i lagerhyllorna.

Kan man säga att Ewalie är en så kallad scalper? Istället för att hon köper från tillverkaren och skor sig på andra så plockar Ica bort henne.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1