Laptop stänger inte av sig, när HDMI-sladden sitter i?

Permalänk
Medlem

Laptop stänger inte av sig, när HDMI-sladden sitter i?

Jag har en laptop, men är mer som en stationär dator med flera externa hårddiskar o andra tillbehör inkopplade. När jag går ut eller sover så fäller jag ihop den. Men jag har en HDMI-kabel kopplad från datorn till min receiver o vidare till TV:n. När denna sitter i så stängs inte datorn av, eller ens sätts i viloläge när jag fäller ihop den. Även om jag sätter receivern i standbyläge.

Sitter den inte i så slocknar datorn när jag viker ihop den, o jag får låsa upp hårddiskarna, återkoppla VPN o liknande.

Jag kör Linux Mint 20.1 på den om det har någon betydelse. Det är inget större problem men jag undrar mest varför det blir så här? Drivs datorn vidare med ström från HDMI-sladden?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Det är nog sannolikt en funktion anpassad för att man ska kunna köra ut bild på t.ex. en projektor utan att behöva ha skärmen uppfälld. Upplevt samma funktion på en rad HP-laptops, men har ingen aning om var man stänger av det tyvärr. En gissning är att det är i BIOS eftersom det funkar likadant för dig på Linux.

Permalänk
Medlem

Försökte googla på detta men hittade ju tyvärr ingenting relevant som är som i TS scenario (hdmi ansluten till kringutrustning, laptop går ej ner i strömspar/viloläge när locket stängs).

Skribenten ovan är säkert på rätt spår, det låter rimligt iallafall. Så det är likadant i Windows alltså? Det hade jag inte koll på, annars tänkte jag ju direkt att det vore inte det första som funkar lite lustigt under linux (menar inte att klanka ner här nu men ibland krabbar de mest oväntade saker och det vill bara inte fungera)

Börjar fundera på om det finns någon inställning någonstans i stil med "allow this device to wake the computer from sleep" och att det liksom kickar in direkt, men jag spånar låååångt iväg nu.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

I filen /etc/systemd/logind.conf så finns det en utkommenterad rad:
#HandleLidSwitchDocked=ignore

Ta bort utkommenteringen och ändra den till:
HandleLidSwitchDocked=suspend

Spara och applicera ändringarna genom att köra:
systemctl restart systemd-logind.service

Permalänk
Medlem

Om du kör Cinnamon som skrivbordshanterare (standardvalet) så borde du kunna gå till Inställningar -> Strömhantering och kryssa i att du vill göra samma sak när du stänger skärmen oavsett om du har externa skärmar inkopplade.