Vänta med datorköp? (budget 20-25K)

Permalänk

Vänta med datorköp? (budget 20-25K)

Min dator säckade ihop igår efter att jag dammsög den invändigt (nu vet jag att man inte ska göra så..)
Nu när jag kollar efter ny dator förstår jag att det för tillfället är komponentbrist vilket driver upp priserna, är det en bra idé att vänta ett tag med inköp för en mer prisvärd dator därmed?

Dvs - är detta ett läge då jag kommer få mer bang for the buck än normalt genom att vänta säg ett halvår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Russeldog:

Min dator säckade ihop igår efter att jag dammsög den invändigt (nu vet jag att man inte ska göra så..)
Nu när jag kollar efter ny dator förstår jag att det för tillfället är komponentbrist vilket driver upp priserna, är det en bra idé att vänta ett tag med inköp för en mer prisvärd dator därmed?

Dvs - är detta ett läge då jag kommer få mer bang for the buck än normalt genom att vänta säg ett halvår?

Svårt att säga. Många tror brist genom hela 2022..
Så jag vet ärligt inte.
Är nog första gången någonsin jag kanske hade kollat prebuilt

Permalänk
Skrivet av Russeldog:

Min dator säckade ihop igår efter att jag dammsög den invändigt (nu vet jag att man inte ska göra så..)
Nu när jag kollar efter ny dator förstår jag att det för tillfället är komponentbrist vilket driver upp priserna, är det en bra idé att vänta ett tag med inköp för en mer prisvärd dator därmed?

Dvs - är detta ett läge då jag kommer få mer bang for the buck än normalt genom att vänta säg ett halvår?

Jag ser inga tecken på att problemet har löst sig om 6 månader. Det har pratas om det ena problemet efter det andra som kan få både ram, ssd att stiga i pris. Nyligen pratade någon grafikkorttillverkare till sina aktieägare att de kunde få mer betalt.

Så mitt råd är att inte avvakta en kort tid p.g.a. corona kaoset. Du kan säkerligen få vänta 2 år på det. Det intressanta att vänta på är istället kommande hårdvara. Intel släpper snart gen 11, därefter händer det inte så mycket. Sedan kommer det en ny plattform med ddr5. Var det slutet i året? Sett historisk så har en ny plattform med nytt ramminne inneburit tveksam prestandaförbättring för det nya ramminnet men betydligt högre priser.
Så jag rekommenderar att kolla nu, men det är tråkigt att det är ont om delar. En lösning under tiden är att felsöka din dator. Ta ut allt förutom moderkort + cpu + ram, nätagg och testa, händer det inget då känns det som att det är moderkortet.
Det är dock tråkigt att köpa gamla moderkort och testa och sedan inse att det ej hjälpte. Har du en AMD processor så går många moderkort både använda i nya system och i gamla.

Apple M1X kommer kanske till hösten, men min känsla är att det inte precis blir en ersättare till en gaming pc. Nu skrev du dock inte vad du hade din dator till för saker.

Permalänk
Medlem

Begagnat? Beroende på vad för grafikkort du behöver kan du komma undan ganska bra.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

I datorvärlden har man alltid (i alla fall i dom 30 åren jag hållit på) fått bättre grejor för pengarna ju längre man väntar med uppgraderingen. Men just nu är det ju som bekant lite extremt med grafikkorten, kanske kan du bygga en ny men behålla gamla grafikkortet tills marknaden har lugnat ner sig? Det kan ju vara jobbigt att vara helt utan dator.

Permalänk

Ny stationär dator 20-25k

Jag behöver köpa en ny stationär dator i prisklassen 20-25k tänker jag mig.
Spelar inte så mycket men vill ändå gärna att den klarar spel bra, för de gånger lusten faller på.
Vill gärna att datorn är ganska tyst (sambon hade synpunkter på att min tidigare msi dator lät ganska mycket).

När jag surfar runt på de olika datorer i prisklassen som finns till försäljning har jag väldigt svårt att uppskatta/jämföra vad som är bra.

Någon snäll själ på forumet som vill hjälpa mig hitta en prisvärd dator i prisklassen?

Den behöver vara färdigbyggd då jag inte kan själv

Permalänk
Medlem

Ska datorn vara färdigbyggd eller bygger du själv? Det är en del skillnad i pris beroende på vilket.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen bara grafikkort det är ordentlig brist på. Mitt tips är att köp ny dator och försök sedan få tag i ett grafikkort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Russeldog:

Min dator säckade ihop igår efter att jag dammsög den invändigt (nu vet jag att man inte ska göra så..)
Nu när jag kollar efter ny dator förstår jag att det för tillfället är komponentbrist vilket driver upp priserna, är det en bra idé att vänta ett tag med inköp för en mer prisvärd dator därmed?

Dvs - är detta ett läge då jag kommer få mer bang for the buck än normalt genom att vänta säg ett halvår?

störst chans att få tag på en dator är att "tyvärr" köpa en färdigbyggd. Tex dell eller sharkgaming, Förut var det dyrare, Men nu är det inte så stor skillnad, Priserna har ju stigit ordentligt pg av komponentbrist, Men priserna på märkesdatorer har inte stigit lika mycket.. PLUS att du kan få den inom en vecka.. Bara vänta på ett grafikkort/processor kan ta flera månader..

Permalänk

Tack!

Jag drar slutsatsen att för färdigbyggda datorer är köpläget inte påverkat i lika stor utsträckning (och ser ut som att läget snarare kan bli sämre framåt).
Då jag är inkompetent är det ändå färdigbyggd dator som är aktuellt

Permalänk

Uppdaterade mitt inlägg att det ska vara färdigbyggd dator, tack!

Permalänk
Skrivet av Rolfen:

I datorvärlden har man alltid (i alla fall i dom 30 åren jag hållit på) fått bättre grejor för pengarna ju längre man väntar med uppgraderingen. Men just nu är det ju som bekant lite extremt med grafikkorten, kanske kan du bygga en ny men behålla gamla grafikkortet tills marknaden har lugnat ner sig? Det kan ju vara jobbigt att vara helt utan dator.

Långsiktigt så har detta stämt. Men kortsiktigt så har det varit upp och nergångar. Det var inte många år sedan ramminen blev tokdyrt. Jag vill minnas 16GB ram köpte folk för 1200kr innan, sedan steg det upp till runt 2500kr och var där något år. Och folk pratade är 16GB ram värt i en gamingdator?. Såhär har det varit flera gånger innan, där svag krona av naturliga orsaker har varit en förklaring på höga priser i sverige.

Så det handlar om hur länge man får vänta. Det enda som för mig känns hyfsat säkert är att om man köper en ny dyrare Android enhet, så lär denna sjunka i pris och man hade fått en bättre om 1 år. Så har det varit sedan runt 2008 eller något. På iPhonesidan så har det även där kommit bättre modeller ofta, men man har inte lika tydligt sett priset på enheten hela tiden sjunka under året.

Permalänk

Varför inte testa den av Sweclockers recenserade A160 från Komplett.se?

https://www.sweclockers.com/testpilot/31550-testpilot-komplet...

Låter som att det är precis vad du är ute efter.

Permalänk
Skrivet av machiavelli99:

Varför inte testa den av Sweclockers recenserade A160 från Komplett.se?

https://www.sweclockers.com/testpilot/31550-testpilot-komplet...

Låter som att det är precis vad du är ute efter.

Tack så mycket, den verkar vara precis vad jag söker som du skriver!
Nu är den beställd

Permalänk

Kul! Du får återkoppla med vad du tycker sen!

Permalänk

Nätaggregat jämförelse

Hej!

Jag hade beställt en dator från Komplett med nätagget Corsair RM850X
Corsair RM850X

Då nätagget var den enda del som inte fanns hemma och skulle komma först om en månad bytte jag till ett dyrare nätaggregat, för att få datorn i närtid.
ASUS ROG THOR 850
ASUS ROG THOR 850

Jag förstår att det sitter lite lampor och bling bling på det dyrare nätagget (vilket jag inte kommer se något av då det kommer sitta i en stängd låda) och till skillnad från Corsair agget är det 80 plus platinum certifierat vilket jag förstår betyder att det är lite effektivare, men typ försumbart?

Då jag inte har någon erfarenhet sedan tidigare undrar jag om jag kan få hjälp med att förstå skillnaden det innebär med det nästan 1000kr dyrare nätagget.
Blir min rigg bättre på något sätt utöver att det finns en snygg lampa i boxen som ingen ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Russeldog:

Hej!

Jag hade beställt en dator från Komplett med nätagget Corsair RM850X
Corsair RM850X

Då nätagget var den enda del som inte fanns hemma och skulle komma först om en månad bytte jag till ett dyrare nätaggregat, för att få datorn i närtid.
ASUS ROG THOR 850
ASUS ROG THOR 850

Jag förstår att det sitter lite lampor och bling bling på det dyrare nätagget (vilket jag inte kommer se något av då det kommer sitta i en stängd låda) och till skillnad från Corsair agget är det 80 plus platinum certifierat vilket jag förstår betyder att det är lite effektivare, men typ försumbart?

Då jag inte har någon erfarenhet sedan tidigare undrar jag om jag kan få hjälp med att förstå skillnaden det innebär med det nästan 1000kr dyrare nätagget.
Blir min rigg bättre på något sätt utöver att det finns en snygg lampa i boxen som ingen ser?

Läs här:

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ingen skillnad som du märker. Några kronor lägre elräkning om året och eventuellt lite bättre spänningsreglering som du ändå inte märker av.

Permalänk

OK Tack

Ganska tråkig komponent med andra ord.
Att så länge den räcker till / fungerar finns det inte så stor anledning att investera i en bättre komponent, kan sägas om det mesta iofs.

Var nyfiken då jag lägger nästan 1000kr till på en bättre komponent ifall det gav mig någon fördel jag kan trösta mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Russeldog:

OK Tack

Ganska tråkig komponent med andra ord.
Att så länge den räcker till / fungerar finns det inte så stor anledning att investera i en bättre komponent, kan sägas om det mesta iofs.

De största vinsterna är när man går från nätaggregat under ca 750:- till över ca 1000:-. Då brukar de vara så att man får dubbelt så lång garanti, bättre komponenter, modularitet, bättre effektivitet och spänningsreglering, etc.
Därefter är vinsterna mycket mindre, och egentligen inte riktigt värt pengarna man lägger ut utöver.

Annars så har Ju komplett ett par Seasonic GX 850W i lager du kan byta mot istället. Ligger ungefär i samma klass och pris som det RM850X du tittade på från början.

Permalänk
Skrivet av Russeldog:

Hej!

Jag hade beställt en dator från Komplett med nätagget Corsair RM850X
Corsair RM850X

Då nätagget var den enda del som inte fanns hemma och skulle komma först om en månad bytte jag till ett dyrare nätaggregat, för att få datorn i närtid.
ASUS ROG THOR 850
ASUS ROG THOR 850

Jag förstår att det sitter lite lampor och bling bling på det dyrare nätagget (vilket jag inte kommer se något av då det kommer sitta i en stängd låda) och till skillnad från Corsair agget är det 80 plus platinum certifierat vilket jag förstår betyder att det är lite effektivare, men typ försumbart?

Då jag inte har någon erfarenhet sedan tidigare undrar jag om jag kan få hjälp med att förstå skillnaden det innebär med det nästan 1000kr dyrare nätagget.
Blir min rigg bättre på något sätt utöver att det finns en snygg lampa i boxen som ingen ser?

Kort svar så kommer du troligtvis inte märka någon som helst skillnad, kanske en krona högre elkostnad per månad (men inte tillräckligt mycket för att ta igen prisskillnaden).