Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Permalänk
Avstängd

Och nu vart jag inte sugen på att köpa deras GPU längre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Känns som detta kommer användas lite för mycket i framtiden och risken för ändamålsglidning är nog åtminstone 100%..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hooloovoo:

banter
/ˈbantə/
noun
the playful and friendly exchange of teasing remarks.

Så varför reagerar man på en mjukvara som ska

Citat:

(använda) artificiell intelligens för att filtrera ut grovt språk, förolämpningar och kränkande ord.

?

Om det inte tillhör banter, så är det ju inget problem. Därför skrev jag det också inom citationstecken i mitt inlägg, för det var uppenbarligen inte "friendly exchange of teasing remarks" som avsågs.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

De borde också börja censurera vissa politiska åsikter beroende på vem som betalar mest.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hooloovoo:

banter
/ˈbantə/
noun
the playful and friendly exchange of teasing remarks.

Från Merriam Webster:
"in modern use it usually refers to a light-hearted form of wit. You would not be wrong to say that someone engages in “cruel banter,” if that is what is intended, but the word is far more often encountered in combination with modifiers such as witty, friendly, or lighthearted."

Det vissa definierar eller försvarar som banter är ju dock allt annat än witty, friendly or lighthearted.

Banter betyder ju implicit att deltagarna är medvetna om att de deltar i just banter.

Tänker att det finns lite gradskillnader mellan att inte kunna ta ett skämt och att må dåligt av att någon skriker att man borde ta livet av sig med full aggression. Men för vissa är båda exempel på banter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Snart behöver man väl ett filter som blockar alla filter, eller så svär man på nått språk programvaran inte förstår, tex antagligen Finska
Nä mest trams detta, går att blocka oftast om nån spårar ur för mycket...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra, inte minst för föräldrarna, chattarna i vissa spel har spårat ut totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Banter" är främsta anledningen till att jag inte tillåter vår grabb att spela Fortnite. Om du bidrar till den tycker jag att du bör tänka om.

Låter du inte grabben få se Endgame heller? Banter är en del av upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det finns något som heter mute, folk lär sig ganska snabbt att ingen lyssnar när dom inte får respons och därmed antigen ändrar sitt beteende eller slutar spela.. win-win.. sådan skit som auto censur är skit då folk hur lätt som helst kommer att ändra vilka ord som dom yttrar sig samtidigt som dom får deras åsikt framförd till mottagaren.

Du tycker på allvar det verkar som att toxickidz i spel har försvunnit eftersom folk sätter mute på dem? På riktigt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rasmus117:

Låter du inte grabben få se Endgame heller? Banter är en del av upplevelsen.

Menar du Avengers: Endgame? Eller vadå? Det är skillnad på att alla är med på banan och skämtar med varann, och att folk straight up ber minderåriga ta livet av sig. En jävla skillnad.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag låta cynisk för jag saknar vokabulär för att kunna yttra det på något annat sätt men det är menat att försöka ha en neutral synpunkt på detta.

Skrivet av Galadhnen:

Men skadan är redan skedd när någon bett dig ta livet av dig eller annars önskar dig cancer.

Om man har problem med att folk beter sig som skit mot en så kanske man borde inse att man själv är en del av problemet. Klarar man inte av att folk är olika och kanske inte beter sig på ett sätt som man tycker är acceptabelt så får man gå tillbaka till sin slutna bubbla som man antagligen lever i. Att folk bryter ihop för att någon säger något stötande mot en har med att dom starka försöker tämja dom mindre viljestarka, det är ett beteende som vi hittar överallt i naturen och något som vi inte kan komma undan. Vi människor är djur och att tro att vi har kontroll över våra instinkter är bara löjligt att påstå :/

Skrivet av Galadhnen:

Skillnaden med text-censur och den här typen av censur är att de inte på samma sätt kommer se att de censurerats, så de kommer ha lite svårare att lista ut hur de ska uttrycka sig istället för att få fram sitt budskap.

Detta stämmer så väl, problemet är att man underskattar människors kreativitet och vilja :/.. folk som vill taunta/trashtalka andra folk kommer hitta sätt att göra det på och censuren kommer alltid vara reaktiv, det är en förlorande duell mellan människans natur och folks subjektiva åsikter.

Skrivet av Galadhnen:

Förutsatt att man inte påtvingas censuren förstår jag inte vad du öht kan ha att förlora på detta?

Problemet är att det börjar alltid frivilligt, sedan blir censuren obligatorisk. Det värsta med censur är att när man sätter lock på folks beteende så kommer dom tillbaka med hämnd (värre agerande i detta fallet).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du tycker på allvar det verkar som att toxickidz i spel har försvunnit eftersom folk sätter mute på dem? På riktigt?

har jag sagt att dom försvinner bara för man mutear dom?. Antigen får man tåla att folk beter sig olika eller så kan man muta dom/inte spela med dom. svårare än så är det inte.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Selmalagerlöf:

Om man har problem med att folk beter sig som skit mot en så kanske man borde inse att man själv är en del av problemet. Klarar man inte av att folk är olika och kanske inte beter sig på ett sätt som man tycker är acceptabelt så får man gå tillbaka till sin slutna bubbla som man antagligen lever i. Att folk bryter ihop för att någon säger något stötande mot en har med att dom starka försöker tämja dom mindre viljestarka, det är ett beteende som vi hittar överallt i naturen och något som vi inte kan komma undan. Vi människor är djur och att tro att vi har kontroll över våra instinkter är bara löjligt att påstå :/

För vuxna välmående människor utan psykiska problem och med ett välartat självförtroende är väl det fine.
När en vuxen människa skriker glåpord, hotar eller förnedrar ett barn med svagt självförtroende att det ju en helt annan femma.

Att det barnet skulle vara "en del av problemet" förstår jag inte?
Det är som att säga att någon är en del av problemet för att det gjorde ont när de blev misshandlade?

Det är väldigt många av våra naturliga instinkter som vi lägger band på eller som regleras på olika sätt.
I det här fallet är det inte ens fråga om att reglera beteendet, bara att slå dövörat till. Att göra valet att inte lyssna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Meningslöst men amerikaner gillar ju sin censur, tycker själv att det är extremt störande i nästan alla sammanhang där det används.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Lär bli intressant när vissa språk har vanliga ord som låter som "bannade" engelska ord. Förövrigt lär det ju enbart handla om engelska, och dessutom bara leda till mer kreativa sätt att säga samma sak på för att undkomma censuren.

Ja undra hur hårt det blir till exempel engelska ordet dick är ju faktiskt ett namn i Sverige.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur menar du välja vad man vill lyssna på? Som att mutea andra spelare?

Js typ. Antar att denns teknologi kam användas överallt dock.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

Är det jag som missuppfattat något eller är inte denna mjukvaran tänkt att vara en mjukvara man väljer att aktivera själv? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Jag gillar inte ideen alls.
Tycker det är bättre alla får säga vad de vill så får man själv välja vad man vill lyssna på.

Det är väl det man gör här?
Tekniken ligger i mottagarens ände som alltså kan välja vad den vill lyssna på.
Avsändaren är opåverkad och kan säga exakt vad de vill.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Vill man motverka en "toxic" miljö i sina spel behöver man nog göra dem lite mer personliga, så att de som spelar behöver stå för vad dem säger. Detta kommer alltid vara onlinespels mörka baksida, att så länge någon sitter bakom en avatar och inte behöver ta konsekvenser kommer det alltid finnas troll och personer som spyr ut vad som helst.

Att censurera känna inte riktigt i det håll vi bör gå åt om man nu vill rensa lite i träsket så att säga.

Permalänk
Medlem

Folk kommer ju bara hitta på nya ord. Det är ju inte orden som är problemet.. det är ju de som missbrukar det.

Häftigt att de har lyckats och kan säkert finnas användning för något men hela censurbiten har jag väldigt svårt att stötta.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det känns som det råder lite förvirring vad censur innebär i praktiken:

Du får inte lov att uttrycka dig = censur.
Folk väljer att inte lyssna på dig = inte censur.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att aldrig köpa intel. Bara tidsfråga tills vi få höra hur dem lämna ut inspelningar och använderdata till underrättelsetjänst m.f.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bygga en AI som tar bort alla irriterande bleeps när folk svär istället? Jag svär gärna rätt ofta o det är inget dåligt för det. Jag menar om nån säger "fucking great!" för att förstärka att nånting är riktigt bra så finns det verkligen ingen anledning att censurera det.
Varför är folk så förbannat rädda för några random svordommar medans dom sitter o spelar blodiga spel som går ut på att skjuta ihjäl varandra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipperry:

Vill man motverka en "toxic" miljö i sina spel behöver man nog göra dem lite mer personliga, så att de som spelar behöver stå för vad dem säger. Detta kommer alltid vara onlinespels mörka baksida, att så länge någon sitter bakom en avatar och inte behöver ta konsekvenser kommer det alltid finnas troll och personer som spyr ut vad som helst.

Att censurera känna inte riktigt i det håll vi bör gå åt om man nu vill rensa lite i träsket så att säga.

Vad jag sett så har jag fått en annan bild av läget.
På facebook och även i andra forum där man står med riktiga namn beter sig folk som rövhattar och moderering är ett krav om man ska hålla rimlig stämning. Kanske inte överallt - men det är alltså problem även där man inte sitter bakom en dold avatar så blir en del väldans otrevliga.
Samtidigt är det säkert som du säger - konton som inte avslöjar vem som sitter där accelererar säkert de sämre sidorna där.

Åtgärder för som leder till straff och problem för de som inte klarar av att bete sig verkar ha ganska god framgång.
Det har jag sett i flertalet forum, men även i exempelvis spel så som league of legends. Det var otroligt toxic under lång tid. Det har väl knappast blivit gemytligt och trevligt, men de som beter sig illa får rella penaltys vilket verkar ha givit effekt.

Så att ta bort det värsta tror jag är en ganska bra väg ändå. Det finns många sätt att göra det här på.
En hårdare väg är att slänga ut folk. En snällare väg är en funktion så som i nyheten - att man får fortsätta gorma på men de som inte vill höra skiten slipper.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gurrrra:

Kan dom inte bygga en AI som tar bort alla irriterande bleeps när folk svär istället? Jag svär gärna rätt ofta o det är inget dåligt för det. Jag menar om nån säger "fucking great!" för att förstärka att nånting är riktigt bra så finns det verkligen ingen anledning att censurera det.
Varför är folk så förbannat rädda för några random svordommar medans dom sitter o spelar blodiga spel som går ut på att skjuta ihjäl varandra?

En random svordom ut i luften är inte problemet. Problemet är när du direkt riktat till dig får kommentarer som "du är fan helt värdelös på allt, gå och häng dig" och "jag önskar dig cancer och att hela din familj dör i en brand". DET är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det jag som missuppfattat något eller är inte denna mjukvaran tänkt att vara en mjukvara man väljer att aktivera själv? 🤔

Verkligen.
Det verkar vara såhär dramatiskt.

Kryssa ur om du känner dig kränkt vill uppleva ett hårt internetklimat?

Men jag tycker det vore roligare om dom kunde ta det ett steg längre.
Kanske med AI byta ut det trollen kallar banter mot lyck önskningar.
"Där jag ska mörda din <släkting>" kunde bli "Bra spelat pelle, du tar dom nästa gång"

Permalänk

Mer censur i samhället? Precis vad vi behöver. Suck.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sthlmskille82:

Men sluta. Ingen kommer se till att DU inte svär eller hotar. Det man ser till är att JAG slipper höra det, om jag inte vill.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sthlmskille82:

Om du väljer att låta bli att läsa en artikel på sweclockers är det inte riktigt censur.
På samma sätt kan en person välja att inte lyssna på skit denne inte önskar höra.
Det är inte censur att som mottagare tacka nej till innehåll.

Det kan det inte bli hur du än vänder och vrider på det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av henkiii:

Verkligen.
Det verkar vara såhär dramatiskt.
https://i.imgur.com/CSezQ4i.jpg
Kryssa ur om du känner dig kränkt?

Ja eller snarare:
Gör det extremt aktiva valet att först ladda ner mjukvara och installera den. Och gå sen in och slå på olika filter individuellt.

Visa signatur

240p är livet