VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör själv med växtlampor från IKEA men efter att ha läst detta så känns det ruskigt överprisade då det funkar med ett vanligt lysrör så länge de är vitt ljus.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/sa-fixar-du-b...

Jula har just nu rabatt på en variant och det finns säkerligen fler typer. Ta bara bort glaset så får man ljuset direkt.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhu...

Jag köpte lysrör på biltema 200kr/st har jag för mig de kostade. Har funkat bra för oss. Men det är ett transparentplastskydd på dem, ska man ta bort skyddet? Gör det någon skillnad på ljuset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronokel:

Jag köpte lysrör på biltema 200kr/st har jag för mig de kostade. Har funkat bra för oss. Men det är ett transparentplastskydd på dem, ska man ta bort skyddet? Gör det någon skillnad på ljuset?

Har absolut ingen koll men det känns som att man bör göra det så man iallafall får ett direktljus. Fördelen med skyddet är väl att det ska reflektera ljuset i fler vinklar men det behöver man egentligen inte när man har det som växtbelysning, då sätter man ju ändå armaturen rätt nära växten och har mer eller mindre direktljus bara där.
med skyddet på så blir det mer ett allmänljus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Jag köpte lysrör på biltema 200kr/st har jag för mig de kostade. Har funkat bra för oss. Men det är ett transparentplastskydd på dem, ska man ta bort skyddet? Gör det någon skillnad på ljuset?

Skrivet av Stefflo:

Har absolut ingen koll men det känns som att man bör göra det så man iallafall får ett direktljus. Fördelen med skyddet är väl att det ska reflektera ljuset i fler vinklar men det behöver man egentligen inte när man har det som växtbelysning, då sätter man ju ändå armaturen rätt nära växten och har mer eller mindre direktljus bara där.
med skyddet på så blir det mer ett allmänljus.

Kör med två st LED-armaturer från Biltema med skyddet på. Växer som ogräs här hemma.

Permalänk
Avstängd

Här ett blad från OSRAM där de också råder till vitt ljus 4000K för ljust växter. Odlingen blir både billigare och enklare om man bara kan köra vanliga LED-lysrör istället för dessa svindyra speciallampor.

https://www.lysman.com/images/1.67.1702151110/lysrorstabellhi...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag shoppade dessa på amazon, inte drivit upp något än men de lyser bra och passade fint i ikeas hyllis (två hyllis med ett rör på varje plan).

https://www.amazon.se/gp/product/B088QTY92J/ref=ppx_yo_dt_b_a...
https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-hylla-inom-utomhus-002785...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag shoppade dessa på amazon, inte drivit upp något än men de lyser bra och passade fint i ikeas hyllis (två hyllis med ett rör på varje plan).

https://www.amazon.se/gp/product/B088QTY92J/ref=ppx_yo_dt_b_a...
https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-hylla-inom-utomhus-002785...

Ett tips då är att lägga frigolit och värmematta på varje hylla då krukorna behöver värme i början. Metall kan bli rätt kall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett tips då är att lägga frigolit och värmematta på varje hylla då krukorna behöver värme i början. Metall kan bli rätt kall.

Bra tips, de står mitt i huset och är ganska varmt men extra kan ju inte skada.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Bra tips, de står mitt i huset och är ganska varmt men extra kan ju inte skada.

I så fall kanske det räcker med att lägga frigolit då värmemattan är rätt dyr får man väl ändå säga. Metall kyler rätt bra men frigoliten löser problemet väldigt billigt, går att köpa på närmaste bygghandel och enkel att skära till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skönt med glimtar av solen, snart är det äntligen vår och vi får väl hoppas den kommer med språng.

Vi har förordling på pumpa, aubergine, tomater (olika sorter, har ej minne till vilka), chili, paprika och någonting mer.

För 4v sedan tog jag även reda på en ny mangokärna då en av de förra tyvärr lämnade med bravur, har blivit besatt av att få fart på dessa, enkelt och skoj, så jag slänger upp bild på den nya och den ”äldre”.

Grejen med dessa plantor är att de är väldigt enkla att sköta om, omkring 21c bör det vara och INGA tillsatser, bara vatten och sol typ. De ”kan” ge frukt efter att de blir bortåt 6 år (har jag läst) så det är ett tag kvar men det skulle vara riktigt kul.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Skönt med glimtar av solen, snart är det äntligen vår och vi får väl hoppas den kommer med språng.

Vi har förordling på pumpa, aubergine, tomater (olika sorter, har ej minne till vilka), chili, paprika och någonting mer.

För 4v sedan tog jag även reda på en ny mangokärna då en av de förra tyvärr lämnade med bravur, har blivit besatt av att få fart på dessa, enkelt och skoj, så jag slänger upp bild på den nya och den ”äldre”.

Grejen med dessa plantor är att de är väldigt enkla att sköta om, omkring 21c bör det vara och INGA tillsatser, bara vatten och sol typ. De ”kan” ge frukt efter att de blir bortåt 6 år (har jag läst) så det är ett tag kvar men det skulle vara riktigt kul.

https://i.imgur.com/oDUxF4A.jpg

https://i.imgur.com/BCexeyp.jpg

Hur gammal är mangokärnan den äldre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo

Jag är inte helt säker, chansar på 10 månader men kan även vara 6 månader. Den lilla är prick 4v idag medräknat från att jag började med den.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Fått en hel del chili och paprika frukter samt har jag en del på gång.

M Washington Sparris, Aji Limo, Aji Golden, Aji Charapita samt en Yolo wonder paprika längst till höger.

Aji Cachucha, Barak, Aji colorado, Aji Limo, Aji Benito, Brazilian Pumpkin, Dulche Sol

Yolo Wonder, Bendigo, Hot Lemon

Så här såg dom ut i september.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender
Imponerande antal olika sorter! Ser ut som att de har tappat många gulnade blad dock, kan det vara så att du övervattnar eller inte ger plantorna tillräckligt med näring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Defender
Imponerande antal olika sorter! Ser ut som att de har tappat många gulnade blad dock, kan det vara så att du övervattnar eller inte ger plantorna tillräckligt med näring?

Vattnar alla samtidigt och vissa gillar inte det tydligen.
Tar ett tag att lista ut varje arts behov.
Dock ser det värre ut än det är. Jag slänger inte bladen. Jag lägger dom i krukorna. Börjat lära mig deras behov så lär bli bättre och bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Med nytt hus blir det väldigt lite odlat i år.. Finns tvåhundra andra grejer med tomten att göra, som att röja upp efter tidigare ägare

Men men. Två tomater från en förpackning Ica "romantica" plundrades på sina kärnor och sattes i jord - och det tog inte många dagar i minidrivhuset innan de fick planteras om till nästa kruka och förgyller nu trapphuset med sin dagliga tillväxt

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Glad påsk på er, dags att sparka igång tråden igen

Nu har det hänt mycket (allt är relativt) på gården. Grävt ur gamla rabatter, snickrat ihop planteringslådor (snickarglädje i högsta bemärkelse), vi var och hämtade hästskit för några veckor sedan som lastats av och det var en riktigt härlig utmaning (aldrig mer, aldrig någonsin mer, helt förstörd idag.....).

Hönsgödsel i lådor, trimning av kanter, ytterligare planering osv osv. Ska försöka få till några bilder och uppdatera inlägget under dagen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Glad påsk på er, dags att sparka igång tråden igen

Nu har det hänt mycket (allt är relativt) på gården. Grävt ur gamla rabatter, snickrat ihop planteringslådor (snickarglädje i högsta bemärkelse), vi var och hämtade hästskit för några veckor sedan som lastats av och det var en riktigt härlig utmaning (aldrig mer, aldrig någonsin mer, helt förstörd idag.....).

Hönsgödsel i lådor, trimning av kanter, ytterligare planering osv osv. Ska försöka få till några bilder och uppdatera inlägget under dagen.

https://i.imgur.com/ZkoDgcb.jpg

Jäklar vilka lådor om man jämför med skottkärran!

Permalänk
Medlem

@Kochkramer

Så sant, då förstår du att det blev många rundor fram och tillbaka, bra motion men inget jag rekommenderar om man vill spara tid 😫

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också börjat.

Det är kruspersilja och Red russian grönkål.

Persilja kan ta några veckor innan den ens kommit upp från jorden.

Red russian kål kan se ut så här.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@Kochkramer

Så sant, då förstår du att det blev många rundor fram och tillbaka, bra motion men inget jag rekommenderar om man vill spara tid 😫

Finns större skottkärror att köpa😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Finns större skottkärror att köpa😂

Va??! Är det skottkärran som är liten?! Trodde de var gigantiska bäddar! #mindblown 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kochkramer:

Va??! Är det skottkärran som är liten?! Trodde de var gigantiska bäddar! #mindblown 😅

😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Eller så har ni båda rätt och jag är väldigt kort i rocken 🧐?

Blev mindre roligt dagarna efter då marken blev snötäckt... Nu har det försvunnit så får hoppas vi slipper mer snö så odlingen kan sättas igång.

För att gå lite offtopic, men ändå inte, så såg vi på ”Seaspiracy” och suget eller viljan att kunna odla mer blev mycket större, intressant dokumentär som jag kan rekommendera varmt.

Försådd på tomater, paprika, potatis och några fler saker är avklarat, får gotta till sig i pannrum/tvättstuga tills det blir dags att så om det.

Sen slår jag ett slag i mangoplantan igen, den växer så det knakar, kan tippa att totallängden ligger runt 35 (isch) cm nu 💪🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd

Sambon skulle bara odla NÅGRA tomatplantor i år då vi håller på att bygga ut och inte kommer ha så mycket plats ute. Det blev bara 80 plantor😂😂

Hon har givit bort rätt många till släkt, vänner och jobbet så nu är det nog bara 30 st kvar.
Bävar hur det kommer bli om vi skaffar växthus som vi pratat om😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sambon skulle bara odla NÅGRA tomatplantor i år då vi håller på att bygga ut och inte kommer ha så mycket plats ute. Det blev bara 80 plantor😂😂

Hon har givit bort rätt många till släkt, vänner och jobbet så nu är det nog bara 30 st kvar.
Bävar hur det kommer bli om vi skaffar växthus som vi pratat om😀

Se det på hur mycket pengar ni kommer att spara för ni inte kommer att behöver köpa grönsaker.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Se det på hur mycket pengar ni kommer att spara för ni inte kommer att behöver köpa grönsaker.

Jo, nästa år kanske men detta år så har hon ju fått ge bort mer än hälften och vi har ju inte plats för de som är kvar heller. Tanken var att hon skulle plantera fem stycken, det blev 80😀😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Frugan har hittat detta med Bokashi, är det någon av er som testat eller kör med det och har det fungerar bra i sådana fall för er?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Frugan har hittat detta med Bokashi, är det någon av er som testat eller kör med det och har det fungerar bra i sådana fall för er?

Mina föräldrar använder det vid sin kolonistuga. De har en helt makalös trädgård där. Det är nog inte bara bokashins förtjänst, men det är nog garanterat en bra grej.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Frugan har hittat detta med Bokashi, är det någon av er som testat eller kör med det och har det fungerar bra i sådana fall för er?

Frugan skaffade en sån där hink å de funkade okej för oss. Men det blev ändå för omständigt på nått sätt så vi slutade. Men den där gröna sörjan som kom ur den var ju helt awesome gödning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Frugan har hittat detta med Bokashi, är det någon av er som testat eller kör med det och har det fungerar bra i sådana fall för er?

Har läst lite om denna men inte testat. Liten vinst att slippa återvinningskärlet hemma men klart plus om gödningen är bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10