Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk

Måste hålla med ett tidigare inlägg.

144hz skärm blev direkt inte ett ”uppköp” då man satt med 200hz super-responsiva CRT skärmar, blev lite ”njea”.

Helt klart när man poppa in sitt voodo å starta upp quake1, vilken jävla dröm!

Permalänk
Samsung Sverige

Det borde nog vara från en begagnad 486DX 66Mhz som i princip inte gjorde mycket till en Pentium 120Mhz med Telia 020-modem, så att jag för första gången tog mig ut på internet från rummet hos pappa. Ingenting slår nog den friheten och att kunna sitta på Aftonbladet-chatten .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Minns en polare som hade Pentium 75Mhz processor! Han kunde köra mp3 låtar! För oss med 486 gick inte det 😅

Permalänk
Medlem

Ljudkort är nog den enskilt största uppgradering jag nånsin gjort. När jag köpte ett begagnat Sound Blaster 16 av en klasskamrat och kunde välja Sound Blaster i spelinställningarna öppnades en helt ny värld. Helt plötsligt var det riktig musik och ljudeffekter i spelen till skillnad mot blipp-bloppandet från pc-speakern.

På andra plats kommer voodoo-kort som lyfte 3D-spelen till nya höjder

90-talet var väldigt roligt med sina enorma kliv framåt i utvecklingen

Permalänk
Medlem

3dfx Vodoo1 var ju som dag o natt, de där extra kortet som du kopplade en vga kabel från 2d kortet till 3d kortet, sen så klart 512kbit ADSL från 128kbit ISDN var ju fett, grov skillnad med dygnet runt uppkoppling och flatrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

TN är skit!
För Data håller jag mig till IPS, för TV är Plasma svårslaget, har dock hört en del gott om Oled, men jag behåller min gamla Panasonic så länge den håller.

Ja, kör fortfarande min gamla 50” plasma från 2011, vägrar släpp den 🤣🤣🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Byggde min första dator 2003, Kommer ihåg att de var en AMD 2500xp. Köpte ett GeForce mx420 med den genialiska planen att byta ut de mot ett 4600 ti som satt i familjens dyra kommun dator som alla fick erbjudande å köpa om man var kommunalt anställd där vi bodde.
Så en kväll när jag var ensam hemma så bröt jag warrenty stickern och gjorde mitt livs uppgradering 😁 och ingen vet något än idag haha.

Haha jag gjorde exakt samma sak! 😁

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Avstängd

WD Raptor 10K RPM. 😎

Permalänk
Medlem

SSD är som många andra redan har skrivit den enskilt största uppgraderingen för ett system. Det kan man inte komma ifrån. Att starta Windows på 10-15 sekunder istället för minuter, bara det...

När det kommer till gaming är det också redan nämnda Voodoo 2 tillsammans med Quake 2. Jag körde SLI dessutom i 1280*1024 vill jag minnas.

På senare tid är det GTX970 som jag fortfarande harvar runt på. Många spel kan man fortfarande köra i 1080p vilket är imponerande med ett så gammalt grafikkort. Överhuvudtaget min nu 7 år gamla dator som fortfarande tuffar på rätt bra när det kommer till desktop såsom bild och videoredigering.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Körde carmageddon 2 i software mode med runt 10-15 fps och det såg dessutom rätt sunkigt ut. Sen köpte jag orchid voodoo 2 och körde glide....skilladen var nästan sjuklig, trodde verkligen inte det skulle bli sådan skillnad. Uppskattad fps var runt 50-60.

Har och kommer nog aldrig uppleva samma skillnad igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Får stämma in i Voodoo 2 kören här. Ingen annan uppgradering har ens varit i närheten av vad den gav. Från kass fps och förhållandevis dålig bildkvalitet till okej fps och spel snyggare än vad man kunde ens drömma om.

Motsvarande uppgradering lär nog aldrig ske igen.

Ljudkort var också en trevlig uppgradering... men inte på samma nivå.

I modern tid... ssd och möjlighet att ha onödigt mycket minne i datorn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det måste nog vara mitt första egna bygge, från en pentium II celeron 500MHz med integrerad AGP grafik
till en Pentium 4 1.3GHz och ett PCIE FX5200.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Svårt val...

Att gå ifrån Amiga 500 med hårddisk till en Amiga 3000 kändes stort. Anser fortfarande att Amiga 3000 är en av de bästa datorerna genom tiderna.

Största uppgradering var nog när jag skaffade CyberStorm PPC 604e@180MHz samt CyberVision till min Amiga 4000.

På senare tid har däremot MacBook Air M1 blivit största lyftet för mig. Känns lite som samma revolution som Amigan stod för en gång i tiden.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Min personliga måste efter lite eftertanke bli något så "enkelt" som en hårddiskuppgradering.

År 2003 gick jag från en ensam Western Digital Caviar SE 120GB i 7 200 RPM till två stycken Western Digital Raptor 37GB 10 000 RPM i RAID0.
Det var lite som att för en förtur in i SSD-världen nästan med en så kraftig uppgradering av både söktider och överföringshastighet.

Det gjorde verkligen att allt kändes så himla mycket rappare.

jag gjorde något liknande. Kommer inte ihåg alla detaljer exakt men hur som, första HDD uppgraderingen var från en WD på 8GB, xxxx RPM till en WD 120 GB, 7200 RPM. Något år senare satte jag in 2 st WD Raptor 74 GB i just RAID0. De båda var hyfsade i prestanda ökning tycker jag.

Också av någon anledning alla mina processor hopp, P4 vid xxxx Mhz till Core 2 Duo Q6700 vid 2.66 Ghz (hade den runda slängar 12 år) och senaste uppgraderingen Ryzen 5 5600x. Känns stort detta.

EDIT: Skrev fel frekvens på P4an, minns inte vad den låg på.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Datavetare

Största lyft från enskild komponent är lätt: första köpet av SSD 2009, en 160 GB Intel X25-M som kostade ~5k har jag för mig. Den är kass med dagens mått mätt, men prestandalyftet då var en/två tiopotenser! Gick då från "normal" 7200 RPM disk, lyftet var än brutalare på bärbara då de hade betydligt långsammare snurrdiskar.

Största lyft vid byte av hel dator: C=64 till Amiga500
Största lyft GPU: Orchid Righteous 3D (Voodoo 1), hade bara ett 2D-kort innan och skaffade Matrox Mystique 220+Voodoo1 kombo.
Största lyft CPU: Phenom 9750 X4 (xx50 == fixad MMU) till i7-2600K
Största lyft bärbar dator: (har flera Skylake baserade bärbara) till M1 MBA

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

BBS:er på 2,4Kbps-modem (~0,25KB/s, minuttaxa) -> Internet på 56Kbps (~5KB/s, minuttaxa)... -> Internet på bredband (0,5MB/s ADSL och fastpris!).

Det var riktigt mäktigt när man insåg att "det här slutar tydligen inte här, detta kommer revolutionera världen!". 👍

EDIT:
Och så förstås egna klivet från C-64 till Amiga 600 HD (40 MB hårddisk!) i ungdomsåren... det var schysst rakt igenom 🤓

Länge sedan, så... "halv-dement"...(?) Blandade bl.a. ihop Amiga's; rätta "600 HD" kom _efter_ 1200 som skrevs först
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Soundblaster 16bit
Förändrade hela världen för mig. Warcraft orcs and humans hade ju en audio cd, var vanligt då att musiken var på en separat cd. Quake var helt otroligt med ljudkort. Fan vad fett Dune var, och command and conquer. - Building lost, unit ready, unit ready, building lost. Shit vad världen förändrades när ljudet verkligen kunde flöda. Från 20mb hdd till m.2 nvme ssd och är coolt,
Msdos 6.22 till windows 95 var nice det med, men fanvså buggigt. men alla uppgraderingar är långt ifrån hur mycket datorn förändrades med ett Soundblaster 16bitars ljudkort. Pc speakern var fruktansvärt att lyssna på.

Permalänk
Medlem

Har tre uppgradering som verkligen märkts:

Första var ett soundblaster 2 - innan dess kom ljudet endast via pc-högtalaren, men plötsligt kunde man få midiljud i flera kanaler i vettiga högtalare! Helt otroligt skillnad när man spelade lemmings . För dom som inte upplevt pc-spel utan ljudkort så kanske det är svårt att sätta sig in i, men upplevelsen förändrades totalt!

Sedan var det första gången man startade ett spel med voodoo kort...en helt otrolig skillnad i grafikkvalitet!

Sist men inte minst är precis som många andra en ssd. Plötsligt startade datorn snabbt och man kunde multitaska utan att hårddisken började tugga och sega ner allt.

Permalänk
Medlem

när vi gick över från 8 bitars till 16 bitars datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Jag måste vara blind jag då..
Uppgraderade från en 12år gamla 60hz till en 2020 165Hz tyckte inte de va nå skillnad annat än från 21 till 32"..

Inte blind, men jag tycker det är märkligt att du inte märker någon skillnad 😛 Märker du ingen skillnad på varken "skrivbordet", dvs ute i Linux/Windows/whatever, eller i spel? Bara att flytta muspekaren i 144+hz kontra 60hz är för mig som natt och dag. För övrigt har jag också en 165hz som primär skärm nu, men jag märker ingen skillnad mellan 165 och 144.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

När jag bytte från P4 till i7, det var ett lyft.

Två övriga är när man började använda flera lcd-skärmar, att gå från en 14-15 tum tjockskärm till två 20 tum LCD widescreen var en sjuk uppgradering. Sen trådlös mus och tangentbord måste jag nämna också, hur fan orka man sladdarna i alla år??

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Helt ny PC år 2008. Gick från en Pentium D och Geforce 7600GT till en Core2Quad, dubbla Radeon 4850 i crossfire, och dubbla Samsung HDD's i raid 0.

Vet inte exakt hur stor den uppgraderingen var i % men det märktes rejält

På andra plats i användarupplevelse är nog bytet från ett sunkigt 5.1 Logitech ljudsystem till vettiga Jamo golvare och A/V förstärkare.

Permalänk
Medlem

även om jag gjort en del större hopp rent prestanda mässigt på dom stationära burkarna så är nog ändå laptoppen det som varit bästa uppgraderingen, att gå från surface 3pro till surface 7pro att slippa fläkten när man pular i sängen och högupplöst som inte hackar är värt mycket, numera gnäller inte fugan på fläktljudet och jag slipper värmen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Från CRT till TFT var en trevlig uppgradering.
Från diskett till CD likaså.

Gick från Sony Multiscan E500 21" till någon LG TFT tror jag.

Men kanske var ändå steget från 3,5" 1,44MB diskett till CD-ROM på ca 700 MB på något sätt ännu mera betydelsefullt.

Permalänk
Skrivmaskin

I mitt fall måste det nog ändå bli min senaste uppgradering, som i stort sett innebar ett fullständigt nybygge. Lyftet från 8 (!!) till 32 GB primärminne är det lyft som jag nog uppskattar mest i denna helrenovering, även om det är väldigt trevligt med åtta processorkärnor på en arkitektur som inte är antik.

Den tidigare datorn höll jag liv i alldeles för länge, där grunden var mitt då hårt budgetstyrda FX-4100-bygge från 2013. Detta system uppgraderades sedermera i etapper till "åtta kärnor" FX-8320, från Radon HD 7770 till GTX 1060, nytt moderkort och SSD – men på grund av problem med stabilitet med mina olika 8 GB-minneskit, stannade jag alltså kvar på 8 GB fram till tidigt 2020 (skäms lite).

Nu behöver jag inte längre stänga ned Chrome när det är dags att starta CS, och till min dators stora förtret är det inga problem att köra 200-300 flikar fördelade över olika fönster – perfekt

Permalänk
Medlem

Förvånad att inte fler nämner mus/tangentbord.
Trådlös datormus&tangentbordskit till razer deathadder mus, runt 2010-2011. Sen även tangentbord till Blackwidow makaniskt.
Wow upplevelse att kunna flyga flygplan i bf2 utan att bli begränsad att max trycka 2 knappar på tangentbordet samtidigt, och ha en mus som hängde med på små rörelser.

Tyävrr så varade inte mina razerprodukter så länge, men ändå. Det gjorde stor skillnad. Efter detta kom nog bra hörlurar, när man gick bort från 100-200kr no-name från mediamarkt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Precis som många andra är det första SSD:n och Voodoo-korten som gjort intryck. Vill även minnas en uppgradering från gammal hempc (Pentium 75 MHz) till dator i delar (Pentium 200 MHz MMX) som gav en rejäl boost.

En annan uppgradering som gav skönt känsla var första mekaniska tangentbordet. Någon modell från Qpad med Cherry MX Brown-brytare. Idag kör jag ett Varmilo-tangentbord med Cherry MX Silent Red-brytare men minns fortfarande inträdet i de mekaniska tangentbordens värld som något magiskt

Edit: Fler fina minnen som tråden väckt till liv; från C64 till Amiga 500, från 60 Hz till 144 Hz bildskärm m.f. Glädjen/känslan med att uppgradera är väl en av de stora anledningarna till att man fortsätter

Permalänk
Medlem

Var nog när jag skaffade Voodoo 3. Jag var sen till festen, så det var mitt första 3D-kort. Skaffade det dessutom lagom till att Unreal släpptes. Så kortet vsr ju gammalt redan då. Köpte det begagnat av en kamrat i skolan. Jag hade spelet Unreal utan 3D acceleration innan, så den Wow - upplevelsen får jag nog aldrig uppleva igen. Det var magiskt. Man blev liksom rörd och alldeles tagen och hänförd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

C64..

Från c64 till amiga. 16 miljoner färger, ljud och gui. Bara woow!

Sedan från disk till hdd.

Sedan från plattskärm till vr.

Permalänk
Medlem

Första "stora" uppgraderingen var ett voodoo grafikkort. Hade fått ett gäng spel i present som givetvis inte gick att spela på 166mhz'aren utan ett riktigt grafikkort.

Andra uppgraderingen var när man gick från 166mhz'aren till en genom hem-pc reformen subventionerad dell dator. Där kan vi snacka skillnad. Tror även att man i den vevan gick från 56k modemet till adsl. Vilket också måste räknas som bland dom större uppgraderingarna i mitt liv.

På nått sätt var det även en milstolpe när jag i mina tidiga tonår köpte min alldeles egna dator som jag kunde ha på mitt rum. Vilken frihet. Aldrig mer behöva slåss med syskonen om datorn, fylla hårddiskarna med vad man ville utan risk för att bli upptäckt och kunna spendera halva och hela nätterna framför datorn.

Undrar vad nästa riktigt stora grej kommer vara....