Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk
Medlem

SSD och +100 hz skärm.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Pentium 2/voodoo 2 till athlon xp 2400/radeon 9700 pro

Permalänk

Uppgraderingarna i början såklart. T.ex steget Intel 486 66MHz till AMD K6-2 400MHz är extremt. Jag behövde ej köra upplösningar 50*50 pixel för att i testprogram se att när grafikkortet inte är en flaskhals, så presterar en AMD K6-2 400MHz någon procent bättre än en Intel 486 66MHz. Jag har hur många såna exempel som helst förr i tiden.

Men hårdvara för datoranvändning så var det när jag i slutet av 90 talet gick över till dubbla skärmar. Och så idag ser jag annonser på LinkedIn med bild på systemutvecklare och frågan om de vill bli deras kollegor . Där deras skärmlösninen de idag har är sämre än den som jag som liten grabb hade för snart 30år sedan.
För att ta en annons så hade personen en 13" laptop med en surfplatta vid sidan av på ett bordfäste och jobbade med. Detta hade jag ej accepterat 1996. Visst smaksak och hans lösning var dyr (runt 30 000kr) så det handlar ej om pengar.

Permalänk
Medlem

Övergången från hem-PC till eget bygge.

Permalänk
Medlem

I wow ordning
PC speaker till soundblaster 32 ljudkort.
C64 bandspelare till c64 diskettstation
386 33mhz till 486 80mhz

Permalänk
Medlem

Min första SSD, helt otrolig skillnad att ha Windows och spel på SSD än mekanisk HDD.

Kommer aldrig att glömma vilken skillnad SSD gjorde för hela systemet.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kasidro:

Pentium 2/voodoo 2 till athlon xp 2400/radeon 9700 pro

Satan ja, det är en upgrade for the ages det!
Känns som att det hade motsvarat typ 10 års utveckling i nuvarande takt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

2010. Gick från en enda NEC 20GWX2 Pro till 3st HP LP2475w.

Mja, det är inte bara inte ett rent nöje med 1-2 extra skärmar... man får också betydligt mer gjort med 2-3 skärmar.

Permalänk
Medlem

Från 60hz till 144hz. Otrolig skillnad. Och ändå finns det folk som fortfarande står fast vid "det mänskliga ögat kan bara se 30 FPS".

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

En XT med Herculesgrafik till en 286:a med VGA?
Mitt första ljudkort (SB AWE32)?
486@100MHz till K6-2@550 MHz?
Mitt första Voodoo-kort?
Nu senast hoppade jag från en i5-3470 till en Ryzen 5600X med snabbt minne och uppskattar definitivt förbättringarna i respons generellt och uppdateringsfrekvens i spel. Realistiskt sett mer än en fördubbling av prestandan i X-Plane, som verkligen drar nytta av både IPC och core count, med identisk hårdvara i övrigt.

Permalänk
Medlem

Sparade månadspengen länge och köpte ett Orchid righteous voodoo 1 kort.

Klickade fint när glquake gick igång och vilket flyt!

Permalänk
Medlem

SDD var nog det som gett mig den mest märkbara skillnaden i hårdvara.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Som många nämnt.

SSD.

PC'n blev mer trevlig efter denna uppgradering.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

haha samma SSD här. XD Vilken grej asså från HDD till SSD! ojoj!
Hade dock bara ett Voodoo 2. Har det kvar i en låda. XD

Mitt Force GT lever kvar fast i syrrans dator.
Köpte den runt lansering så det är ett under att den inte haft några problem trots sin ålder.
En redig dunder SSD.👍

Jag fick tag på två stycken Creative Voodoo 2 12MB+12MB som jag fortfarande har kvar, EvilKing-korten sålde jag av.

Passar på att skriva en annan av de mest betydande uppgraderingar jag gjort.

XFX 8800GTX 630M XXX

Vilket kort alltså

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Min första TFT skärm (120hz) eller första SSD typ (hade iofs en raptor innan dess)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Från någon sunkig HDD till en Samsung 850 Pro SSD.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

gick från 4 mb grafikkort till riva tnt 2 32 mb vilken skillnad det var i spel

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Om man pratar gaming så är det 3dfx Voodokoret med GeForce 256 på god andraplats. Jag gick från ett S3 Trio 64, till att lägga till voodokortet har jag för mig. Sen köpte jag ett Matrox Millenium innan jag bytte upp mig till ett Gefoce 256. Båda två vet jag gjorde stor skillnad.

Jag vet också att jag uppgraderade mitt S3-kort med mer minne. från 2Mb till 4Mb? Eller var det 1 till 2? Man bara knäppte dit två kapslar till. Gjorde att jag kunde spela quake 2 med högre upplösning.

S3 Trio 64

Men annars är ju min första SSD för vardagsupplevelsen magisk också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Minns när jag gick från ett grovt överklockat radeon hd5670 som jag snott från farsans tv-dator till ett gtx 660ti. Var som att komma til en annan värld där typ 20fps inte räkte längre

Permalänk
Medlem

Ultrawide, så otroligt skönt och användbart, tror att jag har lyckats övertala 5-6 vänner att byta. Rekomenderas stort!!

Även vattenkylning av grafikkort på ett msi 1080ti, drog på en NZXT G12 bracket med en Kraken X42. Otroligt tyst och tempen gick aldrig över 55 på den.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

Flera hopp som man märkt mycket av får jag säga. Största var ju definitivt när ens laptop med 5200 disk fick steppa ner i utbyte mot min första burk med SSD.
När jag upptäckte existensen av adblock (ej hårdvara men uppgradering trots allt ) och 144Hz fick man lite samma känsla men inte riktigt på samma nivå. "Hur kunde jag leva utan detta???"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Byggde min första dator 2003, Kommer ihåg att de var en AMD 2500xp. Köpte ett GeForce mx420 med den genialiska planen att byta ut de mot ett 4600 ti som satt i familjens dyra kommun dator som alla fick erbjudande å köpa om man var kommunalt anställd där vi bodde.
Så en kväll när jag var ensam hemma så bröt jag warrenty stickern och gjorde mitt livs uppgradering 😁 och ingen vet något än idag haha.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

SSD och Ultra Wide 21:9 <3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fick tänka efter ett bra tag, då det är en mängd uppgraderingar som haft stor betydelse men till slut fastnade jag för:

Amiga 500 ---> PC

Det innebar att jag för första gången hade en dator med intern hårddisk. Att faktiskt kunna spara saker direkt "på" själva datorn och att ha ett OS som inte behövdes laddas från diskett var för mig en enorm QOL-uppdatering.

Permalänk
Medlem

Den enda uppgradering som gett mig direkt värde var när jag började med Eyefinity / Surround. Inlevelsen var helt fantastisk!

På andra plats måste Sandy Bridge 2500K vara. Jisses vad prisvärd!

Permalänk
Medlem

Hmm längsta generations hoppet var nog när jag gick från en pentium 3@550mhz till en amd athlon xp 2600+@2.0ghz.

Men den uppgraderingen som gjorde absolut störst skillnad var att när jag fick pentium datorn ovan då den hade ett dedikerat grafikkort. Det var en begagnad dator min pappa köpte på en konkurs auktion kring it bubblan. Grafikkortet var ett tnt2 m64, det är snik versionen av kortet och något till åren då geforce 2 redan var släppt. Men likväl var skillnaden att gå från inget 3d kort alls gigantisk.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det var nog när jag köpte min första egna dator som inte var begagnad. Gick från P4 2,53Ghz 1GB ram 7600gs 256MB (obs dåliga varianten med ddr2 minne)
Till athlon 6000+ 2GB ram och 9600gt 512MB den kunde jag spela igenom Crysis på medium med (antagligen med rätt kass framrate)
Egentligen var det inte en särskilt bra dator ens när den var ny men en stor uppgradering för mig, tror jag gav runt 7000kr för den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gick från 680M, 3610QM -> 1080, 7700k -> 3080, 5900x

Rent prestandamässigt är väl hoppen ganska likvärdiga men sista steget är en stationär

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Inaktiv

Svårt att välja en så väljer en från flera olika kategorier. Ingen inbördes ordning:

Gå från HDD till SSD. Intel 80GB 2009 eller så, minns inte ens modellnamnet längre.

Gå från 17" CRT till 20" 1680x1050 flatscreen. Fortfarande större än att gå från 16:9 till 21:9.

Gå från ATX till mITX. Haft många chassin under mina dagar men favoriterna är helt klart Cooler Master NR200P tätt följt av Ncase M1.

Gå från Oculus Rift till Oculus Quest. Bättre bildkvalitet och framförallt trådlös.
Kluven med grafikkort. Största lyftet var nog när vi fick hem familjens andra egna datorer på 90-talet. Våran första hade integrerad grafik som knappt klarade 2D, den nya datorn kom med ett Riva TNT. Alla spel blev så mycket mer spelbara och njutbara, även om även detta kortet snabbt åldrades.

Gå från 256MB DDR till 512MB DDR med den dator jag hade vid lanseringen av Far Cry. Spelet gick från ospelbart till spelbart. I övrigt har jag försökt hålla mig med mer minne än vad jag normalt behöver för att inte slå i taket.

Gå från tjockTV till min Sony Bravia 3550 på 40". Gå från denna till min LG OLED 55B7v är nog inte riktigt lika stort egentligen, även om OLED är förjävla underbart.

Gå från PS Vita till Nintendo Switch.

Gå från 56K modem till ADSL, på sätt och vis det största av de alla?

Permalänk
Medlem

Måste också nominera 3Dfx-korten. Fick ett när det släpptes (inga miners där inte ) och man använde det som ett påhängskort på det befintliga. Men wow vilen skillnad det blev i tex Quake ...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.