Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Finns det trådlösa headsets utan vitt bakgrundsbrus?

Permalänk
Medlem

Finns det trådlösa headsets utan vitt bakgrundsbrus?

Hej!

Har tänkt att överge mina trådade Cloud II till förmån för ett par trådlösa lurar då jag gärna vill bli mer mobil under jobbmöten.
Har nu köpt och provat två olika modeller som enligt olika tester fått höga betyg men som för mig är helt olidliga att använda under längre sessioner.
Vad jag talar om är det konstanta bakgrundsbruset som startar så fort man slår på lurarna och som hörs konstant tills dess att man stänger av dem. De jag provat hittills är Corsair HS70 PRO, Logitech X Pro Wireless och båda har de här höga statiska ljudet i bakgrunden som hörs jättetydligt under både möten och när man spelar musik på låg volym.
I övrigt så gillar jag båda lurarna skarpt men det här oljudet gör att de (för mig) är helt obrukbara.

Då jag vill bilda mig en uppfattning om hur vanligt det här är samt vilken modell som har mindre problem eller kanske är helt skonade från detta så lyder min fråga:

Vilket trådlöst headset använder du och har du bakgrundsbrus i dina?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Nu är du kanske ganska ung och hör höga frekvenser bättre, än mig som är lite äldre och har tappat en del av det högre registret i frekvenser.

Men jag kan höra något distant litet "pip" ibland i mina xiaomi , som jag antar är någon sorts synkroniseringssignal för när man sätter på lurarna så kan ibland ljudet vara osynkat mellan höger och vänster i någon halvsekund innan man hör det där "pip"et.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet, Har samma på mina Hyper X flight (gamla)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns men troligen inga billiga och enkla lösningar som funkar bra som "spelheadset" Det finns en del blåtandsheadset som inte är så dyra men de har troligen för hög latens för att synka bra mot bilden och oftast ingen arm för mikrofonen men jag har tex ett Philips TAPH805BK och det brusar inget hörbart i sig självt om ANC är avstängt men det passar bättre på en buss eller tåget än för spelande och trådlösa system för musiker brukar inte brusa nått särskilt heller men då blir det dyrt och flerdelade system eftersom sändare och mottagare inte är integrerade i enheten man har på huvudet utan ansluts med kabel och bärs separat på kroppen och de kräver också en passande radiodel som kopplas in mot ljudkortet så det kan i praktiken innebära 2, 3 eller 4 delar utöver det kablade headsetet som bärs på huvudet men bra ljudkvalitet i radiolänken blir det och latensen är försumbart låg på bra system men det kostar från några tusen till kanske 10 000 kr per musiker som ska kopplas upp trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Game hörlurar brukar tyvärr vara dåliga för andra ändamål än spel. Du borde se på andra lurar. Det kostar att ligga på topp.
Kör själv Audio Technica ATH-ANC700BT
Som sagt i en annan nivå än det du använder.

Permalänk

Jag har tre trådlösa headsets:
Sennheiser RS170 - går inte att köpa längre
Sennheiser RS175 - kostar 2000kr (finns även billigare, RS165, och dyrare RS185 och RS195)
Drop x THX Panda Wireless - Kostar 400 dollar + tull och moms på drygt 1000kr.

De från Sennheiser har vardera en basstation och sänder över radiofrekvenser runt 2.4 GHz.
De har lite bakgrundsbrus i sig men det är inte mycket. Mindre än vad du får från bluetooth-lurar generellt sett, och med lägre latens också. Ett annat användningsområde är att man har flera lurar (enbart lurar heter då Sennheiser HDR 175, kostar ~1430kr inkl frakt om du köper från Thomann.de) till samma basstation, så kan du t.ex. ha dem kopplade till TVn och du och din partner/barn/kompis kan ha olika volym enligt preferens. Går förstås också att använda så till datorn. Du kan också köpa två par inkl två basstationer så har du två par, och kan synka om dem mellan datorn och TVn t.ex.
De är också väldigt bekväma, utom möjligen när de va helt nya att de hade rätt högt tryck på öronen/sidan av huvudet.

THX Panda-lurarna är premium bluetooth-lurar.
De har så gott som inget brus, de flesta säger att de inte hör något brus öht. Jag har inte använt mina på ett bra tag så jag har precis börjat ladda dem igen, så kan jag återkomma med min egen bedömning och jämförelse med mina andra trådlösa lurar (jag har också ett par in-ears med bluetooth t.ex.). Men från vad jag minns är de väldigt tysta, om inte helt tysta, från vad jag kan höra.
Jag skulle också kunna testa att spela lite Hades med de här lurarna. Mina in-ears har en markant latens, så pass att det är så gott som omöjligt för mig att få en "perfect catch" när man fiskar, om jag bara går på ljudet. Med trådade lurar kan jag få en "perfect catch" varje gång, utan större ansträngning. Så jag kan testa mina THX Panda-lurar och se hur de står sig. De har stöd för aptX Adaptive, vilket dynamiskt ska kunna prioritera antingen ljudkvalitet eller latens. Problemet är att Windows 10 är sämst på stöd för bluetooth codecs, det går inte ens att se vad för codec som används. Men oavsett kan jag testa och se hur bra det funkar. Klart är att ljudkvaliten är bättre i lurarna när jag kopplar dem till min mobil som har stöd för aptX Adaptive, än när jag använder dem trådlöst till datorn. Kanske innebär det att latensen är bättre...? Som sagt, jag får återkomma om det.

Att jag inte använt dem förresten är för att de är rätt tunga, och jag har insett att min hårbotten är lite känslig för det. Har köpt en uppsättning "Dekoni Nuggets" för ökad komfort men det har inte blivit av att jag satt på dem än.

Permalänk

Just jäklar. Du pratar ju om headsets.

Drop x THX Panda har en liten inbyggd mic men jag vet inte hur bra den är, annars kan du köpa till en boom mic.
Ytterligare ett alternativ är att du gör som jag och köper en AntLion ModMic Wireless.

Sennheiser-lurarna har ingen mic alls och är lite knepigare ens med en ModMic, för jag vet inte hur bra det skulle funka att klistra fast magneten på sidan av lurarna där det är som ett prickigt mönster. Kanske går att sätta på den glatta sidan undertill eller något...

Permalänk
Medlem

Steelseries Arctis Pro Wireless, tyvärr samma skit som du beskriver.

Permalänk
Medlem

En liten update, jag gjorde ett sista försök och beställde Razer Blackshark V2 Pro och dessa är knäpptysta. Enda gången man egentligen hör bruset är om man skruvar upp volymvredet på headsetet till max, men kör man som jag på runt 50% på headsetet och sen ställer volymen i windows så är det helt befriade från brus.
Så det finns hopp!