Photoprism på Raspberry Pi till NAS

Permalänk

Photoprism på Raspberry Pi till NAS

Har länge försökt hitta ett program för att hantera familjens foton, utan att behöva använda moln-tjänster eller liknande. Photoprism verkar vara precis det jag själv letar efter.

Ialla fall. Jag har en NAS (Synology DS 416j) där vi har alla foton. Har försökt få in Photoprism direkt på den, men tyvärr är modellen lite äldre och kör ARMv7 baserat linux, så det finns inget officiellt stöd för det, och mina linux-kunskaper räcker inte för att få det att fungera. (Dels strular docker/portainer som Photoprism förespråkar att man använder, och system-partitionen på servern är för liten för att lagra allt så den börjar strula rätt snabbt efter att man installerat Docker)

Ser att många på nätet satt upp Photoprism på en Raspberry Pi, vilket tycks funka bra. Men jag har inte hittat någon som har allt lagrat på en extern plats (dvs de använder alla en hårddisk som kopplas direkt till Raspberry Pi. Är det någon av er som har erfarenhet av Photoprism och vet om det funkar att ha alla originalfiler på en NAS?

(Jag är som ni förstår en novis på linux. Kanske är självklart att det funkar att bara mount'a en NAS disk från nätverket och låta Photoprism indexera allt på den precis som om det vore en lokal disk...)

Känns väldigt mycket enklare och billigare att köpa en Raspberry Pi, än att köpa en ny NAS och sätta upp allt på den...

Permalänk
Medlem

Enligt FAQ till Photoprism så går det utmärkt att mounta enheter till den för lagring.

https://docs.photoprism.org/getting-started/faq/

services:
photoprism:
# ...
volumes:
# Map originals folder to NFS:
- "photoprism-originals:/photoprism/originals"

volumes:
photoprism-originals:
driver: local
driver_opts:
type: nfs
# The IP of your NAS:
o: "username=user,password=secret,addr=1.2.3.4,soft,rw"
# Share path on your NAS:
device: ":/mnt/photos"