Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ztenlund:

Det som är spännande är att du försöker skriva ned vägtrafikolyckorna genom att dra av självmord i spårtrafiken, som finns i annan statistik än den du försöker dra av dem ifrån.

Det är du som behöver gå in på trafikverkets hemsida och begrunda framtagen statistik.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Var det med en Goldwing då eller??

hehe nä för bil. Backar du ofta med MC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

Det tycker jag ju iaf är helt rätt. Det är ju skillnad på lätt MC och mellan/tung MC i vikt etc. Du kanske vill gå från en 140kg liten pluttmaskin till en 350kg HD. Alla behörigheter har samma krav, du slipper ju dock göra teorin.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Hej tex jag som tog lätt mc 2008 måste ta ett helt varv till.

Ja alla utbildningar som de envisas med kan jag väl hålla med om att de är onödiga, till exempel handledarutbildning för privatkörning. Min "plastpappa" gick den 3 gånger för att kunna köra med alla 3 barnen, helt absurt (vi pratar alltså spann på 1,5 år).

Men att bevisa att man kan hantera en tung motorcykel efter att bara kört lätt skulle jag nog inte anse som onödigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

Ja? Tycker inte det är orimligt faktiskt. Bra att alla som får tung behörighet har genomgått samma utbildning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja alla utbildningar som de envisas med kan jag väl hålla med om att de är onödiga, till exempel handledarutbildning för privatkörning. Min "plastpappa" gick den 3 gånger för att kunna köra med alla 3 barnen, helt absurt (vi pratar alltså spann på 1,5 år).

Men att bevisa att man kan hantera en tung motorcykel efter att bara kört lätt skulle jag nog inte anse som onödigt.

Jag syftar inte på uppkörning eller teoriprov utan deras jävla risk 1 där de säger att man köra nykter och betala 1500kr för.
Hur bevisar det att jag kan köra tung motorcykel?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är du som behöver gå in på trafikverkets hemsida och begrunda framtagen statistik.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...

Var står det att "Helt plötsligt blev det bara drygt 100 personer kvar som inte frivilligt vill ta sitt eget liv att rädda i trafiken - jämfört med över 1200 som tar livet av sig på annat sätt."?

(Det var alltså du som skrev det citerade på första sidan i tråden.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Jag syftar inte på uppkörning eller teoriprov utan deras jävla risk 1 där de säger att man köra nykter och betala 1500kr för.
Hur bevisar det att jag kan köra tung motorcykel?

Ja och det var exakt de jag syftade på i mitt inlägg. De är sjukt ovärda.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag syftar inte på uppkörning eller teoriprov utan deras jävla risk 1 där de säger att man köra nykter och betala 1500kr för.
Hur bevisar det att jag kan köra tung motorcykel?

Jaha! Det kravet kan man väl skippa, har du redan gått den är det ju same same... Trodde du menade risk2an.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förbjud sporthoj på allmän väg, sporthoj hör hemma på bana. Finns inte en människa som kör sporthoj som inte brutit mot en massa trafikregler. Har själv mckort och har tidigare haft en lite sportigare hoj och det är jädrigt svårt att hålla sig ifrån att dra rejält på gasen för det killar så gött i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Förbjud sporthoj på allmän väg, sporthoj hör hemma på bana. Finns inte en människa som kör sporthoj som inte brutit mot en massa trafikregler. Har själv mckort och har tidigare haft en lite sportigare hoj och det är jädrigt svårt att hålla sig ifrån att dra rejält på gasen för det killar så gött i magen.

Sportbilar också? Var går gränsen? I praktiken blir det ju knappat förbud på sporthoj, det blir ju begränsningar i effekt per vikt eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Sportbilar också? Var går gränsen? I praktiken blir det ju knappat förbud på sporthoj, det blir ju begränsningar i effekt per vikt eller något sånt.

Om vi håller diskussionen till sporthojjar och inte blandar in bilar. Tycker du då inte att det är rimligt att förbjuda sporthojjar från allmän väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förbjud sporthoj på allmän väg, sporthoj hör hemma på bana. Finns inte en människa som kör sporthoj som inte brutit mot en massa trafikregler. Har själv mckort och har tidigare haft en lite sportigare hoj och det är jädrigt svårt att hålla sig ifrån att dra rejält på gasen för det killar så gött i magen.

Skulle mer säga att det inte finns någon som vistats i trafiken oavsett färdmedel som inte brutit mot en massa regler.

Den som säger att man inte under 5min totalt av sin tid i trafiken kört 10km/h för fort ljuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om vi håller diskussionen till sporthojjar och inte blandar in bilar. Tycker du då inte att det är rimligt att förbjuda sporthojjar från allmän väg?

Jag skulle säga, absolut inte.
Ska vi förbjuda allt som folk utan vett inte kan bete sig med så finns det snart inget vi får göra.

Och de som nu älskar att åka fort klarar det på allt över 125cc oavsett, så då är det vanliga cyklar som gäller i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag skulle säga, absolut inte.
Ska vi förbjuda allt som folk utan vett inte kan bete sig med så finns det snart inget vi får göra.

Och de som nu älskar att åka fort klarar det på allt över 125cc oavsett, så då är det vanliga cyklar som gäller i så fall.

Det du skriver tycker jag låter lite naivt. Har du själv kört sporthoj någon gång?

Skrivet av Cerb:

Skulle mer säga att det inte finns någon som vistats i trafiken oavsett färdmedel som inte brutit mot en massa regler.

Den som säger att man inte under 5min totalt av sin tid i trafiken kört 10km/h för fort ljuger.

"kört 10km/h för fort", det är inte speciellt mycket.
Hade det sett ut så i verkligheten att en ägare till tex en yamaha r1 endast körde 10km/h för fort så hade detta aldrig behövt bli en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle mer säga att det inte finns någon som vistats i trafiken oavsett färdmedel som inte brutit mot en massa regler.

Den som säger att man inte under 5min totalt av sin tid i trafiken kört 10km/h för fort ljuger.

Fast om vi är realistiska så känns det väl ändå ganska uppenbart att det är en gigantisk skillnad mellan ”normala” trafikanter som bryter mot lagen lite då och så samt de som åker sporthoj?

Kalla mig bittergubbe om ni vill men jag skulle då inte ha något problem med att tvinga tillverkarna att sätta en spärr på ~130 km/h på alla sina gaturegistrerade bilar och motorcyklar.

Ställer kanske till med lite problem för de som använde sitt fordon både på vägen och på banan men det finns förstås lösningar till det om man så vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Om vi håller diskussionen till sporthojjar och inte blandar in bilar. Tycker du då inte att det är rimligt att förbjuda sporthojjar från allmän väg?

Jag skulle rösta på att det låter helt orimligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag skulle rösta på att det låter helt orimligt.

Baserat på vad, att du inte vill det pga att det är kul att gasa på lite?
Köra sporthoj på bana vore hur kul som helst.
Det är även sjukt kul att köra sporthoj på allmänna vägar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Baserat på vad, att du inte vill det pga att det är kul att gasa på lite?
Köra sporthoj på bana vore hur kul som helst.

Baserat på att det är helt orimligt. Jag har ingen sporthoj själv, känns inte som det bästa valet när man precis tagit körkort.

Unga män är överrepresenterade i olyckor, ska vi förbjuda dem från att köra också?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag skulle rösta på att det låter helt orimligt.

Vi kan ju förbjuda alla fordon också så ingen dör i trafiken när vi ändå håller på! Vi lägger benen på ryggen var vi än ska. Då går ju hälsan upp i taket också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Baserat på att det är helt orimligt. Jag har ingen sporthoj själv, känns inte som det bästa valet när man precis tagit körkort.

Unga män är överrepresenterade i olyckor, ska vi förbjuda dem från att köra också?

Ett sätt att reglera det är ju att ha väldigt hög försäkring för unga och höga försäkringar på t ex sporthojar.

Blir ju smått irriterad på alla som säger att kvinnor inte kan köra bil när det är uppenbart männen som har för stor tilltro till sig och sin förmåga. Nu pratar jag om i trafik och inte på bana...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Vi kan ju förbjuda alla fordon också så ingen dör i trafiken när vi ändå håller på! Vi lägger benen på ryggen var vi än ska. Då går ju hälsan upp i taket också!

Tänk om man stukar foten

Skrivet av Wiinis:

Ett sätt att reglera det är ju att ha väldigt hög försäkring för unga och höga försäkringar på t ex sporthojar.

Blir ju smått irriterad på alla som säger att kvinnor inte kan köra bil när det är uppenbart männen som har för stor tilltro till sig och sin förmåga. Nu pratar jag om i trafik och inte på bana...

Absolut, men det känns mer som att det främjar "min mamma äger nu min hoj"-beteendet.

Sen är ju försäkringen på sporthojar helt absurd redan, verkar ju inte riktigt hjälpa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Men buhu.

Man har råd med en MC men inte körkortet? Då kanske man skall hitta någon annan hobby?

Downhill i Järvsö kanske kan vara ett alternativ på 2 hjul med adrenalin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Baserat på att det är helt orimligt. Jag har ingen sporthoj själv, känns inte som det bästa valet när man precis tagit körkort.

Unga män är överrepresenterade i olyckor, ska vi förbjuda dem från att köra också?

tja det sägs ju att konsekvenstänket är färdigutvecklat först i 25-årsåldern. Så kanske man först då är mogen för att framföra fordon.

Gällande diskussionen om sporthoj så tror jag svaren kommer skilja sig mellan de som har erfarenhet av att köra sporthoj mot de som inte har erfarenhet av att köra sporthoj. Det jag menar är lite att personer som inte har kört sporthoj har en tendens att tro att man kan köpa äga och köra sporthoj och köra lugnt och försiktigt på ett moget sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av etnica33:

Men buhu.

Man har råd med en MC men inte körkortet? Då kanske man skall hitta någon annan hobby?

Downhill i Järvsö kanske kan vara ett alternativ på 2 hjul med adrenalin.

Vem svarar du ens?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Baserat på att det är helt orimligt. Jag har ingen sporthoj själv, känns inte som det bästa valet när man precis tagit körkort.

Unga män är överrepresenterade i olyckor, ska vi förbjuda dem från att köra också?

Det faller förstås på sin orimlighet.

Men om du tar ett steg bak och ser på saken objektivt. Vilka argument finns det för att man ska få köra sporthojar/bilar på gatorna? Eller åtminstone varför man ska tillåta att de kan köra så snabbt på vägarna.

Självklart finns det argument för det. Men sätt dessa emot argumenten mot:
-Färre dödsolyckor där varje sparat liv leder till minskat lidande för dussintals personer samt ökad intäkt till samhället då personen fortsätter att betala skatt.
-Färre skador som leder till minskat lidande, lägre kostnader, lägre resursutnyttjande av en överbelastad vård och ökad intäkt till samhället.
-Färre oskyldiga som utsätts för psykisk, fysisk och materiella skador. Vilket kan leda till någon av de två punkterna ovan.
-Bättre för miljön pga minskad bränsleförbrukning, färre skrotningar, minskat slitage av väg och fordon m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Frågan borde väl mer bli om olagligt

Detta är inte reaterat, men ditt inlägg födde en tanke:
Det borde vara olagligt att dö i trafiken! Med riktigt höga straff för att dö i trafiken så hade man nog lätt kunnat få ner antalet döda med 99%. Typ, 40 år i fängelse ifall man dött i trafiken hade nog fixat det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

Fast du ändrar behörighet och kravet på den nya är en aktivt gällande riskutbildning, riskutbildningen är gällande i 5 år och måste sedan uppdateras om du ska ta en ny behörighet oavsett om den riskutbildningen du hade även gällde den tidigare behörigheten.
Om du gjorde riskutbildningen för mindre än 5 år sedan måste du inte göra om den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är inte reaterat, men ditt inlägg födde en tanke:
Det borde vara olagligt att dö i trafiken! Med riktigt höga straff för att dö i trafiken så hade man nog lätt kunnat få ner antalet döda med 99%. Typ, 40 år i fängelse ifall man dött i trafiken hade nog fixat det.

Ja med tanke på att självmord är olagligt så borde det nog gå att få igenom? :>

Skrivet av Trunk:

tvinga tillverkarna att sätta en spärr på ~130 km/h på alla sina gaturegistrerade bilar och motorcyklar.

Meh, då kan du fortfarande blåsa runt i 130 förbi skolor, genom stadskärnor, på gångvägar osv.

GPS som begränsar hastighet baserat på väg kanske vore något?

Ska vi kolla sporthoj vs sportbil tror jag effektolyckor är "ungefär" lika vanliga bland bilar som motorcyklar. då räknar jag sportbilar som bilar med en 0-100 på under 4 sekunder. Dvs mycket lägre än dito sporthoj.

OT:
Tog min sista behörighet ifjol (A) och kändes inte alls som att de mjölkade mig på pengar, kostade nog en bit under 10kkr inkl att jag använde körskolans cykel på uppkörningen. (En halv lektion i trafik. En och en halv lektion på manöverbanan, min första lektion så snöade det)

ed

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det faller förstås på sin orimlighet.

Men om du tar ett steg bak och ser på saken objektivt. Vilka argument finns det för att man ska få köra sporthojar/bilar på gatorna? Eller åtminstone varför man ska tillåta att de kan köra så snabbt på vägarna.

Självklart finns det argument för det. Men sätt dessa emot argumenten mot:
-Färre dödsolyckor där varje sparat liv leder till minskat lidande för dussintals personer samt ökad intäkt till samhället då personen fortsätter att betala skatt.
-Färre skador som leder till minskat lidande, lägre kostnader, lägre resursutnyttjande av en överbelastad vård och ökad intäkt till samhället.
-Färre oskyldiga som utsätts för psykisk, fysisk och materiella skador. Vilket kan leda till någon av de två punkterna ovan.
-Bättre för miljön pga minskad bränsleförbrukning, färre skrotningar, minskat slitage av väg och fordon m.m.

Därför att det finns massvis med andra saker som är rimliga att förbjuda innan sporthojar isf.

Rökning, alkohol, en del sporter antar jag, Formel 1 kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman