Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vet någon något om Zen stolarna på Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Vet någon något om Zen stolarna på Elgiganten?

Vet någon någonting om märket Zen som har stolar på Elgiganten? Hittar ingenting om dom utanför Elgigantens hemsida.

Mvh

Permalänk
Medlem

De är typiska "Kina-stolar", d.v.s. tillverkade av någon okänd tillverkare i Kina som företag som Elgiganten sen slänger på sitt eget namn på. Gör man en bildsökning på stolarna så hittar man dem under många olika namn, stolen som Elgiganten kallar Zen Phase 001 går t.ex. att köpa på Alibaba under namnet Bifma 12.

De säljs säkert på t.ex. Amazon också om du vill hitta omdömen om dem, det kluriga är att hitta dem eftersom de säljs under så många olika namn.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad tråkigt. Tyckte Zen Home 950 stolen skulle passat mig bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whoever:

Jaha, vad tråkigt. Tyckte Zen Home 950 stolen skulle passat mig bra.

Men att den finns under flera namn påverkar väl inget ? Ser ju åtminstone ut att vara en anständig budgetstol, jag har inte känt på den på riktigt men vad som helst som har lite inställningar klår ju Ikea Markus och Markus har inte heller särskilt bra hållbarhet, alternativet är väl att leta en begagnad Kinnarp elerl liknade riktig arbetsstol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart sant. Jag lyckades hitta specifikationer på Zen home stolen. Visade sig att som högst kommer sätet 49cm upp bara, hade behövt lite mer. Är det bara att byta gaspistong då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whoever:

Det är ju helt klart sant. Jag lyckades hitta specifikationer på Zen home stolen. Visade sig att som högst kommer sätet 49cm upp bara, hade behövt lite mer. Är det bara att byta gaspistong då?

Det är troligen inte lätt att få tag i nån som passar direkt men gör du det så går det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men att den finns under flera namn påverkar väl inget ? Ser ju åtminstone ut att vara en anständig budgetstol, jag har inte känt på den på riktigt men vad som helst som har lite inställningar klår ju Ikea Markus och Markus har inte heller särskilt bra hållbarhet, alternativet är väl att leta en begagnad Kinnarp elerl liknade riktig arbetsstol.

En stol är en stol är en stol!! Alla är inte skapta lika och det går inte att säga att en stol är ergonomisk för alla. En del sitter bra i flera timmar på en pall och det kan vara ergonomiskt för den personen. Det är absolut inte några direkta fel på Ikea Markus och passar den så passar den. Jag har haft en i 10 år och den har flagnat lite på nackstödet men det är det ända så hållbarheten kan jag inte klaga på. Aldrig fått ont av att sitta länge i den heller. Att en stol har många inställningsmöjligheter möjliggör att fler personer kan hitta en inställning som passar men en person har i de flesta fall inte behov av fler inställningar om du förstår hur jag menar. Om inställningen på Markus passar så har man ju ingen användning för fler inställningar.

Ursäkta ranten, men det går inte att rekommendera stol till en person utifrån byggkvalitet och inställningsmöjligheter. Vad som passar en kanske inte passar en annan osv. Billiga stolar kanske generellt inte håller lika länge som dyra men det är inte säkert att den dyra är mer ergonomisk eftersom det är beroende på individfaktorer. Många sitter bättre i en gamingstol från Elgiganten eller en Ikea Markus än de gör i en Herman Miller Aeron.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

En stol är en stol är en stol!! Alla är inte skapta lika och det går inte att säga att en stol är ergonomisk för alla. En del sitter bra i flera timmar på en pall och det kan vara ergonomiskt för den personen. Det är absolut inte några direkta fel på Ikea Markus och passar den så passar den. Jag har haft en i 10 år och den har flagnat lite på nackstödet men det är det ända så hållbarheten kan jag inte klaga på. Aldrig fått ont av att sitta länge i den heller. Att en stol har många inställningsmöjligheter möjliggör att fler personer kan hitta en inställning som passar men en person har i de flesta fall inte behov av fler inställningar om du förstår hur jag menar. Om inställningen på Markus passar så har man ju ingen användning för fler inställningar.

Ursäkta ranten, men det går inte att rekommendera stol till en person utifrån byggkvalitet och inställningsmöjligheter. Vad som passar en kanske inte passar en annan osv. Billiga stolar kanske generellt inte håller lika länge som dyra men det är inte säkert att den dyra är mer ergonomisk eftersom det är beroende på individfaktorer. Många sitter bättre i en gamingstol från Elgiganten eller en Ikea Markus än de gör i en Herman Miller Aeron.

Men det handlar oftast inte om att sitta bekvämt utan om att kunna arbeta bekvämt vilket är olika saker, Jag har en Markus och en Kinnarp 6000 och ska man arbeta vid skrivbordet är Kinnarpstolen överlägsen men ska man kolla på en film är Markusen bekvämare, kinnarpen går att justera på de flesta sätt och går således att anpassa till väldigt många kroppsmått medan en Markus bara kan justeras i höjd men det är klart att om du har kroppsmått som passar blir den bekväm men den är ju både bred och djup så du får vara klart större än en medelperson innan måtten funkar som arbetsstol men ska man bara sitta i den som fåtölj passar den betydligt fler.

Vad gäller hållbarheten så slits klädseln ut på Markus och dynans skum komprimeras också ganska fort och så har plåtchassit spruckit på ett par där gångjärnen sitter, de håller faktisk ganska dåligt om man använder dem som arbetsstol "på riktigt" de som slitits ut har använts med personer i typ 10-12 timmar per dygn och har klarat sig kanske 3 år som mest medan en 10 år gammal Kinnarp ser ut och fungerar som ny.

Vad gäller Ikeastolar så tycker jag dessutom att Markus borde utgå för de har ju gjort en förbättrad efterföljare i samma prisklass så man bör ju ta den i stället för en del är klart bättre och inget är sämre på den.
Järvfjället

https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.