Testpilot: PNY XLR8 CS3040 1 TB – bekant produkt i ny skrud

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: PNY XLR8 CS3040 1 TB – bekant produkt i ny skrud

Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist klämmer och känner på XLR8 CS3040, en NVME-enhet från PNY med PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men får man fråga vad det är för enheter du jobbar med?

"Idag jobbar David professionellt som elektronikingenjör och designar passande nog PCI Express-enheter i M.2-format."

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Testpilot

När jag byggde nytt nyligen stod det mellan just PNYs XLR8 CS3030 som du testade tidigare och WDs SN550.

Båda dessa kändes mer prisvärda än just XLR8 CS3040 som testades i denna artikel. Det redliga prispåslaget för i många fall marginellt snabbare hastigheter fann jag helt enkelt inte värt för mina användningsområden (vilket primärt är spel och lättare redigering av foto/video).

I slutändan valdes ändå SN550 framför änderna PNY alternativ, igen tack vare prislappen då vid köptillfälle var WDs ditto cirka 250 kronor billigare för likvärdig prestanda vid 1TB-kapacitet – Igen, för mina användningsområden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

får den ens plats under ett grafikkort?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

I de sammanfattande punkterna nämns att det finns snabbare konkurrenter till samma pris. Något exempel på sådan?

Skrivet av Göteborgaren:

får den ens plats under ett grafikkort?

Många moderkort har M.2-plats ovanför grafikkortet, vilket gör det till en icke-fråga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arowe17:

Lite off topic, men får man fråga vad det är för enheter du jobbar med?

"Idag jobbar David professionellt som elektronikingenjör och designar passande nog PCI Express-enheter i M.2-format."

Jag jobbar på Kvaser som utvecklar och säljer CAN-interface. Dvs kommunikationsutrustning som kopplar datorer ihop med ett CAN-nätverk.

Skrivet av Göteborgaren:

får den ens plats under ett grafikkort?

Just moderkortet jag testade hade en M.2-plats mellan CPU-sockel och första instickskortsplats.
Att ge ett allmänt standardiserat svar är svårt iom produkten inte håller sig inom M.2-standarderna. Jag har svårt att tänka mig att det är vanligt att denna platsar i en M.2-plats under en GPU men det finns säkert undantagsfall.

Skrivet av Olle P:

I de sammanfattande punkterna nämns att det finns snabbare konkurrenter till samma pris. Något exempel på sådan?

Just i detta fallet så sneglade jag på WD Black SN850 som utan kylfläns är ca en hundring billigare. Prestandan är "upp till 7 GB läshastighet" vilket tyder på en väldigt kompetent kontroller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just i detta fallet så sneglade jag på WD Black SN850 ... Prestandan är "upp till 7 GB läshastighet" vilket tyder på en väldigt kompetent kontroller.

Ser man till dina mätresultat för SN750 så är läsprestandan där (med PCIe 3.0) precis under 3,5 GB/s.
Frågan är om det bara är den dubblerade bandbredden i gränssnittet de syftar på i marknadsföringen, eller om där finns andra ändringar i hårdvaran som tillåter dem att med SN850 faktiskt nå en högre läshastighet än konkurrenterna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Olle P:

Ser man till dina mätresultat för SN750 så är läsprestandan där (med PCIe 3.0) precis under 3,5 GB/s.
Frågan är om det bara är den dubblerade bandbredden i gränssnittet de syftar på i marknadsföringen, eller om där finns andra ändringar i hårdvaran som tillåter dem att med SN850 faktiskt nå en högre läshastighet än konkurrenterna.

De pratar läs-/skrivhastigheter. Det är en annan kontroller i SN850 som använder sig av Gen 4 transceivers. Du kan inte ha en PCIe 4.0 enhet utan dessa.
Även Samsung har en uppsjö enheter som uppnår nära 7.5-8 GB per sekund. WD SN850 är inte på något sätt unik egentligen. De använder sig dock inte av Phisons snikkontroller.

Just Phisons kontroller var först till marknaden, troligen genom att ta och ersätta transceivers-blocken i en redan befintlig 3.0-krets med Gen4 transceivers.

Att vara först ut är också en fördel även om man begränsas någon annanstans i systemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin