Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle inte ens komma på tanken att Bojkotta allt tillverkat i Kina undrar hur folk tänker när dom säger detta då typ 90% av min ägodelar är tillverkat där.

Kanske just därför..? Kina är ett land med väldigt konstig människosyn, där många förtrycks. Det är det land som förorenar vår luft mest av alla länder, då deras industri går på kolkraft och att då förlägga tillverkning dit, är ju inte så smart rent klimatmässigt.
Enda anledningen till att mycket du köper är där ifrån, är för att tillverkningen blir billigare, pga. låga löner.
Pengar styr... så gör också konsumenterna, om de säger ifrån med plånboken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske just därför..? Kina är ett land med väldigt konstig människosyn, där många förtrycks. Det är det land som förorenar vår luft mest av alla länder, då deras industri går på kolkraft och att då förlägga tillverkning dit, är ju inte så smart rent klimatmässigt.
Enda anledningen till att mycket du köper är där ifrån, är för att tillverkningen blir billigare, pga. låga löner.
Pengar styr... så gör också konsumenterna, om de säger ifrån med plånboken.

Får ursäkta för Offtopic passar det inte så ta bort.

Även företagen har valt att lägga sin tillverkningen där för att kunna öka sin vinster.

Nu när mobiltelefoner från Apple ökat rejält i pris kan jag garantera dig att lönerna inte ökat hos Foxconn till arbetarna med samma del.

Utan dessa blir rena vinster till Apple.

Tesla har också kunnat öka sina vinster rejält pga tillverkning i Kina nära leverantörer & pressat ner sin priser som en effekt av detta.

Sedan har intresset från Usa först blivit så stort när dom insåg att dom höll på att förlora sin position som den starkaste ekonomin i världen & enligt mig har deras desperation & metoder blivit väldigt tydliga nu när det gått enormt långt.

Sedan förstår jag inte tänket att gå på företag för att dom råkar ligga i ett visst land hur tänker man i sitt resonemang här?

Eller att produkterna tillverkas i ett specifikt land.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Får ursäkta för Offtopic passar det inte så ta bort.

Även företagen har valt att lägga sin tillverkningen där för att kunna öka sin vinster.

Själklart.. Pengar styr, inget konstigt med det.

Skrivet av Jonas79:

Nu när mobiltelefoner från Apple ökat rejält i pris kan jag garantera dig att lönerna inte ökat hos Foxconn till arbetarna med samma del.

Utan dessa blir rena vinster till Apple.

Det är mest troligt sant och det är så företag fungerar. Alltså försöker vara så lönsamma som möjligt, för att blidka aktieägarna.

Skrivet av Jonas79:

Tesla har också kunnat öka sina vinster rejält pga tillverkning i Kina nära leverantörer & pressat ner sin priser som en effekt av detta.

Att de pressat ner sina priser, beror inte på att de börjat tillverka i Kina. De bilarna går till den asiatiska marknaden och Australien om jag inte har helt fel. Att de pressar priserna, beror mycket på att konkurrensen börjar tillta allt mer, från andra tillverkare.

Skrivet av Jonas79:

Sedan har intresset från Usa först blivit så stort när dom insåg att dom höll på att förlora sin position som den starkaste ekonomin i världen & enligt mig har deras desperation & metoder blivit väldigt tydliga nu när det gått enormt långt.

Vet inte vart USA kommer in i det vi diskuterar här, så jag låter det vara...

Skrivet av Jonas79:

Sedan förstår jag inte tänket att gå på företag för att dom råkar ligga i ett visst land hur tänker man i sitt resonemang här?

Eller att produkterna tillverkas i ett specifikt land.

Om man inte tycker att företagen håller den "klass" av hållbarhet man kan förvänta sig, hur man behandlar människor, kvalitetét på produkterna eller inte gör tillräckligt i millöfrågan, kan man mycket väl bojkotta på grund av detta.
Själv vill jag inte stötta företag som skitar ner vår planet med kolkraft... Sen har jag lite svårt för hur människor behandlas i det landet. I det avseendet handlar det alltså om etik och moral...
Jag kan inte säga att jag bojkottar produkter från Kina, men jag är väldigt selektiv. Köper hellre varor från andra håll, om man säger så. Men vissa går bara att få tag på därifrån...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att de pressat ner sina priser, beror inte på att de börjat tillverka i Kina. De bilarna går till den asiatiska marknaden och Australien om jag inte har helt fel. Att de pressar priserna, beror mycket på att konkurrensen börjar tillta allt mer, från andra tillverkare.

Kinesiska Tesla bilar har skeppats till Europa & vet att både Norge & Sverige har fått leveranser av dessa & vissa tyckte att batterierna på dessa bilar var annorlunda mot dom tillverkade i Freemont.

Så vet att Tesla skicka ut mjukvaru uppdateringar på dessa bilar.

Även Tesla själva har sagt att dom kunnat pressat ner sina priser på bilarna pga deras närvaro i Kina & att deras ökade vinster till största delen beror på Kina så i detta fallet måste jag ändå lyssna på Elon Musk egna uttalanden känns som han borde ha störst koll på detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kinesiska Tesla bilar har skeppats till Europa & vet att både Norge & Sverige har fått leveranser av dessa & vissa tyckte att batterierna på dessa bilar var annorlunda mot dom tillverkade i Freemont.

Så vet att Tesla skicka ut mjukvaru uppdateringar på dessa bilar.

Även Tesla själva har sagt att dom kunnat pressat ner sina priser på bilarna pga deras närvaro i Kina & att deras ökade vinster till största delen beror på Kina så i detta fallet måste jag ändå lyssna på Elon Musk egna uttalanden känns som han borde ha störst koll på detta.

Verkar stämma, men det är bara instegsmodellen av Model 3, alltså SR+. Alla andra skeppas från USA. Får se när fabriken i Tyskland kommer igång...

Då Tesla är ett "globalt" företag snart, så spelar givetvis en sådan sak som att de får högre marginaler i Kina roll, även i övriga länder där de håller på. Det är ju samma företag... Men för att kunna vara konkurrenskraftiga mot övriga biltillverkare, måste de justera priserna emellanåt. Sen att de får ett bättre utgångsläge för detta med Kina-fabrikens högre marginaler är ju ändå en bisak i det hela. De hade ändå fått sänka priserna, precis som de höjer priserna ibland. Har tappat räkningen på hur många gånger priset justerats de senaste månaderna... samtidigt som det sprutar ut nya modeller från andra biltillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Verkar stämma, men det är bara instegsmodellen av Model 3, alltså SR+. Alla andra skeppas från USA. Får se när fabriken i Tyskland kommer igång...

Då Tesla är ett "globalt" företag snart, så spelar givetvis en sådan sak som att de får högre marginaler i Kina roll, även i övriga länder där de håller på. Det är ju samma företag... Men för att kunna vara konkurrenskraftiga mot övriga biltillverkare, måste de justera priserna emellanåt. Sen att de får ett bättre utgångsläge för detta med Kina-fabrikens högre marginaler är ju ändå en bisak i det hela. De hade ändå fått sänka priserna, precis som de höjer priserna ibland. Har tappat räkningen på hur många gånger priset justerats de senaste månaderna... samtidigt som det sprutar ut nya modeller från andra biltillverkare.

Dom flesta företag idag är Globala och har leverantörer från hela världen oavsett var dom startades.

Detta som hotas lite när folk trappar upp konspirations teorier & man blir ovänner med andra nationer & enligt mig själv så borde man om möjligt sträva efter ett öppet samhälle där man kommer överens och ser alla möjligheter till samarbeten.

Även Volvo koncernen har gjort detta uttalande nyligen att man inte borde stänga ute Kina, Ryssland, Indien m.m.

Volvo ägs av Kinesiska Geely så antar att dom sett konsekvenserna av det upptrappade läget & dom har också tillverkning i Europa, Usa mfl ställen så som du säger ett globalt företag.

Kollar du på Volkswagen, Saic Motors, Byd har också dom tillverkning i Europa, Usa & Kina mfl ställen.

Råvarorna till batterierna är dock alla beroende av Kina som står för 80-85% av råmaterialen till Lithium batterierna.

Vet faktiskt inte hur det ser ut på stålsidan till karosserna vart dom flesta tillverkare köper detta och andra metaller utan detta får någon annan svara på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prissättningen handlar ju också om tillgång och efterfrågan. Så länge efterfrågan är hög och beläggningen i fabriken bra behöver man inte göra något. När man får mer kapacitet med fler fabriker får man sänka priset för att öka efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prissättningen handlar ju också om tillgång och efterfrågan. Så länge efterfrågan är hög och beläggningen i fabriken bra behöver man inte göra något. När man får mer kapacitet med fler fabriker får man sänka priset för att öka efterfrågan.

Efterfrågan har väl knappast varit något problem för Tesla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blitt med elbil

Då har man blivit med elbil då. E-2008 på leasing, lagom stor bil som jag ändå får plats i. Verkar vara ganska uppriktig räckvidd om cirka 30 mil.
Har en kompis som introduceradat lite appar/taggar man bör ha för laddning ute på fältet. Men jag tar gärna emot externa tips också då han inte kör i västra Götaland fullt så ofta.

Permalänk
Medlem

Testade MG:n igår, tyvärr bara en väldigt snabb test.

Men hade bra byggkvalité, man satt bra och var trevlig och köra. Snäppet vassare än Leaf skulle jag nog säga.
Inget prestandamonster dock, men en väldigt förnuftig familjebil.

Frågan är nu vilken utrusningsmodell man ska välja.

Permalänk
Medlem

Såg att man kunde beställa Model Y nu för leverans i slutet på året. Började på 719.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Då har man blivit med elbil då. E-2008 på leasing, lagom stor bil som jag ändå får plats i. Verkar vara ganska uppriktig räckvidd om cirka 30 mil.
Har en kompis som introduceradat lite appar/taggar man bör ha för laddning ute på fältet. Men jag tar gärna emot externa tips också då han inte kör i västra Götaland fullt så ofta.

Får väl börja med att säga grattis! Tror du kommer att trivas..

Vet inte om du har någon app från tillverkaren, men i så fall är ju den bra att ha..
I övrigt så kan dessa vara bra..

PlugShare - Här hittar du de flesta om inte alla laddningsstationer som finns i landet. Du kan se vad det är för typ av laddare och vilket företag som har den. Så du kan i förväg kolla upp och skaffa bolagets app/kort/tag, om du vet att du ska till ett visst område och kommer behöva ladda. Eller om du är ute på en resa och bara vill veta vart närmsta laddare är...
Använde den appen senast i förra veckan, då jag hade kört lite längre än som var tänkt från början och jag inte kunde ta mig ända hem på den laddning jag hade. Hittade en laddare jämte ett ålderdomshem på en ort efter vägen som var gratis och stog där en kvart...

A better routplanner: Bra om man ska ut på långresa...

I övrigt är det väl som jag var inne på innan att kolla upp vilka laddmöjligheter du har, om du behöver ladda på andra ställen än hemma och skaffa de tags/kort och appar som behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Såg att man kunde beställa Model Y nu för leverans i slutet på året. Började på 719.000 kr.

Modell Y i Tyskland är den första att få 4680 cellerna & senaste ryktet jag hörde är Q4.

Ska bli spännande & se om dom passar på med några andra uppdateringar förutom batterierna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterade siffror om April försäljningen av Elbilar då det saknades någon dag i förra statistiken dom delade.
https://alltomelbil.se/rekord-for-elbilar-i-april-24-av-nya-b...

Ska även bli spännande i Maj & se hur Mg & Skoda Enyaq placerar sig.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Modell Y i Tyskland är den första att få 4680 cellerna & senaste ryktet jag hörde är Q4.

Ska bli spännande & se om dom passar på med några andra uppdateringar förutom batterierna.

Jag såg att det ryktas i Tyskland om uppskjuten produktionsstart i Berlinfabriken till januari. https://www.marketwatch.com/story/teslas-berlin-gigafactory-t...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se byggkvaliten till Model y som kostar en bra bit mer än Model 3, trots klart sämre kapasitet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Blir spännande att se byggkvaliten till Model y som kostar en bra bit mer än Model 3, trots klart sämre kapasitet.

Det är ju poängen med att bygga en SUV ur tillverkarnas synvinkel. Samma komponenter men högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag såg att det ryktas i Tyskland om uppskjuten produktionsstart i Berlinfabriken till januari. https://www.marketwatch.com/story/teslas-berlin-gigafactory-t...

Dom har inte ens börjat gjuta plattan till Batteri fabriken ännu så redan förstått att dom ligger rejält efter.

Slutet av Januari 2022 då lär inte bilar komma till kunderna förrens slutet av februari 2022.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En MG ZS EV, Luxury Aqua Cyan på 24mån/3000 mil blev det för mig!
Prel. leverans i början på augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Grattis, verkar vara en grymt prisvärd bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad blev månadskostnaden på denna?

Just den modellen & utrustningen jag tycker är intressant på 24 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Hej, hade en leaf till sommaren/hösten förra året och fick ifrån Mariestad ned över Trollhättan lära mig att Bee som jag hade inte dög där, utan fick då skaffa InCharge. Brr vad buggig deras app var då, men även Bee app hade god förbättringspotential om man som jag bara köp ett "kontantkortsvariant".

Så ha koll på InCharge iaf. Men som andra påpekar, börjar finnas många varianter nu som täcker in flera olika laddnät, och jag kör just nu ICE Saab 9-3, men hoppas köpa elbil om några år framåt, var bara kul o köra Leafen, förutom väghållning kurvig väg/grusväg.

Stavningskontroll :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad blev månadskostnaden på denna?

Just den modellen & utrustningen jag tycker är intressant på 24 månader.

2720 om jag inte minns fel.
Verkade dock inte finnas några blåa eller röda kvar, bara svart / vit / ljusblå.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dhanjel:

2720 om jag inte minns fel.
Verkade dock inte finnas några blåa eller röda kvar, bara svart / vit / ljusblå.

Grattis! Hur verkar verklig räckvidd vara? Runt 20 mil?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ja det bör det vara, lite mer en bra sommardag kanske.

Ungefär som leafen, dock lite större batteri men samtidigt större bil så går nog ungefär jämnt upp.

Kollade när Tesla Björn (2h youtube totalt tror jag), körde från Oslo - Nord Kap ToR utan problem, om än med ett antal laddstopp
Så räckvidden är absolut inget problem för min del iaf.

Permalänk
Medlem

Körde en längre sväng i helgen på 90 mil, min längsta paus var 15 minuter och laddarna som jag såg var tyvärr ingen vidare fart på.

Då var det faktiskt glädjande att kolla abrp och se att det hade gått och jag hade bara förlängt restiden med drygt en timme totalt på den resan.

Permalänk
Medlem

Leasingen på min VW Golf går ut nu i jul och känner att det börjar bli dags att kolla på en ersättare. Eftersom jag siktar på att även flytta under nästa år så vill jag helst inte ta något billån, utan privatleasing får duga.

Har en budget på ca 5000 SEK inkl försäkring per månad har jag tänkt. Vinterhjul får köpas vid sidan om.
Har tittat på den enklare modellen av Polestar 2 vilket skulle bli 4247 kr/mån inkl klimatbonuset enligt Polestars sida?. Det låter rätt rimligt för en elbil enligt mig? Eller bör jag titta på något annat? Tycker golfen känns lite liten, så VW ID3 går bort. Har tidigare kikat på VW ID4 och Skoda Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Leasingen på min VW Golf går ut nu i jul och känner att det börjar bli dags att kolla på en ersättare. Eftersom jag siktar på att även flytta under nästa år så vill jag helst inte ta något billån, utan privatleasing får duga.

Har en budget på ca 5000 SEK inkl försäkring per månad har jag tänkt. Vinterhjul får köpas vid sidan om.
Har tittat på den enklare modellen av Polestar 2 vilket skulle bli 4247 kr/mån inkl klimatbonuset enligt Polestars sida?. Det låter rätt rimligt för en elbil enligt mig? Eller bör jag titta på något annat? Tycker golfen känns lite liten, så VW ID3 går bort. Har tidigare kikat på VW ID4 och Skoda Enyaq.

Finns även ioniq 5 och ev6 på ingång. De verkar oerhört trevliga!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Finns även ioniq 5 och ev6 på ingång. De verkar oerhört trevliga!

Har kikat lite snabbt på dessa. Någon som har ett snabbt svar på när de släpps i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Har kikat lite snabbt på dessa. Någon som har ett snabbt svar på när de släpps i Sverige?

Ioniq 5 i sommar och EV6 i oktober, EV6 GT dröjer till nästa år.

Visa signatur

Äsch...