Anmäl dig till Roborock Challenge!

Musen laggar i chrome på "monster dator"

Permalänk
Medlem

Musen laggar i chrome på "monster dator"

Jag har rätt ofta uppe en hel del flikar i chorme, just nu runt 40st. (ca 20Youtube och 20 blandat)
Och drar jag min mus över flikarna så laggar den/släpar efter enormt mycket.
Det är alltid lite eftersläp när jag drar över flikarna, men om jag sätter musen över en flik och väntar på det lilla text fönstret som dyker upp efter 2sekunder som ger en beskrivning av fliken, och sen drar musen över flikarna. Då är eftersläpet enormt!
Jag märker samma upplevelse om jag tex drar musen över youtube's första sida där jag ser ett rutnät av massor av YT videos.
Då släpar musen efter.

Har även märkt under en längre tid att detta händer ibland utanför chrome, när jag drar musen över vissa programs fönster.
Jag har övertygat mig själv att jag bara inbillade mig att musen släpar över vissa program fönster, men nu när det märks så tydligt i just chrome så funderar jag på om jag inte haft rätt hela tiden.

Gjorde ett kort klipp på hur det ser ut.
Jag öppnade ett gäng random yt flikar från första sidan, sen rör musen på samma sätt först utanför flikarna, sen över flikarna efter jag fått upp "beskrivnings rutan".
Beskrivningsrutan laggar väldigt mycket, men musen även om den följer med mycket bättre släpar efter den också.

https://i.imgur.com/lPz6Wsl.mp4

Är det fler som har samma eftersläp/lag när dom drar musen över ett gäng flikar i chrome?
Eller om någon vet en lösning på detta problemet?

Detta händer på en dator med följande specs: (med andra ord inte direkt så att min dators hårdvara är för klen)
5950x
3090
32gb 3600mhz cl 16ram
Pci-e 4.0 nvme
Logitech G502 Lightspeed mus

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser ut som att det är "per design", d.v.s. Chrome är programmerat att rita en animation som "fadear in" en flik när man för musen över den. När du går över många flikar så blir det ju samma effekt fast multiplicerad.

D.v.s. har inget att göra med hur snabb datorn är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där ser ut som att det är "per design", d.v.s. Chrome är programmerat att rita en animation som "fadear in" en flik när man för musen över den. När du går över många flikar så blir det ju samma effekt fast multiplicerad.

D.v.s. har inget att göra med hur snabb datorn är.

Så skulle det kunna vara.
Men det förklarar inte riktigt varför musen känns som den blir seg och får lägre DPI när jag går över flikarna.
Samma känsla om jag slidear över videos på YT's första sida tex.

Frågan är ju om det blir samma effekt för alla, eller om det bara är jag när det kommer till flikarna?
Bör ju vara väldigt lätt provat för andra att kolla på.
Bara starta upp ett gäng flikar och se om det beter sig likadant eller inte.
Att musen känns slöare skulle ju kunna vara något annat, men det känns ju relaterat.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Frågan är ju om det blir samma effekt för alla, eller om det bara är jag när det kommer till flikarna?
Bör ju vara väldigt lätt provat för andra att kolla på.
Bara starta upp ett gäng flikar och se om det beter sig likadant eller inte.

Det verkar vara en Chrome-feature
Ingen sån effekt i varken firefox eller nya edge.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@zOlid

Det kanske har att göra med att du har många flikar med just YT, = många "spelare" för video som ev. tuggar grafik-resurser (minne/GPU på grafikkortet)...
Inte på så vis att GPU'n eller minnet den behöver överbelastas, utan en samverkande effekt beroende av hur Chrome är kodat.

Det kan också bero på hur Chrome försöker vara minnes-snålt; minne som upptas av flikar packas och packas upp beroende på när de används (bara gissning baserad på egna observationer av mobil-Chromes varierande "responsiveness" med många flikar).

Jag skulle testa att återskapa scenariot med annan webbläsare (många flikar, inklusive samma antal YT).

Alternativt, prova ett tillägg som "The Great Suspender" som "fryser" alla andra flikar än den aktiva... ("tinas upp" on-demand, dvs när fryst flik väljs).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Det är inte så att musen sitter i ett usb-3 uttag?
Om du har något "gammalt" usb-uttag så prova där.

Visa signatur

///Arch