Oculus Quest 2 får officiellt stöd för trådlös anslutning till datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom lyfter att Link med kabel fortfarande är det föredragna sättet för maximal kvalitet, laddning av enheten samtidigt som man spelar etc. Så förhoppningsvis anser dom sig inte vara färdiga med Link.

Fast samtidigt har de introducerat nya problem i senaste uppdateringarna och helt ignorerat bugg-rapporter från beta-testare som flaggade för att uppdateringsfrekvense blev låst vid 72Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Haha, eller alla blinda som inte kan använda VR. Förbjud VR eller gör alla blinda. Och krossa knäskålarna när vi är i farten.

Bara Oculus Quest 2 som kräver Facebook-konto för att spela Alyx, alla andra lösningar slipper du undan Facebook-kravet. Det mest optimala vore om Facebook fingrade så lite som möjligt på Oculus men ser ut som de tar ett fastare grepp för vart år som går tyvärr.

Vet många äldre gamers som stört sig rejält på att de måste ha Steam för att spela. Alltid någon som inte blir nöjd. För övrigt är jag pro-GOG. Branschen måste gå mot DRM-fritt och launcherfritt.

Den stor skillnaden här är att det inte finns någon anledning till att kräva FB-konto för att spela Alyx. Jag tror ingen skulle ha problem med kräva FB-konto för att chatta i VR med dina FB-kompisar, men att kräva det för att spela steam-spel är bara fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast samtidigt har de introducerat nya problem i senaste uppdateringarna och helt ignorerat bugg-rapporter från beta-testare som flaggade för att uppdateringsfrekvense blev låst vid 72Hz.

Jo, men det är inte första gången de kör en uppdatering som pajar någonting. Det har varit problem med Guardian tidigare till exempel, det har löst sig med tiden. Tror inte att dom medvetet har nedgraderat Link till 72Hz och sen gått vidare utan en tanke på att rätta till det någon gång.

Permalänk
Medlem

Det nämndes inget i nyheten på förstasidan eller här om "Infinite Office" som också ska komma som experimentell feature i denna uppdatering. Vi ska kunna koppla in bluetooth mus och tangentbord och tracka dessa i VR tillsammans med vårt skrivbord. Sedan streama vår PC till headsetet och jobba i VR med det antal skärmar och varianter av skärmar vi önskar (i stort sett). Detta tycker jag känns super-häftigt även om jag inte vet hur bra det kommer funka i verkligheten (no pun intended).

Ni kan se hur det kan se ut här:
https://twitter.com/boztank/status/1382112250467536897?s=20

Se fler tankaer och exempel ang jobba i VR här:
https://www.youtube.com/watch?v=ctdJWYZdunc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Varför är det så viktigt för många? Har svårt att förstå problemet.

Jag är inte bekväm med att Facebook har allt för mycket personlig information om mig. Bara för att nämna ett problem med det så kan sådan information läcka, 2019 hade dem en sårbarhet som gjorde att de läckte över 500 miljoner personuppgifter och som nyligen har släpps fritt på internet. Den informationen har används för att bland annat begå bedrägerier.

Med andra ord, jag vill vara försiktig med att dela information till ett företag vars affärsidé är att samla på sig så mycket information om sina användare som det är möjligt som sedan används att kunna generera en vinst åt sina aktieägare. Med Quest så kan man potentiellt få fram betydligt mer information än vad man spelar för spel och hur länge. Det faktum att man har informationen sparad på ett åtkomligt centralt ställe hos sig gör att man blir en måltavla för angripare. Vad som syns och inte syns i sin publika Facebook profil, som vissa var inne på, är egentligen för mig inte den huvudsakliga problem med plattformen.

Förtydligande gällande sista meningen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jo, men det är inte första gången de kör en uppdatering som pajar någonting. Det har varit problem med Guardian tidigare till exempel, det har löst sig med tiden. Tror inte att dom medvetet har nedgraderat Link till 72Hz och sen gått vidare utan en tanke på att rätta till det någon gång.

Jag tror inte heller de medvetet nedgraderat Link. De har däremot inte direkt visat att de bryr sig om problemen.

Permalänk
Medlem

Fan va nice! Gillar nyheten. problemet för mig som kör oculus link, utöver själva kabeln, är att grafikkortet behöver en usb-c port för att allt ska funka bra. Hoppas trådlöst till datorn funkar bra nu bara så blir jag glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det där med 90Hz på Quest 1 har dock John Carmack förklarat som att dom inte tänkte på att ta höjd för det när Quest 1 godkändes av FCC. För att möjliggöra 90Hz hade dom behövt söka ny tillåtelse av FCC och det hade då inte gällt de enheter som redan fanns på marknaden. Med Quest 2 lärde dom sig av den läxan.

Jo jag vet varför, men det känns ändå inget vidare att veta att potentialen finns där, har inget större hopp om att det kommer nåt hack som låser upp det innan den blir en paperweight förpassad till garderoben likt min DK1 heller.

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas det kommer att gå lättare för barnen att köra Roblox VR spel nu, är lite meckigt i dagsläget. Hoppas också att det blir bättre och stabilare än vi virtual desktop.
Kommer nog säljas märkbart färre kopior av virtual desktop nu.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom lyfter att Link med kabel fortfarande är det föredragna sättet för maximal kvalitet, laddning av enheten samtidigt som man spelar etc. Så förhoppningsvis anser dom sig inte vara färdiga med Link.

Nu vet jag inte om det bara är jag som har dålig kabel (original laddkabel för Quest 1) men det enda som händer är att den urladdad långsammare med Link då USB porten inte kan ge tillräckligt med ström och då är Virtual Desktop fortfarande att föredra då det fortfarande går att ladda den samtidigt utan att den urladdar föratt sedan kunna spela "för alltid". Enligt Oculus själva så verkar det inte gå att ladda enheten samtidigt som man använder Air Link vilket är helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Om vi vänder på frågan, varför är det så viktigt för Facebook att alla Oculusanvändare ska ha ett Facebookkonto?

Facebook vill bygga en social VR plattform.
Dom har ett på g som heter Horizon.
Inte mycket att hurra för idag men det ska väll utvecklas till att bli heltäckande.
Dom har sina nya avatarer som är väldigt lika varandra på Facebook och Horizon och allt ska väll sen integreras med varandra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått V28 till sin enhet ännu? Det brukar ju ta en vecka eller mer ibland innan det blir tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Facebook vill bygga en social VR plattform.
Dom har ett på g som heter Horizon.
Inte mycket att hurra för idag men det ska väll utvecklas till att bli heltäckande.
Dom har sina nya avatarer som är väldigt lika varandra på Facebook och Horizon och allt ska väll sen integreras med varandra.

Jo, min fråga var retoriskt menad. Jag känner till Horizon men ser inte varför det inte borde räcka med att logga in på FB om man skulle vilja använda just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jo, min fråga var retoriskt menad. Jag känner till Horizon men ser inte varför det inte borde räcka med att logga in på FB om man skulle vilja använda just det.

De måste ändå ha någon form av konto och inloggning för att sköta köp och onlinespel. Det hade varit konstigt om de hade många olika konton för deras olika produkter de försöker etablera. På samma sätt som du inte behöver ha 25+ Google konton, trots att Google försökt göra sociala nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är det någon som fått V28 till sin enhet ännu? Det brukar ju ta en vecka eller mer ibland innan det blir tillgängligt.

Försökte med lite trix ikväll, men det enda jag lyckades med vara att uppdatera occulus på datorn till V.28, antar att man kanske kan hitta och ladda in den manuellt på quest 2 headsetet, men det ids jag inte börja med. Antar att det bara är att vänta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De måste ändå ha någon form av konto och inloggning för att sköta köp och onlinespel. Det hade varit konstigt om de hade många olika konton för deras olika produkter de försöker etablera. På samma sätt som du inte behöver ha 25+ Google konton, trots att Google försökt göra sociala nätverk.

Absolut, men om jag inte vill använda headsetet via deras platform så borde jag väl inte behöva ett fb-konto? Det är där det spricker för min del. Jag vill ha hårdvaran och spela mina steam-spel, noll intresse av deras sociala plattform. Ändå ska jag tvingas till att koppla ihop mitt headset med mitt existerande gamla fb-konto. Om jag skapar ett fakekonto så riskerar jag att bli avstängd och mitt headset slutar funka tills jag loggar in med mitt riktiga konto.

Tänk dig om Samsung gjorde samma sak när man köpte en skärm av dem. Krav på Id och att jag måste logga in i deras portal för att kunna se något på skärmen. Precis lika illa när det görs med vr, enda skillnaden är ju om enheten står på mitt skrivbord eller sitter fast på mitt ansikte.

tillägg
Permalänk
Medlem

Det man borde jämföra med är väl ifall Samsung sålde skärmen för 4000kr till dig med undantaget att du är tvungen att titta på Samsung-reklam titt och tätt eller köpa appar/prenumerationer via samsung för att använda den, sen släpper de exakt samma skärm där du slipper detta men får betala 50% mer för hårdvaran, det hade ju absolut varit ett alternativ, tror många hade köpt stand-alone varianten då den är tillräckligt kraftfull.
Det är ju en kinesisk klon på G med exakt samma chip/design (typ), kan väl hålla tummarna för att den går att köpa worldwide och inte är låst till nån specifik butik/nätverk. Lite info i video här: https://youtu.be/B5w0v2fRYBw?t=270

Permalänk
Medlem

Bra för nya questägare men för mig har VD fungerat väldigt bra hitintills så behovet för mig känns mer eller mindre obefintligt.

Äger en kabel men använder den typ aldrig för att ja inte märker någon direkt skillnad. Oftast drar jag kabeln när batteriet i headsetet börjar tryta men det är ju enkelt löst med en powerbank... oom man kommer ihåg att en sådan laddad och redo... ja nej.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett Quest 2 när det släpptes men har inte alls satt mig in i hur allt fungerar än. Vad krävs för att jag ska kunna spela trådlöst från steam till mitt Q2? Jag har ett TP-Link Deco M5 Mesh nätverk hemma, AC1300, där datorn kör trådat till en av puckarna, funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag köpte mig ett Quest 2 när det släpptes men har inte alls satt mig in i hur allt fungerar än. Vad krävs för att jag ska kunna spela trådlöst från steam till mitt Q2? Jag har ett TP-Link Deco M5 Mesh nätverk hemma, AC1300, där datorn kör trådat till en av puckarna, funkar det?

Det krävs bara bra wifi och någon remote dekstop som ALVR, Virtual Desktop eller Air Link (om du fått uppdatering än).

Permalänk
Medlem

Intressant grej, men då det är bundet till FB så vägrar jag. Och innan alla snackar om att Valve delar mer data osv så är det en stor skillnad mellan knytningen till Valve och till FB, på Valve så ligger även spelen så det är en logisk koppling. Men med Oculus så finns det absolut ingen anledning att tvinga på ett FB-konto då spelen inte ligger på FB, utan på Oculus applikationsportal som är separat från deras sociala nätverk. Valve tvingar inte in mig i nåt forum eller att knyta det till Google eller whatever. Skulle de låtit mig bara ha en konto i applikationsportalen endast så hade det varit OK. Eller låtit mig koppla kontot med nåt annat loginsystem. FB däremot är bannat från mitt nät helt och hållet och rör inget som har med det att göra.

Men förvånar mig inte om Valve har nåt liknande i görningen, så får vänta. Bra iaf att utvecklingen går framåt, och grattis alla Oculus-användare. Hade ett devkit när det var nytt och det var spännande då, men FB-kopplingen dödade mitt intresse för Oculus helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Intressant grej, men då det är bundet till FB så vägrar jag. Och innan alla snackar om att Valve delar mer data osv så är det en stor skillnad mellan knytningen till Valve och till FB, på Valve så ligger även spelen så det är en logisk koppling. Men med Oculus så finns det absolut ingen anledning att tvinga på ett FB-konto då spelen inte ligger på FB, utan på Oculus applikationsportal som är separat från deras sociala nätverk. Valve tvingar inte in mig i nåt forum eller att knyta det till Google eller whatever. Skulle de låtit mig bara ha en konto i applikationsportalen endast så hade det varit OK. Eller låtit mig koppla kontot med nåt annat loginsystem. FB däremot är bannat från mitt nät helt och hållet och rör inget som har med det att göra.

Men förvånar mig inte om Valve har nåt liknande i görningen, så får vänta. Bra iaf att utvecklingen går framåt, och grattis alla Oculus-användare. Hade ett devkit när det var nytt och det var spännande då, men FB-kopplingen dödade mitt intresse för Oculus helt.

Sitter i samma båt som dig. Är väldigt sugen på en Quest 2 men avskyr Facebook.

Den stora skillnaden mellan Valve och Facebook som gör att jag tvivlar på att Valve skulle börja hantera data på samma sätt är att Facebooks inkomstkälla är just information om sina kunder som de kan använda för att skräddarsy annonser och nyhetsflöden. Tydligen har de också bedrivit forskning inom psykologi på moraliskt tvivelaktigt sätt.
Valve å andra sidan har sin inkomstkälla genom att vara den dominerande spelbutiken på nätet. De har ingen anledning (i dagsläget) att samla in data som inte har med spel eller hårdvara att göra, de lever också mycket på goodwill, något som Facebook saknar helt och hållet.

Nu kan ju företag alltid skita i det blå skåpet helt plötsligt men än så länge har inte Valve gett mig någon anledning att tvivla på dem.

Permalänk
Medlem

jag och min son tyckte det inte va så trevligt med kabeln ... men hann aldrig skaffa VD.. och nu så fick jag syn på air link..

testade att koppla burken och VR men det kommer inget fram... dom har rätt versioner både VR och dator
samt samma router vr är kopplad på 5 ghz WIFI men Datorn vet jag inte då den sitter Internet kabel.

vad gör jag för fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

jag och min son tyckte det inte va så trevligt med kabeln ... men hann aldrig skaffa VD.. och nu så fick jag syn på air link..

testade att koppla burken och VR men det kommer inget fram... dom har rätt versioner både VR och dator
samt samma router vr är kopplad på 5 ghz WIFI men Datorn vet jag inte då den sitter Internet kabel.

vad gör jag för fel ?

Var är det som det inte kommer fram, på Quest eller på PC:n eller både och?

Om Quest: gå in i experimentella funktioner och välj reset längst upp.
Om PC: logga ut/in (eller gå med/ur PTC, båda varianter funkar).

Sen måste du aktivera Air Link varje dag på PC:n, det inaktiveras efter 24h. Detta görs under Beta i programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Var är det som det inte kommer fram, på Quest eller på PC:n eller både och?

Om Quest: gå in i experimentella funktioner och välj reset längst upp.
Om PC: logga ut/in (eller gå med/ur PTC, båda varianter funkar).

Sen måste du aktivera Air Link varje dag på PC:n, det inaktiveras efter 24h. Detta görs under Beta i programvaran.

japp trycker på questen att den ska hitta datorn men den hittar inte den.
airlink är påslagen på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

japp trycker på questen att den ska hitta datorn men den hittar inte den.
airlink är påslagen på båda

Jag hade nog testat varianten ovan, samt omstart av båda enheter. Förutsätter att Quest och PC är på samma nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag hade nog testat varianten ovan, samt omstart av båda enheter. Förutsätter att Quest och PC är på samma nätverk.

oki hur kan jag kolla ifall båda är kopplade på samma nätverk ?
vad är PTC för nått ?

måste det va från en dator med wifi föresten då mitt stationära saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

oki hur kan jag kolla ifall båda är kopplade på samma nätverk ?
vad är PTC för nått ?

måste det va från en dator med wifi föresten då mitt stationära saknar det.

Om Quest är ansluten till din router och PC:n är ansluten (med kabel gärna) till samma router så borde det funka. PC:n behöver inte köra med Wifi, det är till och med en fördel om du använder kabel.

PTC är Public Test Channel (betatesta nya versioner) och finns under Settings - Beta i PC-programvaran, du behöver inte använda det utan jag menade bara att det är ett sätt att "nollställa" att gå med och sen ur PTC. Det ska funka lika bra att bara logga ut eller in också.

På Quest är det som sagt Reset / Återställ längst upp under inställningar - experimentella funktioner.

Har du återställt på båda enheter, startat om båda enheter, båda enheter har v28 och båda är anslutna till samma router så har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om Quest är ansluten till din router och PC:n är ansluten (med kabel gärna) till samma router så borde det funka. PC:n behöver inte köra med Wifi, det är till och med en fördel om du använder kabel.

PTC är Public Test Channel (betatesta nya versioner) och finns under Settings - Beta i PC-programvaran, du behöver inte använda det utan jag menade bara att det är ett sätt att "nollställa" att gå med och sen ur PTC. Det ska funka lika bra att bara logga ut eller in också.

På Quest är det som sagt Reset / Återställ längst upp under inställningar - experimentella funktioner.

Har du återställt på båda enheter, startat om båda enheter, båda enheter har v28 och båda är anslutna till samma router så har jag ingen aning.

det är dom.. dock så är vr via wifi och burken via en vanlig internet kabel. väg uttagen till datorn.
hm PTC kan jag inte hitta.. är det kanske offentlig testkanal gissar jag på ?
logga ut och in du menar på oculus appen på datorn ?

hm jag får titta på det närmare imorgon... för det borde funka