Hjälp med bygga av mulimedianätverk. Probelm med att få ner många kablar i ett vprör.

Permalänk
Medlem

Hjälp med bygga av mulimedianätverk. Probelm med att få ner många kablar i ett vprör.

Jag håller på att planera för ett hemmanätverk med streamad Digital-Tv till större delen av huset. Tänkte satsa både på Kabelburet och trådlöst nätverk. Servern kommer att bestå av en dator som är kopplad till storbildteven på källarvåningen (kommer även att fungera som multimediaspelare). Denna kommer få ett digitalt TV-kort. I Källarn kommer också framtida ADSL-modem finnas (om de någon gång kommer vara klara ned utbyggnaden). Samt den Trådlösa Bredbandsreutern/accesspunkten.

Nu till problemet. För att det skall bli snyggt och för att jag skall få slippa borra, så vill jag utnyttja det vprör som nu skickar ner den analoga antennkabeln från taket till källaren. Nätverkskabeln kommer jag plocka ut på övervåningen men de andra kablarna skall ända upp till taket.

Jag behöver kunna trycka ner tre sladdar i ett 16mm VP rör (innerdiametern är 13mm). Så jag behöver köpa lite nya tunna sladdar. Två Koaxialkablar och en nätverkskabel. Den ena Koaxialkablen skall vara till en antenn som tar emot marksänd Digitaltv. Den andra till en takantenn som är kopplad till den trådlösa nätversaccespunkten.Den tredje sladden skall vara en vanlig nätverkskabel till en Hub på övervåningen.

Om ni har någon idé om vad man kan använda för kablar eller kanske några andra synpunkter på mina nätverksplaner så skulle det vara till stor hjälp.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

kör switch istället för hub

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Om du sätter trådlösa accesspunkten på taket så slipper du dra två koaxialkablar. Du kan ju använda de två oanvända paren i nätverkskabeln så att du drar två nätverkskablar i en.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
kör switch istället för hub

Jag är inte så haj på det här. Men vad är egentligen skillnaden? Jag har en 10/100Mbits hubb liggandes här hemma, vore ju bra om man kunde använda den men om prestandskillnaden är hög så kanske man skall byta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Om du sätter trådlösa accesspunkten på taket så slipper du dra två koaxialkablar. Du kan ju använda de två oanvända paren i nätverkskabeln så att du drar två nätverkskablar i en.

Det är ju en möjlighet. Menar du att man kan göra om en nätverkskabel till 2? Vad är de extra sladdarna i så fall till för? Vilka sladdar skall man plocka ut i så fall?

Jag undrar lite hur det är med täckningen på dessa accespunkter? Tror ni man kan sitta inne i huset och använda det trådlösa nätet om man sätter accespunkt och antenn på taket?
Annars så fick jag en idé. Jag sätter accespunkten på andra våningen då behöver jag bara dra två Koaxialkablar därifrån. Och en Koaxial plus Nätverkskabel ifrån Källaren till övervåningen.

tack för era svar.

Permalänk

Du kan köra två datorer på en nätverkskabel!
Du har 8 kablar i en tp-kabel. Men avänder
bara 4 st. Varav du har fyra kablar som inte
används. Mycket praktiskt. Kostar dock en
del extra eftersom du behöver lite prylar.

Kjell & Company http://www.kjell.com

Artnr: 38-467 2st * 49:- st (UTP, oskärmat)
Artnr: 38-830 2st * 99:- st (UTP, oskärmat)

eller för skärmad variant.

Artnr: 38-469 2st* 69:- st (FTP, skärmat)
Artnr: 38-832 2st* 139:- st (FTP, skärmat)

Plus kablar givetvis.

Kostar som sagt lite extra men det
är väldigt smidigt.

En möjligt variant iaf.

Permalänk
Medlem

Slippa sladdar? kör trådlöst. Sen har du bara kablar där du vet att det kommer vara hög last.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddning.com
Du kan köra två datorer på en nätverkskabel!
Du har 8 kablar i en tp-kabel. Men avänder
bara 4 st. Varav du har fyra kablar som inte
används. Mycket praktiskt. Kostar dock en
del extra eftersom du behöver lite prylar.

Kjell & Company http://www.kjell.com

Artnr: 38-467 2st * 49:- st (UTP, oskärmat)
Artnr: 38-830 2st * 99:- st (UTP, oskärmat)

eller för skärmad variant.

Artnr: 38-469 2st* 69:- st (FTP, skärmat)
Artnr: 38-832 2st* 139:- st (FTP, skärmat)

Plus kablar givetvis.

Kostar som sagt lite extra men det
är väldigt smidigt.

En möjligt variant iaf.

Mycket enklare att ha två st dubbeluttag i varje ände där man splittar kabeln, men så får man inte göra på företag!(men hemma ska väl inte vara nåt problem)
Blir billigare också.

Permalänk
Medlem

jag skaffade nyligen wlan och jag tycker det suger riktigt illa, dra kabel istället, det är helt oslagbart

du får problem med väggar och annat tjafs som kommer ivägen i din radiotrafik

jag har bara en vägg (lättbetong - icke bärande) och en spjälsäng mellan routern och min arbetsplats och det är väldigt ostadigt

skall dra kabel imorgon istället och returnera wlanet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag skaffade nyligen wlan och jag tycker det suger riktigt illa, dra kabel istället, det är helt oslagbart

du får problem med väggar och annat tjafs som kommer ivägen i din radiotrafik

jag har bara en vägg (lättbetong - icke bärande) och en spjälsäng mellan routern och min arbetsplats och det är väldigt ostadigt

skall dra kabel imorgon istället och returnera wlanet

Jag hade tänkt dra kablar till de flest rum. Wlanet skall främst vara för att brygga till vår fabrik som ligger på andra sidan vägen och för att kunna sitta ute med datorn, plus de rum jag inte orkar dra kabel till.

Någon som vet vart man kan köpa tunna kablar? Har kollat en del på elfa (de är det enda stället jag hittat som skriver ut tjockleken på kablarna). Deras nätverkssortiment är dock ganska litet. Däremot hade de massor av koaxialkablar. Någon som vet vilken typ man skall ha för att ta emot marksänd digital tv? Kanske en sådan här duger.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/182264.htm

Den är på 5mm. Hittar inga minde.

En annan sak som jag funderar på är det här med bredbandsreuter. Behöver man verkligen en sådan, räcker det inte med en vanlig accespunkt?. Skiljer i och för sig bara hundra spänn. Men vitsen med reuter är väl att alla datorer som är kopplade till den får en egen IP-adress. Men får inte alla det ändå i ett nätverk? Internet borde man ju kunna dela ut genom Servern. Det kan väl iofs inte vara en nackdel att köpa en. Någon gång kanske man har nytta av det.

Permalänk
Medlem

du kommer nog inte ner under 5 mm för antenn kabeln inte heller nätverskabeln kommer under 5-6 mm.. du kan ju alltid använda nätverkskabeln för två kopplingar som någon tidigare föreslagit.. men vill du spara plats får du nog köpa en bit fiber.. den är rätt tunn, en sisådär 2mm.. lite dyrare men den får nog plats..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Skall finna en koax som är 4.8mm i diameter, men jag kommer inte på vad den heter........över ett år sen jag använde den...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Du kan ju alltid dra av den yttre plasten från kabeln, då tjänar du nån milimeter.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

Denna kabel är också väldigt smidig. Kanske inte till hjälp nu
men kanske.

Kjell & Company http://www.kjell.com

Art-nr: 38-275 5m
Art-nr: 38-277 10m
Art-nr: 38-279 15m

Tyvärr ganska dyra också. Men dom är otroligt smidiga iaf.
Följer inte direkt standard eftersom dom inte är tvinnade
som dom ska vara. Men dom duger bra hemma iaf.

Permalänk
Medlem

Till TV brukar det mästa fungera faktiskt. Hur dte är med det marksända kan jag inte svara på men se om du kan få tag på gammal 50ohm´s coaxial nätverkskabel. Den finns en tunn variant.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
kör switch istället för hub

Jag kom på ett annat sätt. När de har grävt klart bredbandet så behöver man ju ändå skaffa ett ADSL-modem. Då kan man ju köpa ett med inbyggd switch så slipper jag hubben.
Någon som vet hur sådana här fungerar? Kommer Internet automatiskt delas ut till de andra portarna eller kommer det finnas en Internetport som man sedan måste patcha in på någon av de andra portarna? Finns det Uplink port på sådana kombinerade switchar?

Anledningen till att jag frågar är bara pga att jag vill veta om man kan utnyttja alla 4 portar (som de flesta typer verkar ha) till att ansluta till fyra datorer.

Permalänk
Medlem

plumsis jag tror du kan lära dig mkt om du läser på lite mer om NAT och IPv4 samt IPv6 och hur det fungerar och fördelarna/nackdelarna.

Permalänk
Medlem

För TV ska det vara 75ohm koaxialkabel, och enklast är nog att gå till en väl vald tvbutik som säljer koaxialkabel på rulle och mäta på den innan du köper. Att använda 50ohm kabel till tv kommer ge reflektioner och sämre bild...om det nu är digitalt så vet jag inte hur det går, men risken är väl att signalen förstörs helt...eller så funkar det fint.

Permalänk
Medlem

Du borde få ner TP kabeln i röret.. allt går En dragfjäder.. en flaska kabelsmörjning (Funkar med flytande två också, dock blir de ett helvete att dra ut sen i framtiden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Du borde få ner TP kabeln i röret.. allt går En dragfjäder.. en flaska kabelsmörjning (Funkar med flytande två också, dock blir de ett helvete att dra ut sen i framtiden)

Hur tjockt får det max vara i ett VP-rör som har 13mm i innerdiameter?
tror ni man man gå över 10-11mm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sato
modemet är en sak, den sköter endast "översättning", mottagning och sändning av data. om du bara har en dator så behöver du endast modemet och en kabel mellan detta och nätverkskortet. annars måste du ha en router (som kan ha inbyggd switch/hub - annars måste du ha en sådan också) eller en dator som fungerar som en router (med flera nätverkskort)

Jag tänkte att man har sett att det finns sådana. Då spar man plats och förhoppningsvis lite pengar. Reuter kommer jag förmodligen även att ha inbyggt i den trålösa accespunkten.
Är det någon som vet om det skilljer något på själva accespunktsdelen på de accespunkter som har inbyggd reuter i jämförelse med de som bara är accespunkter (de som kostar ca 100kr mindre). Har jag router i ADSLmodemet/Switchen/Router apparaten så behöver jag ju egentligen inte en router till i Accespunkten. Men om det bara kostar 100kr extra så kan det ju kanske vara bra att ha i framtiden. Skulle man dock få en sämre accespunkt så är det ju inte värt det. Tror ni båda typerna kan användas för att brygga (eftersom det är huvudanledningen till att jag satsar på ett trådlöst nät också).

Tack för alla svar. Jätteschysst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Du borde få ner TP kabeln i röret.. allt går En dragfjäder.. en flaska kabelsmörjning (Funkar med flytande två också, dock blir de ett helvete att dra ut sen i framtiden)

Tja...Fick jobba som $@TAN för att få i ett vanligt 4snöre o en standard koax.
Visserligen var jag ensammen men är det böjar på röret, o det redan finns en kabel i så....well

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Tja...Fick jobba som $@TAN för att få i ett vanligt 4snöre o en standard koax.
Visserligen var jag ensammen men är det böjar på röret, o det redan finns en kabel i så....well

Jag tänkte använda min gamla koaxkabel som dragtråd. Att dra nya kablar i ett rör med gamla är inte kul.