Får snabbare hastighet via Wi-fi (250mbit) till mobilen än med sladd till stationär dator (100mit) från routern, vad har hänt?

Permalänk
Medlem

Får snabbare hastighet via Wi-fi (250mbit) till mobilen än med sladd till stationär dator (100mit) från routern, vad har hänt?

Detta började hände mig igår, så jag började med att byta till en annan lan-port i routern utav de 4 tillgängliga, det löste problemet temporärt och jag fick 250mbit igen, men samma sak händer ikväll med den nya lan-porten och min hastighet går ner till 100mbit uungefär.

Har ComHem 250/10 utan några som helst problem med wi-fi signalen från 5g uppkopplingen, undrar om antingen routern begränsar eller datorn hastigheten jag får ut via sladd, men vet inte hur jag ska gå tillväga får att lösa det!

Tack på förhand!

Visa signatur

Palit RTX 4080 Jetstream, AMD Ryzen 7 5800X3D, Noctua NH-D15 Chromax.Black, Corsair Vengeance Pro SL 3200MHZ 64GB, Corsair RM750x, Fractal Design Torrent Compact TG Dark,

Permalänk
Medlem

Ethernet kablar har olika ''Max hastighet överföringar''. Det verkar som att din kabel bara är kompatibel med 100 Mbit [Max]. Du får helt enkelt köpa en 250 Mbit kabel . Du har en så kallad ''Cat 5'' kabel, du behöver en ''Cat 6'' kabel. Den är kompatibel upp till 250 Mbits. Det bör stå på din kabel vad det är för typ av ''Cat''.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Nja, snarare att du troligen har trasiga ledare i kabeln, kika efter veck eller andra skador i höljet. Prova med en ny kabel så ska du nog se att det löser sig.

Skrivet av Kallissimo:

Ethernet kablar har olika ''Max hastighet överföringar''. Det verkar som att din kabel bara är kompatibel med 100 Mbit [Max]. Du får helt enkelt köpa en 250 Mbit kabel . Du har en så kallad ''Cat 5'' kabel, du behöver en ''Cat 6'' kabel. Den är kompatibel upp till 250 Mbits. Det bör stå på din kabel vad det är för typ av ''Cat''.

Cat 5 var riktigt länge sedan det kom men som du säger, stödjer upp till 100 Mbit, cat 5e upp till 1Gbit. CAT 6 stödjer länkhastigeter upp till 10 Gbit

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ethernet kablar har olika ''Max hastighet överföringar''. Det verkar som att din kabel bara är kompatibel med 100 Mbit [Max]. Du får helt enkelt köpa en 250 Mbit kabel . Du har en så kallad ''Cat 5'' kabel, du behöver en ''Cat 6'' kabel. Den är kompatibel upp till 250 Mbits. Det bör stå på din kabel vad det är för typ av ''Cat''.

Eftersom jag har fått hastigheter upp till 250mbit då igår så kan inte vara cat5. Misstänker jag att sladden kan vara skadad istället nånstans som orsakar det, men märklig att den specifikt landar vid 100mbit bara för den saken, som om att skadan påverkar hastigheten under vissa omständigheter... Uppdaterar imorgon om en ny sladd löser mysteriet!

Hade tydligen cat5e! Så borde inte vara problem egentligen!

Visa signatur

Palit RTX 4080 Jetstream, AMD Ryzen 7 5800X3D, Noctua NH-D15 Chromax.Black, Corsair Vengeance Pro SL 3200MHZ 64GB, Corsair RM750x, Fractal Design Torrent Compact TG Dark,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squacko:

Eftersom jag har fått hastigheter upp till 250mbit då igår så kan inte vara cat5. Misstänker jag att sladden kan vara skadad istället nånstans som orsakar det, men märklig att den specifikt landar vid 100mbit bara för den saken, som om att skadan påverkar hastigheten under vissa omständigheter... Uppdaterar imorgon om en ny sladd löser mysteriet!

Jag hade en Cat 5 som visade 250 Mbits på Bredbandskollen.se förut, även fast den var 100 Mbits. Tyckte det verkade jäkligt orimligt då den bara som sagt var 100 Mbits. Kan väl vara någon störning eller något, man vet inte med dagens teknik

Men kan du kolla på din kabel om det är en Cat 5 eller 6 ändå? Kan göra saker o ting lite lättare

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squacko:

Eftersom jag har fått hastigheter upp till 250mbit då igår så kan inte vara cat5. Misstänker jag att sladden kan vara skadad istället nånstans som orsakar det, men märklig att den specifikt landar vid 100mbit bara för den saken, som om att skadan påverkar hastigheten under vissa omständigheter... Uppdaterar imorgon om en ny sladd löser mysteriet!

Som påpekas ovan klara Cat 5 ofta 1 GBit/s och den förbättrade specifikationen Cat 5e togs fram just för detta (för 20 år sedan). Cat 6/6A (skillnad i "räckvidd") är framtagen för 10 GBit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jag hade en Cat 5 som visade 250 Mbits på Bredbandskollen.se förut, även fast den var 100 Mbits. Tyckte det verkade jäkligt orimligt då den bara som sagt var 100 Mbits. Kan väl vara någon störning eller något, man vet inte med dagens teknik

Men kan du kolla på din kabel om det är en Cat 5 eller 6 ändå? Kan göra saker o ting lite lättare

Hade cat5e på min sladd och verar inte vara några självklara skador på sladden

Visa signatur

Palit RTX 4080 Jetstream, AMD Ryzen 7 5800X3D, Noctua NH-D15 Chromax.Black, Corsair Vengeance Pro SL 3200MHZ 64GB, Corsair RM750x, Fractal Design Torrent Compact TG Dark,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squacko:

Eftersom jag har fått hastigheter upp till 250mbit då igår så kan inte vara cat5. Misstänker jag att sladden kan vara skadad istället nånstans som orsakar det, men märklig att den specifikt landar vid 100mbit bara för den saken, som om att skadan påverkar hastigheten under vissa omständigheter... Uppdaterar imorgon om en ny sladd löser mysteriet!

Hade tydligen cat5e! Så borde inte vara problem egentligen!

Du behöver inte alla trådparen i kabeln för 100 Mbit/s, vilket däremot krävs för 1 GBit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jag hade en Cat 5 som visade 250 Mbits på Bredbandskollen.se förut, även fast den var 100 Mbits. Tyckte det verkade jäkligt orimligt då den bara som sagt var 100 Mbits. Kan väl vara någon störning eller något, man vet inte med dagens teknik

Men kan du kolla på din kabel om det är en Cat 5 eller 6 ändå? Kan göra saker o ting lite lättare

Tror jag kommit fram till lösningen på detta problem, verkade som min nätverksladds plastpinne som håller kvar kontakten in i nätverksporten på datorn hade gått av, klassiskt lätthänt om man bara drar ut sladden ifrån andra sladdar bakom datorn och fastnar som en krok i andra kablar eller objekt...

Tack för era svar och ny lärdom av olika sladdtyper!

https://superuser.com/questions/710215/the-locking-clip-tab-o...

Visa signatur

Palit RTX 4080 Jetstream, AMD Ryzen 7 5800X3D, Noctua NH-D15 Chromax.Black, Corsair Vengeance Pro SL 3200MHZ 64GB, Corsair RM750x, Fractal Design Torrent Compact TG Dark,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jag hade en Cat 5 som visade 250 Mbits på Bredbandskollen.se förut, även fast den var 100 Mbits. Tyckte det verkade jäkligt orimligt då den bara som sagt var 100 Mbits. Kan väl vara någon störning eller något, man vet inte med dagens teknik

Men kan du kolla på din kabel om det är en Cat 5 eller 6 ändå? Kan göra saker o ting lite lättare

Om du inte trollar så har du kanske förväxlat Mbit med MHz.

Cat 5e kabel har en bandbredd på 100 MHz.
Cat 6 kabel har en bandbredd på 250 MHz.

Bandbredd i MHz och andra faktorer hur kabeln är skapad påverka max hastighet i Gbit / Mbit som den är certifierad för.

Det går att nörda ner sig mer här.

För upp till 1Gbit/s nätverk funkar Cat 5e kabel.
Som redan nämnts i tråden så är det säkert kabelbrott/glapp som gör att bara 2 av de 4 parten i kabeln som har kontakt och gör att max hastighet då blir 100 Mbit/s.

stavning
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squacko:

Tror jag kommit fram till lösningen på detta problem, verkade som min nätverksladds plastpinne som håller kvar kontakten in i nätverksporten på datorn hade gått av, klassiskt lätthänt om man bara drar ut sladden ifrån andra sladdar bakom datorn och fastnar som en krok i andra kablar eller objekt...

Tack för era svar och ny lärdom av olika sladdtyper!

https://superuser.com/questions/710215/the-locking-clip-tab-o...

Har trasiga plastpinnar på varje ände av min Cat 6 ethernet kabel. Funkar normalt

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Om du inte trollar så har du kanske förväxlat Mbit med MHz.

Cat 5e kabel har en bandbredd på 100 MHz.
Cat 6 kabel har en bandbredd på 250 MHz.

Bandbredd i MHz och andra faktorer hur kabeln är skapad påverka max hastighet i Gbit / Mbit som den är certifierad för.

Det går att nörda ner sig mer här.

För upp till 1Gbit/s nätverk funkar Cat 5e kabel.
Som redan nämnts i tråden så är det säkert kabelbrott/glapp som gör att bara 2 av de 4 parten i kabeln som har kontakt och gör att max hastighet då blir 100 Mbit/s.

Nej det är bara jag som är lite flummig och blandar ihop saker och ting . Visste att någon skulle rätta mig, ville dela med av det jag kunde och själv upplevt!

Jag visste inte att det kunde bli något ''kabelbrott/glapp'' och att en ethernet kabel fortfarande fungerande. Alltid lär man sig något nytt!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Om du inte trollar så har du kanske förväxlat Mbit med MHz.

Cat 5e kabel har en bandbredd på 100 MHz.
Cat 6 kabel har en bandbredd på 250 MHz.

Bandbredd i MHz och andra faktorer hur kabeln är skapad påverka max hastighet i Gbit / Mbit som den är certifierad för.

Det går att nörda ner sig mer här.

För upp till 1Gbit/s nätverk funkar Cat 5e kabel.
Som redan nämnts i tråden så är det säkert kabelbrott/glapp som gör att bara 2 av de 4 parten i kabeln som har kontakt och gör att max hastighet då blir 100 Mbit/s.

Kan tilläggas att många Cat 5 kablar klarade standarden Cat 5e lång innan den kom, så man kunde köra 1GBit/s även med de som inte hade Cat5e certifiering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Squacko
Du ska kolla på linken. Vad står det för hastighet i din dator. Inte bredbandskollen. Står det 100Mbit på link speed, kan du inte få mer.
Stegen är normalt 10, 100, 1000. 10000
Men finns även 2500.
Får du ut 250. Så är link speed 1000.
Klarar ditt nätverkskort att prata 1000 till andra änden hoppar den ner till 100. Inte 250.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Har trasiga plastpinnar på varje ände av min Cat 6 ethernet kabel. Funkar normalt

Då har du förmodligen en bättre trasig kabel som inte glider ut lika lätt som min cat5e kabel!

Visa signatur

Palit RTX 4080 Jetstream, AMD Ryzen 7 5800X3D, Noctua NH-D15 Chromax.Black, Corsair Vengeance Pro SL 3200MHZ 64GB, Corsair RM750x, Fractal Design Torrent Compact TG Dark,